پمپ آب

پمپ گریز از مرکز جریان محوری

پمپ گریز از مرکز جریان محوری

پمپ های گریز از مرکز دسته بندی های مختلفی دارند که یکی از این دسته بندی ها بر پایه جریان موجود در پمپ بنا نهاده شده است، در واقع سه دسته پمپ گریز از مرکز به صورت جریان شعاعی، حریان مختلط و البته جریان محوری وجود دارد که در این مقاله قصد معرفی پمپ گریز از مرکز جریان محوری داریم. در پمپ گریز از مرکز جریان محوری پروانه ها به شکل پروانه های ملخی کشتی و هواپیما شبیه است و جریان به صورت موازی محور یا شفت وارد پمپ شده و پره های دیفیوزر در قسمت خروجی پمپ قرار داشته که از سرعت چرخش سیال ناشی از چرخش پروانه کاسته و از مسیرلوله رانش سیال با فشار بیشتر و تقریبا به صورت موازی با محور خارج می شود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

کمپرسورهای جریان محوری به طور معمول در پمپ گاز استفاده می شوند. به علاوه از این نوع پمپ به طور معمول برای تولید دبی های زیاد با ارتفاع کم استفاده می شود که پروانه های باز این پمپ امکان را برای پمپ گریز از مرکز جریان محوری فرآهم می آورند. در ادامه تصمیم داریم بیشتر درباره این پمپ برایتان توضیح دهیم؛

پمپ گریز از مرکز محوری چطور عمل می کند؟

سیال در یک پمپ گریز از مرکز از قسمت مکش انتهایی وارد پمپ شده و فشار آن تقریبا برابر صفر است و در مسیر پروانه ها در حلزونی حرکت کرده و نهایتا از قسمت خروجی پروانه خارج می شود که در نقطه خروجی فشار سیال بیشتر از نقطه ورودی است. بین استاتور و پروانه ها که البته به صورت دوار هستند، فضایی قرار دارد که اجازه نشت سیال به سمت ورودی را فرآهم می کند که البته به دلیل نیروهای گریز از مرکزی که وجود دارد توزیع فشار در سمت چپ پروانه به گونه ای است که ابتدا کم و سپس با رفتن به سمت نقطه خروجی افزایش می یابد، در واقع وقتی فشار به سمت مرکز می آید کاهش یافته و هر چقدر از مرکز دور شویم، فشار نیز افزایش می یابد. فشار سمت چپ که در واقع در سمت چپ پروانه قرار دارد و فشار سمت راست که در سمت راست پروانه قرار دارد، به اندازه مساحت مکش ورودی پروانه با هم فاصله دارند. همانطور که گفته شد در ورودی پروانه فشار مکش اندازه کمی دارد و سمت راست توزیع فشار و سمت چپ توزیع فشار سمت چپ قرار دارد که خاطر نشان می شویم به اندازه فاصله مکش ورودی پروانه با هم اختلاف سطح دارند، همین اختلاف مساحت باعث می شود نیروی وارد شده به پروانه بزرگتر از سمت چپ باشد، که در عمل به یاتاقان پمپ وارد شده و در واقع نیروی محوری است که می بایست خنثی شود. در واقع اختلاف فشار دو طرف پروانه باعث ایجاد نیروی محوری می شود. اگر فرض کنید که پمپ گریز از مرکز حلزونی شما از نوع پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای باشد، همه این نیروهای محوری با هم در هر طبقه جمع شده و روی محور وارد می شود و یاتاقان ها نیز می بایست این نیرو را تحمل نمایند. هدف کاهش این نیروی محوری است تا به محور و پمپ آسیبی نزند، به همین خاطر به طور معمول با ایجاد اتاقک تعادل شامل سوراخ های تعادل و لوله رابط این نیرو را خنثی می نمایند.

مزیتهای پمپ گریز از مرکز جریان محوری

یکی از مهمترین مزایای پمپ گریز از مرکز جریان محوری این است که دبی آن در نقطه خروجی پمپ بسیار زیاد است در حالی که ارتفاع یا هد پایین می باشد. این پمپ را به راحتی میتوان بر حسب نیاز تنظیم کرد تا در حداکثر راندمان خود کار کند و از طرفی بر حسب نیاز می توان با چرخاندن پیچی که روی برخی از انواع پروانه ها قرار دارد فشار را زیاد و جریان را کم کرد و برعکس. اثر بازگشتی سیال در پمپ جریان محوری شدید نیست و همچنین طول پروانه ها به اندازه کافی کوتاه است. در نتیجه این مساله منجر به کاهش تلفات آیرودینامیک و همچنین راندمان بالاتر می شود. این پمپ ها اندازه کوچکتری نسبت به انواع پمپ های مرسوم دارند که البته آنها را برای ارتفاع کم و دبی زیاد مناسب کرده است.

کاربرد پمپ گریز از مرکز از جریان محوری

انواع پمپ های جریان محوری برای ارتفاع کم و دبی زیاد کاربرد دارند که برخی از آنها شامل پمپ آب کشاورزی و یا زهکشی فاضلاب و سیلاب که نیاز به انتقال حجم زیاد آب و سیال در فاصله کم دارد، می شود ولی از آنجایی که پمپ های جریان محوری نسبت به پمپ های جریان شعاعی کاربرد کمتر و منحصر به فرد تری دارند، در بازار تعداد محدودی از آنها وجود دارد و به فروش می رسد. شما می توانید برای خرید پمپ گریز از مرکز مورد نظر خود به وبسایت گستره آبی نمایندگی پمپیران که یکی از شرکت های بزرگ پمپ سازی در کشور است مراجعه نمایید و نه تنها از مشاوره رایگان انتخاب پمپ بهره ببرید بلکه از لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران نیز اطلاع کسب نمایید.

سوالات متداول پمپ گریز از مرکز جریان محوری

  1. پمپ گریز از مرکز چطور عمل می کند؟ پس از مکش سیال از محفظه انتهایی پمپ گریز از مرکز که ناشی از وجود فشار صفر در نقطه ورودی است، سیال در مسیر پروانه ها در حلزونی حرکت کرده و نهایتا از قسمت خروجی پروانه خارج می شود که در نقطه خروجی فشار سیال بیشتر از نقطه ورودی است.
  2. نیروی محوری در پمپ گریز از مرکز محوری چطور به وجود می آید؟ در قسمت ورودی پروانه فشار مکش کم است و سمت راست توزیع فشار سمت راست و سمت چپ توزیع فشار سمت چپ قرار دارد که در واقع به اندازه فاصله مکش ورودی پروانه با هم اختلاف سطح دارند، همین اختلاف مساحت منجر می شود نیروی وارد شده در سمت راست به پروانه بزرگتر از سمت چپ باشد، که در عمل به یاتاقان پمپ وارد می شود که البته این یک نیروی محوری است که می بایست خنثی شود. در واقع اختلاف فشار دو طرف پروانه باعث ایجاد نیروی محوری می شود.
  3. هدف از نصب اتاقک تعادل در پمپ گریز از مرکز چند طبقه چیست؟ با فرض اینکه پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای باشد، همه این نیروهای محوری به صورت متوالی با هم برآیندی ایجاد می کنند که روی محور تاثیر می گذارد و یاتاقان ها نیز می بایست این نیرو را تحمل نمایند. هدف این است که این نیروی محوری را کاهش دهیم، تا به محور و پمپ آسیبی نزند، به همین خاطر به طور معمول با ایجاد اتاقک تعادل شامل سوراخ های تعادل و لوله رابط این نیرو را خنثی می نمایند.
  4. مزایای پمپ گریز از مرکز محوری چیست؟ مزیت اصلی پمپ گریز از مرکز جریان محوری این است که دبی آن در نقطه خروجی پمپ بسیار زیاد است حتی اگر ارتفاع یا هد پایین می باشد.
  5. چرا پمپ گریز از مرکز محوری راندمان بالایی دارد؟ شدت اثر بازگشتی سیال در پمپ جریان محوری زیاد نیست و از طرفی طول پروانه ها به اندازه کافی کوتاه می باشد. در نتیجه این مساله باع می شود که تلفات آیرودینامیک کم شود و همچنین راندمان بالاتر می شود. این پمپ ها اندازه کوچکتری نسبت به انواع پمپ های مرسوم دارند که البته آنها را برای ارتفاع کم و دبی زیاد مناسب کرده است.
  6. پمپ گریز از مرکز جریان محوری چه کاربردهایی دارد؟ کاربرد انواع پمپ های جریان محوری بیشتر در حوزه ای است که ارتفاع کم و دبی زیاد باشد که برخی از آنها شامل پمپ آب کشاورزی و یا زهکشی فاضلاب و سیلاب که نیاز به انتقال حجم زیاد آب و سیال در فاصله کم دارد، می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *