پمپ آب

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

با توجه به طراحی ساده و کاربردی پمپ شناور این پمپ را می توان در بخش های بسیار متفاوتی استفاده کرد. از تخلیه یک استخر گرفته تا تخلیه سیلاب انباشته شده در زیر زمین ساختمان ها. قبل از شروع پمپاژ ابتدا باید پمپ را در یک نقطه زهکشی قرار دهید و جریان برق را برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی قطع کنید. لوله خروجی را به پمپ متصل کنید و در نهایت پمپ را به یک منبع برق وصل کنید. در عرض چند دقیقه پمپ باید شروع به کار کند. لازم به ذکر است که برای انتخاب پمپ شناور مناسب می توانید راهنمای انتخاب پمپ شناور و راهنمای خرید پمپ شناور را مطالعه فرمایید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

لوازم و تجهیزات لازم برای نصب پمپ شناور کوچک

  • پمپ شناور کوچک
  • شلنگ باغبانی یا لوله فاضلابی
  • فلوتر پمپ شناور
  • بست و پیچ گوشتی
  • سیم برق با روکش ضد آب
  • سیم رابط
  • یک لیوان آب
  • فیلتر شن و ماسه
  • پمپ لجن کش برای حجم گل و لای زیاد

 

1. اگر قصد دارید حجم آب زیادی را پمپاژ کنید نقطه زهکشی بزرگی را انتخاب کنید.

استخر ها و یا زیر زمین های پر آب و عمیق که مساحت بزرگتری را در بر می گیرد، برای جلوگیری از سر ریز شدن باید به سیستم های زهکشی بزرگتری پمپاژ شوند. سیستم هایی که ظرفیت زهکشی بالاتری دارند مانند فاضلاب های خانگی انتخاب مناسبی است. البته لازم به ذکر است در خصوص تخلیه فاضلاب ها ممکن  است قوانین منع وجود داشته باشد اما فاضلاب ها گزینه مناسبی برای تخلیه می باشند.

نقطه زهکشی بزرگی را انتخاب کنید

نقطه زهکشی بزرگی را انتخاب کنید

2. برای تخلیه حجم متوسط آب می توانید از جوی های آب و یا دریچه های تخلیه آب فاضلاب استفاده کنید.

اگر حجم آب در حد یک وان و یا چند سانتی متر آب جمع شده در زیر زمین باشد می توانید آب را به جوی آب یا دریچه های تخلیه آب فاضلاب پمپاژ کنید. طی پمپاژ آب یادتان باشد انتهای شلنگ را دور از خانه و کمی شیب دار قرار دهید که آب مستقیما به نقطه زهکشی منتقل شود.

از جوی های آب و یا دریچه های تخلیه آب فاضلاب استفاده کنید

از جوی های آب و یا دریچه های تخلیه آب فاضلاب استفاده کنید

3. حجم کم آب را به جوی آب و یا زمین های اطراف انتقال دهید.

اگر آبی که می خواهید پمپاژ کنید مانند آب حمام حاوی مواد شیمیایی باشد استفاده از جوی آب تنها راه است. ولی اگر آب مانند آب جمع شده روی پشت بام تمیز باشد در این صورت هم جوی آب و هم سطح زمین قابل استفاده است. می توانید از نزدیک ترین جوی آب یا زمین چمنی که آب را جذب میکند برای تخلیه آن استفاده کنید.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

حجم کم آب را به جوی آب و یا زمین های اطراف انتقال دهید

4. قبل از پمپاژ آب از شهرداری تاییدیه بگیرید.

این موضوع به ویژه هنگام پمپاژ حجم زیادی از مایع مانند تخلیه استخر مهم است. شهرداری می تواند زمان مناسبی را برای تخلیه مشخص کند.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

قبل از پمپاژ آب از شهرداری تاییدیه بگیرید

5. دهانه شلنگ را در محل زهکشی قرار دهید و شلنگ را از حالت جمع شدگی خارج کنید.

مطمئن باشد که شلنگ به اندازه کافی بلند هست تا به نقطه زهکشی برسد و قبل از شروع پمپاژ شلنگ را روی سطح زمین پهن کنید. شلنگ را در جایی قرار دهید که به طور مستقیم در بخش زهکش باشد. بقیه شلنگ را نیز در محلی که نیاز به زهکشی دارد باز کنید. سپس آن را به پمپ آب متصل کنید.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

دهانه شلنگ را در محل زهکشی قرار دهید

6. جریان برق را در تمامی مناطقی که قرار است تخلیه شود قطع کنید.

برای جلوگیری از خشک کار کردن پمپ، جریان برق را در تمامی مناطقی که قرار است تخلیه شود قطع کنید و این موضوع شامل همه پمپ ها، سیستم های تصفیه، چراغ ها و وان های آب داغ، چاه و یا زیر زمین های پر از آب می شود.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

جریان برق را در تمامی مناطقی که قرار است تخلیه شود قطع کنید

7. شلنگ را قبل از شروع تخلیه به پمپ متصل کنید.

یک شلنگ باغبانی یا لوله فاضلابی را به قسمت نصب شلنگ تعبیه شده در بالای پمپ شناور وصل کنید و مطمئن شوید شلنگ محکم و ایمن است. هنگام تخلیه آب تمیز می توانید از شلنگ های استاندارد باغبانی استفاده کنید. این امکان برای شما وجود دارد که برای آب های کثیف و یا شیمیایی از شلنگ های جداگانه استفاده کنید.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

شلنگ را قبل از شروع تخلیه به پمپ متصل کنید

8. مطمئن شوید که فلوتر به پمپ وصل باشد.

طراحی کارخانه ها می تواند متفاوت باشد. برخی از فلوتر ها به صورت دو سیلندر سیاه کوچک به نظر می رسند در صورتی که برخی دیگر در شکل های گرد، مسطح ، کوچک و در رنگ های روشن تولید می شوند. دنبال قطعه کوچکی باشید که با یک سیم سیاه به پمپ وصل شده باشد. اگر فلوتر به پمپ وصل شده باشد در این صورت شما آماده پمپاژ هستید.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

مطمئن شوید که فلوتر به پمپ وصل باشد

9. اگر پمپ فلوتر نداشت خودتان یک فلوتر به آن وصل کنید.

اگر پمپ شما فلوتر نصب شده نداشت از یک بست و پیچ گوشتی برای متصل کردن فلوتر استفاده کنید. برای وصل کردن فلوتر ابتدا بست را به وسیله قلاب های پشتی به فلوتر قلاب کنید. سپس آن را دور قسمت بالایی پمپ بچرخانید تا فلوتر در حالت شناور قرار گیرید. تا وقتی که بست سفت شود آن را محکم کنید. فلوتر را می توانید از فروشگاه های ابزار آلات و یا شرکت گستره آبی نمایندگی پمپیران به صورت آنلاین نیز سفارش دهید.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

اگر پمپ فلوتر نداشت خودتان یک فلوتر به آن وصل کنید

10. پمپ را به نزدیک ترین منبع برق وصل کنید.

پمپ شناور دارای سیم برق با روکش ضد آب است پس تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به برق متصل کنید. یک منبع تغذیه مثل یک پریز در بیرون از خانه پیدا کنید و پمپ را به آن وصل کنید یا در صورت نیاز می توانید از سیم رابط هم برای افزایش طول سیم استفاده کنید.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

پمپ را به نزدیک ترین منبع برق وصل کنید

11. پمپ را با یک لیوان آب پر کرده و آماده کار کنید.

این کار شروع کار سیستم داخلی پمپ را آسانتر می کند. این کار را می توانید قبل از این که پمپ را داخل آب قرار دهید هم انجام دهید؛ زیرا این کار فقط چند دقیقه طول می کشد و سرعت راه اندازی پمپ را افزایش می دهد. بعد از تمام شدن یک لیوان آبی که داخل پمپ ریختید پمپ را خاموش کنید تا از خشک کار کردن آن و از دست دادن پرایم یا خود راه اندازی (آماده سازی اولیه) پمپ خودداری نمایید.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

پمپ را با یک لیوان آب پر کرده و آماده کار کنید

12. در صورت وجود مقدار زیاد شن از فیلتر استفاده کنید.

  • قبل از قرار دادن پمپ درون آب، فیلتر را مستقیما به پمپ متصل کنید تا از ورود ذرات شن به داخل پمپ جلوگیری شود. اگر میزان شن در آب زیاد بود بعد از پمپاژ آب توسط فیلتر، شن های باقی مانده را از مایع خارج کنید. اما یادتان باشد که اگر مقادیر جامدات در آب بیشتر از 25 متر مکعب باشد، نیاز است که تغییراتی در پمپ ایجاد شود در غیر این صورت استفاده از یک فیلتر می تواند کار را برایمان ساده نماید.
  • فیلتر باید در قسمت ورودی پمپ قرار بگیرد و در این خصوص دستور العمل های شرکت سازنده را دنبال کنید.
  • اگر پمپ فاقد فیلتر بود می توانید از ابزارآلاتی ها فیلتر مناسب را تهیه کنید.
  • اتصال فیلتر موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شما هنگام تعمیر پمپ می شود.
  • اگر آبی که می خواهید پمپاژ کنید حاوی گل و لای باشد بهتر است از پمپ های مخصوص این آب ها (پمپ لجن کش) استفاده کنید.
چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

در صورت وجود مقدار زیاد شن از فیلتر استفاده کنید

13. پمپ را در عمیق ترین قسمت مایع بیاندازید تا شروع به کار کند.

  • برای جلوگیری از خشک کار کردن پمپ همیشه باید آن را در قسمت عمیق مایع قرار دهید. فلوتر پمپ در صورت شناسایی عمق مناسب آب، پمپ را روشن می کند و البته اگر عمق مناسب را شناسایی نکند پمپ را خاموش هم می کند. قرار دادن پمپ در قسمت عمیق، تخلیه  درست آب و روشن شدن پمپ را تضمین می کند.
  •  برای مثل اگر می خواهید یک وان آب داغ را تخلیه کنید باید پمپ را در قسمت مرکزی وان قرار دهید نه در بخش های کناری آن.
  •  اگر استخر شیب دار باشد پمپ را از لبه قسمت عمیق به داخل آب بیاندازید.
  •  اگر قصد تخلیه زیر زمین خود را دارید پمپ را در پایین ترین نقطه و یا باز ترین قسمت قرار دهید. از قرار دادن پمپ در قسمتی که حاوی مقدار زیاد شن و زباله است، بپرهیزید.
چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

پمپ را در عمیق ترین قسمت مایع بیاندازید تا شروع به کار کند

14. هنگام کم شدن سطح آب حواستان به پمپ باشد.

کارکرد پمپ را با حضور در محل پمپاژ زیر نظر بگیرید و بر خاموش شدن پمپ توسط فولتر نظارت داشته باشید. از انسداد پمپ به وسیله ذرات جامد جلوگیری کنید تا پمپ به راحتی کار خود را انجام دهد.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

هنگام کم شدن سطح آب حواستان به پمپ باش

15. اگر پمپ به تخلیه آب ادامه داد آن را به قسمت های عمیق تر منتقل کنید.

اگر فلوتر پمپ عمق نا مناسبی را تشخیص داد و قبل از اتمام پمپاژ پمپ را خاموش کرد این مسئله ممکن است باعث آسیب به پمپ شود. پمپ را به قسمت های عمیق تر که عاری از جامداتی است که موجب مسدود شدن پمپ می شود، انتقال دهید.
• اگر پمپ در قسمت عمیقی بود که دسترسی به آن آسان نبود، با بستن یک طناب پلاستیکی به قسمت بالایی پمپ می توانید پمپ را به قسمت های مختلف هدایت کنید.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

اگر پمپ به تخلیه آب ادامه داد آن را به قسمت های عمیق تر منتقل کنید

16. هنگامی که سطح آب تخلیه ای پایین باشد پمپ را خاموش کنید.

هیچوقت اجازه ندهید پمپ خشک کار کند. این خشک کار کردن موجب آسیب به قطعات پمپ می شود. پمپ را از برق بکشید و سپس شلنگ را از پمپ جدا کنید. آب های اضافی را از پمپ خارج کنید سپس دوباره جریان برق را وصل کرده و پمپ را در محل تخلیه قرار دهید.

چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

هنگامی که سطح آب تخلیه ای پایین باشد پمپ را خاموش کنید

2 دیدگاه برای “چگونه یک پمپ شناور کوچک را نصب کنیم

  1. مهدی محمد حسین زاده گفت:

    سلام نحوه اتصال پمپ شناور ۲ اینچ به لوله ۱/۲ به چه صورت است

    1. سلام جناب حسین زاده عزیز، برای اتصال یک پمپ شناور ۲ اینچ به یک لوله ۱/۲ اینچ، شما به یک مفصل (Adaptor) یا سوکت (Reducer) نیاز خواهید داشت. این اتصال به شما امکان می دهد تا از ابعاد مختلف لوله ها و اتصالات استفاده کرده و پمپ را به شبکه لوله کشی کوچک تر یا بزرگ تر متصل کنید. در اینجا چند مرحله برای اتصال پمپ شناور ۲ اینچ به لوله ۱/۲ اینچ آورده شده است:

      مطمئن شوید که لوله و اتصالات شما تمیز و سالم هستند: قبل از هر کاری، لوله و اتصالات خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ خرابی یا نشتی وجود ندارد.
      استفاده از مفصل (Adaptor) یا سوکت (Reducer): برای اتصال پمپ شناور ۲ اینچ به لوله ۱/۲ اینچ، از یک مفصل یا سوکت استفاده کنید که یک سر آن متناسب با ابعاد پمپ (۲ اینچ) و سر دیگرش متناسب با ابعاد لوله (۱/۲ اینچ) باشد.
      اتصال پمپ شناور: سر متناسب با ابعاد پمپ را به پمپ شناور ۲ اینچ متصل کنید. این معمولاً یک اتصال پیچی یا قفلی است که به راحتی بر روی پمپ قرار می گیرد.
      اتصال به لوله ۱/۲ اینچ: سر دیگر مفصل یا سوکت را به لوله ۱/۲ اینچ متصل کنید. اگر اتصال پیچی است، آن را با استفاده از ابزار مناسب به لوله ببندید.
      چسبندگی و نشتی: اطمینان حاصل کنید که اتصالات به درستی بسته شده و هیچ نشتی وجود ندارد. در صورت استفاده از چسبندگی (مثل چسبندگی PVC)، به دستورالعمل تولیدکننده تعهد کنید.

      مطمئن شوید که ابعاد اتصالات و لوله ها با یکدیگر سازگار هستند و از مواد و اتصالات مناسب برای نوع آب (سرد یا گرم) و شرایط محیطی استفاده می کنید. همچنین، هنگام انجام هر گونه اتصالات لوله کشی، از ابزارها و مواد مناسب استفاده کنید و دقت کافی را به نکات ایمنی اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *