پمپ آب

نحوه انتخاب پمپ لجن کش

نحوه انتخاب پمپ لجن کش

در بررسی پمپ کف کش ذکر شد که این پمپ ها صرفا توانایی انتقال سیالات بدون ذرات جامد یا حداکثر با اندازه ریز را دارند، پس برای انتقال آب سیالاب ها، لجن ها و سیالات دو فازی چه باید کرد؟ قبل از هر چیز باید متذکر شد که پمپ های دینامیکی در انتقال سیالات دو فاز و لجن مانند دارای محدودیت هستند و اگر لزجت سیال شما از 650 سانتی استوکس بیشتر است، پمپ های جا بجایی مثبت انتخاب مناسبی برای شما می باشند، اما در حالت عادی پمپ های لجن کش توانایی انتقال سیلات دو فاز و دارای لزجت تا 650 سانتی استوکس را دارند. این پمپ ها می توانند در کاربری های مختلفی از انتقال فاضلاب تا انتقال آب دریا، نقش مهمی را در صنعت و زندگی روزمره ما ایفا کنند. بنابراین انتخاب صحیح این محصولات می تواند به عملکرد پمپ کف کش ما کمک شایانی نماید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

انواع پمپ لجن کش

دسته بندی های گوناگونی برای پمپ های لجن کش در منابع خارجی و همچین ایرانی مطرح می شود که هر کدام بر اساس یک خصوصیت خاص بنا شده اند. مانند نوع بدنه، تیغه خورد کن و غیره، اما اصلی ترین دسته بندی بر اساس سیال است و برای سیالات دو دسته وجود دارد که عبارتند از پمپ های لجن کش ویژه (solid handle) و پمپ های کاتر دار (grinder) که از روش های مکانیکی و الکتریکی برای جابه جایی مواد استفاده می کنند. در ساختار هر یک از این پمپ ها قطعات متفاوتی استفاده می شود و خروجی پمپ ها از نظراندازه متفاوت است. پمپ های ویژه ذرات جامد را به طور کامل از خود عبور می دهند، البته توجه داشته باشید که محدودیت سایز برای این پمپ ها وجود دارد.

از سوی دیگر پمپ های کاتردار ذرات معلق را به تکه های کوچکتری خرد و سپس آن ها را پمپاژ می کند. برای اطلاع بیشتر در خصوص انواع پمپ های لجن کش به مقاله جامع پمپ لجن کش مراجعه فرمایید. همانطور که ذکر شد این دسته بندی دسته بندی کلی است اما هر یک از این دو پمپ به گروه های متفاوت دیگری نیز تقسیم می شوند که شامل پمپ های فلوتر دار، بی فلوتر، پمپ لجن کش استیل و نیمه استیل است. پمپ لجن کش به صورت کامل می تواند در سیال مستغرق شود بنابراین در دسته پمپ شناور جای می گیرد.

جدول انتخاب پمپ لجن کش

همانطور که پیش تر نیز ذکر شد به طور کلی برای انتخاب پمپ دو مشخصه اصلی وجود دارد که در دست داشتن آن ها انتخاب پمپ را بسیار آسانتر از چیزی که تصورش را داشته اید، می کند.لازم به ذکر است که این دو مشخصه هد دینامیکی و دبی (میزان آبدهی) هستند. هد ارتباط مستقیم با توان پمپ لجن کش دارد و ارتفاع عمودی است که پمپ باید فشار لازم را ایجاد کند تا سیال را به نقطه مورد نظر پمپاژ کند. بیان این نکته ضروری است که پمپ های لجن کش نمی توانند ارتفاع زیادی تامین کنند و در صورت نیاز به هدهای بالاتر به پمپ های جا به جایی مثبت فکر کنید.

ویژگی بعدی دبی یا آبدهی پمپ است، دبی میزان مایعی است که در واحد زمان توسط پمپ انتقال می یابد. هر کارخانه تولید کننده پمپ منحنی عملکرد پمپ های خود را محاسبه و منتشر می کند، بر اساس فاکتور های ذکر شده و کسر تلفات مانند افت لوله و … می توانید پمپ لجن کش مناسب خود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید با توجه به کاربری و انتخاب شما الکتروموتور پمپ لجن کش می تواند سه فاز یا تک فاز باشد، مطالعه مقالات پمپ شناور سه فاز و پمپ شناور تک فاز می تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

پمپ لجن کش

پمپ لجن کش

گرانروی (ویسکوزیته)

برای مایعات ویژگی ای تعریف شده است که میزان لزجت و جاری شدن مایعات را بیان می کند و گرانروی نام دارد. برای مثال آب به راحتی بر روی سطوح جاری می شود از این رو گرانروی بالا دارد و نیاز به انرژی زیادی برای پمپاژ آن نیست. اما برای مثال گل و لای به اندازه آب قدرت جاری شدن ندارند به همین دلیل اصطلاحا می گویند این مواد گرانروی پایینی دارند. این مشخصه در پمپ های لجن کش حائز اهمیت است، زیرا این پمپ آب انحصارا برای سیالاتی است که حاوی ذرات معلق هستند که بر روی ویسکوزیته مایع تاثیر می گذارد. ویسکوزیته مایعات به طور مستقیم بر روی دبی و هد پمپ تاثیر می گذارد. مشخصه  ویسکوزیته برای پمپ های لجن کش در نظر گرفته شده است با این حال ممکن است در مدل های مختلف متفاوت باشد از این رو دانستن گرانروی مایع در انتخاب پمپ بسیار حائز اهمیت است.

پرفروش ترین پمپ های لجن کش

با توجه به شرایط اقتصادی قیمت پمپ نیز به یکی از فاکتور های مهم در انتخاب پمپ تبدیل شده است. در بازار داخلی انواع پمپ های لجن کش خارجی، چینی و ایرانی قابل تهیه می باشد. که معروف ترین های آن ها عبارتند از پمپ های اروپایی آبارا، پنتاکس و لوارا، پمپ های چینی لیو و استریم (می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله پمپ شناور چینی را مطالعه فرمایید) و پمپ های ایرانی مانند نوید سهند ( متعلق به هلدینگ پمپیران) و توان پمپ های اصل تولید کشورهای اروپایی با داشتن کیفیت بسیار مناسب قیمت های بالایی دارند و پمپ های چینی اکثرا با دارا بودن کیفیت های متوسط می توانند در رده ارزان قیمت ترین پمپ های لجن کش جای گیرند. در این میان پمپ های لجن کش تولید داخل از جمله گروه صنعتی پمپیران، تحت لیسانس KSB آلمان پمپ هایی با کیفیت بسیار بالا و قیمت های مناسب تولید می کند. اطلاعات بیشتر در این خصوص را می توانید در مقاله ی پمپ لجن کش مطالعه فرمایید.

پرسش های متداول پیرامون نحوه انتخاب پمپ لجن کش

  1. برای انتقال فاضلاب خام و خالص از چه پمپ هایی باید استفاده شود؟ برای انتقال فاضلاب خام از پمپ های لجن کش و برای فاضلاب های خالص از پمپ های کف کش استفاده می شود.
  2. فرق بین پمپ های لجن کش و کف کش چیست؟ تفاوت این دو پمپ در سیال قابل پمپاژ آن هاست، در پمپ های کف کش سیال فاقد ذرات معلق است (در حد بسیار ریز) اما در پمپ های لجن کش پمپ قابلیت انتقال سیال دارای ذرات معلق را دارد
  3. طول عمر پمپ های لجن کش چقدر است؟ پمپ های لجن کش در صورت انتخاب در محوده بهره وری و همچنین سرویس های دوره ای می توانند به طور متوسط تا 7 سال کار کنند.
  4. پمپ های لجن کش به چند دسته تقسیم می شوند؟ این پمپ های به دو دسته ی پمپ های ویژه و پمپ های کاتردار تقسیم می شوند
  5. کاربرد پمپ های لجن کش چیست؟ پمپ های لجن کش برای انتقال سیالای که دارای ذرات معلق بزرگ هستند یا لزجت بالایی دارند که انتقال آن ها توسط سایر پمپ ها دینامیکی امکان پذیر نیست مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. برای فاضلاب های خام چه پمپی مورد استفاده قرار می گیرد؟ پمپ های ویژه و کاتر دارد که زیر مجموعه ی پمپ های لجن کش هستند برای فاضلاب های خام حاوی ذرات جامد بزرک مورد استفاده قرار می گیرند.
  7. مشکلات پمپ های لجن کش کدامند؟ مشکلات این پمپ ها شامل کاهش آبدهی، داغ شدن موتور، گرفتگی قسمت مکش، استهلاک بیش از حد و … می شوند.
  8. پمپ لجن کش چند بار قابلیت خاموش و روشن شدن را دارند؟ این قابلیت برای پمپ ها با توجه به کاربرد آن ها در نظر گرفته می شود اما این عدد از بین 5 تا 100 بار در روز قابل تغییر است.
  9. آیا جنس قطعات با توجه به سیال قابل تغییر است؟ جنس قطعات با در نظر گرفتن PH سیال انتخاب می شود. در صورتی که سیال اسیدی باشد نیاز به تغییر جنس قطعات می باشد.
  10. آیا پمپیران پمپ لجن کش تولید می کند؟ بله شرکت نوید سهند متعلق به کارخانجات پمپیران اقدام به تولید پمپ های لجن کش این هلدینگ می نماید.
  11. بهترین پمپ های کف کش ایرانی کدامند؟ پمپ های کف کش توسط شرکت های بسیاری تولید می شوند. شرکت نوید سهند متعلق به هلدینگ پمپیران، پمپ هایی با کیفیت بالا تولید می کند. از دیگر پمپ های با کیفت می توان به پمپ های توان و اسپیکو و … اشاره کرد.

4 دیدگاه برای “نحوه انتخاب پمپ لجن کش

  1. حسن شهرکی گفت:

    لطفاً برای خرید یک لجن کش راهنمایی کنید تماس بگیرید
    09153428060

    1. سلام جناب آقای حسن شهرکی عزیز، برای پاسخ به پرسش خود و راهنمایی های لازم برای خرید لجن کش مد نظر خود می توانید با مشاورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید. برای تماس با مشاورین ما اطلاعات تماس در زیر آمده است.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  2. ارسلان گفت:

    سلام روی پمپ برکه نوشته ۵۵۰A-6
    این یعنی چی

    1. گستره آبی گفت:

      با سلام و احترام
      باید اطلاعات بیشتری ارسال کنید
      می تونید تصویر این محصول رو به شماره واتساپ شرکت ارسال کنید.
      0903-8898-041

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *