پمپ آب

پمپ آب خانگی بی صدا

پمپ آب خانگی بی صدا

استفاده از پمپ آب خانگی در منازل مسکونی توانسته آب را به اندازه کافی تحت فشار مناسب برای کاربری فرآهم آورد، در واقع پمپ خانگی قادر است آب را از چاه و برکه و یا مخازن آب شهری به راحتی با فشار مناسب از نقطه ای به نقطه دیگر که برای کاربر قابل استفاده باشد منتقل نماید. از طرفی در برخی مواقع یک فیلتر تصفیه در مسیر پمپ قرار گرفته و آب پاکیزه و تمیز را برای خانوار فرآهم می آورد. بسیاری از دو نوع مختلف پمپ در منزل خود استفاده می کنند، پمپ شناور و پمپ سطحی که در بالای سطح زمین قرار می گیرد. این پمپ ها شامل پمپ های سانتریفیوژ، پمپ محیطی، بوستر پمپ ها، جت پمپ ها و البته پمپ به همراه منبع تحت فشار پمپ آب خانگی می باشند.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

درست است که انواع این پمپ ها صدای زیادی تولید نمی کنند ولی زمانی پیش می آید که صدای پمپ افزایش یافته و شاید آزاردهنده شود. البته می توان این مشکلات را به راحتی برطرف کرد فقط کافی است بدانید به چه دلیل این صدا بروز کرده است. با این حال انواع پمپ وجود دارند که صدای آنها بسیار کم است و حتی در برخی از موارد برای اینکه سطح پایین بودن صدا مشخص گردد با یک جدول مشخصات صدا بررسی می شود تا به خریدار این اطمینان داده شود که پمپ آب خانگی بی صدا است.

عوامل موثر بر صدای پمپ خانگی

برای اینکه بتوانید انواع پمپ آب خانگی بی صدا را بشناسید بهتر است اول بدانید که صدا در پمپ به چه دلیل به وجود می آید. اگر بخواهیم دقیق تر درباره صدای پمپ صحبت کنیم می بایست به این نکته اشاره کنیم که صدای پمپ ناشی از لرزش در لوله ها به هنگام پمپاژ و در محفظه پمپ به وجود می آید. این لرزشها با هوای اطراف دستگاه واکنش نشان می دهند و در نتیجه یک صدای گوش خراش از این کنش به وجود می آید. در واقع جریان داشتن آب در حال انتقال نوسانات که در فشار ایجاد شده توسط پمپ وجود دارد بر روی این صدا ها اثر گذاشته آن را افزایش می دهد. نوسانات در فشار زمانی به وجود می آید که انرژی توسط پره پروانه به سیال منتقل می گردد. محدود بودن تعداد پره ها در پروانه منجر به نوسان فشار مقطعی می شود و دامنه نوسانات آن پس از گذر از پره ها به شدت تغییر می کند. برای بسیاری از پمپ های یک طبقه تک حلزونی جریان گفته شده و نوسانات فشار عامل بروز صدا می باشند ولی در برخی مواقع موتور پمپ آب نیز این صدا را چندین برابر می نماید. در پمپ های چند طبقه که به طور معمول صدای زیادی ایجاد می کنند این صدا ناشی از پمپاژ سیال با هد زیاد پس از گذر از هر طبقه است و حتی رانش آن از آخرین طبقه و لوله خروجی با هد زیاد می تواند صدای زیادی ایجاد کند. همه موارد گفته شده در بالا برای زمانی است که پدیده کاویتاسیون وجود نداشته باشد. زمانی که پدیده کاویتاسیون در پمپ و شیرآلات آن رخ دهد، صدای برخاسته از پمپ حتی بیشتر شده و واضح تر به گوش می رسد. البته لازم به ذکر است این صدا خود به ما علامت میدهد که پمپ دچار آسیب شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات وجود دارد. در واقع اگر بخواهیم تقسیم بندی درستی داشته باشیم صدا در پمپ ناشی از جریان سیال، فشار ایجاد شده توسط پره های پروانه و کاویتاسیون است و در محرکه پمپ، موتور، دنده ها و یاتاقات قا و از طرفی درایو فرکانس متغیر عامل بروز صدا هستند.

انواع پمپ آب خانگی بی صدا

شرکت های تولید کننده پمپ آب خانگی همیشه در صدد ساخت پمپ آب خانگی بی صدا بوده اند و با پیشرفت تکنولوژی و به کار گرفتن آن در ساخت قطعات پمپ و طراحی دقیق تر پروانه ها و البته تلاش در کاهش احتمال بروز کاویتاسیون در پمپ تلاش خود را کرده اند تا از بروز صدای ناخواسته جلوگیری کنند. در واقع شرکت های سازنده پمپ خانگی همیشه سعی در بهبود شرایط پمپ در موارد گفته شده دارند. از این رو پمپ هایی از جمله بوستر پمپ لئو از مدل MAC550، پمپ داب E.Sybox mini 3 از نوع بوستر پمپ ها، بوستر پمپ داب silent و پمپ گراندفوس SCALA2 از نوع کم صداست که می توان از آنها استفاده کرد. لازم به ذکر است که صدای تولید شده برای اینکه کم باشد، باید کمتر از 50 دسی بل بوده و در منحنی مشخصات فرکانس صدا در کاتالوگ پمپ آب خانگی این ویژگی مشخص گردد. پمپ لئو MAC550 دارای سطح صدای کمتر از 47 دسی بل می باشد که ناشی از موتوری است که با آب خنک می شود. همچنین مدل E.Sybox mini 3 از سری کارهای شرکت داب دارای موتوری است که از 3 روتور بهره برده به همین خاطر صدای ناشی از پمپاژ و حتی سطح انرژی مصرفی در رساندن فشار مورد نیاز در خانه کاهش می یابد و این مساله در مورد پمپ بوستر سایلنت داب نیز صادق است. و در نهایت پمپ خانگی گراندفوس نیز که مدل SCALA2 خود را با موتور خنک شوند با آب ارائه نموده و صدای آن کمتر از 47 دسی بل بوده و در واقع کمتر از ماشین لباس شویی های مدرن صدا ایجاد می کند و این پمپ ها بهترین پمپ آب خانگی بی صدا به حساب می آید.

خرید پمپ آب خانگی بی صدا

خرید یک پمپ آب خانگی علاوه بر اهمیتی که صدای پمپ دارد، شامل نکاتی از جمله میزان دبی و فشار، مطابقت داشتن این دو فاکتور با عواملی از جمله مساحت ساختمان، طبقات آن و البته تعداد شیرآلاتی که برای تامین آب مورد نیاز مصرفی در ساختمان به کار رفته، می شود. توجه داشته باشید که در حالت عادی این نکات مهم تر از خرید پمپ آب خانگی بی صدا است چرا که شما می توانید با انجام روشهایی صدای پمپ را کاهش دهید و ساختن یک محفظه اکوستیک از چوب والیاف که صدا از آن خارج نشود یکی از روشهایی است که می تواند به این فرآیند کمک کند. پمپ آب خانگی بی صدا کوچک نیز برای استفاده در مواردی که سطح دبی مورد نیاز و میزان هد کم است قابل استفاده می باشد. شما می توانید برای راهنمایی بیشتر به وبسایت گستره آبی مراجعه نمایید و با تماس با کارشناسان گستره آبی از مشاوره رایگان انتخاب پمپ بهره جویید.

خوانندگان گرامی توجه داشته باشند مقاله نوشته شده ترجمه و ترکیبی از منابع زیر است؛

  1. ksb.com/centrifugal-pump-lexicon/noise-in-pumps-and-systems
  2. ecodepot.co.za

سوالات پرتکرار مربوط به پمپ آب خانگی بی صدا

  1. دلیل اهمیت به کار بردن پمپ آب خانگی چیست؟ استفاده از پمپ آب خانگی در منازل مسکونی توانسته آب را به اندازه کافی تحت فشار مناسب برای کاربری فرآهم آورد، در واقع پمپ خانگی قادر است آب را از چاه و برکه و یا مخازن آب شهری به راحتی با فشار مناسب از نقطه ای به نقطه دیگر که برای کاربر قابل استفاده باشد منتقل نماید.
  2. چطور آب خروجی را پمپ خانگی را تصفیه کنید؟ در برخی مواقع یک فیلتر تصفیه در مسیر پمپ قرار گرفته و آب پاکیزه و تمیز را برای خانوار فرآهم می آورد.
  3. عوامل موثر بر صدای پمپ آب خانگی چیست؟ صدای پمپ ناشی از لرزش در لوله ها به هنگام پمپاژ و در محفظه پمپ به وجود می آید.
  4. چطور لرزش در لوله ها به هنگام پمپاژ سیال از پمپ منجر به تولید صدا می شود؟ این لرزشها با هوای اطراف دستگاه واکنش نشان می دهند و در نتیجه یک صدای گوش خراش از این کنش به وجود می آید. در واقع جریان داشتن آب در حال انتقال نوسانات که در فشار ایجاد شده توسط پمپ وجود دارد بر روی این صدا ها اثر گذاشته آن را افزایش می دهد.
  5. چطور یک پمپ آب خانگی مناسب بخرید؟ خرید یک پمپ آب خانگی علاوه بر اهمیتی که صدای پمپ دارد، شامل نکاتی از جمله میزان دبی و فشار، مطابقت داشتن این دو فاکتور با عواملی از جمله مساحت ساختمان، طبقات آن و البته تعداد شیرآلاتی که برای تامین آب مورد نیاز مصرفی در ساختمان به کار رفته، می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *