پمپ آب

راهنمای خرید پمپ شناور

راهنمای خرید پمپ شناور

پمپ های شناور پمپ هایی هستند که به صورت کامل زیر آب فرو می روند و با توجه به خصوصیات منحصر به فردشان در بازار امروز بسیار محبوبیت پیدا کرده اند. اما با توجه به این که پمپ های شناور دارای مدل های بسیاری هستند، انتخاب پمپ شناور مناسب با عملکرد مورد نظر ما به نظر دشوار می رسد، این مقاله تفاوت های بین انواع مختلف پمپ های شناور را بررسی کرده و شما می توانید پس از مطالعه آن پمپ شناور متناسب با نیاز خود را به راحتی انتخاب نمایید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

مزایای پمپ شناور

پمپ های شناور دارای مدل های بسیاری هستند که هر کدام کاربری متفاوتی دارند؛ از این رو در بخش های آتی در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. اصلی ترین مزیت پمپ شناور را می توان غوطه وری در زیر آب دانست، این مزیت باعث می شود که احتمال بروز پدیده های مخربی چون کاویتاسیون به پایین ترین حد ممکن برسد. از طرف دیگر این گونه پمپ شناور چاه عمیق خاصیت خود پر شوندگی دارند و نیاز به هواگیری نیز به طور معمول وجود ندارد. نکته مهم دیگر در مورد پمپ های شناور میزان راندمان و بهره وری این پمپ هاست که در مقایسه با سایر پمپ ها، راندمان بسیار بالایی دارند و به علت قرار گرفتن درون سیال همچون آب، در معرض گرم شدن بیش از حد نیستند.
پمپ های شناور از لحاظ مدت زمان عملکرد به دو دسته دائم و موقت تقسیم می شوند، پمپ های شناور بزرگ مانند پمپ های درون چاهی و استخری یا پمپ های شناوری که در سدها، استخر های آب و … مورد استفاده قرار می گیرند به نحوی طراحی شده اند که به طور دائم کار کرده و در مدت زمان طولانی در محل نصب بدون نیاز به تعمیر و نگهداری مورد قابلیت فعالیت داشته باشند. در مقابل پمپ های شناور کوچک نیز وجود دارند که وزن کمی دارند و به عبارتی پرتابل هستند و کاربر به راحتی می تواند آن را از محلی به محل دیگر منتقل کند.

انواع پمپ شناور

در ادامه به معرفی و کاربری انواع پمپ های شناور به طور مختصر می پردازیم:

پمپ کف کش

یکی از پمپ های شناور بسیار پر کاربرد پمپ کف کش می باشد، این پمپ ها کاربرد های بسیاری دارند. می توان در این مورد به تخلیه آب های جمع شده در یک محل مانند زیر زمین، تا انتقال آب از استخر ها و حوض ها به محل دیگری، و انواع سه فاز آن حتی قابلیت استفاده در چاه های آب را نیز دارند. امتیاز پمپ های کف کش عملکرد آن ها در محیط های کوچک و کم فضا و همچنین محیط با عمق آب کم می باشد. پمپ های کف کش می توانند به صورت خودکار یا دستی به کار گرفته شوند، معمولا پمپ های خودکار یا فلوتر دار محبوبیت بیشتری میان مصرف کنندگان دارد. علت این امر آن است که این فلوتر پس از رسیدن به حد مشخصی پمپ را خاموش یا روشن می کند و دیگر کاربر مجبور به نظارت بر عمکرد کف کش نیست تا پمپ بدون آب نسوزد.

در صورتی که شما نیاز به تخلیه فوری آب از یک محل داشته باشید پمپ کف کش یک گزینه بسیار عالی برای شما خواهد بود، اما توجه داشته باشید که پمپ های کف کش توانایی پمپاژ سیال های دارای مواد جامد مانند سنگ ریزه ها یا ذرات جامد معلق در آب را ندارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله جامع پمپ کف کش را مطالعه فرمایید.

پمپ لجن کش

یکی دیگر از انواع پمپ های شناور بسیار پر کاربرد پمپ های لجن کش هستند، این پمپ آب به علت طراحی خاص خود توانایی انتقال سیالات با ذرات جامد را نیز دارد و به همین جهت برای تخلیه آب های دارای ذرات جامد مانند سنگ ریز ها، شن ها، برگ درختان و همچنین آب گرفتگی بر اثر سیل و سایر موارد بسیار موثر و کابردی عمل می نماید. پمپ های لجن کش خود نیز دارای دو مدل هستند که در گونه اول پمپ لجن کش دارای کاتر یا به اصطلاح تیغه خورد کننده می باشد و مواد جامد را خورد کرده و سپس پمپاژ می کند، در گونه دوم پمپ لجن کش فاقد کاتر می باشد. طراحی پروانه ها و قسمت ورودی و خروجی به نحوی است که سیال درون پمپ گیر نکند به همین علت پمپ های لجن کش ارتفاع کمتری سیال را پمپاژ می کند. در مقاله جامع پمپ لجن کش تمامی نکات مرتبط با این محصول به همراه معرفی برندهای سازنده آن شرح داده شد و مطالعه آن توصیه می گردد.

پمپ استخر و فواره

یکی دیگر از اقسام پمپ های شناور، پمپ شناور استخر ها و فواره هاست که کاربرد بسیاری در مصارف خانگی دارد. نوع کوچکتر آن ها نیز می تواند در آکواریوم های بزرگ، آب نماها و آبشار ها و نهرهای مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از ویژگی های مهم این پمپ ها بی سر و صدا بودن آن هاست که در محیط زندگی مزاحمتی ایجاد نکند. توجه کنید اگر این پمپ ها را در محیطی استفاده می کنید که ماهی یا سایر آبزیان در آن وجود دارد توجه داشته باشید که پمپ بدون روغن انتخاب نمایید، البته اکثر پمپ های موجود در بازار oil-free می باشند. برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود در مورد استخر، یا آبشار مصنوعی یا نهر، باید میزان دبی مورد نیاز خود را به دقت محاسبه کنید و بر اساس آن پمپ شناور خود را انتخاب نمایید.

پمپ محافظ استخر

این پمپ ها گونه دیگری از پمپ های شناور هستند و گاها ممکن است یا به علت شکل ظاهری با پمپ های کف کش نیز اشتباه گرفته شوند، پمپ های محافظ استخر به پاکیزه نگه داشتن استخر های واقع شده در محیط باز از آب باران، شن و ذرات جامد و همچنین کنترل دمای این استخر ها و جلوگیری از تبخیر آن کمک شایان می نمایند. نحوه عملکرد این محصولات بسیار ساده است، یک پوشش پلاستیکی مناسب بر روی استخر شما تعبیه می شود و از آب استخر شما محافظت می کند. این پمپ بر روی این محافظ قرار می گیرد و با بارش باران بر روی پوشش سنسور های پمپ شناور محافظ پمپ را روشن کرده و تا تخلیه کامل آب باران به فعالیت خود ادامه می دهند.

راهنمای خرید پمپ شناور

راهنمای خرید پمپ شناور

پمپ شناور چاه عمیق

یکی از مهم ترین انواع پمپ های شناور، پمپ شناور چاه عمیق می باشد، می توان گفت هنگامی که در بازار ایران در مورد پمپ شناور صحبت می کنیم، بیشتر منظورمان پمپ های شناور چاه عمیق می باشد. این پمپ ها کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع آب و فاضلاب، نفت، کشاورزی، انتقال سیالات، صنعت و … دارند. پمپ های شناور درون چاهی طراحی کپسولی شکلی دارند و به همین علت به راحتی درون چاه ها با قطر کم هم وارد می شوند. از بزرگترین مزایای پمپ های شناور چاه عمیق، قرار گرفتن در عمق چاه هایی است که سایر پمپ ها توانایی مکش سیال را ندارند و تنها پمپ جوابگو پمپ های شناور درون چاهی خواهد بود، بهره وری این پمپ ها نسبت به سایر پمپ ها بسیار بالاست، به این علت که اولا درون سیال غرق شده و انرژی زیادی صرف استخراج آب نمی کنند، در ثانی چون در سیالی مانند آب غرق می شوند، مساله افزایش حرارت که سایر پمپ ها با آن دست و پنجه نرم می کنند در مورد آن صادق نمی باشد. پمپ های شناور می توانند از الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز استفاده کنند. پمپ شناور سه فاز در قدرت های بالاتر از 3.7 کیلو وات عملکرد بهتری داشته و پمپ شناور تک فاز بهترین گزینه برای قدرت های پایین تر است. در مقاله پمپ شناور چاه عمیق و همچنین راهنمای خرید پمپ شناور چاه عمیق تمامی موارد مرتبط با این محصول مورد بررسی قرار گرفته است و مطالعه آن پیشنهاد می گردد.

از چه برندی پمپ شناور خریداری کنیم؟

همانطور که مشاهده کردید پمپ های شناور دارای محصولاتی با کاربری های متفاوت هستند و هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشد، طبیعی است که یک برند در یک زمینه بسیار خوب عمل کند، اما در بخش های دیگر به مراتب تولیدات ضعیف تری داشته باشد، در ادامه به بررسی پمپ های شناور موجود در بازار ایران می پردازیم.

پمپ شناور ایرانی

جدا از مطالبی که امروزه در حمایت از تولید ملی مطرح می شود، باید اذعان داشت که پمپ های شناور تولید داخل از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و عملکرد فوق العاده آن ها در طول سالیان متمادی بخش بزرگی از بازار ایران را به خود اختصاص داده است. بومی سازی، استفاده از تکنولوژی روز دنیا مانند خط تولید KSB آلمان، خدمات پس از فروش گسترده و قیمت بسیار منطقی، باعث شده است که گزینه اول انتخاب خریداران پمپ های شناور ایرانی باشد که در ادامه به صورت مختصر چند برند را معرفی خواهیم کرد:

پمپ شناور پمپیران

اولین و بزرگترین کارخانه پمپ سازی ایران، پمپیران است و این هلدینگ بزرگ تقریبا تمامی محصولات مورد نیاز در کشور را تولید می کند. کارخانه پمپیران در سال 1354 با همکاری KSB آلمان تاسیس و تا به امروز همکاری این دو شرکت ادامه دارد. پمپ شناور پمپیران یکی از محصولات با کیفیت این کشور بوده و با نگاهی آماری به تمامی استان های کشور می توان مشاهده کرد که بیشترین و پر مصرف ترین پمپ شناور موجود در ایران پمپ های تولیدی این شرکت می باشند. یکی از امتیازات این پمپ ها تولید انواع پمپ شناور مطابق با نیاز های مشتریان می باشد که همه گستره ها را پوشش می دهد. باید توجه داشت که شرکت نوید سهند از زیر مجوعه های هلدینگ پمپیران، پمپ های کف کش و لجن کش این مجموعه را تولید می کند. برای مشاهده تمامی محصولات پمپ شناور پمپیران کلیک فرمایید.

پمپ شناور رایان

این کارخانه در سال 1362 با همکاری چند شرکت دیگر تاسیس شده است، و تولیدات این شرکت در در زمینه های کشاورزی، خدمات و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ شناور سولار

این شرکت در سال 1373 تاسیس شد و محصولات آن برای استخراج آب های زير زمينی برای مصارف شهری، كشاورزی و صنعتی می باشد

راهنمای خرید پمپ شناور

راهنمای خرید پمپ شناور

پمپ شناور چینی

همواره قیمت یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاب پمپ های شناور بوده است، پمپ های شناور چینی عموما ارزان قیمت ولی از کیفیت پایینی برخوردار هستند البته این بدان معنا نیست که تمامی پمپ های شناور تولید کشور چین بی کیفیت باشند، بلکه شرکت های چینی خوبی در این زمینه فعالیت دارند، در مورد پمپ های شناور درون چاهی توصیه می گردد حتی الامکان از محصولات دیگری استفاده شود، توجه داشته باشید که پمپ های با کیفیت و برندهای خارجی معمولا دارای قیمت های مشخص هستند و با تبدیل نرخ ارزی آن ها به ریال متوجه قیمت سرسارم آور آنها می شویم، پس پمپ های تولیدی با نام این برندها با قیمت پایین به احتمال زیاد در کشور چین با همان آرم و مشخصات تهیه شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع مطالعه مقاله جامع پمپ شناور چینی توصیه می گردد.

پرسش های متداول در مورد پمپ شناور

  • 1. آیا پمپ های شناور حتما باید در درون آب قرار بگیرند؟ پمپ های شناور انواع مختلفی دارند و در برخی از آنها لازم نیست تمام پمپ به زیر آب برود، اما در مورد پمپ های شناور درون چاهی این الزام وجود دارد و حتما تا ارتفاع مشخصی باید در آب غوطه ور گردد.
  • 2. آیا پمپ های شناور می توانند مدتی بدون آب کار کنند؟ به صورت کلی طراحی سیستم خنک کننده پمپ های شناور بر اساس وجود آب در نظر گرفته شده است، و در صورت بدون آب کار کردن آسیب های جدی خواهند دید.
  • 3. پمپ های شناور درون چاهی تا چه عمقی می توانند پمپاژ کنند؟ پمپ های شناور معمولی می توانند در دبی نرمال از بازه 7 متر تا 380 متر را پمپاژ نمایند، در صنایع نفت و گاز پمپ های شناور با قدرت پمپاژ بیشتر به کار گرفته می شود و ارتفاع پمپاژ آن ها بسیار بیشتر است.
  • 4. طول عمر پمپ شناور چه قدر است؟ پمپ های شناور به نحوی طراحی شده اند که مدت زمان طولانی نیاز به تعمیر و نگهداری نداشته باشند، در حالت عادی انتظار می رود یک پمپ شناور با کیفیت و ساخت خوب بین سه تا پنج سال عمر کند البته با رعایت شرایط اصولی و نگهداری صحیح ان می توان تا هفت سال نیز از آن استفاده کرد.
  • 5. چگونه یک پمپ شناور را نصب کنیم؟ پمپ های شناور انواع مختلفی دارند، نصب پمپ شناور چاه عمیق امری تخصصی است و بهتر است ار نصابان متخصص این کار استفاده شود.
  • 6. آیا ممکن است که پمپ شناور چاه عمیق داغ کند؟ پمپ های شناور چاه عمیق به صورت خودکار و توسط آب خنک می شوند در صورت بروز مشکلی یا استفاده طولانی مدت امکان گرمایش بیش از حد الکتروپمپ شناور وجود دارد، با نصب سنسور PT100 می توانید دمای پمپ خود را دائما کنترل نمایید و در مواقع ضروری آن را خاموش نمایید.
  • 7. آیا یک پمپ شناور می توان به صورت دائم کار کند؟ بله با رعایت تمهیدات خاص و استفاده از برندهای خوب می توان یک پمپ شناور دائم الکار داشت هر چند در این زمینه بهتر است با متخصصین مشورت نمایید.
  • 8. آیا پمپیران پمپ شناور تولید می کند؟ بله پمپیران اولین تولید کننده و پر فروش ترین شرکت در زمینه پمپ شناور در ایران است.
  • 9. آیا می توان از پمپ شناور در چاهی که شن دارد استفاده کرد؟ اگر میزان شن از 25 گرم در متر مکعب کمتر باشد می توان از پمپ های شناور معمولی استفاده کرد، در غیر این صورت با نظر کارشناسان آلیاژ پمپ شناور تغییر می کند.
  • 10. پمپ شناور چگونه کار می کند؟ پمپ شناور به نحوی طراحی شده است که به طور کامل درون آب فرو رفته و آب را به سطح مورد نظر پمپاژ نماید.
  • 11. چند نوع پمپ شناور داریم؟ پمپ شناور دارای مدل های مختلفی می باشد که در این میان می توان به پمپ شناور چاه عمیق و نیمه عمیق، پمپ کف کش، پمپ لجن کش، پمپ شناور استخر و فواره و … اشاره کرد.

2 دیدگاه برای “راهنمای خرید پمپ شناور

  1. خالدرئیسی گفت:

    سلام میخواهم بدونم چه نوع پمپی برای آبیاری قطره ای استفاده کرد
    عمق چاه ۵۰ متر
    طول آبدهی ۳ کیلومتر
    ۳ هزار درخت

    1. سلام جناب آقای خالدرئیسی عزیز، شما می توانید برای پاسخ به پرسش خود با مشاورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید. مشاورین ما شما را راهنمایی خواهند کرد و در صورت تمایل نکاتی که می تواند به کارکرد بهتر پمپ شما کمک کند را در اختیارتان قرار می دهند. برای تماس با مشاورین ما اطلاعات تماس در زیر آمده است.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *