پمپ آب

راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز پمپیران

راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز پمپیران

پمپ گریز از مرکز یکی از انواع پر کاربرد بین پمپ های پمپیران به حساب می آید. پمپیران شرکت پمپ سازی است که سالها در تولید انواع پمپ به خصوص پمپ گریز از مرکز در کشور نقش حیاتی داشته و همیشه درصدد تولید محصولات خود با بهترین کیفیت و کارایی و همچنین قیمت مناسب می باشد. آنچه برای مصرف کنندگان اهمیت دارد این است که بتوانند پمپ خود را به درستی انتخاب نمایند از این رو می بایست با مطالعه راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز پمپیران شرایط کلی پمپ گریز از مرکز را بدانند و سپس با استفاده از راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز دست به انتخاب پمپ مورد نظر خود بپردازند. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره ویژگی های پمپ گریز از مرکز و همچنین نحوه انتخاب پمپ گریز از مرکز برایتان بگوییم؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

مشخصات فنی پمپ در راهنمای پمپ گریز از مرکز پمپیران

پمپ گریز از مرکز پمپیران یک پمپ افقی یک طبقه با مکش انتهایی است و همچنین دارای پایه یاتاقان و شیپوره خروجی است که این لوله خروحی به صورت عمورد بر محور پمپ قرار می گیرد. زمانی که می خواهید یک پمپ انتخاب کنید آنچه مهم است این می باشد که پمپ شما در ماکزیمم راندمان خود چه مقدار آبدهی و ارتفاع را تامین می نماید، در نتیجه یکی از مشخصات فنی پمپ گریز از مرکز این دو مورد هستند که در واقع بیانگر کارایی پمپ در حالت حداکثری و بیشترین کارایی و از طرفی طول عمر بیشتر نیز هست. راهنمای پمپ گریز از مرکز پمپیران، به طور کلی برای این پمپ ارتفاعی از 5 تا 90 متر را در بر می گیرد و علاوه بر این آبدهی یا دبی آن نیز ظرفیت بین 5 تا 1800 متر مکعب بر ساعت را برای مصرف کنندگان تامین می نماید. این پمپ سانتریفیوژ با قطر خروجی بین 32 تا 300 میلی متر و همچنین دو نوع آب بندی طراحی می شود. در واقع آب بندی پمپ گریز از مرکز در دماهای مختلف متفاوت و به شرح زیر می باشد؛
اگر درجه حرارت سیال در آببندی 50- تا 110 درجه سانتی گراد باشد از آببند با نوار گرافیتی استفاده می شود و اگر دمای آن بین 50- تا 140 درجه سانتی گراد باشد از آببند مکانیکی استفاده می گردد.
جنس مواد نیز در تولید و طراحی پمپ گریز از مرکز پمپیران نقش اساسی را دارد و شامل محوری از جنس فولاد CK45، پروانه ای از جنس چدن GG-25 و محفظه ای نیز از جنس چدن GG-25 می باشد. با این حال لازم به ذکر است که جنس مواد بر حسب تقاضای مصرف کننده قابل تغییر می باشد. اما نکته دیگری که در انتخاب پمپ گریز از مرکز می بایست به آن دقت کنید نوع موتوری است که با آن کوپله می شود، در واقع پمپ گریز از مرکز از دو موتور با دور موتورهای 2900 دور بر دقیقه و 1450 دور بر دقیقه استفاده می نماید که می بایست به هنگام انتخاب پمپ به آن توجه کنید.

نحوه انتخاب پمپ در راهنمای پمپ گریز از مرکز پمپیران

برای انتخاب پمپ مورد نظر خود همانطور که پیشتر گفتیم مهم دانستن دبی و هدی است که می خواهید پمپ را برای استفاده به کار ببرید. پس از این که از این دو مولفه سر در آوردید، با روش زیر به راحتی پمپ خود را انتخاب نمایید؛

انتخاب در راهنمای پمپ گریز از مرکز پمپ گریز از مرکز پمپیران

فرض کنید می خواهید پمپ گریز از مرکزی با آبدهی و ارتفاع 60 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع 29 متر انتخاب کنید، اولین کاری که می بایست انجام دهید مراجعه به منحنی همپوشانی پمپ های گریز از مرکز هم برای موتور 2900 دور بر دقیقه و هم برای 1450 دور بر دقیقه، می باشد، تا بتوانیم گروهی که این پمپ در آن قرار دارد را پیدا کنیم. با مراجعه به این منحنی مشاهده می کنیم که در موتور 2900 دور بر دقیقه گروه 50-160 و برای موتور 1450 دور بر دقیقه 65-315 می باشد. با توجه به اینکه پمپ در دور موتورهای بالاتر استهلاک بیشتری نیز دارد، اگر کارکرد پمپ به صورت مداوم است از پمپ سری 1450 دور بر دقیقه و اگر متناوب است و در فواصل زمانی کار می کند بهتر است از نوع 2900 دور بر دقیقه استفاده کنید.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

پمپ گریز از مرکز خود را انتخاب کنید

تعیین قطر پروانه در راهنمای پمپ گریز از مرکز پمپیران

مرحله دوم تعیین قطر پروانه می باشد که پس از انتخاب دور موتور مد نظرتان می توانید به منحنی مشخصات هیدرولیکی پمپ گریز از مرکز طبقه مورد نظر خود مراجعه کرده و پروانه مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر فرض ما این باشد که بخواهیم موتور 1450 دور بر دقیقه را انتخاب کنیم، بر روی منحنی نقطه تقاطع آبدهی 50 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع 29 متر را پیدا کرده و اولین منحنی بالای این نقطه مربوط به تراش پروانه ای است که ما می توانیم از آن استفاده نماییم. که در مورد ما تراش پروانه Ø310 می باشد بنابراین پمپ مورد نظر ما پمپ گریز از مرکز 65-315 با دور موتور 1450 دور بر دقیقه و تراش پروانه Ø310 می باشد.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

تراش پروانه پمپ گریز از مرکز را انتخاب کنید

راندمان در راهنمای پمپ گریز از مرکز پمپیران

در اینجا نقطه انتخاب ما روی منحنی مشخصات هیدرولیکی بین راندمان 65 تا 66 درصد قرار دارد که در واقع حدودا برابر با 65.8% است. و پس از این مرحله وارد گام آخر یعنی انتخاب موتور الکتریکی خواهیم شد. برای انتخاب الکتروموتوری که با پمپ مورد نظر ما هماهنگ باشد می بایست روی منحنی مشخصات هیدرولیکی خط را ادامه دهیم در قسمت توان به عدد تقریبی 8.5 کیلو وات میرسیم که برای فرآهم آمدن این توان نیاز به موتور 11 کیلو واتی یا معادل 15 اسب بخار با دور موتور 1450 داریم. در این جا نه تنها پمپ مشخص شد بلکه نوع موتور نیز مشخص است و شما می توانید با تماس با مشاورین گستره آبی نمایندگی پمپیران به خرید پمپ گریز از مرکز خود اقدام نمایید.

سوالات متداول پیرامون راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز پمپیران

  1. چطور می توانید پمپ مورد نظر خورد را انتخاب کنید؟ انتخاب درست پمپ مورد نظر به شما کمک می کند که از آسیب به پمپ جلوگیری نموده و به طول عمر بیشتر پمپ کمک نمایید به همین خاطر می بایست ابتدا شرایط کلی پمپ گریز از مرکز را بدانید و سپس با مطالعه راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز دست به انتخاب پمپ مورد نظر خود بپردازند.
  2. پمپ گریز از مرکز چیست؟ پمپ گریز از مرکز در واقع  یک پمپ افقی یک طبقه با مکش انتهایی است و همچنین این پمپ گریز از مرکز پمپیران دارای پایه یاتاقان و شیپوره خروجی است که البته این لوله خروحی به صورت عمورد بر محور پمپ قرار می گیرد.
  3. چه نکاتی در انتخاب پمپ گریز از مرکز مهم می باشند؟ در انتخاب پمپ توجه به ماکزیمم راندمان که بیانگر این مساله است پمپ گریز از مرکز چه سطح آبدهی و ارتفاعی دارد مهم است و این نکته بیانگر کارایی پمپ در حالت حداکثری و بیشترین کارایی و از طرفی طول عمر بیشتر نیز هست.
  4. مشخصات فنی پمپ گریز از مرکز پمپیران شامل چه مواردی است؟ پمپ گریز از مرکز پمپیران در حالت کلی دارای ارتفاعی بین 5 تا 90 متر می باشد و علاوه بر این آبدهی یا دبی در این پمپ با ظرفیتی بین 5 تا 1800 متر مکعب بر ساعت متغیر است. همچنین این پمپ سانتریفیوژ با قطر خروجی بین 32 تا 300 میلی متر طراحی می شود.
  5. چه نوع آببندی برای پمپ گریز از مرکز پمپیران وجود دارد؟ آب بندی در پمپ گریز از مرکز پمپیران به درجه حرارت یا دما بستگی دارد. و در دماهای مختلف متفاوت خواهد بود؛ در صورتی که درجه حرارت سیال در آببندی 50- تا 110 درجه سانتی گراد باشد از آببند با نوار گرافیتی استفاده می گردد و زمانی که دمای آن بین 50- تا 140 درجه سانتی گراد باشد از آببند مکانیکی استفاده می شود.
  6. چه موتوری برای پمپ گریز از مرکز پمپیران مناسب است؟ در انتخاب پمپ گریز از مرکز نکته دیگری که می بایست به آن دقت کنید نوع موتوری است که با آن کوپله می شود، و برای محصولات پمپیران موتورها با دو دور موتور 1450 و 2900 دور بر دقیقه تولید و به بازار عرضه می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *