پمپ آب

پمپ شناور سه فاز

پمپ شناور سه فاز

در راهنمای جامع پمپ شناور تک فاز در مورد این گونه پمپ ها و موارد مصرف آن به طور مفصل صحبت کردیم. حال به بررسی پمپ شناور سه فاز یکی از مهم ترین محصولات تولیدی در زمینه الکترو پمپ های شناور می پردازیم. استفاده از الکتروموتورهای شناور تک فاز تا قدرت 3.7 کیلو وات مرسوم است ولی در قدرت های بالاتر بهترین گزینه پمپ های شناور سه فاز می باشند.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پمپ شناور سه فاز برای استفاده در فعالیت های صنعتی

پمپ شناور سه فاز برای استفاده در فعالیت های صنعتی

به طور کلی الکتروموتورهای سه فاز در فعالیتهای صنعتی و تجاری و هر کاربرد دیگری که نیازمند به استفاده از تجهیزات پر قدرت می باشد، مورد استفاده قرار میگیرند. پیش از بررسی موتورهای شناور به بررسی جریان سه فاز می پردازیم: جریان سه فاز می تواند یک جریان به مراتب متعادل تر و بالانس شده را برای الکتروموتور به ارمغان آورد و به همین علت الکتروموتوری که از جریان سه فاز بهره می جوید نسبت به همتای تک فاز خود به مراتب کاراتر و ارزان تر خواهد بود. علت این امر را می توان در این موضوع یافت که جریان سه فاز، سه موج همسان دارد که بر روی هم همپوشانی ایجاد می کنند و مدار موج با فاصله متناوب 120 درجه ای نسبت به هم قرار گرفته اند. پس منبع قدرت سه فاز در حقیقت ثابت تر و پایدار تر نسبت به نوع تکفاز آن است. هنگامی که ملزومات برق سه فاز و برق تکفاز را نیز با یکدیگر مقایسه می کنیم متوجه می شویم برق سه فاز توانایی جا به جایی تا 3 برابر بیشتر جریان را با تنها 1.5 برابر سیم بیشتر دارد.از آنجایی  که نسبت ظرفیت و متریال رسانا همانطور که گفته شد دو برابر شده است، این امکان را فراهم می سازد تا از سیم کشی کوچکتر و به مراتب ارزان تری استفاده گردد. در ادامه به مزایا و معایب استفاده از الکتروموتورهای شناور سه فاز می پردازیم؛

مزایای پمپ شناور سه فاز نسبت به پمپ شناور تک فاز

  • نیروی برق سه فاز دریافتی توسط الکتروموتور سه فاز به صورت ثابت تر و پایدارتر است و الکتروموتور عملکرد بهتری نسبت به همتای تکفاز خود دارد، به عبارت دقیق تر، برق تکفاز به صورت ضربانی به مصرف کننده می رسد.
  • بهره وری الکتروموتور های شناور سه فاز نسبت به موتورهای تک فاز در همان قدرت به مراتب بالاتر است.
  • مزیت دیگر الکتروموتورهای شناور سه فاز نسبت به همتایان تک فاز خود نحوه استارت و آغاز به کار این موتورهاست. موتورهای تک فاز نیازمند ابزار های کمکی برای استارت و شروع به کار هستند که هزینه بیشتری را به مصرف کننده تحمیل می کنند.
  • نسبت به الکتروموتورهای شناور تک فاز، موتور های شناور القایی سه فاز کارایی بیشتر و قدرت بیشتری دارند.
  • الکتروموتورهای شناور سه فاز نسبت به موتور تک فاز با همان قدرت قدرتمندتر، ارزان تر، به صورت کلی کوچکتر نسبت همتایان تک فاز خود با همان توان هستند.
پمپ شناور سه فاز برای پمپاژ سیال در صنایع و پالایشگاه

پمپ شناور سه فاز برای پمپاژ سیال در صنایع و پالایشگاه

  • در مقایسه با موتورهای تک فاز، الکتروموتور های شناور سه فاز ملزومات ارزان تری را نیاز دارند. به عنوان مثال کابل مورد استفاده در این موتورها نسبت محصولات تکفاز به مراتب ضعیف تر و ارزان تر است.
  • جریان محوری تولید توسط الکتروموتورهای سه فاز و استفاده آن ها در پمپ های شناور سه فاز بسیار متحدالشکل تر و منظم تر است و این جریان گردشی تولیدی در موتور تک فاز همانطور که پیش تر اشاره شد، به صورت ضربه ای و نبضی است.
  • هماهنگی و موازی کاری همزمان پمپ های شناور سه فاز (بوستر پمپ) به مراتب راحت و ساده تر از نوع تک فاز آن است.

معایب پمپ شناور سه فاز

مهم ترین نکته و یا مشکلی که می تواند سر راه استفاده از پمپ آب سه فاز قرار گیرد، دسترسی به جریان برق سه فاز است. در همه کاربری ها و در همه جای ایران امکان دست یابی به برق سه فاز به سادگی میسر نیست و نیازمند استفاده از مجوز ها یا ملزومات خاص خود است.
در توان های پایین تر از 3.7 کیلو وات معادل 5 اسب بخار عملکرد الکترو پمپ های شناور تکفاز و سه فاز عملکرد مشابهی داشته و می توان گفت حتی موتورهای تکفاز عملکرد بهتری نیز دارند. در نتیجه برای توان های پایین تر از 5 اسب بخار توصیه می شود که از پمپ شناور تک فاز استفاده شود.

"<yoastmark

انواع پمپ شناور سه فاز

طیف وسیعی از پمپ ها از موتورهای شناور سه فاز استفاده می کند، از این بین می توان به پمپ شناور چاه عمیق، پمپ شناور چاه نیمه عمیق، پمپ لجن کش، پمپ کف کش و غیره اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بررسی تخصصی این محصولات مراجعه فرمایید. باید در نظر داشت پمپ های شناور سه فاز به صورت گسترده در دو صنعت آب و نفت مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما به طور عام مصرف کنندگان پمپ های درون چاهی عمیق و نیمه عمیق را با نام پمپ شناور در بازار تحت عنوان پمپ های شناور سه فاز در نظر می گیرند. این پمپ ها از دو قسمت الکتروموتور شناور و پمپ شناور تشکیل شده است. دریچه ورودی الکتروپمپ های شناور سه فاز در فضای بین موتور و پمپ قرار دارد.

پمپ شناور سه فاز برای فرآیند صنعتی

پمپ شناور سه فاز برای فرآیند صنعتی

در این زمینه شرکت های زیادی به تولید پمپ های شناور سه فاز درون چاهی مشغول هستند، یکی از این شرکتها که جزو معروفترین کارخانجات تولید پمپ در کشور با سابقه طولانی در زمینه تولید پمپ می باشد، شرکت پمپیران است. لازم به ذکر است محصولات تولیدی این شرکت با آلیاژ چدن و با تکنولوژی روز و خط تولید پمپ شناور KSB آلمان تولید می گردد. برای آشنایی بیشتر با این محصولات می توانید با گستره آبی نمایندگی رسمی پمپیران تماس حاصل فرمایید.

روش نصب پمپ آب سه فاز

همانطور که پیش تر نیز مطرح شد پمپ های مختلفی در حیطه پمپ های شناور سه فاز قرار می گیرند، اما آنچه در بازار به طورعام مصطلح می باشد، پمپ سه فاز درون چاهی عمیق و نیمه عمیق است. در هنگام نصب پمپ شناور سه فاز پمپیران به نکات زیر توجه کنید:

پمپ شناور سه فاز در ساختمان های تجاری

پمپ شناور سه فاز در ساختمان های تجاری

  • به هیچ عنوان نباید موتور شناور بدون آب آغاز به کار کند، چرا که در غیر این صورت حتما با آسیب جدی مواجه خواهد شد. توجه شود آبی که برای پر شدن الکترومتور در نظر گرفته می شود بهتر است آب آشامیدنی باشد.
  • وقتی موتور شناور سه فاز خود را با آب پر کردید آن را به صورت عمود در محل مناسبی به مدت 30 دقیقه رها کنید، تا حباب های درون آب تخلیه می شود. همچنین برای کاهش مدت زمان این حالت می توانید الکتروپمپ شناور خود را به آرامی تکان دهید.
  • برای حمل و نقل از کابل های پمپ به عنوان گیره استفاده نکنید. گیره آویز شما بایستی به یک فلنج نصب متصل شود. سپس الکتروپمپ را با قلاب جرثقیل درون چاه آویزان کنید، شما می توانید از دو نبشی تیر آهن نیز بر روی چاه استفاده کنید.

قیمت پمپ شناور سه فاز

شما می توانید بررسی محصولات مختلف را در وبسایت گستره آبی مشاهده نمایید و توجه داشته باشید که میزان قدرت الکتروموتور هر محصول در زمینه تعیین قیمت حرف اول را می زند. این مساله در مورد قیمت این نوع پمپ ها نیز این قضیه صادق است. هنگامی که عمق چاه یا ارتفاع پمپاژ پروژه زیاد باشد، شما ناگزیر به استفاده از الکتروموتورهای قوی تر هستید و این مساله بر میزان هزینه شما به هنگام خرید پمپ شناور سه فاز اثر خواهد گذاشت.

قیمت پمپ شناور سه فاز

قیمت پمپ شناور سه فاز

نکته بسیار مهم دیگر برند پمپ است. توجه داشته باشید کیفیت ساخت کارخانه ها با یکدیگر متفاوت است و شما به میزان هزینه ای که می کنید می بایست به صورت منصفانه خدمات دریافت کنید. برندهای معتبر خارجی در زمینه ساخت پمپ آب سه فاز فعال هستند (منظور ما نسخه های اصلی این محصولات است نه طرح مشابه چینی آن) که تا چند سال پیش با قیمت پمپ شناور محصولات داخلی نیز تفاوت چندانی نداشتند، اما با تغییر نرخ ارز و کاهش موجودی آنها، میزان هزینه و قیمت آنها با وجود محصولات داخلی با کیفیت، منطقی به نظر نمی رسد.

محاسبه قیمت پمپ شناور سه فاز

محاسبه قیمت پمپ شناور سه فاز

در مورد محصولات ارزان قیمت چینی نیز باید در نظر داشته باشید که پمپ های شناور سه فاز به طور معمول در عمق چاه نصب می شوند و فرآیند نصب و تعویض آنها کار دشواری است، از این رو استفاده از محصولات بی کیفیت که پس از مدتی ناچار به تعویض آن می باشید، مناسب به نظر نمی رسد؛ همچنین قطعات یدکی این پمپ ها نیز به آسانی تهیه نمی شود و گاها مجبور به تعویض کامل پمپ اب سه فاز خود خواهید شد.
برای مطالعه لیست قیمت محصولات سه فاز پمپیران می توانید به لیست قیمت پمپ شناور پمپیران مراجعه فرمایید.

پرسشهای متداول پیرامون پمپ شناور سه فاز

  1. پمپ شناور سه فاز چیست؟ این نوع از پمپ ها به دلیل برق سه فازی که استفاده می نمایند با نام پمپ سه فاز شناخته می شوند و توجه داشته باشید که در واقع این دستگاه یک پمپ گریز از مرکز چند طبقه است که قابلیت شناور و غوطه ور شدن در سیال را دارد.
  2. پمپ شناور سه فاز چه کاربردی دارد؟ توجه داشته باشید که معمولا از این پمپ سه فاز در فعالیت های صنعتی، تجاری و یا هر موردی که نیاز به تجهیزات پر قدرت دارد استفاده می گردد.
  3. مزایای استفاده از پمپ شناور در چیست؟ نیروی برق سه فاز ثبات و پایداری بیشتری نسبت به برق تک فاز دارد و همچنین این موتورها توان و قدرت بالاتری دارند و ارزان تر و کوچکتر هستند. از طرفی ملزومات و تجهیزات مورد استفاده در پمپ سه فاز مقرون به صرفه می باشند و به راحتی می توان به عنوان بوستر پمپ در منازل مسکونی از آنها استفاده نمود.
  4. معایب پمپ شناور سه فاز چیست؟ توجه شود که دسترسی به جریان برق سه فاز در سراسر کشور به آسانی امکان پذیر نیست و همچنین این پمپ آب برای استفاده در توان پایین تر از 5 اسب بخار یا 3.7 کیلو وات هزینه بر است.
  5. انواع پمپ شناور سه فاز شامل چه مواردی می شود؟ آنچه می بایست در این باره بدانید این است که هر نوع پمپ شناوری که قابلیت استفاده از برق سه فاز را داشته باشد جزو گروه پمپ شناور سه فاز قرار می گیرد، از جمله؛ پمپ شناور چاه عمیق، پمپ شناور چاه نیمه عمیق، پمپ لجن کش، پمپ کف کش و غیره.

6 دیدگاه برای “پمپ شناور سه فاز

  1. Jason گفت:

    لطفا قیمت انواع پمپ ها را بگزارید

    1. kia ahamdi گفت:

      با سلام خدمت شما همراه گستره آبی عزیز، شما می توانید قیمت انواع پمپ را در صفحه لیست قیمت پمپ شناور پمپیران مشاهده فرمایید، و از طرفی در صورتی بروز هرگونه پرسش پیشنهاد ما به شما تماس با مشاورین این شرکت جهت انتخاب پمپ شناور مناسب شماست، شما همچنین می توانید با تماس با شماره های درجه شده در بخش تماس با ما و انتهاب وبسایت با ما علاوه بر مشاوره رایگان از تخفیفات ویژه فروش اطلاع حاصل فرمایید.

      لیست قیمت پمپ شناور پمپیران

  2. عزت گفت:

    سلام وقت شما بخیر نمایشگاه وفروشگاه دارید؟لطفا آدرس اعلام بفرمایید

    1. عزت عزیز سلام، می تونید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید راهنماییتون می کنن. سپاس از همراهیتون
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  3. رضا گفت:

    سلام من یه الکتروموتور 62 کیلووات با یک شناور (توربین) تخت 12 طبقه میخوام قیمتش چقدر است؟ ترانس برق هم 50 هست با کابل مسی قطر 16 برای عمق 220 متر جواب کار منو میده؟

    1. سلام رضا عزیز، نیاز به اطلاعات بیشتر و ارائه توضیحات درباره پرسش شما وجود دارد. خواهشمندیم با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *