پمپ آب

مشخصات فنی پمپ شناور

مشخصات فنی پمپ شناور

پمپ های شناور می توانند از چند طبقه با محرک الکتریکی تشکیل شوند که در واقع ساختار آن شامل یک پمپ گریز از مرکز است که به صورت مستقیم روی موتور الکتریکی شناور کوپله می شود. پمپیران یکی از برجسته ترین شرکتها در تولید پمپ و به خصوص پمپ شناور است که محصولات آن از کیفیت کم از نمونه های خارجی ندارند. از این رو برآن شدیم توضیحاتی درباره ی مشخصات فنی این محصول را در این مقاله برای شما برشمریم. البته لازم به ذکر است که پمپ شناور کاربردهای فرآوانی دارد و می توان از آن به عنوان پمپ شناور کشاورزی در آبیاری زمین های زراعی و باغی و همچنین در صنعت، معدن، تولید آب آشامیدنی، آتشنشانی و حتی داروسازی استفاده کرد. در هر یک از این حوزه ها سیالی که برای پمپاژ به کار می رود متفاوت است و در نتیجه پمپ آب نیاز دارد با مشخصه هایی که مد نظر مصرف کنندگان و حوزه های مربوطه است سازگار شود، که در ادامه بیشتر از آن خواهیم گفت.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

مشخصات فنی الکتروپمپ شناور

پمپ شناور از آنجایی که در چاه های عمیق و نیمه عمیق استفاده می شود نام پمپ شناور چاه عمیق نیز شناخته می شود که توانایی آبدهی تا 650 متر مکعب بر ساعت تا ارتفاع 300 متر و حتی بیتر در محدوده ی تیپ های مختلف الکتروپمپ شناور تولیدی پمپیران پوشش داده شده است. معمولا این پمپ شناور با موتوری تا توان 350 کیلو وات کوپله می شود و برای انتخاب پمپ شناور مورد نظر خود می توانید جدول پمپ شناور پمیپران را مطالعه فرمایید. این پمپ ها قابلیت استفاده از برق تک فاز و سه فاز را دارا هستند. لازم به ذکر است که برق تکفاز، برقی است که در کاربری عمومی، تجاری یا به طور کلی در تجهیزات و وسایلی که قدرت مصرفی آن بیش از 1000 وات نیست استفاده می شوند، این در حالی است که برق سه فاز می تواند به مراتب جریان متعادل تری را برای موتورهای شناور فرآهم نماید و به همین خاطر الکتروموتوری که از برق سه فاز استفاده می نماید دارای کارایی بیشتر و ارزان تر است.انواع پمپ شناور سه فاز همچنین می توانند در صورت لزوم و کاربرد با یک پمپ شناور مجهز به پروانه های جریان مختلط ساخته شود. این پمپ شناور کوزه ای تفاوتی که با سایر انواع پمپ شناور دارد در نوع پروانه ای است که در این محصول به کار رفته است.

مشخصات فنی پمپ شناور پمپیران

پمپیران در سال 1354 کار خود را تحت لیسانس KSB آغاز کرده است و پمپ شناور پمپیران نیز تحت لیسانس KSB تولید و به فروش می رسد، در نتیجه مشخصات فنی آن نیز بر اساس مشخصه های این شرکت آلمانی تعریف می شود، که بیشتر شرح خواهیم داد؛

  • محظه فشار الکتروپمپ های شناور می بایست از جنس چدن GG-20 باشد و همچنین لاستیکی که در تولید دیافراگم لاستیکی به کار می رود از جنس لاستیک ضد آب، فنر استنلس استیل 1,4021 تهیه می شود و خود دیافراگم همانند محفظه فشار از جنس چدن GG-20 می باشد.
  • یاتاقان های استفاده شده در این الکتروپمپ ها یاتاقان شعاعی هستند که با خاصیت روانکاری خوب، دوران می نمایند و با داشتن شیارهای مخصوصی که دارد روانکاری آب را آسان می نمایند. نیروی هیدرولیکی محوری پمپ و وزن اجزای گردان از طریق یک دیسک جابه جا می شود که این دیسک شامل بالشتک هایی است که از نظر شکل و اندازه به گونه ای طراحی شده اند که با ایمنی کامل بتوانند بار قرار گرفته روی یاتاقان را تحمل نمایند، این دیسک ها، به یاتاقان کفگرد معروفند. که اجزای آن شامل ساچمه ای از جنس بلبرینگ استنلس استیل 1,3541، بالشتکی از جنس فسفر برنز G-CuSn10Zn، محفظه ساچمه و بالشتک از جنس آلیاژ برنج G-CuZn34Al2، اورینگ از جنس لاستیک NBR و در نهایت یک ساچمه نگهدارنده که می بایست از جنس آلیاژ برنج G-CuZn34Al2 یا استیل 1,4301 می شود.
  • یاتاقایهای که در بالا و پایین این پمپ شناور استفاده می شود که برای توان موتورهای پایین تر از 62 کیلو وات از بوش یاتاقان جنس G-CuPb15Sn استفاده شده است و برای موتورهایی با توان بالاتر از 62 کیلو وات از بوش یاتاقان گرافیتی استفاده شده است و دیسک کفگرد می بایست همانطور که اشاره شد از جنس G-CuZn34Al2 باشد. یاتاقان بالای پمپ نیز از جنس چدن GG-20 است که از این چدن در ساخت یاتاقان پایین نیز استفاده شده است، به عبارتی یاتاقان پایین نیز از جنس GG-20 است.
  • استاتور می بایست قبل از کارکردن با آب پر شود در غیر این صورت با روشن شدن موتور شروع به خشک کار کردن کرده و آسیب می بیند. از طرفی آب مورد استفاده برای پر کردن موتور نباید خورنده و یا ساینده باشد. در طراحی پوسته استاتور از فولاد St 35 به کار گرفته شده است.
    ورقه های مغناطیسی روتور روی یک محور از جنس Ck45 و برای برخی از موتورهای سری 6E و 7A از استیل 1,4021 استفاده شده است و شفت روتور جایی است که ورقه های مغناطیسی روتور روی آن سوار شده و توانایی انتقال توان مورد نیاز جهت کار موتور را به آن القا می نمایند. ورق روتور و استاتور نیز می بایست از جنس M530-50A یا IEC600S4 باشد.
  • کاسه نمد گیر همانند محفظه فشار از جنس GG-20 و کاسه نمد نیز از جنس 1.4401-NB ساخته می شود. از طرفی آنچه مهم است و پمپ شناور و الکتروپمپ را به هم وصل می کند و در واقع این اتصال قابلیت مستغرق شدن در آب را به پمپ می دهد وجود کوپلینگی از جنس استنلس استیل 1,4021، پیچ کوپلینگی از جنس استنلس استیل 1,4021 و همچنین خار کوپلینگ از جنس C45K می باشد.
  • در موتورهای شناور از سیم پیچی استاتوری استفاده می شود که دارای روکش عایق پلیمری است که مانع از هرگونه تماس آب داخل موتور با هسته مسی سیم می شود، و در این مفصل ها، اتصالات و سربندی داخل موتور می بایست از درجه حفاظت مشابهی تولید شود، لازم به ذکر است که کابل الکتروموتور می بایست از جنس افشان لاستیکی باشد.
  • همانطور که در تعاریف بالا گفته شد پمپ شناور دارای طبقاتی است که آنها نیز از جنس چدن GG-20 بوده و پروانه های استفاده شده در آن از جنس آلومینیوم برنز یا G-CuAl10Fe می باشد. شفت از جنس CK45، بوش روی محور از جنس استنلس استیل 1,4021 سخت کاری شده و محفظه مکش و سوپاپ از همانند پروانه ها از جنس چدن GG-20 است.
  • البته سوپاپ دارای قطعاتی همچون واشر چتری از با جنس قطعه G-CuZn34Al2، فنر سوپاپ استنلس استیل 304، واشر لاستیکی چتری سوپاپ از جنس پلاستیک، را داراست. این در حالی است که شرکت پمپیران بوش بین پروانه ها از جنس G-CuSn7ZnPb، بوش یاتاقان محفظه فشار را از جنس G-CuPb15Sn، بوش یاتاقان واسطه را همجنس با بوش یاتاقان محفظه فشار تولید کرده و رینگ طبقات با ترکیب استفاده شده در بوش بین پروانه ها تولید می گردد.
    خارها از جنس C45K، شن گیر نیز از جنس G-CuZn34Al2، پیچ و مهره و واشر الکتروپمپ استنلس استیل A4-70 و بست طبقات از جنس فولات St37 است.
  • تمام محصولات پمپیران تحت استاندارد تست محصول ISO 9906/A هستند و استاندارد مدیریت کیفیت را گذرانده و محصولات دارای مستندات معتبر در ارتباط با آنالیز مواد هستند. شما می توانید برای خرید محصولات پمپیران با شماره های قرار داده شده در سایت گستره آبی نمایندگی پمپیران برای خرید و بهره جویی از مشاره های رایگان و تخفیفات در نظر گرفته شده برای محصولات اطلاع حاصل فرمایید.

سوالات رایج مشخصات فنی پمپ شناور

  1. ساختار پمپ های شناور چگونه است؟ پمپ های شناور می توانند از چند طبقه با محرک الکتریکی تشکیل شوند که در واقع ساختار آن شامل یک پمپ گریز از مرکز است که به صورت مستقیم روی موتور الکتریکی شناور کوپله می شود.
  2. مشخصات فنی الکتروپمپ شناور شامل چه مواردی می شود؟ پمپ شناور از آنجایی که در چاه های عمیق و نیمه عمیق استفاده می شود نام پمپ شناور چاه عمیق نیز شناخته می شود که توانایی آبدهی تا 650 متر مکعب بر ساعت تا ارتفاع 300 متر و حتی بیتر در محدوده ی تیپ های مختلف الکتروپمپ شناور تولیدی پمپیران پوشش داده شده است. معمولا این پمپ شناور با موتوری تا توان 350 کیلو وات کوپله می شود.
  3. چه نوع برقی برای راه اندازی پمپ شناور لازم است؟ این پمپ ها قابلیت استفاده از برق تک فاز و سه فاز را دارا هستند. لازم به ذکر است که برق تکفاز، برقی است که در کاربری عمومی، تجاری یا به طور کلی در تجهیزات و وسایلی که قدرت مصرفی آن بیش از 1000 وات نیست استفاده می شوند، این در حالی است که برق سه فاز می تواند به مراتب جریان متعادل تری را برای موتورهای شناور فرآهم نماید و به همین خاطر الکتروموتوری که از برق سه فاز استفاده می نماید دارای کارایی بیشتر و ارزان تر است.
  4. محظه فشار الکتروپمپ های شناور چه ویژگی دارد؟ محظه فشار الکتروپمپ های شنارو می بایست از جنس چدن GG-20 باشد و همچنین لاستیکی که در تولید دیافراگم لاستیکی به کار می رود از جنس لاستیک ضد آب، فنر استنلس استیل 1,4021 تهیه می شود و خود دیافراگم همانند محفظه فشار از جنس چدن GG-20 می باشد.
  5. یاتاقان کفگرد چیست؟ یاتاقان های استفاده شده در این الکتروپمپ ها یاتاقان شعاعی هستند که با خاصیت روانکاری خوب، دوران می نمایند و با داشتن شیارهای مخصوصی که دارد روانکاری آب را آسان می نمایند. نیروی هیدرولیکی محوری پمپ و وزن اجزای گردان از طریق یک دیسک جابه جا می شود که این دیسک شامل بالشتک هایی است که از نظر شکل و اندازه به گونه ای طراحی شده اند که با ایمنی کامل بتوانند بار قرار گرفته روی یاتاقان را تحمل نمایند، این دیسک ها، به یاتاقان کفگرد معروفند.
  6. چطور از خشک کار کردن استاتور جلوگیری کنید؟ استاتور می بایست قبل از کارکردن با آب پر شود در غیر این صورت با روشن شدن موتور شروع به خشک کار کردن کرده و آسیب می بیند. از طرفی آب مورد استفاده برای پر کردن موتور نباید خورنده و یا ساینده باشد. در طراحی پوسته استاتور از فولاد St 35 به کار گرفته شده است.
  7. ورقه های مغناطیسی روتور از چه جنسی ساخته شده و چه وظیفه ای دارند؟ ورقه های مغناطیسی روتور روی یک محور از جنس Ck45 و برای برخی از موتورهای سری 6E و 7A از استیل 1,4021 استفاده شده است و شفت روتور جایی است که ورقه های مغناطیسی روتور روی آن سوار شده و توانایی انتقال توان مورد نیاز جهت کار موتور را به آن القا می نمایند. ورق روتور و استاتور نیز می بایست از جنس M530-50A یا IEC600S4 باشد.

2 دیدگاه برای “مشخصات فنی پمپ شناور

  1. محمد امیری گفت:

    سلام بسیار عالی و کاربردی

    1. گستره آبی گفت:

      خوشحال هستیم که این مقاله نظر شما رو جلب کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *