پمپ آب

انتخاب کفکش مناسب

انتخاب کفکش مناسب

انتخاب پمپ مناسب برای کاربری بهتر همیشه یکی از موضوع های مشکل برانگیز برای مصرف کنندگان بوده است. مصرف کنندگان برای انتخاب پمپ مناسب با گزینه ها و قیمت های بسیار متفاوتی مواجه می شوند و دانستن جواب برخی از سوالات در مورد مشخصات پمپ فرآیند پمپ را بسیار آسان تر می کند. در ابتدا به توضیح مختصر پمپ کف کش و کاربرد آن می پردازیم سپس نکاتی برای انتخاب پمپ کفکش مناسب ارائه می دهیم.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پمپ شناور به طور کل به سه دسته تقسیم می شوند: پمپ شناور چاه عمیق، پمپ کف کش و پمپ لجن کش. این پمپ ها برای انتقال آب های تمیز غیر قابل شرب استفاده می شوند و خود به چند دسته؛ پمپ کف کش ساده، کف کش فلوتردار، کف کش آب از بغل، خازن داخل و خازن بیرون، پمپ کف کش تک فاز و سه فاز، آب خنک و روغن خنک اشاره کرد. اولین راه برای انتخاب پمپ این است که با کاربرد آن آشنا باشد. در این مقاله در مورد حداقل اطلاعاتی که برای انتخاب پمپ به آن نیاز دارید صحبت خواهیم کرد

کاربرد پمپ کف کش

کاربرد پمپ جزء اولین موضوعاتی است که در انتخاب پمپ کفکش حائز اهمیت است که شامل منبع سیال نیز می شود. این که پمپ در چه بخشی مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر نوع سیال حائز اهمیت است. این که بدانید سیال حاوی چه موادی است و آیا این مواد امکان بروز مشکل در عملکرد پمپ را به وجود می آورند یا نه نیز مسئله ی مهمی است، زیرا پمپ های کف کش توانایی پمپاژ مایعاتی که دارای ذرات معلق درشت هستند را ندارد و فقط ذراتی که حداکثر 0.2 میلیمتر باشند را از خود عبور می دهد. آبی که این پمپ ها پمپاژ می کنند به نام آب خاکستری شناخته می شود. آب خاکستری به فاضلابی گفته می شود که دارای ذرات معلق نیست ولی قابل شرب نیز نمی باشد.

انواع پمپ کفکش

پمپ های کف کش در کل به دو دسته تقسیم می شوند. پمپ های استوانه ای و پمپ های شناور. تمرکز این مقاله بر روی پمپ شناور می باشد. پمپ کف کش شناور خود دسته بندی متفاوتی دارند که شامل خودکار، نیمه خودکار استیل و نیمه استیل می شود. درون پمپ های خودکار یک فلوتر تعبیه شده است که تغییرات سطح مایع موجب می شود فلوتر فرمان روشن یا خاموش شدن را به پمپ آب بدهد. بر خلاف این پمپ ها در پمپ های دستی شما باید به طور دستی پمپ را خاموش و روشن کنید که خود دردسر ساز است. در ساختار دسته دیگری از پمپ های کف کش از فلز استیل استفاده می شود که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی های استیل باعث می شود که پمپ کفکش استیل در کاربری های حساس و محل هایی که خطر خوردگی وجود دارد به کار گرفته شوند.

پمپ کف کش

پمپ کف کش

جدول انتخاب پمپ کف کش

هر شرکت تولید کننده پمپ، بر اساس آزمایشات خاصی اقدام به انتشار منحنی مشخصه (منحنی عملکرد) برای محصولات خود می نماید. بر اساس این منحنی ها و جداول همچنین مشخصه های اصلی پمپ مانند هد، دبی، افت هد در لوله ها و غیره، می توان پمپ کف کش مناسب را انتخاب کرد. آبدهی پمپ مشخصه ای است که به مقدار آبی که طی بازه زمانی مشخصی باید از پمپ خارج شود گفته می شود که بر حسب لیتر بر دقیقه یا متر مکعب بر ساعت بیان می شود. ارتفاع نیز بیانگر توان پمپ برای ایجاد فشار مناسب جهت انتقال آب به سطح مورد نظر است و برابر فاصله عمودی است که پمپ می تواند بدون کاهش حجم سیال، آن را پمپاژ کند. انتخاب صحیح پمپ موجب افزایش بهره وری و طول عمر خواهد شد و از سوی دیگر انرژی و هزینه های ثانویه کمتری برای مصرف کننده داشته باشد. بر اساس انتخاب و نیاز شما، الکتروموتور کفکش می تواند سه فاز یا تک فاز باشد مطالعه مقاله پمپ شناور تک فاز و پمپ شناور سه فاز می تواند در انتخاب این محصولات به شما کمک کند.

قیمت پمپ کف کش

در باور عموم این طور است که هر چه هزینه بیشتری برای وسیله ای در نظر بگیرند پس آن وسیله کاربری بهتری دارد. این مطلب ممکن است تا حدی درست باشد اما در مورد پمپ ها خیلی صادق نیست. آیتمی که درمورد پمپ ها بسیار حائز اهمیت است کاربری و انتخاب صحیح پمپ است. برای مثال گران ترین پمپ های سانتریفیوژ در چاه های عمیق کاربری چندانی ندارند. اما باید پذیرفت یکی از مشخصه های اصلی انتخاب پمپ کفکش قیمت آن است. پمپ های موجود در بازار ایران عمدتا توسط شرکت های اروپایی، ایرانی و چینی تولید می شوند. شرکت های مطرح اروپایی تولیدات با کیفتی دارند اما با توجه نوسانات ارزی قیمت پمپ شناور تمام شده آن ها برای مصرف کننده ایران بسیار بالا خواهد بود.
پمپ های چینی قیمت کمتری دارند که باعث جذب مصرف کنندگان می شوند اما اکثر این شرکت ها پمپ های درجه دو و سه خود را به ایران صادر می کنند که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند در میان برند های چینی برندهای خوبی مانند؛ لیو و استریم معروف تر از سایر پمپ ها می باشند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات شناور کشور چین می توانید راهنمای جامع پمپ شناور چینی را مطالعه فرمایید. در این میان شرکت های داخلی زیادی وجود دارند که پمپ کف کش با کیفیت بسیار بالا و با قیمت منطقی عرضه می کنند، در این میان می توان به نوید سهند (متعلق به کارخانجات پمپیران) و توان تک اشاره کرد. در مقاله جامع پمپ کف کش به طور مفصل به بررسی انواع پمپ های کف کش و شرکت های داخلی و خارجی تولید پمپ، مشخصات آن ها اشاره شده است. جهت اطلاع از قیمت محصولات می توانید با شماورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول پیرامون انتخاب کفکش مناسب

  1. آیا از پمپ کف کش میتوان برای جابه جایی سیال حاوی مواد جامد استفاده کرد؟ خیر برای این نوع مایعات باید از پمپ های لجن کش استفاده شود که مخصوص این کار طراحی شده اند.
  2. پمپ های کف کش به چند حالت وجود دارند؟ پمپ های کف کش به طور کل به دو حالت دستی و خودکار وجود دارند که استفاده از حالت خودکار راحت تر است.
  3. پمپ کف کش برای چه کاری استفاده می شوند؟ پمپ های کف کش برای انتقال آب های فاقد ذرات جامد تا میزان مشخص شده مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. قیمت پمپ های کف کش چقدر است؟ قیمت پمپ ها با توجه به مواد تشکیل دهنده ی آن و کاربری و سایز آن ها متقاوت است. علاوه بر این شرکت های سازنده ی آن نیز بر روی قیمت پمپ تاثیر می گذارد
  5. طول عمر پمپ های کف کش چقدر است؟ میانگین طول عمر این پمپ ها با انتخاب صحیح و کار در بازه بهره وری می تواند به ده سال نیز برسد.
  6. چند نوع پمپ کف کش وجود دارد؟ پمپ های شناور به پمپ های کف کش ساده، فلوتر دار، آب خنک، روغن خنک، تک فاز، سه فاز و … تقسیم می شوند.
  7. بهترین پمپ های کف کش ایرانی کدامند؟ پمپ های کف کش توسط شرکت های بسیاری تولید می شوند. اما در این میان شرکت نوید سهند متعلق به هلدینگ پمپیران تحت لیسانس KSB آلمان پمپ هایی با کیفیت بسیار بالا تولید می کنند
  8. چگونه می توان از خراب شدن پمپ جلوگیری کرد؟ عمر مفید پمپ ها تا مدت زمان مشخصی است اما با در نظر گرفتن نکات ایمنی و و رسیدگی به پمپ می توانید تا حدی از بروز مشکل در عملکرد پمپ جلوگیری کنید.
  9. پمپ ها تا چند بار قابلیت خاموش و روشن شدن را دارند؟ این قابلیت برای پمپ ها با توجه به کاربرد آن ها در نظر گرفته می شود اما این عدد از بین 5 تا 100 بار در روز قابل تغییر است.
  10. آیا پمپ کف کش به طور کامل در آب قرار می گیرد؟ اگر پمپ کف کش از نوع شناور باشد می تواند به طور کامل درون سیال قرار گیرد.
  11. آیا جنس قطعات پمپ با توجه به سیال قابل تغییر است؟ جنس قطعات پمپ به طور مستقیم با PH سیال در ارتباط است و در صورت اسیدی یا بازی بودن پمپ جنس قطعات نیز باید تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *