پمپ آب

کاربرد پمپ های گریز از مرکز

کاربرد پمپ های گریز از مرکز

کاربرد پمپ های گریز از مرکز که یکی از مهمترین و اقتصادی ترین انواع پمپ به حساب می آید نقش بزرگی در بخش های مختلف زندگی و صنعت دارد. کوچک ترین نوع این پمپها که توان الکتریکی کمی دارند به طور معمول به عنوان سیستم سرمایش و گرمایش برای اتومبیل ها به کار می روند. پمپ گریز از مرکز انواع مختلفی از جمله پمپ گریز از مرکز شعاعی، پمپ گریز از مرکز جریان محوری و پمپ گریز از مرکز جریان مختلط را شامل می شود. البته این نوع از پمپ مدلهای دیگری از جمله پمپ با کانال جانبی، پمپ محیطی و پمپ رینگ مایع که البته کاربردشان با سری اول متفاوت است. ما در اینجا بیشتر به کاربرد سه مورد اول خواهیم پرداخت و توضیحاتی را در این باره ارائه خواهیم کرد چرا که این سه نوع پر کاربردترین انواع پمپ گریز از مرکز به حساب می آیند.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

به طور کلی پمپ سانتریفیوژ برای دبی بین 3.6 تا 216000 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع 1 تا 5000 متر و همچنین سرعتی بین چند صد تا 30 هزار دور بر دقیقه طراحی می شوند که البته این اعداد تنها بیانگر کاربرد فرآوانی است که این پمپ ها در زندگی روزمره بشریت دارند و به معنی محدوده ای که پمپ گریز از مرکز کار می کند نیستند. هر پمپ دارای مشخصه هایی از جمله دبی و هد و دور موتور می باشد که این پارامتر ها می توانند روی انتخاب پروانه و قطر آن و همچنین نوعی که پمپ گریز از مرکز می بایست برای مصرف کننده گرامی طراحی شود، موثرند. مواردی که گفته شد در واقع از مهم ترین فاکتورهای انتخاب پمپ به حساب می آیند. در ادامه تصمیم داریم به طور دقیق تر کاربرد پمپ های گریز از مرکز را برای شما بیان نماییم؛

انواع پمپ گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز شامل پمپ یک طبقه جریان شعاعی، پمپ چند طبقه شعاعی، پمپ چند طبقه جریان مختلط، پمپ یک طبقه جریان مختلط و پمپ جریان محوری می شود. در واقع زمانی که از یک تا چند طبقه بودن پمپ گریز از مرکز صحبت می کنیم منظورمان تعداد پروانه ای است که در پمپ به کار می رود. در حالت کلی پمپ گریز از مرکز یک طبقه با محفظه مکش انتهایی ساخته می شود ولی در مواردی که نیاز است ارتفاع بیشتری برای پمپاژ به کار رود به طور معمول از پمپ گریز از مرکز چند طبقه استفاده می شود. در مورد شعاعی، محوری و جریان مختلط نیز می بایست اشاره کرد که نحوه خروج سیال از پروانه اهمیت زیادی دارد. همانطور که گفتیم طراحی پروانه ها و قطرشان درانتخاب پمپ موثرند و روی کاربردشان اثر می گذارند، به همین خاطر در صورت که پرانه دارای پره یا تیغه هایی با فاصله کم و تقریبا به هم چسبیده باشد زمانی که سیال به صورت موازی با محور پمپ وارد پروانه می شود با گرفتن سرعت و فشار لازم با زاویه 90 درجه از انتهای پروانه خارج خواهد شد، در مورد پروانه جریان محوری نیز باید به این نکته اشاره کرد که این پروانه ها به شکل ملخی کشتی یا هواپیما طراحی می شوند و فاصله بین پره های پروانه زیاد است، در نتیجه زمانی که سیال به صورت موازی با محور وارد پروانه می شود به صورت موازی نیز از آن خارج می گردد. مورد آخر در بین انواع پمپ گریز از مرکز، پمپ گریز از مرکز جریان مختلط است که دارای پروانه ای بین شعاعی و محوری است، در واقع پروانه این پمپ به گونه ای طراحی شده است که خاصیت دو مدل قبلی را داشته باشد و از طرفی زمانی که سیال به صورت موازی با محور پمپ وارد آن می شود به صورت اریب و با زاویه ای کمتر از 90 درجه از آن خارج گردد. یکی از شرکت های تولید کننده پمپ در کشور ما شرکت پمپ سازی پمپیران است که انواع پمپ به خصوص پمپ گریز از مرکز پمپیران جایگاه خاصی از نظر کیفیت و قیمت در بازار داشته و شما می توانید با مراجعه به وبسایت گستره آبی نمایندگی پمپیران از راهنمای خرید این محصول به علاوه لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران آگاه شوید.

دسته بندی کاربرد پمپ گریز از مرکز

همانطور که گفتیم بر اساس دسته بندی که برای پمپ های گریز از مرکز وجود دارند نوع کاربری و حتی ویژگی های پمپ با هم متفاوت است. اما چرا ما در هر یک از انواع پمپ به نوع تیغه پروانه اشاره کردیم، دلیل آن این است که پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی زمانی به کار می رود که سیال به اندازه کافی از فشار استاتیکی لازم برخوردار نیست و می بایست با اعمال فشار، هد آن را افزایش دهیم. مواردی که این پمپ به کار می رود شامل؛ موارد معمول از جمله صنعت و معدن، به عنوان پمپ فرآیندی به هنگام استفاده از صنایع شیمیایی، سیستم گرمایش و سرمایش، به عنوان پمپ دیگ بخار برای تولید برق و استخراج معادن و زهکشی، علاوه بر این به عنوان پمپ فاضلاب، پمپهای دریایی و آب شورر و همچنین پمپ شناور نیز به کار می روند دلیل آن نیز صرفه اقتصادی، مطمئن بودن و نیاز به نگهداری و تعمیر کمتر، نشت سیال صفر بوده و معمولا دارای محافظ انفجار هستند و امن می باشند. از طرفی طراحی خاص آنها منجر به لرزش و کاویتاسیون کمتر شده است و در صنعت نفت برای تزریق آب برای تولید نفت بیشتر مناسب هستند. همچنین این پمپ ها در صنایع غذایی و دارو سازی نیز پر کاربرد هستند.
پمپ گریز از مرکز جریان محوری زمانی به کار می رود که نیاز است با یک فشار و ارتفاع ثابت، دبی را به مقدار بیشتری افزایش دهید. این پمپ ها همانند مدل شعاعی در صنایع غذایی، شیمایی و دارویی کاربرد دارند و از طرفی از این پمپ ها معمولا در آبیاری و زهکشی زمین ها استفاده می نمایند و همچنین کاربرد فرآوانی به عنوان پمپ فاضلاب، پمپ دریایی و پمپ پایه در پمپ شناور دارند.
پمپ جریان مختلط از آنجایی که ترکیبی از دو پمپ جریان شعاعی و چریان محوری است، در زمان کمبود هد و دبی کاربرد دارد و می تواند هد و دبی را به مقدار زیادی افزایش دهد از این رو از این پمپ به صورت ترکیبی در مواردی که از پیش برای دو مدل قبل گفته شد به کار می رود.

پرسشهای معمول درباره کاربرد پمپ های گریز از مرکز

  1. پمپ گریز از مرکز به چند دسته تقسیم می شود؟ پمپ گریز از مرکز شامل پمپ گریز از مرکز شعاعی، پمپ گریز از مرکز جریان محوری و پمپ گریز از مرکز جریان مختلط می شوند که علاوه بر این انواع دارای پمپ مدلهای دیگری از جمله پمپ با کانال جانبی، پمپ محیطی و پمپ رینگ مایع نیز هستند که کاربردهای خاصی دارند.
  2. دبی، ارتفاع و دور موتور یک پمپ سانتریفیوژ چه بازه را در بر می گیرد؟ دبی و ارتفاعی که برای پمپ های سانتریفیوژ در نظر گرفته و محاسبه می شوند شامل دبی بین 3.6 تا 216000 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع 1 تا 5000 متر می باشد و البته دور موتوری که برای این پمپ ها مد نظر است دارای سرعتی بین چند صد تا 30 هزار دور بر دقیقه است.
  3. مهم ترین فاکتورهای انتخاب پمپ چیست؟ مشخصه هایی همچون دبی و هد و دور موتور از فاکتورهای مهم در انتخاب پمپ گریز از مرکز می باشند و البته وجود پارامتر هایی مثل پروانه و قطر آن می تواند روی نوع و طراحی پمپ گریز از مرکز اثر بگذارند. به عبارت بهتر مواردی که گفته شد از مهم ترین فاکتورهای انتخاب پمپ به حساب می آیند.
  4. ساختمان پمپ گریز از مرکز چگونه است؟ این پمپ ها یک پمپ گریز از مرکز یک طبقه با محفظه مکش در قسمت انتهایی هستند ولی در مواردی که نیاز است ارتفاع بیشتری برای پمپاژ استفاده گردد به طور معمول پمپ گریز از مرکز چند طبقه به کار می رود.
  5. پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی چه زمانی به کار می رود؟ کاربرد پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی زمانی است که سیال به اندازه کافی از فشار استاتیکی لازم برخوردار نباشد و می بایست با اعمال فشار، هد پمپ گریز از مرکز را افزایش دهیم.
  6. کاربرد پمپ های گریز از مرکز جریان محوری به چه صورت است؟ کاربری پمپ گریز از مرکز جریان محوری بستگی به این دارد که آیا نیاز است با یک فشار و ارتفاع ثابت، دبی را به مقدار بیشتری افزایش دهید یا خیر. در این حالت از این پمپ برای افزایش دبی خروجی استفاده می نماییم.
  7. کاربرد پمپ های گریز از مرکز جریان مختلط شامل چه مواردی می شود؟ پمپ جریان مختلط که از ترکیب دو پمپ جریان شعاعی و چریان محوری ساخته می شوند، در زمان کمبود هد و دبی به کار می آیند و می تواند هد و دبی را به مقدار زیادی افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *