پمپ آب

پمپ شناور چینی

پمپ شناور چینی

پمپ در معنای عام به دستگاه هایی اطلاق میشود که برای جا بجایی آب از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می شود. یکی از انواع پمپ ها، پمپ شناور است که از تکنولوژی بالاتری نسبت به سایر پمپ ها برخوردار هستند. این پمپ ها بر خلاف سایر پمپ ها کاملا داخل مایع قرار میگیرند، از این رو قابلیت بهره وری بالاتری دارند. نکته ی مهمی که در طراحی این پمپ ها در نظر گرفته شده است و این پمپ ها را با اختلاف بسیار زیادی بالاتر از سایر پمپ ها قرار میدهد این است که پمپ های شناور برای استفاده در چاه هایی که دهانه کوچکی دارند، بسیار مناسب است، زیرا این پمپ ها به صورت عمودی طراحی شده اند تا به راحتی درون دهانه کوچک چاه قرار بگیرند. بیشتر پمپ های موجود در بازار تا ارتفاع خاصی که معمولا بسیار محدود است (حدودا 70 متر) توانایی مکش و پمپاژ آب را دارند که در پمپ های شناور این مشکل رفع شده و با استفاده از مدل های مختلف پمپ های شناور که برای ارتفاع های متفاوتی طراحی شده اند، میتوان آب را از عمیق ترین چاه ها هم استخراج کرد. این مزیت به خودی خود موجب محبوبیت بیشتر پمپ های شناور شده است. در صنعت تولید پمپ محصولات داخلی و خارجی به طور گسترده در دسترس هستند.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

محصولات خارجی موجود در بازار ساخت کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، ایتالیا و دانمارک هستند. چین نیز بخشی از این بازار را اشغال کرده است و البته طی سال های اخیر، ایران هم در ساخت پمپ های شناور بسیار فعال بوده و محصولاتی با کیفیت و حتی هم رده با محصولات اروپایی را به بازار ارائه کرده است. صنعت پمپ سازی در چین در سال های اخیر بسیار پویا و فعال شده است و با این وجود پمپ های شناور چینی بخشی از بازارهای کشور های مختلف را اشغال کرده اند. قطعا با شنیدن نام چین چیزی که به ذهن ما خطور میکند جنس های بی کیفیت با قیمت پایین است. این نظر در مورد همه پمپ های چینی درست نیست، اما در مورد برخی از پمپ های شناور ممکن است صدق کند.
در این مقاله نگاهی کوتاهی به پمپ شناور چینی، شرکت های تولید کننده ی آن و پمپ های شناور استیل خواهیم انداخت:

بهترین پمپ های چینی موجود در بازار

برندهای چینی زیادی در صنعت پمپ سازی فعالیت دارند که برخی از این شرکت ها شناخته شده تر هستند و در سطح جهانی هم محصولات خود را صادر می کنند. در این قسمت به سه شرکت معتبر در زمینه پمپ سازی و صادرات پمپ اشاره می کنیم

شرکت استریم (STREAM)

شرکت استریم هم در سطح داخلی و هم خارج از کشور بسیار مورد استفاده قرار می گیرند که توضیحات مربوط به این شرکت را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرکت لیو (LEO)

یکی از شرکت های معروف در پمپ سازی، شرکت لئو می باشد. این شرکت یکی از بهترین شرکت ها در عرصه تولید پمپ است که در سطح جهانی بسیار شناخته شده است و در ایران نیز نمایندگی دارد. این شرکت نسبت به شرکت استریم قدیمی تر است و تاسیس آن به سال 1995 بازمی گردد. شرکت لیو از تنوع محصولات بالایی برخوردار است که پمپ های شناور نیز جزئی از لیست محصولات این شرکت است. این شرکت اولین تأییدیه بین الملی خود را در سال 1998 کسب کرد. این برند در سال 2012 معروف ترین برند چین شناخته شد.

شرکت اس پی سی (SPC)

شرکت اس پی سی هم از دیگر شرکت های مطرح در این زمینه است که با صادرات محصول به کشورهای اروپایی و آسیایی توجهات زیاد را به خود جلب کرده است. در این بین سایر برند های فرعی نیز وجود دارند که به دلیل قیمت بسیار پایین در ایران به راحتی به فروش می روند.

پمپ شناور استریم (STREAM)

یکی از تولید کنندگان مهم در زمینه پمپ شناور چینی، شرکت پمپ سازی استریم است که از پیشگامان در این صنعت هستند. شرکت استریم یکی از شرکت های بزرگ در زمینه تولید پمپ، از جمله پمپ های شناور، است و نزدیک به دو دهه می باشد که در این صنعت فعالیت دارد. البته این برند تنها 15 سال می باشد که در سطح جهانی شناخته شده و صادرات خود را شروع کرده است. شرکت استریم در تایجین چین واقع شده است و در بازار های جهانی و به خصوص بازار ایران از محبوبیت فراوانی برخوردار است و در حال حاضر در بیش از 20 کشور شناخته شده می باشد.

پمپ شناور استریم (STREAM)

پمپ شناور استریم (STREAM)

به دلیل ارتباطات تجاری خوب ایران و چین محصولات این شرکت بین سال های 1997 یعنی در همان ابتدای فعالیتشان وارد ایران شد و تا سال 2000 صادرات تمامی انواع پمپ را در ایران توسط این شرکت انجام میشده است. این شرکت جزء 3 شرکت برتر در صنعت پمپ سازی چین است. شرکت استریم دارای محصولات متنوعی از جمله پمپ خانگی، پمپ های طبقاتی و پمپ شناور و پمپ های استخری است.

با توجه به نیاز خریدار و در نظر گرفتن عوامل مهم در انتخاب پمپ که شامل هد (میزان ارتفاعی که آب باید به صورت عمودی پمپاژ شود) و دبی (ماکزیموم مقدار آبی که توسط پمپ از یک نقطه به نقطه دیگر جا به جا میشود) و با مراجعه به کاتالوگ ها و وبسایت های این شرکت میتوانید پمپ مناسب خود را انتخاب کنید. پمپ های شناور امروزه به دلیل بهره وری بیشتری که دارند طبیعتا بیشتر هم مورد استفاده قرار میگیرند. پمپ های شناور استریم شامل پمپ های کف کش و لجن کش میشوند( اساس این پمپ ها مبنی بر جداسازی آلودگی از آب است). در قسمت پمپ های شناور چاه عمیق شرکت استریم مدل های مختلفی را به بازار عرضه می کند. انواع مدل های پمپ های شناور چاه عمیق شرکت استریم عبارتند از:

پمپ شناور چینی استریم مدل SQ:

این پمپ ها دارای کاربردهای مختلف هستند ولی عمدتا برای استخراج آب تمیز از چاه ها استفاده می شوند و در کشاورزی، مصارف خانگی، صنعت قابل استفاده است. این گروه از پمپ ها تنها دارای یک مدل 3SQ هستند. حداکثر میزان راه اندازی مجدد این پمپ 30 بار در ساعت است . پمپ های SQ سایز کوچکتری داشته و در مصارف خانگی استفاده میشوند.

پمپ شناور چینی استریم مدل SP:

این سری از پمپ ها بیشتر در آبیاری زمین های کشاورزی برای استخراج آب از چاه های عمیق و ذخیره آن در منبع های آب به کار می رود. پمپ های SP شامل 7 مدل پمپ های ,5SP/SS, 4SP/SE/SA/SS, 3.5SP, 3SP, 2.5SP, 2SP 6SP می شوند. این پمپ ها هم به صورت تک فاز و هم به صورت سه فاز طراحی شده اند و حداقل عمق چاهی که برای آنها با توجه به مدل پمپ در نظر گرفته شده است عمق دو متر می باشد.

پمپ شناور چینی استریم مدل SG:

این سری از پمپ ها نیز همانند گروه های قبلی در صنعت و کشاورزی قابل استفاده هستند. سری پمپ های SG شرکت استریم شامل 5 مدل SG2,SG3, SG5, SG8 و SG14می شود و این مدل هم به صورت تک فاز و هم سه فاز در دسترس هستند.

پمپ شناور چینی استریم مدل : CS

پمپ های CS که شامل 6 مدل 8CS95, 8CS77, 6CS60, 6CS46, 6CS30, 6CS17 است که همه ی این مدل ها به صورت سه فاز در بازار موجود است.

پمپ شناور چینی استریم مدل SR

این گروه از محصولات در 4 مدل 6SR60, 6SR45, 6SRT30, 6SRT18 وجود دارند. این گروه از پمپ ها برای استخراج آب تا عمق 6 متر قابل استفاده هستند و خروجی پمپ این مدل ها از 21⁄2 “ تا 4″ طراحی شده است.

پمپ شناور لیو (LEO)

شرکت لئو یکی دیگر از شرکت های معروف چینی در زمینه پمپ سازی می باشد که محصولات این شرکت نیز مانند شرکت استریم تقاضای بالایی دارد. شرکت لیو از تنوع محصولات بالایی برخوردار است و تعدادی از این محصولات نیز به پمپ های شناور اختصاص داده شده است؛ با این تفاوت که این شرکت تنها پمپ های شناور سه فاز تولید می کند. تولیدات این شرکت در زمینه تولید پمپ شناور به سه دسته تقسیم می شود:

پمپ شناور لیو (LEO)

پمپ شناور لیو (LEO)

پمپ شناور لیو (SUMBMESIBLE PUMP)

در این دسته بندی تنها پمپ شناور QDX1.5-15.0.37A قرار دارد که این پمپ در سیستم های آبیاری کوچک و زهکشی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و نهایت ارتفاع که این پمپ در آن قابل استفاده است 5 متر می باشد.

پمپ شناور زهکشی لیو ( SUBMERSIBLE DEWATERING PUMP)

پمپ های شناور زهکشی شرکت لئو در 4 مدل KBZ2, KBZ4, 50WQ8-20/1.5, SWE8-161.1 طراحی شده است . این پمپ ها بیشتر در معادن و مهندسی عمران استفاده می شوند. این مدل ها از ارتفاع بین 5 تا 25 متر با توجه به مدل پمپ به فروش می رسند.

پمپ های شناور باغی شرکت لئو (GADENING SUBMESIBLE PUMPS)

این پمپ ها به طور خاص برای بهره بری در صنعت کشاورزی طراحی شده اند. پمپ های باغی این شرکت شامل 4 مدل LKS-900S, XKS-250P, XKS-400PW می شود. این پمپ ها هم با بدنه استیل و هم با بدنه پلاستیک موجود است که معمولا برای سیستم های آبیاری کوچک استفاده می شوند و برای عمق بین 5 تا 7 متر مناسب هستند.

پمپ شناور استیل چینی

این پمپ ها از انواع پمپ های شناوری می باشند که مشخصه مهم در آنها نسبت به سایر پمپ های شناور جنس بدنه آن هاست. این پمپ ها کاربرد خاص تری دارند و بیشتر برای تصفیه آب، سیستم آبیاری، زهکشی و مصارف صنعتی استفاده می شوند، که در این صنایع نکته حائز اهمیت تاب آوری و مقاومت در برابر فرسایش و خورندگی است.از این رو از استنلس استیل استفاده می شود چرا که استیل مقاوت بالایی در برابر با خوردگی دارد. به همین دلیل از این ماده در ساخت بدنه پمپ های شناوری که امکان خوردگی در آن ها بالاست، به کار برده می شود. برای مثال در کف کش ها و لجن کش ها امکان خوردگی بدنه پمپ شناور بسیار بالاست به همین دلیل بهتر است از استیل در ساخت این پمپ ها استفاده شود. شرکت های چینی هم با دانستن این نکته به تولید پمپ شناور استیل دست زده اند و معمولا در بازار پمپ های شناور استیل چینی نیز در دسترس هستند.

معایب پمپ شناور چینی

پمپ های شناور از یک الکتروپمپ شناور و یک الکتروموتور شناور ساخته شده اند، که این دو بخش به صورت یکپارچه به هم متصل هستند. در صورت بروز خرابی تعمیر پمپ های شناور به دلیل یکپارچگی آن دشوار می باشد. به همین سبب انتخاب پمپ شناوری که از کیفیت اجزاء آن مطمئن باشید نکته حائز اهمیتی است.

معمولا عمر پمپ های شناور بسیار بیشتر از سایر پمپ های موجود است، که این موضوع یکی از دلایل انتخاب این نوع پمپ ها است و البته به دلیل شرایط خاصی که برای نصب آن وجود دارد بهتر است از پمپی استفاده شود که بتواند مدت طولانی تری برای شما بهره بری داشته باشد.

پمپ های شناور چینی معمولا برای شرایطی که عمق مایع خیلی زیاد نیست، مفید هستند. اما وقتی صحبت به عمق بالاتر میرسد این پمپ ها کارایی آن چنان خوبی ندارند و سریع به مشکل برخورده و دردسر هایی برای تعمیر و یا تعویض پمپ ایجاد می کنند.

گاها از پمپ های شناور چینی ممکن است در چاه های عمیق و نیمه عمیق نیز استفاده شود، زیرا این پمپ ها قیمت پایین تری نسبت به سایر رقبای خود در عرصه تولید پمپ دارند. در نگاه اول این مساله به نظر مشکل خاصی را به وجود نمی آورد و استفاده از پمپی با قیمت پایین یک حسن هم تلقی می شود. اما با نگاه دقیق تر به این موضوع در میابیم که برای کاهش قیمت باید از متریال هایی با کیفیت درجه دو و سه استفاده شود که در قسمت پمپ سازی با توجه به نقش مهمی که پمپ ها چه در بخش صنایع و چه در بخش کشاورزی دارند این ریسک معقولانه به نظر نمیرسد.

قیمت پمپ شناور چینی

قیمت پمپ شناور چینی

قیمت پمپ شناور چینی

قیمت پمپ شناور با توجه به عوامل بسیاری سنجیده می شود. این عوامل شامل سایز پمپ، کاربرد آن، محل استفاده، شرکت تولید کننده آن و حتی جنس مواد اولیه می باشد. نمونه های اروپایی با توجه به بالا بودن قیمت آن ها با وجود کیفیت یکسان، در مقایسه با پمپ های تولید داخلی، مقرون به صرفه نیستند و البته به همین دلیل بسیاری از افراد برای صرفه جویی در هزینه به سراغ نمونه های چینی میروند که نسبت به بقیه ارزان تر و اقتصادی تر هستند. اما در صورت بروز مشکل در عملکرد این پمپ ها قطعات آن به سختی در بازار پیدا می شوند که همین موضوع باعث افزایش هزینه برای مصرف کنندگان می شود. زیرا یا شما ناچار به تعویض پمپ با پمپ های دسته دوم موجود در بازار هستید و یا باید هزینه مجددی برای خرید پمپ نو صرف کنید و یا باید مدت زیادی را برای پیدا کردن قطعه مورد نظر صرف کنید. توجه داشته باشید که این زمان برای بخشی که شما از پمپ در آن استفاده می کنید ممکن است حیاتی باشد و خرابی پمپ به شما خسارت وارد کند. به همین خاطر اگر مایل به پرداخت هزینه زیادی برای پمپ نیستید و در عین حال کیفیت نیز برایتان مهم است میتوانید از نمونه های با کیفیت ایرانی استفاده کنید.

پرسش های متداول در مورد پمپ شناور چینی

  1. آیا پمپ های شناور چینی گزینه مناسبی برای خرید هستند؟ در میان پمپ های شناور چینی می توان تولیدات با کیفیتی نیز یافت اما برخی از محصولات آن ها از کیفت چندانی برخوردار نیستند و برای استفاده در چاه های عمیق که نیازمند نصب و شرایط خاصی می باشند اصلا توصیه نمی شوند.
  2. پمپ های شناور چینی چقدر عمر می کنند؟ برخی ازبرند های تولید کننده پمپ شناور چینی دارای کیفیت ساخت مناسبی هستند و طول عمر آن ها نیز مانند پمپ های داخلی و نمونه های اروپایی است اما برخی دیگر نیز متاسفانه دارای کیفیت ساخت مناسبی نیستند و به سرعت کارایی خود را از دست می دهند.
  3. قیمت پمپ های شناور چینی چقدر است؟ قیمت این پمپ ها با توجه به سایز و کاربرد آن متفاوت است اما در کل پمپ های چینی قیمت ارزان تری نسبت به سایر پمپ های خارجی دارند.
  4. آیا پمپ های شناور چینی از پمپ های تولیدات داخلی بهتر هستند؟ با توجه به نوع پمپ، کاربرد آن ها و شرکت تولید کننده کیفیت پمپ ها متفاوت است. شرکت های داخلی بسیاری وجود دارند که با استفاده از خط تولید شرکت های معروف و تکنولوژی روز مانند پمپیران، پمپ های با کیفیت تری نسبت به نمونه های چینی تولید می کنند. نمونه پمپ های شناور چینی معمولا کیفیت لازم را در مقابل با نمونه های داخلی ندارند.
  5. شرکت های چینی تولید کننده ی پمپ های شناور کدام هستند؟ با سابقه ترین و گسترده ترین شرکت های چینی در این زمینه شرکت های استریم، لیو و اس پی سی  و… می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *