پمپ آب

پمپ فشار قوی پشت تراکتوری

پمپ فشار قوی پشت تراکتوری

در دنیای امروز کشاورزان برای تامین مواد غذایی مورد نیاز در جهان جایگاه پر نقشی دارند و به همین خاطر فرآیند کشاورزی نیز می بایست با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی سیر تحولی خود را طی نماید. در گذشته راه های مختلفی برای آبیاری وجود داشته است که اولین و ابتدایی ترین آن ها بارش باران و آبیاری طبیعی بوده است، ولی با گذشت زمان و گسترش جمعیت و نیاز به مواد غذایی بیشتر، استفاده از این نعمت به تنهایی پاسخ گوی نیاز جامعه نبوده است. از این رو روشهای مختلفی برای آبیاری از جمله استفاده از پمپ شناور چاه عمیق و نیمه عمیق، پمپ گریز از مرکز و یا پمپ فشار قوی برای تامین آب مورد نیاز به کار رفته و امکان آبیاری آسان تر را برای کشاورز فرآهم آورده است. اما روش ساده تری را نیز می توان استفاده کرد
که در ادامه قصد توضیح بیشتر درباره پمپ فشار قوی پشت تراکتوری را داریم؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پمپ پشت تراکتور

پمپ پشت تراکتوری کار را برای آبیاری و کشاورزی آسان کرده است، در واقع در این حالت پمپ به جای اینکه به یک موتور وصل شود از طریق شفت یا محور به یک تراکتور وصل می شود و سپس فرد می تواند یا با روشن کردن تراکتور آب را از برکه یا چاهی که دارد برای آبیاری پمپاژ نماید. اگر بخواهیم دقیق تر درباره عملکرد این پمپ ها بگوییم می بایست یادآور شویم که پمپ به کار رفته در این فرآیند پمپ گریز از مرکز است که به صورت یک طبقه یا چند طبقه در قالب پمپ فشار قوی به کار می روند، یک پمپ سانتریفوژ از یک محفظه مکش، محفظه پمپ و محفظه رانش یا خروجی تشکیل می شود که در محفظه پمپ که به طور معمول اگر یک طبقه باشد به شکل حلزونی است که به آن پمپ گریز از مرکز گفته می شود و اگر چند طبقه باشد با نام پمپ فشار قوی به کار می رود، پروانه های پمپ قادر هستند دبی و فشار مورد نیاز برای پمپاژ آب را فرآهم نمایند. پروانه های پمپ به صورت شعاعی، جریان محوری و یا جریان مختلط بسته به نیاز و کاربری پمپ متغیر است. زمانی که نیاز باشد پمپ آب را در فاصله بیشتری جا به جا کند از پمپ فشار قوی یا پمپ طبقاتی و یا در صورت نیاز از پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی استفاده می شود که قابلیت پمپاژ سیال با فشار بیشتر را دارند و سایر موارد که نیاز به دبی بیشتر است از پمپ گریز از مرکز با پروانه جریان محوری استفاده می شود.

طرز کار پمپ آب پشت تراکتوری

کارکرد این پمپ ها شبیه به انواع پمپ گریز از مرکز می باشد به علاوه این نکته از یک گیربکس فزاینده برای تبدیل دور خروجی محور تراکتور به دور خروجی مورد نیاز برای پمپ گریز از مرکز استفاده می کند. به عبارتی فرآیند توان کشی از تراکتور از نوع محور توان دهی است که برای راه اندازی دستگاه هایی که به تراکتور وصل می شوند به کار می رود، در حالت پیشرفته می توان با استفاده از یک کلاچ دو مرحله ای که بر روی تراکتور نصب می شود که می توان از تراکتور در حالت توقف نیز برای تامین توان پمپ استفاده کرد. روند عملکرد پمپ به این صورت است که در واقع محفظه مکش توسط یک لوله درون برکه و یا چاه عمیق و یا نیمه عمیق قرار گرفته و با چرخش شفتی که با گاردان تراکتور وصل می شود این پمپ شروع به کار می نماید و نیروی گریز از مرکزی که توسط پروانه ها در پمپ ایجاد می شود اختلاف فشاری بین مرکز پروانه در راستای پره ها به سمت بیرون وجود دارد، سیال به درون پمپ کشیده می شود و در راستای پره های پروانه به حرکت در می آید و سپس از پروانه با سرعت و فشار زیاد خارج می گردد و البته این سرعت توسط یک دیفیوزر به فشار تبدیل شده و در نتیجه فشار یا هد پمپ به اندازه کافی افزایش یافته و سپس از لوله رانش پمپ خارج می گردد. از آب پمپاژ شده توسط این پمپ می توان برای پر کردن مخزن در زمین کشاورزی و استفاده از آن در فصول خشک سال برای آبیاری استفاده کرد، یا اینکه مخزنی که روی تراکتور وصل می شود را پر کرد و با یک پمپ اسپری از آن برای آبیاری بارانی برای زمین کشاورزی استفاده کرد، همچنین روش دیگر این است که به طور مستقیم پس از بیرون رانده شدن از پمپ به بیرون به سمت مزارع با اسپری به صورت آبیاری بارانی پمپاژ شود.

قیمت پمپ فشار قوی پشت تراکتوری

مزیتی که پمپ پشت تراکتور دارد این است که به خاطر توانی که تراکتور تولید می نماید عمل آماده سازی (پرایم) آن به سرعت در چند ثانیه صورت می گیرد و از طرفی برای آبیاری با فشار و یا هد زیاد بسیار مناسب است و موتوری ندارد که نیاز داشته باشید از آن نگهدای کنید، اندازه آن کوچک است و به راحتی روی تراکتور سوار می شود و بر روی محور آن کوپله می گردد. از طرفی مزیت اصلی این پمپ ها در این است که نیاز به اتصال به برق وجود ندارد چرا که در حالت عادی شما می بایست پمپ خود را به منبع برق وصل کنید، پس زمانی که به منبع برق دسترسی ندارید استفاده از پمپ پشت تراکتور می تواند مشکل را برطرف کند. آنچه در انتخاب و خرید پمپ فشار قوی پشت تراکتوری اهمیت دارد، دبی (آبدهی) و هد (ارتفاع) است که با انتخاب درست آن می توانید برای سالهای زیادی از این پمپ استفاده کنید. از طرفی دور موتور پمپ نیز اهمیت زیادی دارد چرا که هر چقدر دور موتور برای یک پمپ بیشتر باشد دبی و هد بیشتری را تولید می نماید و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش می یابد. از طرفی قطر پروانه و نوع سیالی که می خواهید آن را پمپاژ نمایید روی جنس پروانه و در نتیجه قیمت پمپ پشت تراکتوری تاثیر می گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت پمپ طبقاتی پمپیران می توانید از مشاورین گستره آبی، نمایندگی پمپیران جهت انتخاب پمپ آب پشت تراکتوری مناسب خود اقدام نمایید.

پرسشهای متداول پمپ فشار قوی پشت تراکتوری

  1. پمپ فشار قوی پشت تراکتوری چیست؟ در واقع پمپ پشت تراکتور نوع از به کارگیری پمپ فشار قوی است که به جای اینکه به یک موتور وصل شود از طریق شفت یا محور به یک تراکتور وصل می شود و سپس فرد می تواند یا با روشن کردن تراکتور آب را از برکه یا چاهی که دارد برای آبیاری پمپاژ نماید.
  2. پمپ به کار رفته به عنوان پمپ پشت تراکتوری از چه نوعی است؟ پمپ به کار رفته در این شرایط به صورت پمپ فشار قوی یک طبقه یا چند طبقه است که در واقع خود یک پمپ سانتریفوژ از یک محفظه مکش، محفظه پمپ و محفظه رانش یا خروجی تشکیل می شود.
  3. چرا از پمپ فشار قوی چند طبقه به عنوان پمپ پشت تراکتوری استفاده می شود؟ دلیل استفاده از یک پمپ طبقاتی این است که پروانه های پمپ قادر هستند دبی و فشار مورد نیاز برای پمپاژ آب را فرآهم نمایند.
  4. طرز کار پمپ آب پشت تراکتوری به چه صورت است؟ این پمپ ها کارکردی شبیه به انواع پمپ گریز از مرکز دارند به علاوه این نکته از یک گیربکس فزاینده برای تبدیل دور خروجی محور تراکتور به دور خروجی مورد نیاز برای پمپ گریز از مرکز استفاده می کند.
  5. پمپ پشت تراکتوری چطور نیروی محرکه خود را تامین می نماید؟ برای تامین نیروی محرکه لازم برای این پمپ با وصل کردن پمپ به گاردان تراکتور، با چرخش شفتی که با گاردان تراکتور وصل می شود این پمپ شروع به کار می نماید و نیروی گریز از مرکز توسط چرخش پروانه ها در پمپ ایجاد می شود.

4 دیدگاه برای “پمپ فشار قوی پشت تراکتوری

  1. علی بژکول گفت:

    سلام پمپ پشت تراکتور 7طبقه طول خط لوله 850 متر ارتفاع 20 متر چنتا رایز را می تواند تغذیه کند؟

    1. سلام علی عزیز،
      برای تعیین اینکه پمپ پشت تراکتور با 7 طبقه و خط لوله 850 متری و ارتفاع 20 متر چند رایز را تغذیه می کند، نیاز به اطلاعات بیشتری داریم. به طور خاص، موارد زیر می توانند تأثیرگذار باشند:
      مشخصات پمپ: توان پمپ (به ویژه بر حسب دبی و فشار)، راندمان پمپ و نوع پمپ (مانند پمپ سانتریفوژ یا پمپ غلطکی).
      مشخصات لوله: قطر لوله و مشخصات خاص لوله (مانند ضخامت دیواره).
      مشخصات رایزها (شیرآلات ارتفاعی): تعداد و نوع رایزها و ارتفاع هر رایز.
      خصوصیات آب: میزان دبی آب مورد نیاز در هر طبقه، فشار مورد نیاز در هر طبقه و خاصیت آب (مانند تمیزی آب).
      با تأمین این اطلاعات، می توان بهترین تحلیل را انجام داد. از شما خواهش می شود که اطلاعات بیشتری را فراهم کنید تا بتوانم به شما کمک دقیق تری ارائه دهم.
      جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  2. علیرضا حسین زاده گفت:

    سلام من میخواهم با پمپ طبقاطی پشت تراکتوری باغ ۲هکتاری را که۲۸۰مترطول و۹مترارتفاع داشته باشدآبیاری کنم ازچه نوع پمپی بایستی استفاده کنم ؟ من نظرم پمپ۵طبق ۱به۴ با۴اینچ مکش و۳اینچ پمپاژاست ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام علیرضا عزیز، با توجه به ابعاد باغ شما و ارتفاع تراکتوری که می خواهید از طریق آن آبیاری کنید، استفاده از یک پمپ طبقاتی مناسب است. پمپی که شما انتخاب کرده اید (پمپ 5 طبق 1 به 4 با 4 اینچ مکش و 3 اینچ پمپاژ) به نظر می رسد که مناسب باشد. اما قبل از خرید و استفاده از پمپ، باید مطمئن شوید که این پمپ توانایی ارسال آب به ارتفاع 9 متر را دارد و با حجم آب مورد نیاز باغ شما سازگار است. همچنین باید به نیازهای آبیاری باغتان و نوع زمین (مثلاً از نظر نوع خاک و نیاز به رطوبت) توجه کنید.
      پیشنهاد می شود قبل از خرید پمپ، با یک متخصص مشورت کنید تا بهترین انتخاب را برای نیازهای خاص باغتان داشته باشید.
      جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *