پمپ آب

پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای

پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای

پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای یکی از انواع پر طرفدار پمپ گریز از مرکز به حساب می آید که در واقع قابلیت ارائه آبدهی و هد در بازه های مختلف را دارد و از آنجایی که راندمان انرژی آنها زیاد است، این پمپ ها به انتخاب مناسبی برای نوع کاربری که دارند مبدل شده اند. این پمپ ها کاربری فراوانی در صنایع و معادن انرژی و پالایشگاه های نفت و گاز، سیستم انتقال آب شهری و آبیاری زمین های کشاورزی، در زهکشی صنایع و معادن و از طرفی سیستم های گرمایشی و سرمایشی در صنایع دارد. با این حال خاطر نشان می شویم که این سری از پمپ ها تنها برای سیالات تمیز به کار می روند و در صورتی که سیال خاصیت خورندگی و یا دارای جامدات از جمله شن و ماسه باشد، پمپ گریز از مرکز کاربردی نخواهد داشت. اما آنچه در اینجا برایمان مهم است پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای است که درصدد آن هستیم که به تعریف بهتر آن پرداخته و همچنین درباره انواع آن و مزیت آن با شما سخن بگوییم؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای چیست؟

پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای در واقع دارای چندین محفظه سیال یا چند طبقه است که به صورت سری به هم متصل شده اند. مایع یا سیال وقتی از طریق مکش انتهایی وارد محفظه اول یا طبقه اول می شود فشار آن کم است و با گردش به دور پروانه با دور موتور مشخص فشار آن افزایش یافته و با فشار بیشتر از حالت ورود از پروانه خارج شده و با فشار بیشتر وارد مرحله دوم یا طبقه دوم می شود. هرچقدر تعداد مراحل در پمپ افزایش یابد، فشار خروجی نیز در نهایت بیشتر خواهد شد. پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای از این روش برای تولید فشار هد بیشتر و بالاتر استفاده نموده در حالی که در تمام مدت جریان یا دبی در یک بازه ثابت با توجه به دور موتور ثابت باقی می ماند. انواع مختلفی از پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای وجود دارد که بر اساس نوع محور تقسیم بندی می شوند و شامل پمپ گریز از مرکز با محور افقی و پمپ گریز از مرکز با محور عمودی می شوند.

پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای افقی

این نوع از پمپ گریز از مرکز طبقاتی دارای محفظه ای شیاردار است که یاتاقان ها در آن قرار گرفته و در صورت نیاز با روغن روانکاری می شوند. پروانه ها درون این محفظه بین یاتاقان ها قرار گرفته و از نظر هیدرولیکی بالانس است و این مساله به پمپ توانایی بیشتری در تولید فشار بالاتر را خواهد داد. پمپ گریز از مرکز طبقاتی افقی نسبت به پمپ گریز از مرکز طبقاتی عمودی جریان و دبی بیشتری را ارائه می نمایند و معمولا در مواردی از جمل؛ اسمز معکوس، دیگ بخار، تولید همزمان گرما و برق، بوستر پمپ، شوینده های پرفشار، دستگاه برف ساز در پیست برف، میعانات گاز طبیعی و البته زهکشی معادن استفاده می شود. این نوع از پمپ گریز از مرکز نیاز به نگهداری دقیق تری دارد و از طرفی در صورت نیاز به تعمیر و تعویض قطعه می بایست درست مونتاژ و دمونتاژ شوند تا بتوانند به خوبی عمل کنند. علاوه بر این موارد معمولا هزینه بیشتری برای مصرف کنندگان دارند و بسته به درجه دبی و هد مورد نیاز شما می توانند قیمت بالاتری نیز داشته باشند.

پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای عمودی

این پمپ گریز از مرکز مولتی استیج دارای محور عمودی است و از این رو آن را پمپ گریز از مرکز طبقاتی عمودی می نامند که طبقات پمپ روی هم سوار می شوند. البته توجه داشته باشید که توربین های باد عمودی نوعی از پمپ طبقاتی به حساب می آیند ولی شامل پمپ عمودی که در اینجا قصد توضیح آن را داریم نمی شوند. از آنجایی که صافی موجود در این نوع از پمپ ها بسیار کوچک است در نتیجه به کار بردن این پمپ ها برای سیالات تمیز که عاری از هرگونه جامدات و بدون ویژگی خاص از جمله خورندگی و سایش باشند ضروری است. پمپ گریز از مرکز طبقاتی عمودی معمولا در سیستم آبیار فشار قوی، مخزن دیگ بخار و مخزن آبگرمکن های صنعتی به کار می رود. این نوع از پمپ ها در بخش هایی که محدودیت فضا دارند به کار می روند و قادرند فشار خروجی را با ترکیب یک موتور و پمپ افزایش دهند. خاطر نشان می شویم که این نوع از پمپ آب توانایی مکش سیالات با ذرات زیاد و جامدات بزرگ را نداشته و همچنین نسبت به سایر انواع پمپ بیشتر در معرض مسدود شدن رانش در لوله خروجی قرار می گیرند.

تفاوت بین پمپ چند مرحله ای و تک مرحله ای

تفاوت اصلی که بین پمپ های طبقاتی و یک طبقه وجود دارد در تعداد پروانه هایی است که در پمپ استفاده شده است و اینکه چطور این پروانه ها روی عملکرد پمپ تاثیر می گذارند. همانطور که از نام آنها پیداست در پمپ تک مرحله ای تنها یک پروانه وجود دارد که بر روی محور یا شفت قرار گرفته و همانطور که پیشتر ذکر شد پمپ چند مرحله ای بسته به نیاز مصرف کننده در چندین طبقه ساخته می شود که محور آن به صورت عمودی و یا افقی قرار داشته و پروانه ها به صوری سری روی هم یا پشت سر هم به همراه یاتاقان ها قرار می گیرند. معمولا از پمپ طبقاتی زمانی استفاده میشود که پمپ تک مرحله ای نتواند فشار لازم را ایجاد کند، برای مثال زمانی که سیال می بایست در فاصله ی زیادی جا به جا شود مثل انتقال آب به طبقه آخر در ساختمان یا برج. این در حالی است که پمپ گریز از مرکز تک مرحله ای بیشتر زمانی کاربرد دارد که دبی زیاد باشد و فشار یا هد کم باشد.
همچنین به دلیل نوع طراحی خاص پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای و قطر کم پروانه ها و صافی های کوچکتر بین محفظه حلزونی و پروانه به پمپ قابلیت بالانس هیدرولیکی بالایی را می بخشد که در واقع به پمپ گریز از مرکز حلزونی این امکان را می دهد که عملکرد بالایی را با پمپ کوچک داشته باشد و انرژی کمتری استفاده نماید، در نتیجه این نوع از پمپ ها راندمان انرژی بالایی دارند.

سوالات رایج پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای

  1. پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای چه کاربردهایی دارد؟ کاربرد فرآوان این پمپ ها در صنایع و معادن انرژی و پالایشگاه های نفت و گاز، سیستم انتقال آب شهری و آبیاری زمین های کشاورزی، در زهکشی صنایع و معادن و از طرفی سیستم های گرمایشی و سرمایشی آنها را با محبوبیت زیادی روبرو کرده است.
  2. ویژگی سیال در پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای به چه صورت است؟ آنچه مهم است نوع سیالی است که برای این پمپ ها استفاده می شود که باید تمیز باشند و در صورتی که سیال خاصیت خورندگی داشته و یا دارای جامدات از جمله شن و ماسه باشد، پمپ گریز از مرکز کاربردی نخواهد داشت.
  3. پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای چیست؟ این پمپ در واقع دارای چندین محفظه سیال یا به عبارتی چند طبقه است که به صورت سری به هم متصل شده اند و با نیروی گریز از مرکز و اختلاف فشار ناشی از آن در وسط و محیط پروانه پمپ فرآیند مکش و نهایتا رانش صورت می گیرد.
  4. پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای چطور عمل می کند؟ ابتدا سیال از طریق محفظه مکش وارد طبقه اول می شود و لازم به ذکر است که فشار آن کم است و با گردش به دور پروانه با دور موتور مشخص فشار آن افزایش یافته و با فشار بیشتر از حالت ورود از پروانه خارج شده و وارد مرحله دوم یا طبقه دوم می شود. هرچقدر تعداد مراحل در پمپ افزایش یابد، فشار خروجی نیز در نهایت بیشتر خواهد شد.
  5. پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای افقی چه کاربردهایی دارد؟ می توانید از این پمپ ها در فرآیند اسمز معکوس، دیگ بخار، تولید همزمان گرما و برق، بوستر پمپ، شوینده های پرفشار، دستگاه برف ساز در پیست برف، میعانات گاز طبیعی و البته زهکشی معادن استفاده نمایید.
  6. پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای عمودی چیست؟ در این نوع از پمپ های طبقاتی محور به صورت عمودی قرار می گیرد و از این رو آن را پمپ گریز از مرکز طبقاتی عمودی نامیده و طبقات پمپ روی هم سوار می شوند.
  7. از پمپ گریز از مرکز طبقاتی عمودی در چه مواردی استفاده می شود؟ کاربرد پمپ طبقاتی عمودی بیشتر در سیستم آبیار فشار قوی، مخزن دیگ بخار و مخزن آبگرمکن های صنعتی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *