پمپ آب

راهنمای خرید پمپ گریز از مرکز پمپیران

راهنمای خرید پمپ گریز از مرکز پمپیران

پیش از هر اقدامی برای انتخاب و خرید پمپ آب نیاز است اطلاعات کافی از ساختار و عملکرد پمپ های آب را در دست داشته باشید. از این رو ابتدا در راهنمای خرید پمپ گریز از مرکز پمپیران، به معرفی پمپ گریز از مرکز می پردازیم سپس فاکتور های مهم در خصوص انتخاب و خرید پمپ را مورد بررسی قرار می دهیم. یکی از انواع پمپ های که توسط شرکت پمپیران تولید می شود پمپ های گریز از مرکز می باشد که زیر مجموعه ای از پمپ های دینامیکی هستند. این پمپ ها به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

  • پمپ گریز از مرکز حلزونی: در این پمپ ها به دلیل طراحی حلزونی شکل در بخش بدنه پمپ از این نام استفاده می شود.
  • پمپ گریز از مرکز عمودی و افقی: تفاوت این در دو نحوه نصب پمپ می باشد پمپ های گریز از مرکز عموما به صورت افقی قابل بهره وری هستند. اما در بخش هایی که کمبود فضا مشاهده می شود میتوان پمپ های عمودی را جایگرین پمپ های افقی نمود. البته در این خصوص نیاز به مشورت با متخصصین این امر می باشد.
  • پمپ گریز از مرکز جریان محوری/ جریان مختلط/ شعاعی: این دسته بندی بر اساس نوع جریانی است که توسط پروانه های محوری، مختلط و شعاعی از طریق پمپ به وجود می آید. که در ادامه بیشتر درباره آنها توضیح خواهیم داد؛
  • پمپ های گریز از مرکز جریان محوری: در این پمپ ها که با نام پمپ های ملخی هم شناخته می شوند از پره های ملخی استفاده می شود. عموماً افزایش فشار سیال از طریق نیروی بالابری که توسط تیغه ها تامین می شود، صورت می گیرد. جریان به صورت موازی وارد پمپ می شود و تقریبا به همان صورت موازی از پمپ خارج می شود.
  • پمپ گریز از مرکز جریان مختلط: در این پمپ ها با استفاده از پروانه های جریان مختلط و بهره گیری از دو نیری گریز از مرکز و نیری بالابری که از طریق تیغه های پروانه به وجود می آیند پمپاژ می شوند. جریان به صورت موازی وارد پمپ می شود و با زاویه ای بین 0 تا 90 درجه از پمپ خارج می گردد.
  • پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی: پمپ های گریز از مرکز عموما با این نوع پروانه ها تولید می شود در این پمپ ها سیال با زاویه ای مناسب از پمپ خارج می شود. در این پمپ تنهای نیرویی که برای افزایش فشار سیال از آن بهره گرفته می شود نیروی گریز از مرکز است.

اساس کار پمپ های گریز از مرکز نیروی گریز از مرکز می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طرز کار پمپ گریز از مرکز به مقاله جامع پمپ گریز از مرکز مراجعه کنید. انرژی جنبشی که توسط نیروی گریز از مرکز در سیال ایجاد می شد فشار مایع را افزایش می دهد. اما برای این که سرعت بیش از حد سیال منجر به هدر رفتن آن و آسیب به پمپ نشود، پمپ با محفظه ای حلزونی شکل تولید می شود که نقش یک دیفیوزر را ایفا می کند و با جمع کردن دبی ناشی از پرتاب شدن سیال به درون محفظه فشار را افزایش دادهو در نتیجه سیال با فشار مضاعف قادر خواهد بود درون لوله رانشی جریان یابد و از آن خارج شود.

مشخصات فنی در راهنمای خرید پمپ گریز از مرکز پمپیران

در راهنمای خرید پمپ گریز از مرکز پمپیران آمده است که پمپ های گریز از مرکز پمپ های بسیار ساده ای هستند که از یک محرکه الکتریکی، شفت (محور)، محفظه یاتاقان و لوله هایی که وظیفه مکش و رانش سیال را بر عهده دارند و پروانه تشکیل شده است. در راهنمای خرید پمپ گریز از مرکز پمپیران آماده است که در این پمپ ها یک پروانه نصب می شود که نسبت به پروانه هایی که در سایر پمپ ها مانند پمپ ها شناور استفاده می شود از پره های بزرگتری برخوردار هستند. قطر بزرگ پره ها در پروانه پمپ گریز از مرکز حلزونی موجب می شود تا پمپ با یک پروانه قادر به تامین قدرت لازم برای پمپاژ سیال باشد. پروانه پمپ گریز از مرکز پمپیران به صورت یکسر آویز می باشد که از نظر هیدرولیکی بالانس شده است.
پمپ های گریز از مرکز به صورت افقی می باشد که پمپ را قادر می سازد تا به عنوان بوستر پمپ نیز مورد استفاده قرار گیرد. ابعاد اصلی پمپ و منحنی های عملکرد آن مطابق استاندارد EN733 می باشد. پمپ و محرکه بر روی یک شاسی قرار گرفته و سپس در صورت لزوم شاسی می تواند بر روی فوندانسیون قرار بگیرد. البته در برخی موارد هم می توان پمپ را بدون فوندانسیون در کنار چاه و یا رودخانه قرار داد. پمپ های گریز از مرکز پمپیران که توانایی آبدهی 5 تا 1800 متر مکعب بر ساعت را دارند می توانند در بازه ارتفاعی بین 5 تا 90 متر نیز مورد بهره وری قرار بگیرند.

مشخصه های مهم در راهنمای خرید پمپ گریز از مر کز پمپیران

اولین گام در خرید پمپ، انتخاب پمپ از میان مدل های متفاوت پمپ های است که توسط شرکت مورد نظر تولید می شود. پمپ های آب در هر نوعی دارای مشخصه هایی می باشند که در انتخاب پمپ لازم است در نظر گرفته شوند. مشخصاتی که در خصوص انتخاب پمپ لازم است در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • ارتفاع به عنوان یکی از مشخصه های دیگر پمپ در نظر گرفته می شود که در واقع میزان ارتفاعی که پمپ قادر است آب را بالا بکشد.
  • میزان آبدهی پمپ نیز حجم آبی است که پمپ می تواند بین دو نقطه جابه جا کند که بر اساس دو مقدار متر مکعب بر ساعت و یا لیتر بر دقیقه بیان می شود.
  • لوله مکش و رانش پمپ بخش هایی هستند که به ترتیب برای هدایت سیال به داخل پمپ و هدایت سیال از پمپ به بخش مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند. قطر این لوله ها باید به درستی انتخاب شود که معملا بر حسب اینچ بیان می شوند.
  • پروانه پمپ های گریز از مرکز مهم ترین عنصر در انتقال سیال می باشد. از این رو قطر پروانه به یکی از عوامل مهم در انتخاب پمپ گریز از مرکز تبدیل شده اند. پروانه با چرخش خود نیروی لازم را برای انتقال سیال را تولید می کنند همانطور که ذکر شد پروانه پمپ گریز از مرکز پمپیران را می توان برای دستیابی به راندمان خاصی تراش داد که در صورت تقاضا این تراش توسط سایر شرکت ها بر روی پروانه اعمال می شود.

موتور پمپ گریز از مرکز پمپیران

بخش مهمی از پمپ های گریز از مرکز که وظیفه تامین قدرت مورد نیاز پمپ را بر عهده دارد محرکه یا موتور پمپ می باشد که با استفاده از جریانی که از منبع تغذیه خود کسب می کند قادر است قدرت لازم برای بهره بری پمپ را تامین کند. در پمپ گریز از مرکز پمپیران امکان کوپله شدن پمپ با دو نوع موتور در نظر گرفته شده است. دو موتوری که برای پمپ گریز از مرکز پمپیران در نظر گرفته شده است به موتور های 1450 دور در دقیقه و 2900 در دور در دقیقه تقسیم می شود دلیل استفاده از دو موتور تامین نیروی گریز از مرکز توسط چرخش پروانه ها می باشد که البته با افزایش دور موتور استهلاک موتو نیز افزایش می یابد. دور موتور به طور مستقیم بر روی راندمان پمپ که شامل آبدهی و ارتفاع می شود تاثیر می گذارد در موتور هایی که 2900 دور بر دقیقه می گردند میزان آبدهی بیشتری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. در برخی از پمپ ها توصیه متخصصان مبنی بر استفاده از موتور های 1450 دور بر دقیقه به دلیلی استهلاک پایین می باشد. اگر قصد دارید از موتور 2900 دور بر دقیقه استفاده کنید ابتدا لازم است از قابلیت کوپله شدن پمپ با این دور موتور اطمینان حاصل نمایید. موتوژن و جمکو موتور های 1450 و 2900 دور بر دقیقه را برای پمپیران تامین می نماید. شرکت موتوژن با بیش از 45 سال سابقه در این راستا طیف وسیعی از انواع موتور ها را تولید می کند.

فرآیند شاسی کوپله پمپ گریز از مرکز

پس از انتخاب موتور مناسب لازم است که پمپ و موتور به هم متصل شوند. طی این اتصال فرآیند هم تراز بودن پمپ که شاسی کوپله کردن نیز نام دارد انجام می گیرد و پمپ و موتور با استفاده یک جفت کوپلینگ به هم متصل می شوند. پس از اتصال این دو بخش لازم است تراز بودن موتور و پمپ بررسی شود. برای بررسی تراز بودن پمپ و موتور کافیست یک خط کش صاف را بر روی دو نیمه کوپلینگ به موازات محور قرار داده شود. این فرآیند حتما باید توسط افراد متخصص و داخل شرکت انجام گیرد. حساس بودن این فرآیند به دلیل مشکلاتی است که ممکن است تراز نبودن پمپ برای مصرف کنندگان ایجاد کند. عدم تراز بودن پمپ گریز از مرکز موجب بروز مشکلاتی مانند ایجاد ارتعاش و لرزش و یا حتی در صورت شدید بودن ارتعاشات موجب شکستن بلبرینگ ها می شود. در پمپیران این امکان برای مصرف کنندگان وجود دارد که در صورت تقاضا پمپ و موتور را به صورت تراز شده سفارش دهند که در این صورت هزینه موتور که توسط یکی از دو شرکت موتوژن و جمکو تهیه می شود و همچنین هزینه شاسی کوپله کردن به صورت جدا محاسبه می شود. اگر قصد استفاده از پروانه تراش خورده را دارید در این مرحله که پمپ را به صورت خام دریافت کردید می توانید قبل از تراز کردن پمپ و موتور پروانه را با توجه به تراش هایی که درون کاتالوگ پمپ گریز از مرکز موجود است تراش دهید.

مزایای استفاده از پمپ گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز برای انتقال آب و حتی سیالاتی که از درجه حرارت بالایی برخوردارند استفاده می شوند زیرا در آببندی این پمپ ها می توان از آببندی مکانیکی استفاده کرد که موجب می شود پمپ توانایی انتقال سیالاتی با حداکثر 140 درجه سانتی گراد را داشته باشد.عموما این پمپ ها برای پمپاژ سیالات تمیز در نظر گرفته می شوند اما با این حال با در نظر گرفتن تمهیدات خاصی می توان پمپ را با عنوان پمپ های لجن کش برای پمپاژ سیالات حاوی ذرات معلق با درصد بالا نیز مورد استفاده قرار داد. درست است که انواع مختلف پمپ ها به نوعی پیچیده هستند اما مزیت دیگر این پمپ حلزونی ساختمان ساده آن ها می باشد که نیازی به وجود شیر آلات یا پیستون در این پمپ ها نیست و در نتیجه ساختمان ساده این پمپ ها موجب می شود که در بخش خرید پمپ گریز از مرکز و حتی تعمیرات پمپ هزینه کمتری در نظر گرفته شود. کوچک بودن این پمپ ها نسبت به سایر پمپ ها موجب می شود که از نظر ابعادی، پمپ فضای کمتری را اشغال کند که همین مزیت موجب کاربرد پمپ در بخش های مختلف از جمله صنعت و شهری مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران

پمپیران به عنوان باسابقه ترین کارخانه در راستای تولید پمپ همواره با بهره گیری از افرادی متخصص و متریال های درجه یک سعی در تولید پمپ های با کیفیت با در نظر گرفتن فاکتور قیمت را داشته است. شرکت های دیگری نیز به تولید پمپ های گریز از مرکز می پردازند اما معتبر ترین و شناخته شده ترین شرکت در این خصوص شرکت پمپیران می باشد. تمامی فاکتور های ذکر شده در راهنمای خرید پمپ گریز از مرکز پمپیران بر روی قیمت پمپ گریز از مرکز تاثیر می گذارد. افزایش و یا کاهش راندمان پمپ، تغیر دور موتور، تغییر جنس قطعات و فرآیند شاسی کوپله کردن در صورت تقاضا قیمت پمپ گریز از مرکز را تغییر می دهد. قیمت محصولات پمپیران را می توانید در لیست قیمت پمپیران یا لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران که درون وبسیات گستره آبی نمایندگی پمپیران قرار داده شده است مشاهده نمایید.

سوالات رایج پیرامون راهنمای خرید پمپ گریز از مرکز پمپیران

  1. پمپ های گریز از مرکز را در چه ارتفاعی می توان نصب کرد؟ عموما پمپ های گریز از مرکز را می توان با توجه به آبدهی و قطر پروانه در ارتفاع بین 5 تا 90 متر نصب کرد.
  2. جنس قطعات پمپ گریز از مرکز پمپیران چیست؟ محور پمپ از جنس فولاد می باشد پروانه و محفظه پمپ از جنس چدن می باشد. البته جنس قطعات قابل تغییر می باشد.
  3. قطر خروجی پمپ گریز از مرکز چقدر است؟ قطر خروجی در نظر گرفته با توجه به عوامل مختلفی از جمله قطر پروانه و دور موتور می تواند بین 32 تا 300 میلیمتر در نظر گرفته شود.
  4. در پمپ گریز از مرکز پمپیران از چه نوع آببندی استفاده می شود؟ با توجه به درجه حرارت سیال از دو نوع آببندی با نوار های گرافیتی آببندی مکانیکی برای پمپ استفاده می شود.
  5. در صورت نیاز به آبدهی خاص چه اقدامی میتوان انجام داد؟ در پمپ های گریز از مرکز پمپیران می توان قطر پروانه را با تراش به عدد خاصی رساند تا راندمان مورد نظر را پوشش دهند.
  6. آیا قابلیت تغییر جنس اجزاء پمپ وجود دارد؟ بله در صورت تقاضا می توان جنس محور، پروانه و محفظه پمپ را تغییر داد.
  7. در پمپ های گریز از مرکز از چند پروانه استفاده می شد؟ در تمامی پمپ های گریز از مرکزی که توسط پمپیران تولید می شود یک پروانه مورد استفاده قرار می گیرد.
  8. در پمپ های گریز از مرکز پمپیران از چه نوع موتور هایی استفاده می شود؟ در این پمپ ها از دو موتور با دور های 1450 دور بر دقیقه و 2900 دور بر دقیقه می توان بهره برد.
  9. پمپ گریز از مرکز برای پمپاژ چه سیالاتی به کار می رود؟ از پمپ های گریز از مرکز برای انتقال سیالات چسبناک و همچنین سیالاتی که دارای درصد بالای شن و ماسه هستند نمی توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *