ترانسفورماتور

مشخصات ترانسفورماتور ایران ترانسفو

ترانسفورماتورها دارای مشخصات فنی هستند که غافل شدن از آنها امکان پذیر نیست و ترانسفورماتور ایران ترانسفو نیز از این قاعده مستثنی نیست. مشخصات فنی منجر به طراحی و ساخت ترانسفورماتوری می شود که در شبکه برق احتیاج است و در تصویر حاضر ترانس توزیع طوسی رنگی از نوع ترانسفورماتور دارای منبع انبساط به شبکه برق وصل شده است.

ترانسفورماتورها دستگاه هایی هستند که قادرند انرژی الکتریکی را بین دو یا چند سیم پیچ از طریق القای الکترومغناطیسی انتقال دهند و در واقع در ابتدای امر یک جریان متناوب در سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور ایجاد می شود و لازم به ذکر است که این فرآیند برای جریان مستقیم کاربرد ندارد. این جریان متناوب منجر به ایجاد میدان مغناطیسی می شود که نوع آن متغیر است و این میدان نیز یک ولتاژ در سیم پیچ ثانویه ایجاد می کند. در واقع به عبارت دقیقتر اگر بخواهیم درباره عملکرد ترانسفورماتور صحبت کنیم می بایست بیان کنیم که این دو سیم پیچ که در برخی مواقع از آن با نام کویل یاد می شود، بدون هیچ اتصال فلزی به هم وصل شده و در دو سیم پیچ از طریق وجود میدان مغناطیسی ولتاژ از سیم پیچ اولیه به سیم پیچ ثانویه منتقل می گردد. ترانسفورماتورها همچنین می توانند برای کاهش و یا افزایش میزان ولتاژ و یا جریان به کار روند، در واقع ترانسفورماتورها می توانند میزان ولتاژ ورودی به خود را در سیم پیچ ثانویه به عنوان ترانسفورماتور کاهنده، کاهش دهد و همچنین قادر است ولتاژ ورودی کم را در سیم پیچ ثانویه افزایش داده و به عنوان ترانسفورماتور افزاینده به کار رود. لازم به ذکر است که ولتاژ و جریان عکس هم هستند به عبارت بهتر زمانی که ولتاژ زیاد است میزان جریان کم می باشد و بالعکس.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

همچنین برخی از انواع ترانسفورماتورها که امروزه محبوبیت فرآوانی دارند انواعی است که میزان تلفات کمتری دارند و در واقع به هنگام استفاده از این دستگاه زمانی که ولتاژ در حطوط انتقال انرژی افزایش می یابد، به همان مقدار جریان در خطوط کاهش یافته و در نتیجه میزان اتلاف انرژی نیز در خطوط کم می شود. شرکت ایران ترانسفو تولید کننده ترانسفورماتور در سطح کشور به حساب می آید و انواع مختلفی از ترانسفورماتورها از جمله ترانسفورماتور ویژه، ترانسفورماتور قدرت و ترانسفورماتور توزیع را تولید می نماید که هر کدام دارای مشخصات فنی مخصوص به خود هستند که در اینجا در قالب مشخصات ترانسفورماتور ایران ترانسفو آمده است. در حالت کلی ترانسفورماتورهای ساخت گروه صنعتی ایران ترانسفو بر اساس استانداردهای بین المللی از جمله IEC60076-PART1 برای مشخصات عمومی، تلرانسها و آزمایشها، IEC60076-PART3 برای سطوح عایقی، IEC60076-PART2 برای جهشهای حرارتی سیم پیچ و روغن، DIN 42500 برای تلفات استاندارد معمول، DIN 42503-531 برای بوشینگ ها، IEC60296 برای روغن ترانسفورماتور، IEC60060 روشهای آزمایش فشار قوی، IEC60076-PART10 برای اندازه گیری سطح نویز و در نهایت IEC60076-PART7 مربوط به اضافه بار مجاز را شامل می شود.

مشخصات فنی ترانسفورماتور توزیع ایران ترانسفو

ترانسفورماتورهای توزیع در انتقال انرژی در خطوط توزیع انرژی برای استفاده از انرژی در نقاط و مراکزی که از برق استفاده می نمایند همچون منازل مسکونی، کارخانه ها و صنایع به کار می رود. دو نوع برای ترانسفورماتورهای توزیع وجود دارد که شامل ترانسفورماتورهای توزیع خشک رزینی و ترانسفورماتور تراکنش و نوع دوم ترانسفورماتورهای توزیع روغنی می باشد.

ترانسفورماتور توزیع خشک رزینی و ترانسفورماتور تراکنش

ترانسفورماتور توزیع نوع خشک رزینی در کلاس حرارتی F در شرکت ایران ترانسفو تولید می شود. به طور معمول این ترانسفورماتورهای خشک رزینی با ظرفیت 160KVA تا 3150KVA و کلاس ولتاژ تا 36KV تولید می شوند و البته این گروه صنعتی قادر است ترانسفورماتورهایی تا قابلیت 8MVA نیز تولید می نماید. یکی از ویژگی های ترانسفورماتورهای خشک غیر قابل احتراق بودن آن هاست و البته زمانی که ترانسفورماتور آسیب نیز ببیند خطر نشت مواد آتش زا و آلوده کننده همچون روغن وجود ندارد و همین مساله این دستگاه را برای توزیع انرژی الکتریکی در درجه بالای ایمنی فرآهم می آورد. این محصولات از طرفی نیاز به نگهداری و سرویس می باشند و همچنین دارای طول عمر بالایی هستند. در واقع ترانسفورماتور خشک رزینی ایران ترانسفو دارای عملکرد بدون تخلیه جزئی، بدون نیاز به نگهداری، مناسب برای فضاهای محدود، تلفات پایین، استقامت بالا در برابر اتصال کوتاه، قابلیت نصب در نزدیک ترین موقعیت به مراکز بار و مصرف، هزینه های توزیع برق کاهش یافته، آلودگی زیست محیطی ناشی از روغن وجود ندارد، عاری از مواد سمی، سطح صدای پایین، مقاوم در برابر رطوبت، نصب آسان، بدون خطر آتش سوزی، قابل اشتعال نبودن خود دستگاه می باشند. یک ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو دارای ترمینال فشار ضعیف، ترمینال فشار قوی، بوبین فشار ضعیف، بوبین فشار قوی، لینک تپ چنجر که تحت پتانسیل غیر قابل تغییر است، هسته، فریم هسته، چرخ های دو جهته، ترمینال زمین، قلابهای حمل، پلاک مشخصات و جعبه مدار کمکی است و تجهیزات استانداردی که همراه با آن می آیند به انواعی همچون ترمینال زمین، چرخ های دو جهته، ترمینالهای اولیه و ثانویه، قلاب حمل، اتصالات تنظیم ولتاژ، نشانگر دما و سنسورهای PTC یا PTC100 می باشد. البته می توان از تجهیزاتی از جمله گرد هوای اجباری، حفاظت و بوشینگهای plug-in نیز در صورت لزوم استفاده نمود. یکی از انواع ترانسفورماتور توزیع، ترانسفورماتور تراکنش است که در سیستم حمل و نقل ریلی برای تغذیه قطارها و راه آهن مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع کاربرد این ترانسفورماتورها در تبدیل ولتاژ خطوط هوایی به ولتاژ پایین تر که قابل استفاده برای مبدلهای تراکنش باشند، خلاصه می شود. این ترانسفورماتور البته از نوع معمولی ترانسفورماتور توزیع به حساب نیامده و دارای ملاحظات خاصی از جمله امپدانس بالا، استقامت در برابر اتصال کوتاه، پایداری در باربر تنشهای مکانیکی و همچنین کار با یکسوسازها، تلفات هارمونیکی، نوسانات دائمی جریان بار و محدودیت در ابعاد، وزن، دما و سطح نویز ترانس می تواند عاملی در به کار بردن ترانسفورماتور تراکنس باشد.

ترانسفورماتور توزیع روغنی

این ترانسفورماتورها که از سال 1346 توسط شرکت ایران ترانسفو تولید می شوند، می توانند به صورت سه فاز یا تک فاز به کار روند و ظرفیت تولید آنها در حال حاضر 15000MVA یا 45000 دستگاه با قدرت نامی تا 5000KVA و سطح ولتاژ تا 36KV می باشد. طراحی و ساخت این ترانسفورماتور توزیع به حالت نرمال از نوع ترانسفورماتور سه فاز بسنده نمی کند بلکه انواع ترانسفورماتور زمین، زمین و تغذیه داخلی، یکسوساز، ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور دو ولتاژ را نیز در بر می گیرد. ترانسفورماتور توزیع دارای دو نوع ترانسفورماتور توزیع دارای منبع انبساط یا کنسرواتوری و ترانسفورماتور هرمتیک می باشد. این دستگاه به همراه تجهیزات استانداردی از جمله کلید ولتاژ در حالت بی باری، رطوبت گیر، ترمومتر عقربه ای برای روغن، روغن نما و قلابهای حمل، چرخ ها و محل های تخلیه و نمونه گیری روغن را شامل می شوند. البته مصرف کنندگان میتوانند در صورت تمایل رله بوخهلتس، ترمومتر سیم پیچ، ترانسفورماتور جریان (CT)، جعبه ترمینال، جعبه کابل سمت فشار قوی و یا فشار ضعیف، Bus Duct فشار ضعیف، پایه از نوع Skid را نیز سفارش دهند.

مشخصات فنی ترانسفورماتور قدرت ایران ترانسفو

با توجه به اینکه تا به امروز 2500 دستگاه ترانسفورماتور قدرت ساخته و به مشتریان گرامی تحویل داده شده است موفقیت روز افزون در بهره برداری از این محصول در آینده نزدیک بیشتر نیز خواهد شد. توجه داشته باشید که فرآیند طراحی در این محصول کاملا مکانیزه به کمک نرم افزارهای به روز انجام می شود که با به کار گیری ماشین آلات پیشرفته برای ساخت و نیروی انسانی آموزش دیده کیفیت محصولات و طول عمر آنها را بالا می برد و در نتیجه به محبوبیت آنها در بین مصرف کنندگان می افزاید. ظرفیت تولید سالانه 23000 مگا ولت آمپر منجر به تولید انواع مختلف ترانسفورماتور فوق توزیع و قدرت با حداکثر قدرت 500MVA تا سطح ولتاژ 420KV به همراه سیستم های خنک کنندگی ONAF، ONAN، ODWF، OFWF، ODAF و OFAF می شود.

مشخصات فنی ترانسفورماتور ویژه ایران ترانسفو

ترانسفورماتورهای ویژه برای موارد خاص و در واقع به درخواست مشتریان ساخته می شود این نوع از ترانسفورماتورها در طی سالها تجربه، دانش فنی به روز و البته نیروی انسانی متخصص و ماشین آلات پیشرفته طراحی و ساخته می شوند. این ترانسفورماتورها شامل ترانسفورماتورهای موبایل، ترانسفورماتور یکسو ساز یا رکتیفایر، ترانسفورماتور مخصوص کوره های قوی الکتریکی و البته در نهایت ترانسفورماتورهای آزمایشگاهی می شود. ترانسفورماتور موبایل راه مناسبی برای برقدار کردن اضطراری بارها با توجه به عدم نیاز به تاسیس یک پست جدید می باشد، در صورت اتمام عملیات ساخت پست می توان آن را در صورت لزوم به آسانی به محل دیگر جا به جا کرد. این ترانسفورماتورها در پست های قدرت تا ولتاژ 245KV و قدرت 50MVA طراحی و ساخته می شوند، البته محدودیت قدرت و ولتاژ با توجه به محدودیت تریلر، حمل و نقل و قوانین ترافیکی بررسی می شود. کاربرد ترانسفورماتور یکسوساز در مدارهای یکسو ساز از نوع نیمه هادی ها، به عنوان منبع تغذیه، غالبا در صنایع الکترولیز و کارخانه های تولید فلزاتی از جمله آلومینیوم، روی، مس و غیره در نظر گرفته شده است و این ترانسفورماتورها در یکسو سازهای 6 فاز، 12 پالس یا هر ترکیب پیچیده دیگر قابل تولید است.

پرسشهای متداول پیرامون مشخصات ترانسفورماتور ایران ترانسفو

عملکرد ترانسفورماتور به چه صورت است؟ ترانسفورماتورها دستگاه هایی هستند که قادرند انرژی الکتریکی را بین دو یا چند سیم پیچ از طریق القای الکترومغناطیسی انتقال دهند.

آیا می توان از جریان مستقیم برای عملکرد ترانسفورماتورها استفاده کرد؟ خیر، استفاده از جریان مستقیم برای کارکرد ترانسفورماتور امکان پذیر نیست، چرا که نمی تواند یک میدان الکترومغناطیس متغیر ایجاد کند، چرا که در غیر این صورت امکان به وجود آمدن ولتاژ در سیم پیچ ثانویه وجود نخواهد داشت.

ترانسفورماتور ایران ترانسفو چطور ساخته می شود؟ این دستگاه ها بر اساس استانداردهای IEC طراحی می شوند و با توجه به مدارک فنی و تجربه های شرکت ایران ترانسفو تحت نظر مهندسین خاص و نیروی انسانی ماهر این ترانسفورماتورها ساخته می شوند.

ویژگی ترانسفورماتور توزیع خشک رزینی چیست؟ این ترانسفورماتورها در کلاس حرارتی F در شرکت ایران ترانسفو تولید می شود. به طور معمول این ترانسفورماتورهای خشک رزینی با ظرفیت 160KVA تا 3150KVA و کلاس ولتاژ تا 36KV تولید می شوند و البته این گروه صنعتی قادر است ترانسفورماتورهایی تا قابلیت 8MVA نیز تولید می نماید.

سیستم خنک کنندگی ترانسفورماتور قدرت ایران ترانسفو چه انواعی دارد؟ انواع مختلف ترانسفورماتور فوق توزیع و قدرت با حداکثر قدرت 500MVA تا سطح ولتاژ 420KV به همراه سیستم های خنک کنندگی ONAF، ONAN، ODWF، OFWF، ODAF و OFAF می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *