پمپ آب

پمپ فشار قوی

پمپ فشار قوی

در حالت کلی یک پمپ فشار قوی متشکل از یک پمپ گریز از مرکز است که از چند طبقه بسته به ارتفاعی که نیاز است سیال پمپاژ گردد، می باشد. ارتفاعی که سیال می بایست پمپاژ شود در واقع همان اندازه فشار استاتیکی است که به صورت افقی و عمودی منجر به انتقال سیال یا آب خواهد شد. پمپ فشار قوی یکی از انواع پمپی است که فشار زیادی را در دبی های کم فرآهم می کند و در واقع وجود طبقات زیاد در این پمپ آب امکان ایجاد فشار بیشتر را فرآهم کرده است. ساختار و طراحی کاربردی این پمپها کاربری فرآوانی را برای این پمپ در مواردی از جمله تامین آب شهری، زهکشی، خنک سازی و آبرسانی در فعالیت ها و مصارف صنعتی، استفاده از پمپ به عنوان بوستر پمپ، آبیاری بارانی، پمپاژ آب راکد و البته استفاده از آن به عنوان پمپ تغذیه دیگ بخار برای تامین آب گرم در تاسیسات صنعتی و در نهایت در بخش آتش نشانی برای اتفای حریق بسیار رایج است. از این رو در اینجا به معرفی بیشتر این نوع از پمپ خواهیم پرداخت؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

ساختار پمپ های فشار قوی

در ساختمان پمپ فشار قوی از یک محفظه یک پارچه که شامل محفظه های مکش، رانش و محفظه های پروانه ها تشکیل شده است و که در واقع محفظه پروانه بیانگر تعداد طبقاتی است که پمپ برای سیال پمپاژ در ارتفاع بالاتر از آن استفاده می نماید. این طبقات با پیچ بست به هم متصل گشته اند و پشت هر پروانه یک دیفیوزر قرار دارد که کار آن تبدیل سرعت به فشار است و به عبارتی با جمع کردن دبی های خروجی از پروانه و تبدیل سرعت به فشار، منجر به افزایش فشار یا هد سیال خارج شده از پروانه برای ورود به پروانه بعدی می شود. در نهایت سمت چپ پروانه ها با یک کوپلینگ مکانی که وظیفه نگه داشتن محور در محفظه پمپ را دارد بسته می شود تا از هرگونه خرابی و نشت سیال جلوگیری نماید. ارتفاع که مشخصه اصلی پمپ فشار قوی را شامل می شود به قطر پروانه ای است که در ساختار پمپ استفاده شده و سرعت روتور است که چند دور بر دقیقه می باشد و همچنین تعداد طبقات بستگی دارد. علاوه بر موارد گفته شده تراکم سیالی که پمپاژ می شود نیز بر روی ارتفاع تاثیر می گذارد ولی اهمیت آن کمتر است.

طرز کار پمپ های فشار قوی

با توجه به آنچه درباره ساختار پمپ فشار قوی گفته ایم توجه داشته باشید که طرز کار این پمپ شامل مکش سیال از محفظه ورودی یا محفظه مکش و انتقال سیال در مسیر پروانه ها و سپس خروج سیال از محفظه رانش می گردد. به عبارت دقیق تر با چرخش پروانه ها و ایجاد نیروی گریز از مرکز ورودی پمپ فشار قوی فشاری برابر با صفر خواهد داشت و همین اختلاف فشار نوعی خلا ایجاد کرده و سیال را به درون خود مکش می کند و سپس سیال با گردش در پره یا تیغه های پروانه به سمت محیط پروانه کشیده شده چرا که فشار در محیط پروانه بیشتر از مرکز آن است و در نتیجه با فشار و سرعتی به بیرون درون دیفیوزر پرتاب می شوند، دیفیوزر سرعت را تبدیل به فشار کرده و با متمرکز کردن دبی و فشار خارج شده از پروانه اول آن را به سمت پروانه دوم یا مرحله دوم هدایت می کند، بسته به تعداد طبقاتی که این پمپ فشار قوی طبقاتی دارد، هد سیال افزایش می یابد و در نهایت از آخرین پروانه با حداکثر فشار و ارتفاع از طریق لوله رانش به سمت بیرون پمپاژ می شود.

انواع پمپهای فشار قوی

خاطر نشان می شویم که پمپ ها به طور معمول برای انتقال سیالات استفاده می شوند و با توجه به کاربردی و شرایط کاربردی که دارند از آبدهی و ارتفاع خاصی بهره می برند. پمپ فشار قوی یک پمپ طبقاتی به حساب می آید که در در واقع همانطور که پیشتر گفته ایم از یک پمپ گریز از مرکز و طبقات زیاد تشکیل می شود و بر روی یک یا چند محور سوار می شوند. در صورتی نیاز به فشار بالا در نقطه خروجی باشد پروانه ها به صورت سری و در صورتی که در پمپ فشار قوی نیاز به دبی بیشتر باشد پروانه ها به صورت موازی به هم متصل می گردند. بسته به نحوه قرار گرفتن محور ها به صورت عمودی و افقی می توان پمپ فشار قوی عمودی یا افقی را به کار برد. از طرفی بستگی به جنس پمپ فشار قوی می توان از استیل برای ساخت آن استفاده کرد. در حالت کلی پمپ فشار قوی برای سیالاتی که خورنده و فرساینده نیستند استفاده می گردد و همچنین میزان ذرات معلق و جامدات آن آنقدر کم است که از آن با نام سیال تمیز یاد می شود. به همین خاطر استفاده از استنلس استیل می تواند کاربری پمپ برای سیالاتی که این ویژگی را ندارند نیز افزایش دهد. همچنین بر اساس کاربردی که دارد می توان آن را با پمپ فشار قوی پشت تراکتوری، پمپ فشار قوی کارواش و یا پمپ فشار قوی مه پاش نیز نام گذاری کرد.

پمپ های فشار قوی پشت تراکتوری

در این حالت پمپ قادر است برای آسان کردن فرآیند آبرسانی در بخش کشاورزی به جای وصل شدن به یک موتور الکتریکی از طریق شفت و یا گاردان به یک تراکتور متصل می گردد. پس از آن کشاورز می تواند با روشن کردن تراکتور از برکه یا چاهی که نزدیک به زمین کشاورزی است آب را پمپاژ نماید. پمپ به کار رفته در این حالت می تواند از پروانه های مختلفی برای تامین هد و دبی مورد نظر استفاده می نمایند که ممکن است به صورت شعاعی، جریان محوری و یا جریان مختلط بسته به نیاز پمپ تعبیه گردند. در زمانی که نیاز باشد پمپ در فاصله بیشتری سیال را جا به جا کند از پمپ فشار قوی طبقاتی یا پروانه های شعاعی به همراه یک پمپ یک طبقه استفاده می گردد تا فشار سیال را تامین نماید. طرز کار پمپ آب پشت تراکتوری به این صورت است که با یک گیربکس فزاینده دور خروجی محور تراکتور را به دور خروجی پمپ تبدیل می کند. سپس لوله مکش که به محفظه ورودی یا مکش متصل است درون یک برکه قرار گرفته و با روشن شدن موتور و تنظیم دور موتور و ایجاد نیروی گریز از مرکز و اختلاف فشار سیال به درون پمپ کشیده می شود و همانند آنچه در طرز کار پمپ فشار قوی گفتیم در مسیر پروانه به حرکت درآمده و با هد یا دبی بیشتر از پمپ به درون مخزنی ریخته و ذخیره می گردد. به عبارتی از این پمپ فشار قوی پشت تراکتوری زمانی استفاده می شود که بارندگی به صورت فصلی است و برای این که آبیاری در تمام فصول سال امکان پذیر باشد آب را در مخزنی ذخیره کرده و با استفاده از پمپ دیگری به برای آبیاری به کار می رود.

پمپ فشار قوی عمودی طبقاتی استیل

همانطور که گفته شد از پمپ فشار قوی استیل به دلیل خاصیت ضد زنگ و ضد استهلاکی که دارد برای سیالاتی که دارای ویژگی سایش و خورندگی هستند استفاده می گردد. از طرفی پمپ فشار قوی طبقاتی از نوع عمودی به دلیل فضای کمی که اشغال می کند در پمپاژ سایل به طبقات مختلف ساختمان های مسکونی و یا مجتمع ها و مراکز خرید کاربرد فرآوانی دارد و استفاده از استیل ضد زنگ نیز امکان خراب شدن و نیاز به تعمیر و نگهداری آن را کاهش می دهد به همین خاطر از پمپ فشار قوی عمودی طبقاتی استیل به دلیل سازگاری با انواع سیال خورنده و تمیز به عنوان بوستر پمپ در بخش هایی از جمله تصفیه آب، تامین فشار و همچنین خنک سازی بهره می برند.

مزایای استفاده از پمپ طبقاتی

اندازه پمپ فشار قوی بهینه است چرا که در طراحی محفظه پروانه ها از شکل حلزونی استفاده نشده است، به عبارتی اگر هر طبقه به شکل یک حلزونی طراحی می شد اندازه پمپ فشار قوی بسیار بزرگ شده و کارایی خود را از دست می داد. به همین خاطر با به کار بردن یک دیفیوزر اندازه پمپ کوچک شد و در نتیجه استفاده از آن در فضاهای کوچک و محدود امکان پذیر گشت. استفاده از یاتاقان تراست در طراحی اکثر پمپ های فشار قوی می تواند به راحتی فشار و باری که نیروی محوری روی پمپ و پروانه اعمال کند را مهار نماید و در نتیجه بروز آسیب و تعویض قطعات را کاهش می دهد. به دلیل درجه آبدهی و ارتفاع متنوع بخش های گسترده ای می توانند از این پمپ بهره ببرند. همچنین دمای سیالاتی که توسط این پمپ ها جا به جا می گردند بین 50- تا 140 درجه سانتی گراد متغیر است و می توان از آببندهای مکانیکی و یا آببندی با نوار گرافیتی استفاده کرد. تراش پروانه نیز یکی از عواملی است که می تواند روی راندمان پمپ تاثیر گذارد و به همین خاطر در طراحی پمپ به انتخاب پروانه مناسب توجه زیادی شده است. ساختمان پمپ فشار قوی نسبت به سایر پمپ ها طراحی ساده ای دارد که می تواند سهولت در نگهداری و کاهش هزینه تعمیر را ممکن سازد.

پمپ فشار قوی پمپیران

پمپیران یکی از تولیدکنندگان زبده در زمینه پمپ به حساب می آید که با استفاده از تکنولوژی برتر و همچنین به کاربری نیروی کار ماهر توانسته محصولات خود را با کیفیت بالا و قیمت های نازل به بازار عرضه نماید. پمپ فشار قوی پمپران شامل انواع مختلفی از جمله پمپ فشار قوی wkl پمپیران، پمپ فشار قوی طبقاتی MD، پمپ فشار قوی طبقاتی CV، پمپ فشار قوی طبقاتی MC و عمودی طبقاتی PCR تقسیم می شوند. پر کاربردترین نوع پمپ فشار قوی در بازار به طور کلی از نوع پمپ فشار قوی wkl پمپیران است و خریداران می توانند با مراجعه به وبسایت گستره آبی نمایندگی پمپیران از محصولات این سری از پمپ ها اطلاع کسب نمایند. از طرفی پمپ عمودی طبقاتی استیل PCR پمپیران نیز چون علاوه بر طبقاتی بودن به صورت عمودی طراحی شده اند قابلیت نصب به صورت خطی را داشته و می توان از آنها در امتداد خط لوله بهره برد. فلنج مکش و رانش در این پمپ ها در یک امتداد قرار گرفته و فضای زیادی را اشتغال نمی کنند. استفاده از این پمپ ها به صورت بوستر پمپ بسیار رایج است. آنچه این پمپ را مجزا می نماید استفاده از استنلس استیل در ساخت پمپ های PCR پمپیران می باشد که ویژگی خوردگی و سایش در سیال را نادیده گرفته و امکان پمپاژ این نوع سیال ها را به پمپ نیز می دهد.

کاتالوگ پمپ فشار قوی wkl پمپیران

در بخش کاتالوگ این محصولات می توانید انواع مدلهای پمپ فشار قوی را مشاهده نموده و از مشخصات فنی و علی الخصوص دبی و ارتفاعی که هر مدل قادر است تامین نماید اطلاعات بیشتری حاصل فرمایید. مصرف کنندگان گرامی همچنین می توانند با مراجعه به کاتالوگ پمپیران wkl علاوه بر این اطلاعات نحوه انتخاب کاتالوگ پمپیران wkl به صورت اجمالی مطرح شده است که می توانید با مطالعه آن پمپ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

نحوه انتخاب پمپ فشار قوی پمپیران

آنچه باید در انتخاب پمپ فشار قوی پمپیران به آن توجه کنید جدول همپوشانی و جدول مشخصات هیدرولیکی می باشد که لازم به ذکر است جدول مشخصات هیدرولیکی تنها برای یک طبقه پمپ مشخصات را بیان می نماید و شما برای استفاده از پمپ طبقاتی خود می بایست اطلاعات را تعمیم دهید. ابتدا میزان آبدهی و ارتفاع خود را در جدول همپوشانی مشخص کنید و با عمود کردن خطوط از این نقاط بر روی هم نقطه ای که مدل پمپ فشار قوی شما را مشخص می کند را تعیین نمایید. سپس بر اساس جدول مشخصات هیدرولیکی مدل پمپ مورد نظر خود مشخص کنید که آیا می خواهید پمپ دائم کار کند و یا متناوب، در حالت اول شما نیاز به موتور 1450 دور بر دقیقه دارید و در حالت دوم دور موتور 2900 دور بر دقیقه برای پمپ فشار قوی شما نیاز است. سپس آنچه اهمیت دارد این است که قطر پروانه مشخص شود، توجه داشته باشید که پیشتر ذکر کردیم که مشخصاتی هیدرولیکی تنها برای یک طبقه بیان شده است و شما نیاز دارید ارتفاع مورد نظر خود را به ارتفاع تراشهای مختلف پروانه ها تقسیم نمایید تا ضریب صحیحی به دست آید و توجه داشته باشید آن ضریب صحیح بیانگر تعداد طبقات است. پس از به دست آوردن ارتفاع یک طبقه می توانید تراش پروانه مورد نظر خود را نیز به دست آورید و در نتیجه هم تعداد طبقات را دارید و هم تراش پروانه وهم نوع دور موتوری که از بین مدلهای پمپ فشار قوی می توانید انتخاب کنید. سپس از روی منحنی مشخصات هیدرولیکی موتوری که باید با این پمپ کوپله شود را انتخاب کنید و باز هم توجه کنید که عدد قدرت برای پمپ تنها برای یک طبقه می باشد و باید در تعداد طبقاتی که دارید ضرب کنید و مقدار قدرت را به سمت بالا تر بر اساس جدول مشخصات فنی هر مدل گرد کنید و به این صورت هم پمپ و هم موتور را انتخاب کرده اید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله نحوه انتخاب پمپ فشار قوی پمپیران را مطالعه فرمایید تا به صورت گام به گام از فرآیند انتخاب پمپ مطلع گردید.

قیمت پمپ فشار قوی

با توجه به تغییرات قیمت روزانه قیمت ارز و همچنین شرایط اقتصادی کشور امکان خرید محصولات خارجی هر روز با دشواری بیشتری روبرو می شود و از طرفی نبود نمایندگی های لازم برای تعویض و تعمیر در صورت بروز هر گونه آسیب و خرابی منجر استفاده از پمپ داخلی را به گزینه مناسب تری تبدیل کرده است. پمپیران همانطور که گفته شد با به کارگیری نیروی کار ماهر و همچنین متریال با کیفیت توانسته محصولات خود را با نازل ترین قیمت به بازار عرضه نماید و مصرف کنندگان گرامی می توانند با مراجعه به لیست قیمت پمپیران از قیمت تمام محصولات پمپیران من جمله قیمت پمپ طبقاتی پمپیران با بروز ترین قیمت ها اطلاع کسب کنند و از طرفی گستره آبی نمایندگی پمپیران با انتشار اختصاصی لیست قیمت پمپیران wkl توانسته مسیر انتخاب پمپ فشار قوی مورد نظر را برای مصرف کنندگان گرامی هموار نماید. شما همچنین می توانید با تماس با شماره های مندرج در سایت گستره آبی با مشاورین این شرکت جهت خرید پمپ و بهره مند شدن از تخفیفات ویژه مطلع گردید.

سوالات متداول پیرامون پمپ فشار قوی

  1. پمپ فشار قوی چیست؟ این پمپ ترکیبی از پمپ گریز از مرکز با طبقات بیشتر است. در حالت کلی پمپ گریز از مرکز به صورت یک طبقه ساخته می شود ولی در مورد پمپ فشار قوی تعداد طبقات افزایش یافته تا فشار یا نهایتا هد به دست آمده از پمپ افزایش یابد.
  2. پمپ طبقاتی چه کاربردهایی دارد؟ از این پمپ آب می توان برای تامین آب شهری، زهکشی، خنک سازی و آبرسانی در فعالیت ها و مصارف صنعتی، استفاده از پمپ به عنوان بوستر پمپ، آبیاری بارانی، پمپاژ آب راکد و البته استفاده از آن به عنوان پمپ تغذیه دیگ بخار برای تامین آب گرم در تاسیسات صنعتی و در نهایت در بخش آتش نشانی استفاده کرد.
  3. پمپ فشار قوی چه انواعی دارد؟ توجه داشته باشید که نوع پروانه به کار رفته در این پمپ ها عموما به صورت شعاعی است اما می توان از پروانه های جریان مختلط و یا محوری نیز در این پمپ ها استفاده کرد، با این حال پمپ فشار قوی بسته به جهت قرار گرفتن محور به پمپ طبقاتی عمودی و افقی تقسیم شده و از طرفی با توجه به نوع کاربری که دارند می توان از آنها به عنوان پمپ فشار قوی پشت تراکتوری، پمپ فشار قوی کارواش و یا پمپ فشار قوی مه پاش یاد کرد. البته لازم به ذکر است که بهره بری از استنلس استیل در جنس بدنه پمپ میتواند آن را به پمپی مناسب برای پمپاژ سیالات خورنده را امکان پذیر نماید.
  4. مزیت استفاده از پمپ فشار قوی عمودی طبقاتی استیل چیست؟ این پمپ به دلیل فضای کمی که اشغال می کند برای به کار رفتن در فضای محدود و کم مناسب است.
    پمپ فشار قوی پمپیران چه انواعی دارد؟ این سری از پمپ ها شامل پمپ فشار قوی wkl پمپیران، پمپ فشار قوی طبقاتی MD، پمپ فشار قوی طبقاتی CV، پمپ فشار قوی طبقاتی MC و عمودی طبقاتی PCR می باشند.
  5. در کاتالوگ پمپیران wkl چه اطلاعاتی قرار داده شده است؟مصرف کنندگان می توانند با مراجعه به کاتالوگ پمپ فشار قوی پمپیران اطلاعات لازم شامل مدل، سطح آبدهی و ارتفاع هر مدل از پمپ و همچنین نحوه انتخاب پمپ فشار قوی را به صورت اجمالی مطالعه فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *