ترانسفورماتور

نصب و راه اندازی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

نصب و راه اندازی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

با توجه به محصولات فراوانی که ایران ترانسفو برای برطرف کردن نیازهای مشتریان طراحی و تولید می کند، مصرف کنندگان می توانند از بین آنها ترانسفورماتور مد نظر خود را انتخاب نمایند، ترانسفورماتور توزیع روغنی نیز یکی از انواعی است که پس از خرید، راهنمای نصب و نگهداری محصول به همراه ترانسفورماتور ارسال می گردد و در نتیجه می توان با توجه به این راهنما و کمک گرفتن از مهندسین خبره در زمینه نصب و راه اندازی، بهره بری از ترانسفورماتور توزیع را امکان پذیر و آسان نماید. در اینجا برای آگاهی بیشتر از فرآیند بهره بری از محصولات تصمیم به ارائه توضیحاتی نصب و راه اندازی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو گرفته شده است.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

بسته به این که ترانسفورماتور خریداری شده قابلیت نصب در هوای آزاد یا فضای سرپوشیده را دارند از لحاظ مقره در اختلاف هستند. به همین خاطر برای نصب ترانسفورماتورهایی که برای فضای سرپوشیده مناسب هستند به طور معمول آنها در اتاقکی سرپوشیده قرار داده تا از ترانسفورماتور توزیع در برابر گرد و خاک، برق و باران و البته سایر شرایط مختل کننده ایمنی، محافظت نمایند. برای اینکه بتوان ترانس را خنک کرد می بایست فاصله دستگاه از دیواره های اتاقک 300 میلی متر و فاصله بین دو ترانسفورماتور حداقل 500 میلی متر باشد. برای گردش هوا در اتاقک نیز می بایست دریچه هایی نیز برای ورود و خروج هوا در نظر گرفته شود. از طرفی در صورتی که نیاز باشد می توان برای گردش و تهویه هوا از مکنده های هوا استفاده نمود. دمای محیط نباید از 40 درجه سانتی گراد برای ترانسفورماتور توزیع نرمال بیشتر شود، البته این فاکتور برای ترانسفورماتور هرمتیک و ترانسفورماتور کنسرواتوری متفاوت است. البته توجه داشته باشید اگر دمای محیط از حداکثر مقدار ذکر شده در پلاک مشخصات بیشتر باشد می بایست میزان بارگیری را نسبت به ظرفیت نامی کم کرد. همچنین در این صورت می بایست قدرت نامی ترانسفورماتور نرمال یک ردیف بالاتر از ظرفیت اسمی مورد نظر باشد.

تجهیزات لازم برای نصب ترانسفورماتور توزیع روغنی

  • ترانسفورماتور توزیع روغنی مناسب
  • ولت متر
  • دستگاه مگر
  • سیم اتصال به زمین (سیم ارت)
  • آمپر متر
  • دستگاه تامین کننده منبع تغذیه
  • گالوانومتر
  • روغن نما
  • پمپ
  • لوله
  • رله بوخهلتس

بازرسی الکتریکی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

برای اینکه بتوان ترانسفورماتور ایران ترانسفو را به درستی بهره برداری کرد و از عملکرد درست آن به هنگام کاکرد اطمینان حاصل کرد می بایست بازرسی و کنترلهایی از نظر الکتریکی به روش های زیر انجام گیرد؛

  • پلاک مشخصات باید به دقت از لحاظ ارقام نوشته شده و مشخصات فنی مورد نظر مشتری مطابقت داشته باشد،
  • شماره سری روی پلاک مشخصات با شماره سری روی درب مخزن در طرف فشار ضعیف می بایست مطابقت داشته باشد،
  • چنانچه اگر ترانسفورماتور به صورت موازی استفاده شود، در این صورت باید نسبت تبدیل، گروه اتصال، درصد ولتاژ اتصال کوتاه، قدرت اسمی و ولتاژ اسمی بر اساس موارد ذکر شده در ادامه باشند؛
  • نسبت تبدیل با تلرانس مثبت و منفی 0.5 درصد یکسان باشد، به عبارت دقیق تر نسبت تبدیل به کمک یک ولت متر در کلیه حالات کلید تنظیم ولتاژ می توان اندازه گیری کرد. مقادیر اندازه گیری شده می بایست برای سه فاز همگی یکسان بوده و پس از این آزمایش کلید تنظیم ولتاژ با بر روی موقعیتی قرار دهید که مورد نیاز است. وضعیت مورد نیاز وضعیتی خواهد بود که ولتاژ آن با ولتاژ شبکه مطابق باشد.
  • گروه اتصال باید یکسان بوده و یا اینکه قابلیت تبدیل برای آنها وجود داشته باشد. این گروه اتصال بر اساس استاندارد IEC و یا VDE مشخص می گردد.
    درصد ولتاژ اتصال کوتاه با تلرانس ±10% یکسان باشد،
  • قدرت اسمی نباید نسبتی بیش از سه به یک داشته باشد،
  • ولتاژ اسمی یکسان آخرین موردی است که می بایست در زمان موازی نمودن به آن دقت کرد. از طرفی پیش از آنکه از ترانسفورماتور به صورت موازی استفاده نمایید توجه داشته باشد که بین ترمینالهای همنام ولتاژی وجود نداشته باشد. در صورتی که نیاز به تشخیص فوری اشکالات احتمالی که احتیاج به دقت ندارند وجود داشته باشد، می توان با استفاده از یک دستگاه مگر، مقاومت مواد عایقی بین طرف فشار قوی و طرف فشار ضعیف، قسمت فشار قوی و بدنه و در نهایت فشار ضعیف و بدنه را آزمایش نمود و اگر نقاط قطع شده و یا اتصالی در سیم پیج ها وجود دارند بررسی کرد، پس از اینکه از صحت ترانسفورماتور اطمینان حاصل شد آن را برقردار نمایید.

کنترلهای پیش از برقدار کردن ترانسفورماتور توزیع ایران ترانسفو

اولین گام برای کنترل ترانسفورماتور پیش از برقدار کردن به هنگام نصب و راه اندازی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو انجام آزمایش مقاومت عایقی یا مگر است که این آزمون برای سنجیدن مقاومت عایقی بین سیم پیچ ها و بین سیم پیچ و بدنه با دستگاه مگر انجام می شود. برای این آزمایش خروجی سیم پیچ ها را به یکدیگر وصل کرده و ولتاژ آزمایش را از طریق دستگاه مگر اعمال می کنیم. توجه داشته باشید که سایر ترمینالهایی که تحت این پتانسیل قرار نمیگیرند، همگی می بایست اتصال به زمین شوند. سپس سرهای سیم پیچ دیگر را به یکدیگر وصل کنید و همراه با مخزن دستگاه اتصال به زمین نمایید. ولتاژ زمانی شرایط نرمال را طی می نماید که به تدریج و بدون قطع شدن از صفر شروع شده و تا حد آزمایش افزایش پیدا کند. پس از آنکه ولتاژ به میزان آزمایش رسید سپس آن را به مدت 1 دقیقه ثابت نگه می داریم و مقدار مقاومت عایقی را که با مگا اهم سنجیده می شود بررسی می نماییم. این آزمایش را برای سیم پیچ های هر طرف به روش گفته شده انجام دهید و مقدار ماکزیمم ولتاژ آزمایش نیز برای سمت فشار قوی 5 کیلو ولت و برای سمت فشار ضعیف 500 ولت می باشد.

گام دوم پیش از برقدار کردن اندازه گیری مقاومت اهمی سیم پیچ ها می باشد، برای این کار از روش ساده ولت متر-آمپر متر استفاده می گردد و همچنین برای اعمال جریان به اندازه مورد نظر می بایست از دستگاه منبع تغذیه DC یا جریان مستقیم استفاده نمود. روش اندازه گیری در این حالت به این صورت می باشد که مدار آزمایش به شکل زیر بسته شده و با وصل کردن کلید S جریان DC از سیم پیچ عبور می نماید و سپس می توان افت ولتاژ را روی سیم پیچی که آزمایش می شود، اندازه بگیریم. از طرفی می توان با استفاده از رابطه R=V/I مقاومت اهمی را در سیم پیچ محاسبه کرد. توجه داشته باشید که ثبت دمای آزمایش اهمیت زیادی دارد چرا که می دانیم مقاومت تابعی از حرارت است. از طرفی دقت کنید تا کابلها و اتصالات مدار آزمایش، مقاومت ناچیزی داشته باشد در غیر این صورت موجب بروز خطا در اندازه گیری می شود.

اندازه گیری مقاومت اهمی سیم پیچ ها

اندازه گیری مقاومت اهمی سیم پیچ ها

بررسی و کنترل گروه اتصال ترانسفورماتور توزیع

بر اساس شکلی که در زیر آمده است نقاط a و A می بایست به یکدیگر متصل گردند و سپس ولتاژی متناوب به اندازه 380 ولت را به طرف فشار قوی اعمال کنید. سپس ولتاژ نقاط باقی مانده نسبت به یکدیگر اندازه بگیرید و با گروه برداری مورد نظر دستگاه مقایسه کنید. در صورتی که مقادیر یکسان باشند و یا اختلاف آنها ناچیز باشد گروه اتصال تایید می شود.

کنترل گروه اتصال

کنترل گروه اتصال

کنترل نسبت تبدیل و یا عملکرد تنظیم ولتاژ

مفهوم نسبت تبدیل به معنی نسبت ولتاژ اولیه به ولتاژ ثانویه در زمانی است که ترانسفورماتور بی بار است. در این حالت افت ولتاژ ناشی از جریان بی باری را می توان نادیده گرفت. برای اندازه گیری کافی است دو ولت متر یکی در سیم پیچ اولیه و دیگری در سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور بی بار استفاده کرد و نسبت ولتاژهای خوانده شده را توسط آن ها نسبت تبدیل را محاسبه کرد ولی این روش کاملا دقیق نیست چرا که ممکن است خطاهای اندازه گیری و همچنین خطای ولت مترهای قابل توجه باشد در نتیجه برای اندازه گیری دقیق تر از دستگاه مخصوصی استفاده می نماییم، این دستگاه به ما این امکان را می دهد که نسبت به دو ولتاژ هم فاز و یکسان از نظر برداری اندازه گرفته شود. دستگاه اندازه گیری نسبت تبدیل از چهار ترمینال، یک گالوانومتر و همچنین تعدادی سلکتور برای ثبت نسبت تبدیل اسمی تشکیل می شود.

کنترل سطح روغن ترانسفورماتور توزیع ایران ترانسفو

چنانچه اگر سطح روغن از مقدار تعیین شده برای ترانسفورماتور کمتر باشد و درجه روغن نما کاهش سطح روغن را حتی به مقدار جزئی از مقدار تعیین شده نشان دهد، می بایست کسری روغن را با روغنی از همان نوع با همان کلاس بر اساس استاندارد IEC 296 که عاری از هرگونه رطوبتی است جبران کرد. البته توجه داشته باشید که مقدار تعیین شده در دمای مختلف در روی درجه روغن متفاوت خواهد بود. درصورتی که روغن استفاده شده توسط کارخانه سازنده ترانسفورماتور ساخته شود یا اینکه روغن عاری از رطوبت در ظرف های مطمئن به مشتری تحویل داده شود، نیاز به انجام آزمایش استفامت الکتریکی روغن پیش از اضافه کردن آن به مخزن نیست. ولی به خاطر داشته باشید که پیش از پر کردن مخزن از روغن می بایست لوله ها، پمپ ها و ظروف مورد استفاده با استفاده از روغن تمیز و عاری از رطوبت به طور کامل و به دقت تمیز و شسته شوند.

همچنین لازم به ذکر است که می بایست قبل از برق دار کردن ترانسفورماتور پیچ های اتصال به زمین بخش بدنه و درپوش هر کدام که آسان تر است و یا سایر قسمت ها در صورت نیاز با سیم مناسب به زمین متصل گردند. در مرحله بعد پیش از شروع کار می باید هواگیری از مقره ها، رله بوخهلتس و سایر محلهای مورد نیاز هواگیری انجام شود. سپس می بایست بررسی شود که رله ها و مدارهای حفاظتی پست به درستی عمل می کنند و لازم به ذکر است که عملکرد هر رله و وسیله حفاظتی با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود و می بایست بر اساس کاتالوگ ترانسفورماتور توزیع روغنی صورت گیرد. در مرحله آخر نیز می بایست جریان هجونی را به هنگام انتخاب فیوزها و نصب و تنظیم وسایل حفاظتی مورد بررسی و توجه قرار داد. توجه داشته باشید که حداکثر مقدار شدت هجومی در موقع برقدار کردن بستگی به پس ماند مغناطیسی در هسته داشته یا به عبارت دقیق تر تابعی از پس ماند مغناطیسی در هسته ناشی از قطع قبلی است و مقدار ولتاژ شبکه در لحظه وصل و مقدار امپدانس سلفی و اهمی سیم پیچ است.

پرسش متداول پیرامون نصب و راه اندازی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

  1. چرا از اتاقکی سرپوشیده برای نصب ترانسفورماتور توزیع استفاده می شود؟ برای ترانسفورماتورهای توزیعی که توسط شرکت ایران ترانسفو برای استفاده در محیط سرپوشیده تولید می شوند استفاده از اتاقکی که جلوی گرد و غبار، آلودگی، باران و رطوبت و سایر عواملی که عملکرد ترانسفورماتور را مختل می نماید بگیرد ضروری است.
  2. موازی نمودن ترانسفورماتو توزیع به چه روشی انجام می شود؟ آخرین موردی که می بایست بررسی شود ولتاژ اسمی یکسان در زمان موازی نمودن به آن دقت کرد.همچنین پیش از استفاده از ترانسفورماتور به صورت موازی، توجه داشته باشد که بین ترمینالهای همنام ولتاژی وجود نداشته باشد. می توان با استفاده از یک دستگاه مگر، مقاومت مواد عایقی بین طرف فشار قوی و طرف فشار ضعیف، قسمت فشار قوی و بدنه و در نهایت فشار ضعیف و بدنه را آزمایش نمود و اگر اشکال و یا عیب فوری وجود داشته باشد رفع نمود و اگر نقاط قطع شده و یا اتصالی در سیم پیج ها وجود دارند بررسی کرد، پس از اینکه از صحت ترانسفورماتور اطمینان حاصل شد آن را برقردار نمایید.
  3. پیش از برقدار کردن ترانسفورماتور توزیع چه کنترلهایی انجام می شود؟ اولین گام برای کنترل ترانسفورماتور پیش از برقدار کردن به هنگام نصب و راه اندازی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو انجام آزمایش مقاومت عایقی یا مگر است که این آزمون برای سنجیدن مقاومت عایقی بین سیم پیچ ها و بین سیم پیچ و بدنه با دستگاه مگر انجام می شود. گام دوم پیش از برقدار کردن اندازه گیری مقاومت اهمی سیم پیچ ها می باشد، برای این کار از روش ساده ولت متر-آمپر متر استفاده می گردد و همچنین برای اعمال جریان به اندازه مورد نظر می بایست از دستگاه منبع تغذیه DC یا جریان مستقیم استفاده نمود.
  4. نسبت تبدیل در ترانسفورماتور توزیع چه مفهومی دارد؟ نسبت تبدیل به معنی نسبت ولتاژ اولیه به ولتاژ ثانویه در حالتی است که ترانسفورماتور بی بار می باشد. در این حالت افت ولتاژ ناشی از جریان بی باری قابلیت نادیده گرفتن دارد. با اینکه برای اندازه گیری کافی است دو ولت متر یکی در سیم پیچ اولیه و دیگری در سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور بی بار استفاده کرد ولی این روش کاملا دقیق نیست چرا که ممکن است خطاهای اندازه گیری و همچنین خطای ولت مترهای قابل توجه باشد در نتیجه برای اندازه گیری دقیق تر از دستگاه مخصوصی استفاده می نماییم.
  5. چه تفاوتی بین روغن ساخته شده توسط ایران ترانسفو و سایر سازندگان وجود دارد؟ درصورتی که روغن استفاده شده توسط کارخانه سازنده ترانسفورماتور ساخته شود یا اینکه روغن عاری از رطوبت در ظرف های مطمئن به مشتری تحویل داده شود، نیاز به انجام آزمایش استفامت الکتریکی روغن پیش از اضافه کردن آن به مخزن نیست. در نتیجه بهتر است در ابتدای امر روغن تولید شده توسط ایران ترانسفو را مصرف نمایید چرا که در این صورت از عملکرد درست روغن مطمئن خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *