پمپ آب

انواع پمپ های گریز از مرکز

انواع پمپ های گریز از مرکز

پمپ گریز از مرکز یکی از انواع توربو ماشین هایی است که به صورت دینامیکی عمل کرده و انتقال انرژی به سیال در آن به صورت دائمی و پیوسته می باشد و قادر است که آب یا سیال را از نقطه به نقطه دیگر با افزایش فشار (هد) و آبدهی (دبی) جا به جا کند. در ساختار پمپ گریز از مرکز از محفظه ای حلزونی شکل، محور، یاتاقان و مهم تر از همه پروانه استفاده شده است که هر یک شامل انواعی می باشد. محفظه پمپ گریز از مرکز به شکل حلزونی است که به طور معمول سطح مقطع آن به تدریج افزایش می یابد چرا که در غیر این صورت بسته به نوع فشار و سرعتی که سیال به هنگام خروج از پروانه دارد منجر به کمانش محور و آسیب رسیدن به یاتاقان می شود و از طرفی این محفظه حلزونی شکل می تواند تک حلقه و یا دو حلقه (Double Volute) باشد و یا به صورت حلقه هم مرکز، حلقه هم مرکز به همراه حلزونی باشد. محفظه ورودی نیز به صورت محفظه ورودی حلقوی، متقارن و یا نا متقارن باشد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پروانه های پمپ که بخش مهم ساختار آن را تشکیل می دهند می بایست بسته به جهت جریان به هنگام خروج از پروانه نام گذاری شوند که شامل رادیال یا شعاعی، مختلط و محوری می شوند و قادر به تشکیل پروانه های جریان شعاعی، پروانه جریان محوری و پروانه جریان مختلط می گردند. نوع پروانه ای که در پمپ به کار گرفته می شود همچنین می تواند بسته، باز و نیمه باز باشد، در واقع این مساله بر اساس لفافه یا پوششی (Shroud) که در جلو و یا پشت تیغه های پروانه قرار دارند مشخص می گردد. اگر جلوی تیغه های پروانه پوششی نباشد به آن پروانه نیمه باز گفته می شود، اگر نه تنها در جلوی پروانه و همچنین در پشت آن نیز پوششی نباشد به آن پروانه باز گفته می شود و اگر هر دو وجود داشته باشند آن پروانه بسته است. دیفیوزر نیز که در پمپ گریز از مرکز از آن برای تبدیل سرعت بالای سیال خروجی از پروانه به فشار استفاده می شود و کاربردی همانند محفظه حلزونی دارد نیز به شکل شعاعی و یا مختلط تعبیه می شود. دلیل استفاده از دیفیوزر این است که سرعت بالای سیال می تواند به محفظه و پمپ آسیب برساند و هدر رفت زیادی خواهد داشت. از این رو با توجه به انواع مختلفی که درباره آن صحبت شد مدل های مختلفی از پمپ گریز از مرکز وجود دارد که شامل؛ پمپ گریز از مرکز یک مرحله ای، پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای، پمپ گریز از مرکز افقی، پمپ گریز از مرکز عمودی (به دلیل نحوه قرار گیری محور به صورت عمودی)، پمپ گریز از مرکز عمودی جریان مختلط و در نهایت پمپ گریز از مرکز مستغرق در آب که از آن با نام پمپ شناور یاد می شود و پمپ لجن کش و گل کش که از یک پمپ گریز از مرکز و شناور تشکیل می شوند و می توانند ذرات بزرگ را با خود پمپاژ نمایند. دسته آخر در پمپ گریز از مرکز پمپ گریز از مرکز افقی شیمیایی است که برای سیالات با قابلیت سایش و خورندگی تولید می شوند. در اینجا ما قصد داریم که در مورد انواع پمپ های گریز از مرکز به صورت کلی توضیحاتی را در ادامه برایتان ارائه نماییم.

انواع پمپ های گریز از مرکز

در ابتدا می بایست به این مساله اشاره کنیم که پمپ گریز از مرکز به طور معمول به صورت افقی و یک طبقه تولید می شود که دارای یک محفظه مکش انتهایی است و محفظه حلزونی آن نیز به صورت تک حلقه می باشد، اما زمانی که نیاز است دبی و یا ارتفاع آن افزایش یابد از پروانه های مختلف استفاده می شود و حتی در مواردی به تعداد طبقات پروانه ها افزوده می شود که هر پروانه بین یاتاقان ها قرار گرفته و میتواند حتی ارتفاع را از مقدار مشخص این نوع پمپ ها بیشتر افزایش دهد. درباره پمپ شناور، پمپ لجن کش و پمپ کف کش به صورت جداگانه در وبسایت گستره آبی نمایندگی پمپیران توضیحات ارائه شده اند که می توانید با مراجعه به صفحات مربوطه از ویژگی های آنها اطلاع حاصل فرمایید. همچنین شما می توانید با مراجعه به لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران از به روز ترین قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران اطلاع کسب نمایید. از طرفی همانطور که پیش تر گفته ایم بر اساس پروانه های پمپ گریز از مرکز نیز می توان انواع آن را دسته بندی کرد، و در زیر به صورت جداگانه به هر یک اشاره شده است که می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقالات اختصاصی انواع پمپ های گریز از مرکز در وبسایت گستره آبی مراجعه فرمایید؛

پمپ گریز از مرکز شعاعی

در واقع انواع پمپ های گریز از مرکز در حالت کلی به صورت پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی تولید می شوند و فقط در شرایط خاص نیاز است که نوع پروانه ها را عوض کنید و به صورت جریان محوری یا مختلط از آن استفاده نمایید. دلیل نام گذاری این پمپ گریز از مرکز نوع پروانه ای است که در پمپ از آن بهره برده شده است که دارای تیغه هایی نزدیک به هم است و می تواند پس از ورود سیال موازی با محور به پروانه آن را به صورت 90 درجه از پروانه خارج کند و در نتیجه فشار سیال افزایش می یابد و از لوله خروجی پمپ خارج می شود. از این پمپ ها زمانی استفاده می شود که می بایست سیال را در فاصله بیشتری جا بجا کنیم و در نتیجه نیاز به فشار استاتیکی بیشتری وجود دارد و با استفاده از این پروانه و تیغه های روی آن فشار به مقدار مورد نیاز افزایش می یابد.

پمپ گریز از مرکز جریان محوری

نوع دوم از پمپ های گریز از مرکز که در اینجا قصد ارائه توضیحاتی را در موردشان داریم پمپ گریز از مرکز جریان محوری است که پروانه های آن شبیه به ملخی قایق و هواپیماست و در واقع کاربرد این پروانه ها در انتقال سیال از پروانه مشکل می گردد. به عبارتی سیال به صورت موازی از طریق لوله مکش وارد پروانه شده، تیغه های پروانه از آنجایی که با هم فاصله بیشتری نسبت به مدل شعاعی دارند منجر به خروج تقریبا موازی سیال از پروانه شده و به همین خاطر سطح فشار آن ثابت می ماند ولی آنچه تغییر می کند دبی یا آبدهی است که سیال با آن پمپاژ می شود. از پمپ گریز از مرکز جریان محوری زمانی که می خواهیم در یک سطح ارتفاع کم دبی بیشتری داشته باشیم استفاده می شود.

پمپ گریز از مرکز جریان مختلط

آنچه ترکیبی از پمپ گریز از مرکز شعاعی و پمپ گریز از مرکز محوری است با نام پمپ گریز از مرکز جریان مختلط شناخته می شود که خصلت هر دو گروه را با خود دارد. تیغه های روی پروانه دارای فاصله ای بین پره های شعاعی و محوری هستند و همین مساله باعث می شود زمانی که سیال موازی محور وارد پمپ می شود به صورت اریب از انتهای پروانه با دبی و فشار زیادی خارج گردد، اما درجه خروج سیال از پمپ کمتر از 90 درجه می باشد. این نوع از پمپ ها معمولا کاربرد فرآوانی در بخش های مختلف از جمله صنایع، معادن، پالایشگاه های نفتی و البته کشاورزی دارند.

پرسشهای متداول انواع پمپ های گریز از مرکز

  1. تعریف پمپ گریز از مرکز چیست؟ یکی از انواع توربو ماشین ها پمپ های گریز از مرکز هستند که به صورت دینامیکی کار می کنند و انرژی را به صورت دائمی و پیوسته به سیال منتقل می کنند تا سیال پس از اعمال انرژی بتواند از یک نقطه به نقطه دیگر جا به جا شود.
  2. ساختار پمپ گریز از مرکز از چه اجزایی تشکیل می شود؟ ساختار پمپ گریز از مرکز از یک محور، یاتاقان، محفظه یاتاقان، محفظه مکش ورودی و محفظه خروجی و از همه مهم تر پروانه ای که در محفظه حلزونی پمپ قرار دارد تشکیل می شود.
  3. کاربرد محفظه حلزونی در پمپ گریز از مرکز چیست؟ افزایش تدریجی سطح مقطع محفظه پمپ گریز از مرکز که به شکل حلزونی طراحی شده است از کمانش محور و آسیب رسیدن به یاتاقان ها به دلیل فشار و سرعتی که سیال به هنگام خروج از پروانه دارد جلوگیری می کند و نقش متمرکز کننده دبی و دیفیوزر را دارد.
  4. چرا از دیفیوزر در پمپ گریز از مرکز استفاده می شود؟ راه حلی که پمپ برای تبدیل سرعت بالای سیال خروجی از پروانه به فشار دارد استفاده از دیفیوزر است و که همانند محفظه حلزونی که به شکل شعاعی و یا مختلط تعبیه می شود از هدر رفت انرژی جلوگیری می نماید.
  5. پروانه های پمپ گریز از مرکز شعاعی چه خاصیتی دارند؟ نوع پروانه ای که در پمپ گریز از مرکز به کار می رود عامل نام گذاری پمپ گریز از مرکز شعاعی است که در واقع  دارای تیغه هایی نزدیک به هم است و می تواند پس از ورود سیال موازی با محور به پروانه آن را به صورت 90 درجه از پروانه خارج کند، با این کار سرعت سیال در دبی ثابت افزایش می یابد.
  6. انواع پمپ های گریز از مرکز بر اساس تعداد طبقات به چند دسته تقسیم می شوند؟ پمپ گریز از مرکز می تواند یک طبقه یا چند طبقه باشد، بسته به کاربردی که پمپ دارد این تقسیم بندی متفاوت خواهد بود و زمانی که نیاز باشد دبی و فشار از حالت پمپ یک طبقه فراتر رود از پمپ طبقاتی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *