پمپ آب

پمپ طبقاتی چیست

پمپ طبقاتی چیست

پمپ طبقاتی در واقع یک پمپ گریز از مرکز چند طبقه می باشد که در ساختار آن دو یا چند پروانه وجود دارد و بسته به نوع کاربری آن این پروانه ها ممکن است بر روی یک محور یا محورهای مختلف قرار بگیرند. البته لازم به ذکر است که اگر نیاز به فشار بالا در نقطه خروجی پمپ باشد این پروانه ها به صورت سری بسته خواهند شد و اگر نیاز به دبی بالا باشد پروانه ها به صورت موازی قرار میگیرند. پمپ طبقاتی همچنین بر اساس نوع جریان سیال در پمپ نیز تعریف می شوند که از بین پروانه های متعدد عبور می نماید. توجه داشته باشد هد یک پمپ گریز از مرکز یک طبقه به طور کلی توسط نوع پروانه و سرعت مخصوص پمپ مشخص می شود و اگر دور موتور بسته به شرایط نتواند به مقدار زیاد افزایش یابد، استفاده از پروانه با قطر زیاد می تواند منجر به کاهش شدیدی در سرعت مخصوص شود که از نظر اقتصادی به صرفه نیست به همین خاطر برای اینکه بتوانید هد یا فشار را افزایش دهید نیاز است که پروانه ها را به صورت سری کنار هم قرار دهید که این کار از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

اگر تعداد طبقات با توجه به ثابت بودن ابعاد پروانه و سرعت مخصوص تغییر کند، دبی پمپ طبقاتی ثابت باقی می ماند، در حالی که قدرت و هد بسته به تعداد طبقات افزایش می یابد. تفاوت مهمی که بین پمپ گریز از مرکز یک طبقه و چند طبقه وجود دارد این است که در پمپ گریز از مرکز یک طبقه فقط یک پروانه وجود دارد و مقدار فشار ناشی از پروانه و حلزونی بستگی به قطر و تراش پروانه و دور موتور دارد، در واقع در پمپ یک طبقه تنها عامل اعمال نیرو وانرژی به سیال توسط یک پروانه تامین می شود. این در حالی است که پمپ گریز از مرکز طبقاتی که با نام پمپ فشار قوی نیز شناخته می شود سطح انرژی را به طور کارا افزایش داده و تکنولوژی که در تولید آن ها به کار رفته در مقایسه با پمپ یک طبقه می تواند مزیت های زیادی به هنگام سیالات عاری از موارد خورنده و جامدات به همراه داشته باشد. تنها ایراد بزرگی که می توان به پمپ چند طبقه گرفت این است که با افزایش تعداد طبقات حساسیت روتور پمپ افزایش یافته و منجر به لرزش روتور و نهایتا پمپ می شود و تقریبا به نسبت پمپ یک طبقه نگهداری آن ها پیچیده تر است. در این جا تصمیم داریم بیشتر درباره اینکه پمپ طبقاتی چیست بیشتر برایتان بگوییم؛

انواع پمپ طبقاتی چیست

پمپ های سانتریفیوژ چند طبقه به دو صورت عمودی و افقی وجود دارند که در واقع جهتی است که محور قرار می گیرد، پمپ طبقاتی عمودی همانطور که از نام آن پیداست دارای یک پمپ گریز از مرکز متشکل از چند طبقه است که پروانه ها به صورت سری روی محور عمودی قرار گرفته اند و می تواند برای پمپ کاربری به عنوان بوستر پمپ برای اعمال فشار پمپ در ساختمان، هتل و مجتمع های مسکونی، ایستگاه های فشار در کارخانه جات، شبکه آبرسانی، سیستم های شوینده، کارواش ها، آتش نشانی، سیستم خنک کاری در ماشین ها یا دیگ بخار و البته در کشاورزی و آبیاری در گلخانه ها را فرآهم می آورد. این در حالی است که پمپ طبقاتی افقی به صورت افقی قرار گرفته و طبقات می توانند بر روی محور افقی قرار بگیرند و پمپ با مکش از انتها سیال را به درون خود می کشد و سپس پس از گذشتن از هر پروانه وهر طبقه در نهایت از نقطه رانش به بیرون رانده می شود و می تواند فشار زیاد با دبی کافی به وجود آورد که پمپ فشار قوی از این دسته از پمپ ها هستند. این نوع از پمپ ها بیشتر در زهکشی معادن، در بخش صنعت و در بخش شهری و برای کشاورزی نیز به کار می روند.

پمپ طبقاتی استیل چیست

به طور معمول از پمپ سانتریفیوژ طبقاتی برای آب تمیز بدون اثر سایشی و یا عاری از هرگونه جامدات از جمله شن و ماسه استفاده می شود، ولی تغییر جنس پمپ به استنلس استیل که در واقع آلیاژی از فولاد به همراه آهن، کروم و نیکل می باشند می تواند مقاومت پمپ را در برابر سیالی که خورنده باشد افزایش دهد و در نتیجه کاربری پمپ طبقاتی را نیز گسترش دهد. این پمپ ها به صورت پمپ فشار قوی عموی طبقاتی استیل در بازار وجود دارند که علاوه بر استفاده از آنها برای بخش شهری و مراکز صنعتی و همچنین سیستم های اطفاء حریق در مبدلهای حرارتی، بویلر فیدها و از طرفی به عنوان آب شیرین کن نیز به کار می روند و قابلیت پمپاژ سیالات زیادی را به دلیل مقاومت بالاتر دارند. در کشور ما این پمپ های عمودی طبقاتی استیل تنها توسط شرکت پمپ سازی پمپیران به عنوان پمپ طبقاتی پمپیران تولید می شوند.

پمپهای عمودی طبقاتی پمپیران

پمپ عمودی طبقاتی استیل پمپیران کاربرد فراوانی در سیستم های پمپاژ منازل که به دلیل کوچکتر شدن فضای اختصاص داده شده در سیستم های آبرسانی و پمپاژ در ساختمان ها، دارند. این سری از پمپ ها به صورت خطی و امتداد خط لوله نصب می گردد و آنچه در شکل ظاهری و ساختار آن اهمیت دارد این است که ورودی مکش و رانش در یک امتداد و در یک راستا قرار گرفته اند تا فضای کمتری را اشغال نمایند، کاربری این نوع از پمپ ها شبیه با سایر انواع پمپ طبقاتی عمودی است و به دلیل استفاده از استنلس استیل در ساخت آن نیاز به نگهداری و تعمیر در آن کاهش و طول عمر آن افزایش می یابد. می توانید با مراجعه به مقاله پمپ عمودی طبقاتی پمپیران بیشتر درباره ویژگی های این پمپ در وبسایت گستره آبی نمایندگی پمپیران بدانید.

سوالات متداول پیرامون پمپ طبقاتی چیست

  1. پمپ طبقاتی چیست؟ پمپ طبقاتی شامل یک پمپ گریز از مرکز به صورت چند طبقه می باشد که در واقع در ساختار آن دو یا چند پروانه قرار داشته که بر اساس کاربرد آنها این پروانه ها ممکن است بر روی یک محور و یا محورهای مختلف قرار گیرند.
  2. فشار و دبی زیاد تا چه طور توسط پمپ طبقاتی تحت تاثیر قرار می گیرد؟ اگر بخواهید فشار بیشتری در محفظه خروجی داشته باشید می بایست پروانه ها به صورت سری بسته شوند و اگر نیاز به دبی بیشتر داشته باشید پروانه ها به صورت موازی قرار می گیرند.
  3. تفاوت میان پمپ گریز از مرکز طبقاتی و یک طبقه چیست؟ تعداد پروانه ها در پمپ گریز از مرکز یک طبقه فقط یک عدد است که بر اساس قطر و تراش پروانه و با توجه به دور موتور فشار خروجی مشخص میگردد. یک پمپ یک طبقه تنها با اعمال نیرو و انرژی به سیال تنها با یک پروانه منجر به رانش آن می شود.
  4. انواع پمپ طبقاتی چه مواردی را شامل می شود؟ پمپ طبقاتی به دو صورت افقی و عمودی که بر اساس نحوه قرار گیری محور در پمپ است تقسیم می شوند.
  5. پمپ طبقاتی استیل چه کاربردی دارد؟ آنچه در مورد پمپ طبقاتی استیل مهم است این می باشد که این پمپ قادر است قابلیت پمپاژ سیالات خورنده و سایشی را برای پمپ با آلیاژهای مختلف فرآهم نماید در نتیجه منجر به کاربری بیشتری پمپ و همچنین افزایش مقاومت آن در برابر خورگی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *