ترانسفورماتور

ترانسفورماتور یکسو ساز

در سال 1958، پیشرفته های زیادی در زمینه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم به وجود آمد و ترانسفورماتور یکسو ساز نیز قادر است قدرت لازم برای انجام فرآیند تبدیل را به مقدار کارا، قابل دسترس و البته پایدار فرآهم آورد. همین مساله منجر به استفاده از ترانسفورماتور یکسو ساز و همچنین اتو ترانسفورماتورها در حوزه هواپیماهای تجاری شده است. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره اینکه ترانسفورماتور یکسو ساز چیست و اینکه چه کاربردی دارد توضیحاتی را ارائه نماییم.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

مفهوم ترانسفورماتور یکسو ساز

این نوع از ترانسفورماتورها که در واقع ترانسفورماتورهای ویژه ای به حساب می آیند در واقع از تریستورها یا در برخی مواقع دیودها که در درون مخزن ترانسفورماتور ایران ترانسفو قرار گرفته تشکیل می شوند و همچنین این ترانسفورماتورها قابلیت تنظیم ولتاژ نیز دارند. لازم به ذکر است که تریستورها همانند رله عمل می نمایند و همانطور که رله با اعمال ولتاژ به سیم پیچ منجر به بسته شدن کنتاکت باز رله می گردد، در تریستور که خود نیمه رسانایی است که به صورت یک قطعه چهار لایه ای تشکیل می شود و بر روی سه پایه آند، کاتد و گیت قرار می گیرد، با اعمال ولتاژ به پایه های کاتد و گیت، میتوان جریان را بین پایه های آند و کاتد برقرار کرد. همچنین تریستو یک کلید یکسو ساز جریان به حساب می آید چرا که جریان همواره از آند به کاتد برقرار است و در صورت نیاز به برقراری یک جریان دو طرفه نیاز به دو تریستور وجود دارد. آنچه می بایست درباره تفاوت بین رله و تریستور بدانید این است تریستور با قطع ولتاژ گیت همانند زمانی که رله با قطع ولتاژ سیم پیچ خاموش می شود، متوقف نمی گردد و می بایست به صورت دستی آن را خاموش کرد. از طرفی دیود نیز همانند تریستور یک قطعه الکتریکی است که با وجود دو سر قادر است جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور دهد و در این حالت دیود دارای مقاومت ناچیزی می باشد، و اگر جریان در خلاف جهت دیود بخواهد جریان یابد، مقاومت دیود بسیار بالا خواهد بود. به طور معمول از این ترانسفورماتورها برای فرآیند های صنعتی استفاده می شود و معمولا این فرآیند می تواند نیازمند منبع جریان مستقیم زیادی هستند. در فرآیندهای صنعتی که از ترانسفورماتور یکسو ساز استفاده می کنند بیشتر شامل الکترولیز، قطارهای بزرگ با سرعت متغیر، عملیات ذوب فلز، کشش الکتریکی راه آهن و غیره می شود. بسته به نوع کاربردی که ترانسفورماتور یکسو ساز دارد می تواند طراحی و ساخت متفاوتی نیز داشته باشد.
توجه داشته باشید که به هنگام طراحی یک ترانسفورماتور یکسو ساز به نکاتی توجه می شود که این موارد شامل؛ برای ولتاژهای بالا، جریان به شکل پل مانند از آند به کاتد برقرار می شود، اتصال بین فازی معمولا زمانی کاربرد دارد که ولتاژ پایین و جریان بالا باشد، تعداد پالسها بین 6، 12 و حتی بالاتر با شیفت فاز، جریانهای گردابی و هارمونیک. تنظیمات ولتاژ می تواند توسط یک تپ بارگیری شده یا بدون بار در قسمت فشار قوی تغییر نماید. همچنین به کمک راکتور تنظیم پذیر می توان در سیم پیچ ثانویه تنظیمات درست و مورد نیاز را انجام داد. همچنین واحدهای تنظیم کننده ولتاژ می توانند به صورت جداگانه کار کنند.

عملکرد ترانسفورماتور یک سو ساز

ترانس یکسو ساز، از پیوستن ترانسفورماتور و یک یکسو ساز در یک واحد یکسان تشکیل می شود. دلیل استفاده از این دستگاه این است که بتوان از آن برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم استفاده کرد. در واقع به این تبدیل شدن به معنی یکسو سازی است. اشکال مختلفی برای برای ترانسفورماتور یکسو ساز وجود دارد ولی معمولا از دیودهای سلنیوم اکساید، دریچه قوس جیوه، نیمه رسانا و یا پایه سیلیکونی ساخته می شوند. علاوه بر این که این واحد می تواند جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل نماید، این جریان می تواند به عنوان منبع قدرت و توان برای دستگاه های دیگر به حساب آید. از این رو این یکسوسازها قابلیت تشخیص اشتعال، سیگنالهای رادیویی و غیره را دارد و به همین خاطر این دستگاه می توانند در موارد وسیعی از جمله تامین انرژی لازم برای ایستگاه های رادیویی، تلویزیونی، کامپیوتری و سایر دستگاه هایی که برای کارکرد نیاز به منبع برق DC دارند. علاوه بر این موارد گفته شده می بایست به این نکته توجه داشته باشید که این یکسو سازها برای تامین ولتاژ قطبی شدید به هنگام جوشکاری مناسب هستند و در این شرایط برای کنترل جریان خروجی نیازمند ترانسفورماتور یکسو ساز است که بتواند شرایط را تحت کنترل قرار دهد. این اتفاق ناشی از احیای دیود با استفاده از یک پل دیودی می باشد که می تواند ولتاژ خروجی را تحمل نماید و امکان کنترل آن به وسیله سوئیچ را به دستگاه می دهد. یکسو سازها برای استفاده در صنایع که نیاز به جریان قوی دارند بسیار ضروری هستند ولی با این حال به هنگام استفاده از ترانسفورماتور یکسو ساز می بایست به این دقت کنید که نوع درست آن و تنظیمات مطابق با شرایطی که می خواهید را انتخاب نمایید.

ترانسفورماتور یکسوساز ایران ترانسفو

برای مدارهای یکسو ساز ترانسهای یکسو ساز منبع تغذیه مناسبی به حساب می آیند و این مدارها شامل نیمه هادی ها، که به طور معمول در صنایع الکترولیز و کارخانه های تولید فلزاتی همچون آلومینیوم، روی، مس و غیره به کار می رود. ایران ترانسفو یکی از شرکتهای تولید کننده بزرگ در زمینه ترانس می باشد که انواع ترانسهای یکسو ساز در پالسهای مختلف از جمله 6 فاز، 12 پالس و ترکیبات پیچیده تری را طراحی و تولید می نماید. از این رو مصرف کنندگان این سری از محصولات می توانند با مراجعه به سایت گستره آبی نمایندگی ایران ترانسفو مراجعه فرمایند و با تماس با شماره های موجود در سایت از نحوه سفارش، قیمت ترانس برق و راهنمایی های لازم جهت خرید ترانسفورماتور ایران ترانسفو اطلاع حاصل فرمایند. ترانسفورماتور یکسو ساز ایران ترانسفو موارد و نکات زیادی از جمله تاثیرات جریان های بالای سمت فشار ضعیف و مشکلات ناشی از هارمونیک های جریان در مراحل طراحی و ساحت در نظر می گیرد تا محصولاتی با کیفیت و با دوام تولید نماید.

پرسشهای متداول ترانسفورماتور یکسو ساز

  1. ترانسفورماتور یکسو ساز چیست؟ ترانس یکسو ساز در واقع ترانسفورماتوی است که کمک می کند جریان متناوب یا AC به جریان مستقیم یا DC تبدیل شود و به عبارتی با این کار جهت جریان را یکسو می نماید.
  2. ترانسفورماتور یکسو ساز چه کاربردی دارد؟ کاربرد این دستگاه زمانی است که نیاز باشد عملیاتی همچون الکترولیز، قطارهای بزرگ با سرعت متغیر، عملیات ذوب فلز، کشش الکتریکی راه آهن و غیره صورت بپذیرد.
  3. تفاوت بین ترانسفورماتور یکسو ساز و ترانسفورماتور جوشکاری چیست؟ در این ترانس، یکسو سازی در جهت تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم انجام می شود ولی در مورد ترانس جوشکاری نکته متفاوتی که وجود دارد این است که عمل به صورت عکس صورت می گیرد و به عبارت دقیق تر جریان مستقیم است که به جریان متناوب تبدیل می شود.
  4. تنظیم ولتاژ در ترانسفورماتور یکسو ساز چطور صورت می گیرد؟ برای تنظیم ولتاژ در ترانسفورماتور رکتیفایر (یکسو ساز) در سمت فشار قوی از یک تپ چنجر در حالت بارگیری شده و بدون بار استفاده می شود و همچنین برای طرف فشار ضعیف نیاز به راکتور تنظیم پذیر می باشد.
  5. چطور ترانسفورماتور به یک ترانسفورماتور یکسو ساز تبدیل می شود؟ برای اینکه بتوان از ترانس به صورت یکسو ساز استفاده کرد نیاز به استفاده از تریستورها و یا دیودهاست که می تواند جریان در طرف موافق آنها به راحتی بدون هیچ مقاومتی و یا مقاومت بسیار ناچیز جریان یابد، و در طرف خلاف جهت آنها، این مقاومت بیشتر می شود و حتی به حد ایده آل می رسد که اجازه ندهد جریان عکس شود.

نمایش نظرات

  • با سلام
    باسپاس از مطلب خوب و کاربردی تون. با استفاده از اینورتر AC/DC هم فکر میکنم بشه این کار رو انجام داد و باعث کاهش هزینه تولید و افزایش راندمان هم شد.
    باتشکر

    • سلام عباس جان، هدف ارائه توضیحاتی درباره ترانسفورماتور یکسو ساز بوده است و امیدوارم توانسته باشیم حق مطلب را ادا نماییم. با سپاس از توجه شما

      • باسلام و احترام
        ممنونم از پاسخگویی تون. یه سوال از خدمت تون داشتم. درحال حاضر این نوع ترانس در ایران ترانسفو تولیدمیشود؟
        باسپاس

  • سلام یه سوال داشتم برای تولید ولتاژ فشارقوی dc در آزمایشگاه چکار میکنند

    • سلام جناب احمدی عزیز، برای تولید ولتاژ فشار قوی (DC) در آزمایشگاه معمولا از دستگاه‌های تبدیل کننده (Converter) یا تامین کننده توان با ولتاژ فشار قوی استفاده می‌شود. دستگاه‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند، از جمله این موارد می‌باشند:
      منابع تغذیه قوی DC:
      - منابع تغذیه DC با ولتاژ فشار قوی برای تامین ولتاژهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این منابع معمولاً به صورت قابل تنظیم هستند و از طریق ترانسفورماتورها و مدارهای تقویت و اصلاح ولتاژ، ولتاژهای فشار قوی DC تولید می‌کنند.
      منابع تغذیه از نوع تبدیل کننده (Converter):
      - تبدیل‌کننده‌های DC به DC (DC-DC Converters) می‌توانند ولتاژ فشار قوی DC را ایجاد کنند. این دستگاه‌ها اغلب از ترانسیستورها، دیودها و مدارهای الکترونیکی پیچیده برای تغییر ولتاژ و جریان DC استفاده می‌کنند.
      منابع تغذیه سوئیچینگ:
      - منابع تغذیه سوئیچینگ (Switching Power Supplies) نوعی منبع تغذیه هستند که از تکنولوژی سوئیچینگ برای تبدیل ولتاژ AC به ولتاژ DC با ولتاژ فشار قوی استفاده می‌کنند.
      منابع تغذیه هایبریدی (Hybrid Power Supplies):
      - این نوع منابع تغذیه از ترکیب تبدیل‌کننده‌های الکترونیکی با قطعات الکترومکانیکی مثل ترانسفورماتورها و کویل‌های خاص استفاده می‌کنند.

      استفاده از هر کدام از این روش‌ها به ویژگی‌ها و نیازهای خاص هر آزمایشگاه بستگی دارد. همچنین، امکان استفاده از تجهیزات محافل خود را دارید.