پمپ آب

پمپ گریز از مرکز حلزونی

پمپ گریز از مرکز حلزونی

پمپ گریز از مرکز یکی از پرکاربردترین انواع پمپ می باشد که نقش زیادی در صنایع، معادن و کشاورزی دارد. یک پمپ از نظر ساختاری یک ماشین توربینی به حساب می آید که با انتقال سرعت از طریق چرخش پروانه ها به سیال و افزایش فشار وارده به سیال منجر به خروج آن از لوله تخلیه می شود. آنچه این پمپ را مجزا می نماید، وجود محفظه حلزونی یک تکه بوده که با پایه های نگهدارنده آن به صورت یکپارچه ریخته گری می شود. در واقع این پمپ آب به صورت مجموعه ای ساخته می شوند که قابلیت جداسازی دارد و مجموعه پروانه و روتور به علاوه پایه یاتاقان را می توان به صورت یکجا از طرف موتور جدا کرد بدون آنکه نیاز به باز کردن محفظه حلزونی پمپ از خطوط لوله شود، که تعمیر و سرویس را برای پمپ آسان می نماید. آنچه در این مقاله قصد داریم بیشتر با شما صحبت کنیم انواع این پمپ و البته نحوه عملکرد پمپ حلزونی خواهد بود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

انواع پمپ حلزونی و عملکرد آن

پمپ گریز از مرکز در واقع با تغییر زاویه دورانی سیال منجر به جابجایی و انتقال سیال خواهد شد که در واقع با استفاده از نیروی گشتاور ناشی از چرخش پروانه ها و در نتیجه جریان سیال در این گشتاور امکان پذیر است. به همین خاطر نیز از یک محفظه حلزونی برای تغییر سرعت برداری و در نتیجه افزایش برآیند سرعت جریان آب در محفظه استفاده می شود تا در نهایت از لوله خروجی با شدت زیاد خارج شود. محفظه حلزونی که شکل مارپیچ دارد که به صورت تدریجی سطح مقطع آن افزایش می یابد و با کاهش سرعت برداری سیال و افزایش فشار استاتیکی، سرعت جریان سیال را افزایش می دهد. محفظه حلزونی دو نوع مختلف دارد که شامل تک حلقه (سینگل ولوت) و دو حلقه (دابل ولوت) می باشد. محفظه حلزونی تک حلقه به طور کامل دور پروانه های پمپ قرار گرفته که با افزایش فشار سیال آن را به سمت بیرون که از یک آب شکن عبور می کند، می راند. در محفظه حلزونی دو حلقه دو آب شکن وجود دارد که 180 درجه خلاف یکدیگر قرار گرفته است. به طور معمول می توان با نگاه کردن به فلنج لوله خروجی دو حلقه بودن محفظه حلزونی را تشخیص داد. مزیت اصلی این محفظه نسبت به تک حلقه این است که بارهای شعاعی روی پروانه را بالانس می نماید و همچنین منجر به فشار بیشتر در خروج سیال از لوله رانشی می شود. به عبارتی کاهش فشار شعاعی منجر به افزایش طول عمر پمپ خواهد شد چرا که از بین رفتن یاتاقان ها یکی از شایع ترین مشکلات پمپ ها به حساب می آید و از طرفی در پمپ گریز از مرکز دو حلقه به مقاومت هیدرولیکی می افزاید.

قیمت پمپ گریز از مرکز حلزونی

آنچه برای مصرف کنندگان پمپ گریز از مرکز حلزونی اهمیت دارد این است که چطور پمپ مورد نظرشان را انتخاب، خریداری و نصب نمایند. به همین خاطر نیاز است درباره ی ظرفیت آبدهی و ارتفاع مورد نظر خود بدانید و سپس به انتخاب پمپ گریز از مرکز بپردازید. توصیه می شود که دبی و هد را نزدیک به نقطه ماکزیمم راندمان انتخاب نمایید تا پمپ علاوه بر طول عمر بیشتر، عملکرد بهتری نیز داشته باشد، از طرفی نکته دیگری که روی انتخاب و در نهایت قیمت پمپ گریز از مرکز موثر است، دور موتوری است که پروانه ها را می چرخاند و منجر به ایجاد جریان و در نهایت فشار لازم برای ارتفاع پمپ می شود. هر چقدر دور موتور بیشتر باشد استهلاک آن نیز افزایش یافته و به تبع قیمت آن نیز افزایش می یابد. این پمپ با یک محرک که معمولا یک الکتروموتور است کوپله شده و در نهایت بر روی یک شاسی نصب گردیده و به فروش می رسد، به همین خاطر قیمت هر یک به صورت جداگانه در نظر گرفته می شود. خرید محصولات خارجی با توجه به نوسانات نرخ ارز زیاد و شرایط اقتصادی، عدم وجود نمایندگی و قطعات یدکی شرایط را برای خریداران دشوار کرده و استفاده از محصولات داخلی و با کیفیت می تواند جایگزین مناسبی باشد. پمپیران به عنوان یکی برجسته ترین تولید کنندگان پمپ به تولید انواع پمپ پرداخته و شما می توانید قیمت پمپ را در لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران در وبسایت گستره آبی نمایندگی پمپیران مشاهده فرمایید. خریداران می توانند با تماس با شماره های قرار داده شده در وبسایت گستره آبی از مشاوره رایگان انتخاب پمپ گریز از مرکز و تخفیفات ویژه خرید پمپ گریز از مرکز بهره مند گردند.

پرسشهای متداول پیرامون پمپ گریز از مرکز حلزونی

  1. پمپ گریز از مرکز حلزونی چیست؟ از نظر ساختاری یک پمپ گریز از مرکز، یک ماشین توربینی به حساب می آید که قادر است سرعت را از طریق چرخش پروانه ها به سیال انتقال دهد و با افزایش فشار وارده به سیال منجر به خروج آن از لوله تخلیه می شود. آنچه این پمپ گریز از مرکز را مجزا می نماید، وجود محفظه حلزونی یک تکه بوده که با پایه های نگهدارنده آن به صورت یکپارچه ریخته گری می شود.
  2. چرا تعمیر و نگهداری پمپ گریز از مرکز حلزونی آسان است؟ برای این پمپ آب قابلیت جداسازی در نظر گرفته شده است و مجموعه پروانه و روتور به علاوه پایه یاتاقان را می توان در صورت نیاز به صورت یکجا از طرف موتور جدا کرد بدون آنکه نیاز به باز کردن محفظه حلزونی پمپ از خطوط لوله شود، که تعمیر و سرویس را برای پمپ آسان می نماید.
  3. چرا از محفظه حلزونی در ساخت پمپ استفاده می شود؟  دلیل استفاده از یک محفظه حلزونی این می باشد که نیاز است برای تغییر سرعت برداری و در نتیجه افزایش برآیند سرعت جریان آب در محفظه استفاده می شود تا در نهایت از لوله خروجی با شدت زیاد خارج شود.
  4. کاربرد محفظه حلزونی در چیست؟ شکل محفظه حلزونی مارپیچ است و به صورت تدریجی سطح مقطع آن افزایش می یابد در واقع با این کار سرعت برداری سیال کاهش یافته و منجر به افزایش فشار استاتیکی می شود، که در نهایت هد و جریان سیال را افزایش می دهد.
  5. مزیت اصلی محفظه حلزونی دو حلقه برای پمپ گریز از مرکز چه مواردی است؟ نسبت به محفظه تک حلقه، محفظه حلزونی دو حلقه مزیتی از جمله بالانس نمودن بارهای شعاعی روی پروانه را دارد و همچنین منجر به فشار بیشتر در خروج سیال از لوله رانشی می شود.
  6. پمپ گریز از مرکز خود را چطور انتخاب کنید؟ انتخاب، خریداری و نحوه نصب برای مصرف کنندگان پمپ گریز از مرکز اهمیت دارد. به همین خاطر نیاز است درباره ی ظرفیت آبدهی و ارتفاع مورد نظر خود بدانید و سپس به انتخاب پمپ گریز از مرکز بپردازید. توصیه می شود که دبی و هد را نزدیک به نقطه ماکزیمم راندمان انتخاب نمایید تا پمپ علاوه بر طول عمر بیشتر، عملکرد بهتری نیز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *