پمپ آب

تنظیم فشار پمپ آب خانگی

تنظیم فشار پمپ آب خانگی

اگر پمپ آب خانگی برای مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار نگیرد، سطح فشار آن کاهش می یابد، به عبارتی اگر شما خانه ای داشته باشید که فشار آب در آن به طور معمول 60 PSI می باشد، اگر بعد از یک مدت زمان به این خانه برگردید متوجه خواهید شد که با روشن شدن پمپ فشار همانند قبل نیست به همین خاطر نیاز است که راه های ساده ای را برای تنظیم فشار پمپ آب خانگی امتحان نمایید. برای اینکه بخواهید فشار پمپ خانگی را تنظیم کنید می بایست نکات زیر را رعایت نمایید؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

آماده سازی برای تنظیم فشار پمپ آب خانگی

در مرحله اول می بایست به این نکته اشاره کنیم که قبل از انجام هر کاری برای جلوگیری از برق گرفتی و آسیب رسیدن به کابل بندی و موتور پمپ می بایست منبع برق را قطع کنید و جعبه سوئیچ یا کلید پمپ را که وظیفه روشن و خاموش کردن پمپ را دارد از برق بکشید. به طور معمول زمانی که برای اولین بار پمپ را می خرید و نصب می کنید، فشار به خوبی تنظیم شده است ولی اگر افت و یا افزایش فشاری در پمپ خانگی به وجود آمد می بایست آن را مجددا تنظیم نمایید.

فشار مطلوب در تنظیم فشار پمپ آب خانگی

سپس می توانید روی برچسب پمپ فشاری که پمپ در آن محدوده شروع به کار می کند و به حداکثر می رسد و پمپ را خاموش می کند ببینید. در مثال ما پمپ با فشار 30 PSI روشن شده و در فشار 50 PSI خاموش خواهد شد. اگر شما پمپ خانگی شناور استفاده می کنید توجه داشته باشید که معمولا فشار روشن شدن و خاموش شدن بین 40 تا 60 می باشد که البته این نوع رایج تر است. و از آنجایی که پمپ های جتی معمولا کوچکترند و البته قدرت کمتری نیز دارند و حتی برخی از انواع پمپ گریز از مرکز بین 20 تا 40 واحد فشار را تامین می نمایند. شما می توانید اکثرا پمپ های خانگی را با سوئیچ فشار دیفرانسیل تقریبا 20 PSI در بازار تهیه کنید. و تنظیم پیچ مرکزی می تواند با بستن و باز کردن روی فشار اثر بگذارد و یا به عبارتی مقدار فشار را افزایش یا کاهش دهد و مقدار فشار روشن و خاموش شدن را به 35 یا 60 برساند. پس با بستن پیچ با یک پیچ گوشتی در واقع سعی در افزایش فشار به مقدار مورد نظر خواهیم داشت. اگر پیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید فشار روشن شدن پمپ افزایش یافته و در صورتی که عکس جهت حرکت عقربه های ساعت آن را بچرخانید فشار مربوطه کاهش می یابد. هر چرخش پیچ اگر به صورت کامل و 360 درجه باشد منجر به تغییر فشار بین 2 تا 3 واحد (PSI) خواهد شد و معمولا پیشنهاد می شود که فشار را به اندازه آنچه روی برچسب نوشته است کم و زیاد کنید یا در مثال ما فشار به 35 تا 36 و یا حتی بیشتر افزایش یا کاهش می یابد. پیچ کوچکتری که در قسمت چپ پیج وسط قرار دارد مربوط به دیفرانسیل است و تنها روی فشار انتهایی اثر می گذارد، برای مثال اگر این پیچ را در جهت حرکت عقربه های ساعت بپیچانیم و به عبارتی پیچ را ببندیم با هر چرخش فشار بین 2 تا سه واحد افزایش می یابد و برای مثال از 50 به 51، 52، 53 و غیره افزایش می یابد. آنچه که در این تنظیمات می بایست به آن توجه کنید این است که کمتر پیش می آید که فشار خاموش شدن پمپ نیاز به تغییر داشته باشد، و یادتان باشد اگر نیاز ندارید سعی نکنید فشار دیفرانسیل را تغییر دهید. پیچ فشار دیفرانسیل معمولا نسبت به پیچ بزرگتر کمتر قابل تغییر است و معمولا بین 5، 10، 15 پوند بر مربع اینچ در برخی از انواع پمپ ها می توان آن را تغییر داد و نه بیشتر.

راه اندازی پمپ برای تنظیم فشار پمپ خانگی

حال پیشنهاد میکنیم که پمپ را روشن کنید تا ببنید که فشار روی فشار سنج چطور نمایش داده می شود. پس از روشن شدن ابتدا فشار کاهش می یابد و وقتی به 30 PSI می رسد پمپ شروع به روشن شدن و مکش کرده و سپس به فشار 50 PSI رسیده و خاموش می شود. اگر به اندازه کافی فشار در محفظه پمپ نداشته باشیم یا اگر بخواهیم در سطح فشار بیشتری کار کنیم، برای اینکه بتوانید فشار را با تنظیم فشار پمپ آب خانگی بیشتر کنید، به عبارتی بالاتر از آنچه بر روی برچسب پمپ آمده است ببرید، ابتدا محاسبه می کنید که چند دور چرخیدن پیچ بزرگ شما را برای مثال به فشار 60 می رساند، می دانیم هر دور چرخش پیچ 2 تا 3 PSI است و بین 3 تا 4 چرخش کامل نیاز دارید که بتوانید فشار را به 60 افزایش دهید. پمپ را از برق بکشید، پیچ گوشتی مخصوص پیچ بزرگ وسط را روی آن قرار دهید، و در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، تا 3.5 چرخش کامل کافی خواهد بود، سپس پمپ را به برق متصل و روشن کنید، در اینجا خواهید دید که فشار سنج کاهش فشار را نشان داده و سپس تا 60 افزایش می یابد. حال فرض کنید که بخواهید پیچ دیفرانسیل را برای تنظیم فشار به کار ببرید، چرا که فقط روی فشار خاموش شدن پمپ اثر می گذارد، اگر فشار بین 30 تا 50 باشد، اگر پیچ کوچکتر را 3 بار به طور کامل بچرخانید باعث می شود که پمپ مدت زمان بیشتری برای رسیدن از حداقل فشار به حداکثر فشار به کار ببرد و فشار بالاتر از 60 به مقدار حداکثر خود خواهد رسید. با این روش می توانید فشار پمپ را تنظیم کنید از طرفی اگر پیچ بزرگ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بگردانیم می توانیم کاهش فشار اعمال کنیم و فشار را از فشار مکش اولیه کمتر نماییم.

چه زمانی می بایست فشار پمپ خانگی را تنظیم کنید؟

  • زمانی که تنظیم کارخانه ای روی پمپ برای منزل شما فشار کافی را فرآهم نمی آورد. به خصوص زمانی که خانه روی تپه یا ارتفاعی قرار دارد که آب نیاز دارد با نیروی جاذبه مقابله کند و پمپ را به ارتفاع بالاتری بفرستد.
  • آب خروجی از شیرآلات و دوش آب به اندازه کافی فشار نداشته باشد.
  • آب فشان های درون حیاط و باغچه نصب شوند که نیاز به هد بیشتری نسبت به آنچه روی برچسب پمپ نوشته شده است دارند. ولی یادتان باشد قبل از انجام هر کاری حتما می بایست برق را از منبع قطع کنید و سپس فشار را تنظیم نمایید.

خوانندگان گرامی توجه داشته باشند مقاله نوشته شده ترجمه و ترکیبی از منابع زیر است؛

  1. R.C. Worst & Co., Inc.

پرسشهای متداول پیرامون تنظیم فشار پمپ آب خانگی

  1. چرا پمپ آب خانگی نیاز به تنظیم فشار دارد؟ اگر پمپ آب خانگی برای مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار نگیرد، سطح فشار آن کاهش می یابد.
  2. چطور برای تنظیم فشار پمپ آب خانگی آماده شوید؟ در مرحله اول می بایست به این نکته اشاره کنیم که قبل از انجام هر کاری برای جلوگیری از برق گرفتی و آسیب رسیدن به کابل بندی و موتور پمپ می بایست منبع برق را قطع کنید و جعبه سوئیچ یا کلید پمپ را که وظیفه روشن و خاموش کردن پمپ را دارد از برق بکشید.
  3. چه زمانی می بایست فشار را در پمپ خانگی تنظیم کرد؟ به طور معمول زمانی که برای اولین بار پمپ را می خرید و نصب می کنید، فشار به خوبی تنظیم شده است ولی اگر افت و یا افزایش فشاری در پمپ خانگی به وجود آمد می بایست آن را مجددا تنظیم نمایید.
  4. چه فشاری برای پمپ آب خانگی مناسب است؟ روی برچسب پمپ فشاری که پمپ در آن محدوده شروع به کار می کند و به حداکثر می رسد و پمپ را خاموش می کند مشخص شده است. در مثال ما پمپ با فشار 30 PSI روشن شده و در فشار 50 PSI خاموش خواهد شد.
  5. اگر آب خروجی شیرآلات به مقدار کافی نباشد اشکال از کجاست؟ به این معنی است که پمپ آب خانگی فشار لازمه را ندارد و نیاز است فشار آن را تنظیم نمایید.

16 دیدگاه برای “تنظیم فشار پمپ آب خانگی

  1. ابراهیم حاضری گفت:

    سلام ممکن است که فشارکم پمپ اب دراثرنشتی آب درلوله ای باشدکه اززیرزمین ردمیشو ودیده نمی‌شود؟ بعبارتی لوله پس از سالهاکارکردن درزیرخاک بوده وپوسیده ونشتی پیداکرده است. ازکجابفهمیم که نشتی دارد؟ دراینصورت تنظیم پمپ مشگل است درسته؟

    1. گستره آبی گفت:

      سلام و احترام خدمت آقای حاضری عزیز
      بله یکی از مواردی که در این موارد حتما باید بررسی بشه مسیر تاسیسات هست. ممکنه نشتی یا رسوب بیش از حد متعارف باعث افت فشار بشه

      1. سید ابو تراب میرصادقی گفت:

        با عرض سلام. پمپ یک اسب بشقابی بایک آتومات چینی نصب توسط یک تعمیر کار پمپ نصب شده شده که فشار لازم را ندارد. چو ن این افراد آگاهی لازم را ندارند. تفاضا دارم که شما تکنسین آشنا با این گونه تأسیسات معرفی نمایید.

        1. سلام جناب میرصادقی عزیز،
          برخی از گام‌های ابتدایی که می تواند به حل مشکل شما کمک کند را برایتان معرفی می کنم. البته این موارد تنها به صورت توصیه مطرح می شوند و برای تشخیص دقیق مشکل و اصلاح آن، نیاز به مشاوره یا خدمات یک تکنسین ماهر است. در هر صورت، مراحل زیر ممکن است به شما کمک کنند:

          بررسی اتصالات الکتریکی: مطمئن شوید که تمام اتصالات الکتریکی به درستی انجام شده‌اند و هیچ سیمی قطع یا متصل به جای نادرستی نیست.
          بررسی وضعیت مکانیکی پمپ: مطمئن شوید که پمپ درست نصب شده است و هیچ مشکلی در قسمت‌های مکانیکی آن وجود ندارد.
          بررسی تنظیمات آتوماتیک: بررسی کنید که تنظیمات آتوماتیک پمپ به درستی انجام شده‌اند. این شامل تنظیم فشار مطلوب، حالت‌های روشن و خاموش بر اساس نیاز، و سایر تنظیمات مرتبط است.
          بررسی فیلترها: اگر پمپ دارای فیلترهای جداپذیر است، آن‌ها را بررسی و اطمینان حاصل کنید که تمیز هستند و هیچ مانعی در مسیر آب وجود ندارد.
          بررسی نوع آب: اگر آب دارای ذرات جامد یا آلودگی است، ممکن است فیلترها یا بخش‌های دیگر پمپ مسدود شده باشند. بررسی کنید که آیا آب تمیز است یا خیر.
          به هر حال، در صورتی که مشکل حل نشد، بهتر است از یک تکنسین یا متخصص پمپاژ کمک بگیرید یا با نمایندگی برند پمپ خود برای خدمات پس از فروش تماس حاصل فرمایید تا با بررسی دقیق‌تر مشکل را تشخیص داده و راه‌حل مناسب را ارائه دهد.

  2. علیرضا گفت:

    با سلام
    در خانه ما که یک طبقه است، زمانی که ۲ شیر آب همزمان باز شود، پمپ از فشار می‌افتد و حتی با بستن یکی از شیرها فشار باز‌نمی‌گردد.
    مشکل از کجاست؟

    1. سلام علیرضا عزیز، تنظیمات مخزن فشار رو بررسی کنید شاید نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد، به طور کلی برای فشار پایدار، سیستم فشار ثابت و پمپ با ظرفیت جریان بالا یا پمپ تقویت کننده فشار آب برای نصب در منزل مناسب هستند. با تشکر از همراهی شما

  3. رامین گفت:

    آیا فشار اب ممکن است باعث شود ابگرم کن خودبخود روشن شود

    1. سلام رامین عزیز، پمپ های جدید برای اندازه گیری سطح آب در مخزن از سوییچ فشار استفاده می کنند. در واقع پمپ با استفاده از این سوییچ زمانی که فشار داخل مخزن کم باشد شروع به کار می کند. در صورتی که آب کافی به مخزن وارد شود، فشار پمپ افزایش یافته و پمپ به صورت خودکار خاموش می گردد.
      با تشکر از همراهی شما

  4. سپهر گفت:

    سلام خسته نباشید
    علت کم و زیاد شدن فشار آب بعد از روشن شدن پمپ آب چیه؟ (کم و زیاد شدن فشار آب باعث خاموش شدن آبگرم کن میشه)
    آیا با پیچ دیفرانسیل میشه این موضوع رو درست کرد؟

    1. سلام سپهر عزیز، دلیلی که باعث کم و زیاد شدن فشار آب پس از روشن شدن پمپ آب می شود، ممکن است به عوامل مختلفی بازگردد. در زیر چند دلیل احتمالی و راهنمایی های کلی برای حل این مشکل آورده شده اند:
      لوله ها و اتصالات: بررسی کنید که آیا لوله ها یا اتصالات مربوط به سیستم آب دچار نشتی یا خرابی شده اند یا خیر. نشتی ها می توانند منجر به کاهش فشار آب و حتی خاموش شدن آبگرم کن شوند.
      فیلترها: فیلترها در خطوط آب می توانند گل ها و ذرات را تصفیه کنند، اما اگر خاک یا گل زیادی را از قبل جمع آوری کرده باشند، ممکن است فشار را کاهش دهند.
      پمپ آب: بررسی کنید که پمپ آب به درستی عمل می کند. ممکن است پمپ دچار مشکلات فنی یا سایر خرابی ها شده باشد که باعث کاهش فشار آب شود.
      سیستم دیفرانسیل: در برخی سیستم ها، دیفرانسیل (ترموستات یا کنترل فشار) برای تنظیم فشار آب و کنترل آبگرم کن استفاده می شود. اگر دیفرانسیل ناصحیح تنظیم شده باشد، ممکن است باعث کم و زیاد شدن فشار آب شود. اما باید توجه داشت که دیفرانسیل فقط یکی از عوامل ممکن است و به تنهایی نیاز به تعمیم گرایی دارد.

      در هر صورت، برای تشخیص و حل مشکل بهتر است با یک تکنسین متخصص یا کارشناس سیستم آب و گرمایش تماس گرفته شود. آنها می توانند با بررسی دقیق تر و تست های لازم، مشکل را تشخیص داده و راه حل مناسب را ارائه دهند.

  5. ابوالقاسم پیشوائی گفت:

    سلام چیکار باید کرد که پمپ آب آبگرمکن دیواری 50لیتری منفجر نشه (ست کنترل هم داره)چند بار این اتفاق برا فامیل ها افتاده باید چیکار کنیم؟

    1. سلام جناب پیشوائی عزیز،
      اگر پمپ آب آبگرمکن دیواری 50 لیتری شما دارای ست کنترل است و چند بار منفجر شده است، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
      بررسی دما و فشار: اطمینان حاصل کنید که دما و فشار آب ورودی به آبگرمکن در حد معقولی است. افزایش فشار یا دما ممکن است باعث افت سیستم شود.
      تنظیم کنترل دما: مطمئن شوید که ست کنترل دمای آبگرمکن به درستی تنظیم شده است. اگر دمای آب زیاد باشد، این می‌تواند باعث افت سیستم و در نتیجه انفجار شود.
      بررسی وضعیت سیستم ایمنی: اطمینان حاصل کنید که سیستم ایمنی آبگرمکن به درستی عمل می‌کند. ممکن است لازم باشد قطعاتی که با ایمنی سیستم مرتبط هستند را بررسی و تعمیر کنید.
      تعمیر یا تعویض: اگر تمام اقدامات فوق نتیجه ندهد، بهتر است توسط تکنسین متخصص یا تعمیرکار مجرب مشاوره گرفته و اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب نمایید.
      آموزش افراد در خانه: افراد خانه باید در مورد استفاده صحیح از آبگرمکن و نشانه‌های مشکلات آن آگاهی داشته باشند. از آن‌ها خواهش کنید که در صورت مشاهده هر نشانه‌ای از مشکل، فوراً به شما یا به تکنسین متخصص اطلاع دهند.

      توجه داشته باشید که ایمنی و تعمیرات اینگونه سیستم‌ها باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود.

  6. جواد کیخا گفت:

    سلام من برای تک واحد پمپ نیم اسب و ست کنترل forge نصب کردم منتهی شیر ها دوش و… فشار نداره شیرها برسی شده جرم نداره چطور میتونم فشار اب بیشتر کنم

    1. سلام جواد عزیز، اگر شیرها باز هستند و همچنین بررسی کرده اید که جرم در مسیر آب وجود ندارد، چندین راهکار برای افزایش فشار آب در سیستم پمپاژ می توانند مفید باشند:
      تنظیم فشار پمپ: اگر پمپ شما دارای تنظیمات فشار است، مطمئن شوید که فشار پمپ به حداکثر تنظیم شده است. در صورت لزوم، می توانید با مشاوره تکنسین یا تعمیرکار محلی تنظیمات پمپ را بررسی کرده و تنظیمات مناسب را اعمال کنید.
      بررسی فیلترها: فیلترهای آب ممکن است کثیف شده باشند و باعث کاهش فشار آب شوند. اطمینان حاصل کنید که فیلترها تمیز هستند یا در صورت لزوم آن ها را تعویض کنید.
      بررسی شیرها و لوله ها: مطمئن شوید که هیچ شیری بسته نیست و هیچ ترکیبی در لوله ها و اتصالات وجود ندارد که باعث افت فشار آب شود.
      تست فشار: برای بررسی دقیق تر فشار آب، می توانید با یک متر فشار آب یا گیج فشار آب مخصوص، فشار آب را در نقاط مختلف سیستم اندازه گیری کنید.
      تعویض یا ارتقاء پمپ: اگر پمپ شما نسبت به نیاز شما ضعیف است، ممکن است نیاز به تعویض یا ارتقاء پمپ باشد. در این صورت با مشاوره تکنسین یا متخصصان پمپ، پمپ مناسب با فشار بیشتر را انتخاب کنید.

      با انجام این مراحل، امکان زیادی وجود دارد که فشار آب در سیستم شما بهبود یابد. در صورت عدم بهبود وضعیت، بهتر است با تکنسین یا متخصص آب و فاضلاب تماس بگیرید تا مشکل را بررسی کنند و راهکارهای مشخص شده را اعمال کنند.

  7. عابد گفت:

    سلام وخسته نباشید خدمت شما گستره آبی ها.
    پمپ ابارا جدید نصب کردم برای یک واحد ط ۲ ولی حدود ۴ دقیقه یک بار چند ثانیه روشن ، خاموش میشه و این روشن خاموش شدن در شب به هر یک یا دو دقیقه میرسه ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. سلام عابد عزیز، روزتان بخیر، به نظر می‌رسد که مشکلی در عملکرد پمپ آب شما وجود دارد. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکل در سیستم برق و تغذیه، مشکل در سیستم حفاظت حرارتی، سیستم فشار و سایر موارد باشد که باید با بررسی دقیق تر اطلاعات فنی و راهنمایی پمپ ابارا که به همراه دستگاه ارائه شده است. در هر صورت، برای حل مشکل بهتر است با تولیدکننده پمپ یا فروشنده محصول تماس بگیرید. اطلاعات بیشتری درباره مشکل می‌تواند از تجربه کاربران مشابه یا تیم پشتیبانی تولیدکننده به دست آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *