پمپ آب

پمپ گریز از مرکز چیست

پمپ گریز از مرکز چیست

امروزه پمپ ها کاربرد فرآوانی در انتقال و جابجایی سیالات و آب از یک نقطه به نقطه دیگر دارند و خود به دو گروه اصلی پمپ های دینامیکی و یا پمپ های جابجایی مثبت تقسیم می شوند. هر یک از این گروه ها، انواع مختلفی از پمپ را در خود جای داده اند که توروبو ماشین ها از سری پمپ های دینامیکی به حساب می آیند که انتقال انرژی به سیال در آن ها دائمی و پیوسته است. توربو پمپ ها نیز خود به پمپ شعاعی، پمپ محوری و پمپ جریان مختلط تقسیم بندی می شوند که همگی جزو پمپ های گریز از مرکز به حساب می آیند. در واقع پمپ گریز از مرکز یک توربو ماشین است که برای انتقال از یک نقطه به نقطه دیگر در آبدهی یا دبی و فشار یا هد مخصوصی به کار می رود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

این پمپ همانطور که گفته شد انرژی که به سیال وارد می کنند بر اساس اختلاف فشار و انرژی است که بین دو نقطه پروانه پمپ به دلیل چرخش محور اتفاق می افتد. در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره پمپ گریز از مرکز توضیح دهیم و بیان کنیم منظور از پمپ گریز از مرکز چیست و چه کاربردی دارد.

ساختمان پمپ گریز از مرکز

به طور کلی این پمپ از یک محفظه، یاتاقان و محفظه آن، محور پمپ یا شفت و البته از همه مهم تر یک پروانه تشکیل می شود. این چهار جزء اصلی پمپ گریز از مرکز با توجه به شرایط مختلف و نیاز مصرف کننده با تغییراتی نیز مواجه می شود که منجر به به وجود آمدن انواع مختلفی از پمپ گریز از مرکز از جمله پمپ گریز از مرکز حلزونی به دلیل شکل محفظه، پمپ گریز از مرکز عمودی و یا افقی که به دلیل نحوه قرار گیری محور نام گذاری شده است و همچنین پمپ گریز از مرکز جریان محوری، پمپ گریز از مرکز جریان مختلط و پمپ گریز از مرکز شعاعی که به دلیل نوع پروانه ای که در آن به کار رفته است به این صورت نام گذاری شده اند. برای اینکه بدانیم پمپ گریز از مرکز چیست باید بدانیم در واقع پروانه ها در پمپ به سه شکل مختلف شعاعی یا رادیال که دارای پره یا تیغه های نزدیک به هم که منجر به ورود سیال موازی محور و خروج آب با زاویه 90 درجه می شوند، به شکل محور که به طور معمول شبیه به ملخی هواپیماست و تیغه ها فاصله زیادی از هم دارند و سیال علاوه بر اینکه به صورت موازی با محور وارد پمپ می شود به صورت تفریبا موازی نیز از آن خارج می شود و مورد آخر پروانه جریان مختلط است که ترکیبی از هر دو نوع قبلی است، به عبارتی سیال موازی محور وارد پروانه می شود ولی به دلیل شکل ملخی شکل و مورب پره ها با زاویه ای کمتر از 90 درجه به صورت مورد از پروانه با فشار زیاد خارج می گردد.

طرز کار پمپ گریز از مرکز

همانطور که گفته شد این پمپ دارای چهار بخش اصلی در ساختار خود می باشد و پمپ برای اینکه بتواند عمل کند می بایست سیال از طریق لوله مکش به پروانه وارد شود، پروانه روی یک محور سوار شده است که در اثر چرخش موتور به گردش در می آید. پروانه در واقع انرژی لازم برای انتقال سیال را به آن می بخشد و همچنین در این انرژی از مرکز پروانه به سمت بیرون افزایش یافته و در واقع سرعت و فشار سیال که انرژی جنبشی آن هستند افزایش می یابد. سیال وقتی از پروانه خارج می شود دارای سرعت زیاد و فشار زیاد است و از آنجایی که سرعت زیاد سیال می تواند به پمپ آسیب برساند یک دیفیوزر که معمولا خود محفظه حلزونی شکل است و یا به همراه یک دیفیوزر جانبی تعبیه می شود، سرعت را به فشار تبدیل خواهد کرد و پمپاژ سیال از لوله خروجی را امکان پذیر می نماید. حلزونی و دیفیوزر در واقع کاربردشان جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ است. به عبارت دقیقه تر در این پمپ ها وقتی انرژی به سیال منتقل می شود سه حالت اتفاق می افتد، حالت اول بروز اختلاف فشار است که خب بین مرکز پروانه تا بخش انتهایی آن که سیال خارج می شود اختلاف فشار زیادی وجود ندارد، حالت دوم افزایش سرعت و حالت سوم افزایش فشار است که اگر توسط حلزونی یا دیفیوزر کنترل نشود منجر به ایجاد یک نیروی شعاعی می شوند که می تواند محور پمپ را خم کند و به یاتاقان ها آسیب بزند. در ساختار پمپ گریز از مرکز محفظه با شکل خاصی مختلف وجود دارند همانطور که گفتیم محفظه به شکل حلزونی یا حلقوی است که به تدریج سطح مقطع آن افزایش می یابد، دلیل آن نیز این می باشد که در صورتی که سطح مقطع به صورت تدریجی زیاد شود فشار و سرعت ثابت مانده و مشکلی که پیشتر گفتیم برای محور و یاتاقان ها به وجود نمی آید.

کاربرد پمپ گریز از مرکز چیست

پمپ ها به خصوص پمپ های گریز از مرکز کاربرد های فرآوانی دارند و بستگی به کاربردی که دارند می توان آن ها را دسته بندی کرد. آنچه مهم است کاربرد فرآوان آنها در بخشهایی از جمله صنعت، معدن و علی الخصوص کشاورزی است که قابلیت آبیاری زمین های زراعی و باغات و همچنین فرآیند زهکشی زمین را به عهده دارد. از طرفی این پمپ ها با توجه به کاربردشان در معادل قابلیت زهکشی و همچنین خنک سازی فرآیند استخراج از معادن را به عهده دارند. استفاده از این پمپ ها از نظر اقتصادی به صرفه است و به دلیل کارایی بالا و هدر رفت انرژی کم بسیار محبوب هستند.

پمپ گریز از مرکز پمپیران یکی از انواع خاص و پر طرفدار بین محصولات پمپیران می باشد که شما می توانید با مراجعه به وبسایت گستره آبی نمایندگی پمپیران علاوه بر اطلاع از لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران، از راهنمای انتخاب این پمپ نیز آگاه شوید.

سوالات رایج پیرامون پمپ گریز از مرکز چیست

  1. انواع پمپ به چند دسته تقسیم می شوند؟ پمپ ها که به طور کلی برای جا به جایی سیال از یک نقطه به نقطه دیگر به کار می روند به دو دسته پمپ دینامیکی و پمپ جا به جایی مثبت تقسیم می شوند.
  2. پمپ گریز از مرکز چطور به سیال را جا به جا می کند؟ از آنجایی که پمپ گریز از مرکز یک توربو ماشین است می تواند برای انتقال سیال از یک نقطه به نقطه دیگر به آن انرژی وارد کند که منجر به افزایش دبی و فشار سیال در خروجی پمپ می شود.
  3. انواع پمپ گریز از مرکز شامل چه مواردی می شوند؟ بسته به شکل ظاهری و یا نوع پروانه و حتی جهت قرار گیری پمپ می توان یک پمپ گریز از مرکز را دسته بندی کرد که شامل جمله پمپ گریز از مرکز حلزونی، پمپ گریز از مرکز عمودی و یا افق، همچنین پمپ گریز از مرکز جریان محوری، پمپ گریز از مرکز جریان مختلط و پمپ گریز از مرکز شعاعی می شوند.
  4. طرز کار پمپ گریز از مرکز به چه روش است؟ با چرخش پروانه بر روی محور نیروی گریز از مرکزی پدید می آید که منجر به اختلاف فشار در مرکز پروانه و محیط آن می شود که به همین خاطر سیال به دلیل فشار صفری که دارد از مرکز پروانه وارد و به سمت محیط پروانه به دلیل فشار بالاتر کشیده شده و از آن با سرعت و فشار بالاتر خارج می گردد، که محفظه حلزونی این سرعت را به فشار تبدیل کرده و با متمرکز کردن دبی آن را با فشار از محفظه رانش خارج می نماید.
  5. پمپ های گریز از مرکز در چه مواردی کاربرد دارند؟ انواع پمپ بر اساس طراحی خود کاربردهای منحصر به فردی دارند ولی به طور معمول از پمپ ها در صنعت، معدن و علی الخصوص کشاورزی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *