پمپ آب

پمپ شناور کشاورزی

پمپ شناور کشاورزی

پمپ های شناور از جمله پمپ های غرق آبی هستند که برای انتقال آب از مکانی به مکان دیگر استفاده میشوند. از پمپ های شناور در موقعیتهای گوناگونی می توان استفاده کرد؛ برخی از مهمترین کاربرد های این پمپ ها عبارتند از: تامین آب آشامیدنی، تامین آب فرآیند های صنعتی، تخلیه آب معادن و آبیاری.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

در صنعت کشاورزی برای آبیاری زمین های کشاورزی به روش مصنوعی معمولا از پمپ شناور کشاورزی استفاده می شود که این پمپ ها به دلیل مزیت هایی که نسبت به سایر انواع پمپ دارند مورد استقبال فراوانی قرار گرفته اند. در کشور ما به دلیل بارش کم و استفاده ی غیر اصولی از آب های زیر زمینی سطح این آب ها به شدت پایین رفته که موجب شده کشاورزان برای تامین آب آبیاری به مشکل بربخورند؛ زیرا اکثر پمپ های موجود تا ارتفاع بسیار کمتری قادر به مکش و پمپاژ آب هستند. پیچیده ترین پمپ های موجود در بازار در بخش کشاورزی نهایتا می توانند تا حداکثر ارتفاع 70 متر آب را مکش و پمپاژ نمایند. این مشکل در پمپ های شناور کشاورزی حل شده و به طور کلی محدودیت برای آنها در نظر گرفته نشده است و به دلیل این امر این است که پمپ شناور کشاورزی داخل منبع آب قرار می گیرد و قدرت بیشتری برای پمپاژ آب دارند. پیش از بررسی پمپ شناور کشاورزی باید به صورت کلی روش های آبیاری زمین های کشاورزی را بررسی کرد
آبیاری زمین های کشاورزی به طور کلی به دو صورت انجام میشوند:

روش های آبیاری کشاورزی

  • آبیاری به وسیله ی آب باران

آبیاری به وسیله ی آب باران روشی کاملا طبیعی بوده که خاک با قطرات مستقیم باران آبیاری میشود. این روش در مناطق پر بارش مرسوم است. با توسعه روز افزون صنعت پمپاژ و نیاز مبرم به تولید بیشتر محصولات کشاورزی این روش آبیاری به حاشیه رانده شده است.

  • آبیاری مصنوعی

آبیاری مصنوعی روشی است که طی آن آب از یک منبع که میتواند چشمه، رودخانه، سد و یا استخر باشد با استفاده از پمپ و لوله کشی مناسب، آبپاشی انجام می شود. این روش در بخش هایی که میزان بارش در آن ها کم است مورد استفاده قرار میگیرد. سیستم آبیاری مصنوعی انواع متفاوتی دارد برای مثال آبیاری سطحی، که در این روش آب به وسیله ی نیروی گرانش بر روی زمین جاری است و نیازی به پمپاژ کردن آن نیست و یا آب در زیر زمین ذخیره میشود و برای استخراج و استفاده از آن نیازمند استفاده از پمپ هستیم .

آبیاری مصنوعی با پمپ کشاورزی

آبیاری مصنوعی با پمپ کشاورزی

از آنجایی که کشور ایران کشور خشکی است به طور طبیعی استفاده از آب باران برای آبیاری مرسوم نیست، به همین منظور کشاورزان ناچار به استفاده از آبیاری مصنوعی و به کارگیری پمپ هستد از این رو انتخاب پمپ مناسب در بخش کشاورزی موضوع بسیار مهمی است.
به طور کلی پمپ به دستگاهی گفته می شود که با استفاده از یک موتور آب را با فشار بیشتری به مکان دیگر انتقال میدهد، در نتیجه همانطور که مشخص است آب پس از خروج از این دستگاه فشار لازم و بیشتری دارد. در ادامه پمپ های مورد استفاده در صنعت کشاورزی که انواع مختلفی دارند را معرفی کرده و به بررسی آنها میپردازیم.

پمپ های مورد استفاده در بخش کشاورزی

پمپ های گریز از مرکز ( سانتریفیوژ)

این پمپ ها بر روی زمین نصب شده و برای آب های کم عمق و سطحی استفاده می شوند. لوله ی مکش و خود پمپ قبل از شروع به کار باید از هوا خالی و با آب پر شود. پمپ های گریز از مرکز برای عملیات افقی (جا به جایی آب بر روی سطح زمین) و عمودی (مکش آب از چاه و یا منبع زیر زمین) طراحی شده اند. این پمپ ها هزینه ی کمتری نسبت به سایر پمپ ها دارند و همچنین از بهره وری بالایی برخوردارند. با استفاده از قدرت برق، موتور های سوختی و قدرت تراکتور قابل استفاده هستند. عمر مکش این پمپ ها بسیار کم است. برای استفاده از آنها میزان خاصی از آب بالای پمپ ها قرار میگیرد که این مقدار آب از طرف کارخانه محاسبه میشود. حال اگر هنگام عملیات این مقدار آب از سطح تعیین شده پایین تر باشد، این موضوع موجب آسیب به موتور می گردد.

پمپ های گریز از مرکز کشاورزی

پمپ های گریز از مرکز کشاورزی

پمپ های توربینی

پمپ های توربینی در مواردی کاربرد دارند که سطح آب پایین تر از سطحی است که بتوان از پمپ های گریز از مرکز استفاده کرد. در مواردی که به حجم آب زیاد و فشار کار متوسط نیاز هست از پمپ های توربینی استفاده میشود. این پمپ ها شامل سه قسمت هستند: موتور، پروانه و بدنه پمپ. نکته حائز اهمیت در این پمپ ها این است که پمپ کاملا به صوت افقی قرار گیرد . این پمپ ها نیاز به پر شدن ندارند زیرا مدخل این پمپ ها زیر آب قرار دارد. به خاطر ساختار عمودی که دارند بسیار کاربردی هستند.برای استفاده در مایعاتی که دارای نوسان هستند مفید می باشند. با این حال توجه داشته باشید که پمپ های توربینی معمولا از پمپ های گریز از مرکز گران تر هستند. کار با آنها مشکل تر است. اما کاربردی تر از پمپ های سانتریفیوژ هستند.

پمپ آب شناور کشاورزی

این پمپ ها زیر مجموعه پمپ های گریز از مرکز هستند. پمپ های شناور کشاورزی پمپ هایی هستند که برای پمپاژ آب در عمق های زیاد مورد استفاده قرار میگیرند. این پمپ ها از دو بخش تشکیل شده اند؛ الکتروموتور شناور و پمپ شناور، که الکترو پمپ شناور کاملا به بدنه پمپ متصل شده و به اصطلاح کوپله می گردد. پمپ بالای موتور قرار دارد و آب از طریق دریچه ای به پمپ منتقل می نماید. پمپ های شناور همانطور که از اسمشان پیداست کاملا داخل آب قرار میگیرند به همین خاطر طراحی بدنه و الکتروموتور به نحوی صورت گرفته است که کاملا ضد آب باشند و آب کمترین آسیبی به سیستم پمپ شناور کشاورزی وارد کند.

پمپ های آب شناور کشاورزی

پمپ های آب شناور کشاورزی

پمپ های شناور کشاورزی در مقایسه با سایر پمپ هایی که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرند از نیروی کمتری برای پمپاژ آب استفاده میکنند علت این امر را می توان در طراحی خاص پمپ شناور دانست. این پمپ ها آب را به سمت سطح فشار می دهند وبرای انتقال آن استفاده می کنند. پمپ های شناور کشاورزی در بازار با نام پمپ شناور چاه عمیق یا نیمه عمیق و حتی به دلیل نوع برق مصرفی معمول با نام پمپ شناور سه فاز نیز شناخته می شود.

مزیت پمپ شناور چاه کشاورزی

  • بهر وری بسیار بیشتری نسبت به سایر پمپ ها دارند و نسبت عملکرد آنها به میزان قیمت آنها منطقی است.
  • ابعاد کوچکتری دارند و در چاه هایی با قطر دهانه کم نیز مورد استفاده قرار می گیرند، تقریبا این ویژگی در هیچ پمپ دیگری یافت نمی شود.
  • مدت زمان فرسایش این پمپ ها طولانی تر است. به علت این که نصب آن ها در چاه های عمیق با پیچیدگی همراه است شرکت های سازنده سعی بر ساخت محصولی دارند که کمترین میزان تعمیر و نگهداری را طلب کرده و حتی نیاز به روانکاری نیز نداشته باشد. پمپ شناور کشاورزی را می توان به مدت طولانی بدون نیاز به نگهداری مورد بهره برداری قرار داد.

معایب پمپ شناور چاه کشاورزی

  • در صورت نشت آب به درون پمپ، اجزای آن به آهستگی صدمه می بینند بدون این که علامتی نشان دهند.
  • هزینه ی پرداختی بابت تعمیر آن بیشتر است.

چگونه پمپ شناور کشاورزی مناسب را انتخاب کنیم

انتخاب پمپ کشاورزی مناسب ارتباط مستقیمی بین بهره وری پمپ و سطح دینامیک دارد. برای انتخاب پمپ شرایط استفاده از پمپ نیز باید مد نظر قرار بگیرد این شرایط شامل : نوع منبع آب، پمپاژ جریان عبوری (که از الزامات سیستم آبیاری است)، دهانه مکش و سطح دینامیک (فشاری که توسط پمپ ایجاد میشود) می باشد.

از دیگر عوامل موثر بر انتخاب پمپ مناسب می توان از هد (میزان ارتفاعی که آب باید به صورت عمودی پمپاژ شود) و دبی (ماکزیموم مقدار آبی که توسط پمپ از یک نقطه به نقطه دیگر جا به جا میشود) نام برد. علاوه بر مقادیر فوق برای انتخاب صحیح الکترو پمپ شناور کشاورزی، شما نیازمند منحنی همپوشانی پمپ های شناور نیز هستید. این مطلب را به سادگی میتوانید در کاتالوگ پمپ شناور پمپیران پیدا کنید. باید توجه داشته باشید که عواملی مانند اتلاف لوله ها، شیب زمین و سایر عوامل در انتخاب صحیح پمپ شناور کشاورزی شما تاثیر خواهد داشت. پس بهتر است این امر مهم را به کارشناسان زبده شرکت گستره ی آبی نمایندگی رسمی پمپیران به صورت رایگان واگذار کنید.

قیمت پمپ شناور کشاورزی

قیمت پمپ شناور کشاورزی با توجه به توان الکتروپمپ شناور تخمین زده می شود. توان الکتروپمپ شناور رابطه مستقیمی با سطح مایع دارد هرچه سطح مایع پایین تر باشد به الکترو پمپ هایی قوی تر با توان بالاتر نیاز داریم تا قدرت لازم برای پمپاژ آب را فراهم کنند و طبیعی است که قیمت این پمپ ها نسبت به پمپ هایی که توان کمتری دارند بالاتر است.

قیمت پمپ شناور کشاورزی

قیمت پمپ شناور کشاورزی

امروزه در بازار، محصولات خارجی و داخلی به طور گسترده در دسترس است. شرکت های خارجی در این صنعت محصولات خوب و با کیفیتی ارائه میدهند، اما با توجه به نوسانات ارزی استفاده از محصولات خارجی مقرون به صرفه نیست و بهتر است از محصولات داخلی استفاده شود. برای دریافت لیست قیمت پمپ شناور پمپیران با کارشناسان گستره آبی نمایندگی پمپیران تماس حاصل فرمایید.

پرسشهای متداول پمپ شناور کشاورزی

  1. بهترین پمپ کشاورزی کدام است؟ توجه داشته باشید که بهترین پمپ برای استفاده در مصارف آبیاری در زمین های کشاورزی، پمپ شناور کشاورزی می باشد که قادر است در چاه های عمیق و نیمه عمیق با دهانه ای باریک نصب شود و سیال را تا ارتفاع و آب دهی مناسب پمپاژ نماید.
  2. چطور پمپ کشاورزی خود را انتخاب کنیم؟ برای انتخاب پمپ شناور کشاورزی می بایست به این نکته توجه نماییم که منبع تغذیه از چه نوع برقی استفاده میکند برق تک فاز یا سه فاز، همچنین نوع و جنس بدنه موتور و پمپ، دبی و ارتفاع، جزو عواملی هستند که روی انتخاب پمپ تاثیر میگذارد.
  3. اندازه پمپ آب شناور کشاورزی مناسب خود را چطور به دست آورید؟ برای به دست آوردن اندازه پمپ ابتدا می بایست قدرت پمپ را اندازه بگیریم که برای اندازه گیری آن باید حداقل قدرتی که نیاز است تا آب جابجا شود بر حسب اسب بخار یا کیلو وات اندازه گیری شود، که برابر با قدرت پمپ شماست، سپس می‌بایست هد دینامیکی کل برحسب متر که شامل سطحی است که سیال به صورت عمودی به سطح زمین منتقل می شود به علاوه اصطحکاک به هنگام انتقال در لوله را بررسی کنید، همچنین مقدار جریان بر حسب متر مکعب بر ساعت اندازه گرفته می شود. با بررسی هر یک از این متغیرها می توانید پمپ آب شناور کشاورزی خود را انتخاب کنید.
  4. انواع پمپ آب کشاورزی چیست؟ پمپ کشاورزی انواع مختلفی دارد و برحسب کاربردهای مختلف می توان از آنها استفاده کرد؛ اما اکثریت این پمپ ها در واقع از خانواده پمپ های گریز از مرکز هستند که می توانند آب را با فشار بیشتری به سطح زمین منتقل نمایند. پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ، پمپ های توربینی و در نهایت پمپ های آب شناور که جزو محبوب ترین انواع پمپ های کشاورزی به حساب می آیند.
  5. مزایای پمپ شناور چاه کشاورزی چیست؟ این نوع از پمپ ها دارای بهره وری بیشتر با میزان قیمت مناسب و منطقی هستند، همچنین دارای ابعاد کوچکتر و قابلیت قرار گرفتن در قطر دهانه باریک در چاه می باشند، از طرفی مدت زمان فرسایش این پمپ ها طولانی و از این رو نیاز به نگهداری و تعمیر کمتری دارند.

5 دیدگاه برای “پمپ شناور کشاورزی

  1. علی گفت:

    من دنبال پمپی هستم طول سیصد متر با ارتفاع طولی انتقال اب حداقل ۵۰ متر از عمق چاه هشت متر در دو اینچ با حداقل برق کمتر از چهار یا پنج کیلاوات برق موتور سپاس گزارم

    1. با سلام خدمت جناب آقای علی عزیز، خواهشمندیم برای دریافت راهنمایی های لازم و پاسخ به پرسشهای خود و همچنین انتخاب پمپ مناسب خود با مشاورین گستره آبی و شماره های موجود در وبسایت ما تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  2. فرحان گفت:

    با سلام
    چاه آب باغ من در شرایط فعلی از ارتفاع 15 – متر پمپاژ میشود و قطر لوله چاه نیز 8 اینچ میباشد . توصیه شما برای چاه من کدام یک از شناور هایتان است ضمن اینکه میخواستم از همین شناور در ارتفاع 40 – متر نیز استفاده نمایم. و کلاً ایا امکان دارد از یک شناور در ارتفاعات مختلف جهت استحصال آب چاه بهره برد؟
    ممنون

    1. سلام فرحان عزیز، برای اظهار نظر نیاز به اطلاعات بیشتری است، اگر مایلید لطفا با شماره های زیر تماس بگیرید و از مشاورین ما پاسخ پرسش های خود را جویا شوید. متشکرم
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  3. فرحان گفت:

    ……….. ضمناً شناور با برق ( سه فاز 25 کیلو ولت آمپر ) لحاظ شود./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *