پمپ آب

راهنمای نصب پمپ گریز از مرکز پمپیران

راهنمای نصب پمپ گریز از مرکز پمپیران

پمپ های آب در انواع خود وظیفه جا به جایی سیال را از یک نقطه به نقطه دیگر بر عهده دارند. پمپ های گریز از مرکز نیز با استفاده از تنها پروانه خود و با بهره گیری از نیروی گریز از مرکزی که توسط چرخش پروانه ها ایجاد می شوند، موجب افزایش فشار در سیال می گردد. ساختمان ساده این پمپ ها از یک محفظه، یاتاقان، محور و پروانه تشکیل شده است. کاربری این پمپ ها به دلیل پوشش راندمان بالا، در بخش های کشاورزی برای آبیاری و در بخش های صنعتی برای تامین آب فرآیند های صنعتی می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پمپ گریز از مرکز می توانید به مقاله پمپ گریز از مرکز چیست رجوع کنید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پیش از نصب پمپ لازم است مراحل انتخاب پمپ به دقت بررسی و صورت گیرد، زیرا انتخاب پمپ گریز از مرکز اشتباه علاوه بر صدمه به پمپ موجب افزایش هزینه ها در بخش تعمیر و جایگزینی پمپ مناسب خواهد شد. برای انتخاب مناسب پمپ گریز از مرکز حلزونی باید مشخصه هایی مانند موتور، راندمان، قطر پروانه، قطر دهانه مکش و رانش در نظر گرفته شود.

توجه داشته باشید که دور موتور پمپ به طور مستقیم بر روی راندمان پمپ تاثیر می گذارد.انواع پمپ گریز از مرکز پمپیران قابلیت کوپله شدن با دو دور موتور 1450 و 2900 دور در دقیقه را دارند که بر روی راندمان پمپ تاثیر مستقیم می گذارد واضح است در موتور های 2900 دور در دقیقه پمپ راندمان بیشتری دارد. علاوه بر این قطر پروانه نیز باید به درستی انتخاب شود برای پروانه های پمپ های گریز از مرکز پمپیران یک قطر عادی و سه قطر تراش خورده تعریف می شود. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص انتخاب پمپ گریز از مرکز می توانید به مقاله راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز مراجعه نمایید. اما در این جا تصمیم داریم بیشتر درباره راهنمای نصب پمپ گریز از مرکز پمپیران برایتان توضیح دهیم؛

لوازم و تجهیزات مورد نیاز نصب پمپ گریز از مرکز

  • پمپ گریز از مرکز شامل موتور الکتریکی و پمپ
  • لوله مناسب پمپ
  • شاسی پمپ از پروفیل های فولادی مانند ناودانی، نبشی، تیرآهن و یا صفحات خم کاری شده
  • شاسی ساخته شده از چدن و قطعات فولادی
  • فوندانسیون های بتنی
  • تراز بنایی
  • ورقه های نازک فلزی
  • لرزه گیر های لاستیکی و یا فلزی
  • اتصالات ضربه گیر بین پمپ و لوله ها
  • خط کش
  • فیلر و یا ابزارهای اندازه گیری
  • دستگاه لیزری برای تراز کردن پمپ

فوندانسیون در راهنمای نصب پمپ گریز از مرکز پمپیران

روش استقرار پمپ های گریز از مرکز پمپیران به دو صورت می باشد:

  • در دسته ای از پمپ ها پمپ و موتور بر روی یک شاسی از جنس چدن خاکستری ریخته گری شده قرار می گیرند. البته می توان از جوشکاری پروفیل های فولادی مانند ناودانی، نبشی، تیرآهن و یا صفحات خم کاری شده نیز برای شاسی پمپ استفاده کرد. استفاده از هر یکی از این روش ها به اندازه پمپ و محرکه آن بستگی دارد. شاسی ساخته شده از چدن و قطعات فولادی تا حدی قابل قبول و بی لرزش هستند به همین خاطر لازم نیست حتما این پمپ ها بر روی فوندانسیون قرار بگیرند. در صورت استفاده از شاسی های ذکر شده سه نقطه اتکا کافی می باشد و میتوان پمپ را بدون فوندانسیون در کنار رودخانه و یا چاه قرار داد.
  • گاهی شرایطی پیش می آید که نیاز به استفاده از فوندانسیون می باشد. در صورتی که قصد دارید از فوندانسیون های بتنی استفاده کنید باید اطمینان حاصل کنید که فوندانسیون قبل از جایگذاری مجموعه تجهیزات پمپاژ به طور کامل خشک و سفت باشد.

نصب پمپ گریز از مرکز پمپیران

نصب پمپ گریز از مرکز به دلیل جدا بودن پمپ و موتور و نیاز به هم تراز کردن (شاسی کوپله کردن) آن ها، باید با دقت بیشتری انجام شود. برای قرار دادن پمپ باید بخشی را انتخاب کرد که قابلیت دسترسی به پمپ میسر باشد، تا بتوان پمپ را برای بازدید های دوره ای به راحتی مورد بررسی قرار داد. از طرفی بهتر است پمپ را نزدیک به منبع سیال قرار داد. اگر برپا کردن مجموعه موتور و پمپ در محل بهره برداری با اشکال یا سهل انگاری صورت گیرد، در مدت کمی عملکرد پمپ دچار مشکل شده و سایش شدیدی در اجزای داخلی پمپ رخ خواهد داد. به همین جهت لازم است نصب پمپ با دقت دو چندان و توسط افراد متخصص صورت گیرد.

پس از قرار دادن مجموعه پمپاژ که شامل موتور، پمپ و شاسی روی فوندانسیون می شود، نیاز است عمل شاسی کوپله کردن صورت گیرد. این عمل با کمک یک تراز بنایی و ورقه های نازک فلزی انجام می شود. هدف از شاسی کوپله کردن ایجاد شرایط کارکرد آرام و بدون لرزش برای پمپ گریز از مرکز است. برای دستیابی به این هدف لازم است شاسی بر روی لرزه گیر های لاستیکی و یا فلزی سوار شود و اتصالات ضربه گیر بین پمپ و لوله های مکش و رانش نصب گردد. در شاسی های چدنی و یا پروفیل های فولادی کافیست پیچ های فوندانسیون در بتن جاسازی شود. اما در خصوص شاسی هایی که با جوش دادن ورقه های فولادی ساخته می شوند باید اطمینان حاصل شود که تمام گوشه کنارهای شاسی کاملا با سیمان پر شود و حفره ای در آن باقی نماند. پس از سفت شدن فوندانسیون بتنی باید مهره های فوندانسیون به ترتیب و تا حد امکان سفت شود.

تراز کردن موتور و پمپ گریز از مرکز پمپیران بر روی شاسی

برخی از پمپ ها به طور مستقیم به محرکه وصل می شوند در این گونه پمپ ها از کوپلینگ های قابل انعطاف استفاده می شود. در برخی دیگر از یک قطعه واسطه استفاده می شود. مزیت استفاده از این قطعه واسطه این است که هنگام تعمیر پمپ نیازی به باز کردن پیچ های اتصال محرکه و جابه جای آن نیست. مصرف کنندگان گرامی می توانند پمپ و موتور را با هم و به صورت تراز شده سفارش دهند. در این حالت پمپ قبل از بارگیری تراز می شود، اما با این حال لازم است پس از نصب پمپ تراز کوپلینگ مجددا بررسی شود. برای درستی تراز بودن کوپلینگ به راحتی می توان از یک خط کش استفاده کرد. خط کش می بایست بر روی دو نیمه کوپلینگ به موازات محور قرار داده شود. باید در هر نقطه از پیرامون کوپلینگ فاصله خط کش از محور به یک اندازه بوده و همچنین فاصله بین دو سطوح مقابل دو نیمه کوپلینگ نیز باید یکسان باشد. که البته اندازه گیری را می توان به وسیله یک فیلر و یا ابزارهای اندازه گیری کنترل کرد. پس از این که پمپ به سامانه لوله کشی متصل شد مجددا تراز کوپلینگ باید مورد بررسی قرار بگیرد. پمپیران برای هم محور نمودن موتور در پمپ های بزرگ از دستگاه لیزری دقیق استفاده می کند. در خصوص لوله کشی مسیر های ورودی و خروجی پمپ، می بایست به نحوی باشد که هیچ گونه تنش و یا کششی روی پمپ اعمال نشود.

سوالات رایج راهنمای نصب پمپ گریز از مرکز پمپیران

  1. آیا می توان پمپ گریز از مرکز را بدون فوندانسیون نصب کرد؟ بله شاسی های چدنی استقامت لازم را برای نصب پمپ دارند و می توان پمپ را بدون فوندانسیون مورد استفاده قرار داد.
  2. تراز کردن پمپ با استفاده از چه ابزاری انجام می گیرد؟ پمپ های گریز از مرکز را می توان به وسیله یک تراز بنایی، یک خط کش، فیلر و ابزار های از این قبیل تراز نمود.
  3. نصب پمپ های گریز از مرکز به چند روش انجام می شود؟ برای نصب پمپ های گریز از مرکز استفاده از شاسی ضروری می باشد اما در خصوص فوندانسیون می توان پمپ ها را با فوندانسیون یا بدون آن مورد بهره وری قرار داد.
  4. آیا پمپ به طور مستقیم به موتور متصل می شود؟ در برخی از پمپ ها می توان پمپ را بی واسطه به موتور متصل کرد اما در برخی دیگر می توان از کوپلینگ های قابل انعطاف استفاده نمود.
  5. آیا پمپ های تراز شده قبل از بارگیری نیاز به تراز شدن مجدد دارند؟ پمپ هایی که قبل از حمل و نقل تراز می شوند لازم است مجددا انتقال به بخش بهره برداری مجددا تراز شوند.
  6. تراز نبودن پمپ چه مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند؟ تراز نبودن پمپ موجب ایجاد لرزش و ارتعاش هنگام بهره بری از پمپ می شود که این موضوع خود موجب آسیب به قطعات پمپ می شود.
  7. آیا می توان پمپ های گریز از مرکز را به صورت عمودی نیز مورد بهره بری قرار داد؟ پمپ های گریز از مرکز به صورت معمول به صورت افقی مورد استفاده قرار می گیرند اما در برخی از بخش ها با در نظر گرفتن ضوابط خاصی و با مشورت با افراد متخصص می توان پمپ را به صورت عمودی نیز مورد بهره بری قرار داد.
  8. آیا پمپ های گریز از مرکز را با قابلیت خود پر شوندگی تولید می شوند؟ خیر این پمپ ها در اولین راه اندازی به صورت دستی پر می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *