پمپ آب

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

پمپیران سالهاست که در امر پمپ سازی و تولید انواع آن از مهندسین توانمند و مواد اولیه با کیفیت بهره می جوید و محصولات پمپیران سالیانه با کیفیت و قیمت مناسب در ایران و کشورهای همسایه به فروش می رسند. این شرکت با اینکه انواع مختلفی از پمپ ها را تولید می نماید ولی سه مورد از پرکاربردی ترین آنها شامل پمپ شناور پمپیران، پمپ فشار قوی و پمپ گریز از مرکز پمپیران می شود که در اینجا قصد داریم با ارائه توضیح مختصر به نحوه انتخاب پمپ از پمپیران بپردازیم، در واقع آنچه اهمیت دارد انتخاب پمپی است که بتواند نیازهای شما را به طور کامل برطرف کند و علاوه بر این از نظر قیمت نیز به صرفه باشد. در راهنمای انتخاب پمپ پمپیران، ابتدا نحوه انتخاب پمپ شناور پمپیران شرح داده خواهد شد سپس پمپ فشار قوی wkl پمپیران و در نهایت پمپ گریز از مرکز پمپیران توضیح داده خواهد شد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

1. میزان دبی (آبدهی) مورد نیاز خود را تعیین کنید

میزان آب مورد نیاز پروژه شما تعیین کننده اصلی میزان دبی (آبدهی) پمپ شناور شما می باشد. همچنین در مجوز بهره برداری چاه شما، مقدار دبی مجاز محاسبه و بیان شده است و بیشتر از این میزان نباید در نظر گرفته شود. دبی معمولا با واحدهایی مثل لیتر بر ثانیه (l/s) و متر مکعب بر ساعت (m3/h) بیان می شوند. جداول انتخاب پمپیران بر اساس متر مکعب بر ساعت تنظیم شده اند. اگر دبی شما بر حسب لیتر بر ثانیه (l/s) است، می توانید آن را در 3.6 ضرب کنید و میزان دبی خود را بر اساس متر مکعب بر ساعت (m3/h) محاسبه کنید. برای ادامه آموزش انتخاب پمپ شناور، مقدار دبی را برابر 180 متر مکعب بر ساعت در نظر می گیریم.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

میزان دبی (آبدهی) مورد نیاز خود را تعیین کنید

2. هد (ارتفاع) مورد نیاز پمپاژ خود را مشخص کنید.

ارتفاع یکی از شاخصه های اصلی انتخاب پمپ شناور پمپیران می باشد و به عبارتی بیانگر میزان فشار تولیدی توسط پمپ می باشد. برای محاسبه این مشخصه، ارتفاع عمودی سطح آب تا محل پروژه (ارتفاع استاتیک) به علاوه مقادیر اتلاف های ناشی از انتقال که طی ضرائب خاصی به ارتفاع استاتیک افزوده می شود. برای ادامه این مبحث ارتفاع را برابر با 55 متر در نظر می گیریم.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

هد (ارتفاع) مورد نیاز پمپاژ خود را مشخص کنید

3. منحنی همپوشانی پمپ های شناور پمپیران را تهیه کنید.

در ادامه مراحل انتخاب پمپ شناور، نیاز به منحنی همپوشانی پمپ های شناور پمپیران داریم، شما می توانید ار تصویر زیر استفاده فرمایید یا این محنی را از کاتالوگ پمپ شناور پمپیران استخراج نمایید. این منحنی دارای دو محور می باشد. محور در راستای افق میزان آبدهی را نمایش داده و محور عمودی نیز بیانگر ارتفاع می باشد.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

منحنی همپوشانی پمپ های شناور پمپیران را تهیه کنید

4. مدل پمپ شناور را از منحنی تعیین نمایید.

برای پیدا کردن مدل پمپ شناور، در منحنی هم پوشانی پمپ شناور پمپیران، ابتدا میزان دبی (180 متر مکعب بر ساعت) را مشخص می کنیم و آن را امتداد می دهیم (خط سبز رنگ)، سپس مقدار ارتفاع (55 متر) را در محور عمودی معین کرده و ادامه می دهیم (خط قرمز رنگ). همانطور که ملاحظه می فرمایید این دو خط در محل پمپ شناور 425 BPN یکدیگر را قطع می کنند. پس پمپ انتخابی ما از گروه پمپ 425 BPN خواهد بود. اما این گروه شامل 22 پمپ می باشد. برای مشخص شدن دقیق نوع پمپ ادامه آموزش را دنبال فرمایید.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

مدل پمپ شناور را از منحنی تعیین نمایید

5. میزان افت سوپاپ پمپ را مشخص کنید.

در مرحله قبلی مشخص شد که پمپ مورد نیاز متعلق به گروه BPN 425 می باشد. با مراجعه کاتالوگ پمپ شناور پمپیران، منحنی مشخصات هیدرولیکی پمپ BPN 425 را می یابیم. این منحنی برای یک طبقه ارائه شده است. در منحنی مشخصات هیدرولیکی نمودار افت سوپاپ را می یابیم. بر روی محور افقی میزان دبی (180 متر مکعب) را یافته وبه صورت عمودی امتداد می دهیم (خط آبی رنگ) تا منحنی ترسیم شده مشکی را قطع کند. سپس از محل تقاطع خطی افقی رسم کرده (خط قرمز رنگ) تا محور افت سوپاپ را قطع کند که به عدد 1.5 می رسیم. به عبارتی برای آبدهی 180 متر مکعب بر ساعت، 1.5 متر افت سوپاپ خواهیم داشت. این مقدار را به 55 متر هد (ارتفاع) اضافه می کنیم. و از این به بعد مقدار ارتفاع برای ادامه محاسبه به 56.5 متر تغییر می کند.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

میزان افت سوپاپ پمپ را مشخص کنید

6. تعداد طبقات پمپ شناور را تعیین کنید.

در مرحله قبل با افزودن میزان افت سوپاپ به ارتفاع جدید 56.5 متر رسیدیم. با امتداد میزان آبدهی یعنی 180 متر مکعب بر ساعت، در می یابیم که پمپ شناور 425 در ماکزیمم راندمان خود 32 متر ارتفاع را تامین می کند. که این مقدار از 56.5 متر ارتفاع مورد نیاز ما کمتر است. بنابراین ارتفاع مورد نیاز را بر حداکثر ارتفاع پمپاژ یک طبقه تقسیم می کنیم. 56.5 ÷ 32 ≈ 2. بنابراین تعداد طبقات پمپ شناور باید 2 باشد

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

تعداد طبقات پمپ شناور را تعیین کنید

7. تراش پروانه پمپ شناور را بیابید.

در مراحل قبل مشخص کردیم که پمپ شناور انتخابی ما از گروه 425 با 2 طبقه می باشد یعنی پمپ شناور 425/2. حال باید تراش پروانه این پمپ را بیابیم. با تقسیم میزان ارتفاع 56.5 متر بر تعداد 2 طبقه به ارتفاع تقریبی 28 متر برای هر طبقه می رسیم یعنی هر طبقه باید هد 28 متر را تامین کند. با امتداد دبی 180 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع 28 متر، ملاحظه می کنیم که محل تلاقی دو امتداد بر تراش پروانه ø 170/162 خواهد بود. پس پمپ شناور انتخابی ما 425/2a (ø 170/162) خواهد بود.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

تراش پروانه پمپ شناور را بیابید

8. الکتروموتور شناور را انتخاب کنید.

به سراغ منحنی قدرت پمپ BPN 425 رفته و تراش پروانه ø 170/162 را که در قسمت قبل محاسبه شده بود انتخاب می کنیم. حداکثر توان این تراش پروانه را که برابر با 20KW می باشد انتخاب می کنیم. همانطور که پیش تر نیز گفته شد این منحنی برای یک طبقه می باشد، بنابراین توان به دست آمده را در تعداد طبقات ضرب می کنیم. 2×20KW=40KW. با مراجعه به جداول ابعاد و وزن موتورهای شناور پمپیران مدل مناسب با این قدرت یعنی 9A 45 را انتخاب می کنیم. در انتهای مدل الکتروموتورهای پمپیران عدد 3/2 درج می گردد که بیانگر سه فاز بودن الکتروموتور و 2 قطبی بودن آن می باشد. پس الکتروموتور انتخابی ما 9A 45 3/2 بوده که برای پمپ شناور 425/2a (ø 170/162) در نظر گرفته شده است.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

الکتروموتور شناور را انتخاب کنید

راهنمای انتخاب پمپ فشار قوی پمپیران

9. مشخصه های اصلی (هد و دبی) را مشخص کنید

این روش همانند روشی است که برای اندازه گیری ارتفاع و دبی در پمپ شناور به کار رفته است که برای جلوگیری از تکرار از بازگو کردن دوباره آن خودداری می کنیم و فرض می کنیم پس از اندازه گیری دقیق می خواهید پمپ گریز از مرکز فشار قوی را انتخاب کنید که دبی آن 33 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع آن 112 متر می باشد. البته لازم به ذکر است که پمپ گریز از مرکز فشار قوی همزمان یک پمپ گریز از مرکز و چند طبقه است که دارای محفظه مکش، رانش و طبقات می شود.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

مشخصه های اصلی (هد و دبی) را مشخص کنید

10. مدل پمپ فشار قوی wkl را مشخص کنید.

برای این کار کافی است به منحنی همپوشانی پمپ های فشار قوی مراجعه می کنیم که برای دور موتور 1450 دور بر دقیقه و 2900 دور بر دقیقه در کاتالوگ پمپیران موجود است مراجعه می کنیم، سپس نقاط هد و دبی مورد نظر خود را مشخص کرده(33 متر مکعب بر ساعت دبی و ارتفاع 112 متر) و خطی بر هر یک از این نقاط عمود کنید و نقطه برخورد را به دست آورید. برای دبی و هد مورد نظر دو پمپ 65/11 WKL، با دور موتور 1450 دور بر دقیقه و پمپ 50/4 WKL، با دور موتور 2900 دور بر دقیقه به دست می آید.از آنجایی که استهلاک پمپ زمانی که موتور در دورهای بالا در حال گردش است بیشتر است، از این رو برای اینکه پمپی با کارکرد مداوم را تهیه کنید بهتر است پمپ اول با دور 1450 دور بر دقیقه را انتخاب کنید که در مورد مثال ما 65/11 WKL می باشد و در صورتی که نیاز به کارکرد پمپ به صورت متناوب دارید گزینه دوم یا 50/4 WKL برای شما مناسب است. فرض می کنیم که پمپ دوم مناسب کارکردی است که می خواهید به منحنی مشخصات هیدرولیکی پمپ 50 WKL در دور موتور 2900 رفته و مشخصات هیدرولیکی را بررسی می نماییم. لازم به ذکر است که این منحنی مشخصات فقط برای یک طبقه و تراش های مختلف پروانه می باشد.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

مدل پمپ فشار قوی wkl را مشخص کنید

11. قطر پروانه و تعداد طبقات پمپ فشاری قوی WKL را تعیین کنید.

از آنجایی که ارتفاع 112 متر باید ضریب صحیح از ارتفاعی باشد که یکی از تراش پروانه ها برای آبدهی مورد نظر ما فرآهم می نماید، باید توجه داشته باشید که این ضریب بیانگر تعداد طبقات است و در مورد ارتفاع پمپی با آبدهی 33 متر مکعب بر ساعت حالتهایی همچون ارتفاع 33.2 متر برای پروانه بدون تراش Ø165×9، حالت دوم 30.5 متر برای تراش پروانه Ø160، برای حالت سوم 28 متر با تراش پروانه Ø155 و در نهایت 25.5 متر برای تراش پروانه Ø150 وجود دارد که اگر کل ارتفاع (یعنی 112 متر) را به هر یک از این ارتفاع پمپ تقسیم کنید تعداد طبقه به دست می آید، که به ترتیب 3.3، 3.6، 4 و 4.3 است. همانطور که مشاهده می کنید عدد صحیح فقط از طبقه حالت سوم یعنی تراش پراونه Ø155 با ارتفاع 28 متر به دست می آید. بنابراین پمپ مناسب شما یک پمپ فشار قوی 50 WKL با دور موتور 2900 بر دقیقه و چهار طبقه با تراش پروانه Ø155 می باشد که به صورت WKL 50/4a (Ø155) ,2900 rpm نشان داده می شود.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

قطر پروانه و تعداد طبقات پمپ فشاری قوی WKL را تعیین کنید

12. الکتروموتور پمپ فشار قوی wkl را انتخاب کنید.

انتهای منحنی برای تراش پراونه Ø155 را انتخاب کرده و می توانید عدد 4.3 کیلو وات را مشاهده کنید و چون پمپ دارای 4 طبقه است می بایست آن را در 4 ضرب کنید که معادل 17.2 کیلو ولت می شود و انتخاب عددی معادل یا بالاتر از این توان از روی جدول پمپ فشار قوی 50 WKL عدد 22 کیلو وات را در دور موتور 2900 بر دقیقه خواهد داد.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

الکتروموتور پمپ فشار قوی wkl را انتخاب کنید

راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز پمپیران

13. پمپ گریز از مرکز خود را انتخاب کنید.

در واقع به دست آوردن هد و دبی در این مورد نیز همانند پمپ شناور و پمپ فشار قوی است به همین دلیل فقط با مثالی سعی در توضیح آن برای شما خواهیم کرد. فرض کنید که پمپ گریز از مرکز مورد نظر شما دارای آبدهی 50 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع 29 متر باشد. با مراجعه به منحنی همپوشانی در دور موتور 1450 و 2900 دور بر دقیقه می توانید هد 29 متر و دبی 50 متر مکعب بر ساعت را روی منحنی علامت بزنید و سپس دو خط بر هر یک عمود کرده و پمپ 315-65 را برای دور موتور اول و 160-50 را برای دور موتور دوم به دست آورید.
در صورتی که نیاز به کارکرد مداوم پمپ دارید بهتر است دور موتور 1450 دور بر دقیقه را انتخاب کنید و در حالتی که نیاز دارید پمپ در فواصل زمانی عمل کند نیاز به دور موتور 2900 دور بر دقیقه دارید، اما لازم به ذکر است که استهلاک پمپ در دور موتور های بالاتر بیشتر نیز هست.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

پمپ گریز از مرکز خود را انتخاب کنید

14. تراش پروانه پمپ گریز از مرکز را انتخاب کنید.

برای اینکار روش آسانی وجود دارد اگر می خواهید از کارکرد مداوم پمپ 315-65 در دور موتور 1450 بهره ببرید کافی است به منحنی مشخصات هیدرولیکی این پمپ مراجعه کنید و مشاهده خواهید کرد که نقطه تقاطع دبی 50 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع 29 متر، تراش Ø310 را در منحنی بالای نقطه تقاطع به شما خواهد داد. در نتیجه این پمپ گریز از مرکز به صورت 65-315a (Ø310), 1450 rpm می باشد.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

تراش پروانه پمپ گریز از مرکز را انتخاب کنید

15. الکتروموتور پمپ گریز از مرکز را مشخص کنید.

برای اینکار دوباره به منحنی مشخصات هیدرولیکی مراجعه کنید و خطی که بر دبی عمود کرده اید را تا منحنی توان ادامه دهید، برای تراشه Ø310 عدد توان 8.2 کیلو وات است و در جدول این پمپ به دنبال عددی معادل یا بالاتر از 8.2 بگردید، که در این جا 11 کیلو وات برای دور موتور 1450 می باشد.

راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

الکتروموتور پمپ گریز از مرکز را مشخص کنید

در پایان متذکر می شویم شما می توانید از مشاورین گستره آبی، نمایندگی پمپیران، سوالات خود را پیرامون انتخاب و قیمت محصولات پمپیران جویا شوید، همچنین لیست قیمت پمپ شناور پمپیران اکنون در سایت بارگذاری شده است.

6 دیدگاه برای “راهنمای انتخاب پمپ پمپیران

  1. یوسف گفت:

    سلام و خسته نباشید
    تشکر از شما بخاطر مطالب مفیدی که در اختیار ما قرار میدید٪٪
    اگه بخوایم برای یک ارتفاع ۱۳۵ متری یک پمپ فشار قوی(WKL) با دبی تقریبا ۵.۵ مترمکعب بر ساعت انتخاب کنیم بازهم باید اتفاع مورد نظر بر اعداد ۳۳.۲ و ۳۰.۵ و ۲۸ و ۲۵.۵ تقسیم بشه تا طبقه موتور بدست بیاد؟
    اعدادی که باید ارتفاع بر آنها تقسیم بشه تا تعداد طبقات محاسبه بشه چطور بدست میان؟
    ممنون میشم کمکم کنید.

    1. سلام یوسف عزیز، روزتون بخیر، برای رسیدن به پاسخ پرسش خود توصیه میکنیم با مشاورین ما تماس بگیرید. مشاورین ما در انتخاب موتور الکتریکی مناسب برای پمپ فشار قوی با ارتفاع و دبی مد نظر شما راهنماییتون می کنند. شماره های تماس با مشاورین در زیر براتون قرار داده شده است. با تشکر از همراهیتون
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  2. تهمینه گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    ارتفاع رانش پمپ به چه صورت تعیین می شود؟

    1. سلام تهمینه عزیز، برای ارسال مایع از نقطه ای به نقطه دیگه با یک نرخ مشخص نیاز به فشار در داخل سیستم است این فشار باید به اندازه ای باشه که بتونه به مقاومت به سیستم غلبه کنه و بهش میگن هد سیستم. هد سیستم از جمع هدهای استاتیکی (ارتفاع عمودی سطح آب تا محل پروژه)، هد فشاری و هدهای مقاومت سیستم مثل هد اصطحکاکی و سرعتی به دست میاد. میتونین برای مطالعه بیشتر به مقاله هد پمپ چیست مراجعه کنید.
      ممنون از همراهی شما

  3. غزل گفت:

    با سلام
    میخواستم در مورد حروفی که در جدول داده ها قرار گرفته است اطلاعاتی داشته باشم.
    مثلا: در الکتروپمپ شناور در پمپ+موتور یک سری پروانه ها دارای یک سری علامت های انگلیسی وجود دارند و برای یک سری وجود ندارد.
    به طور مثال (9A 453/2 + 466/1a(197/188
    A در اینجا به چه چیزی اشاره دارد ، a به چه موردی اشاره دارد و یا 9 قبل از A به کجا برمیگردد؟
    مورد بعدی اینکه چرا بعضی از پروانه ها دارای این موارد اند و بعضی دیگر خیر؟
    ممنونم

    1. گستره آبی گفت:

      سلام وقت بخیر
      در مورد پمپ های تولیدی شرکت پمپیران حرف
      A
      که در جلوی برخی از پمپ ها قید شده است باید عرض شود که این حرف بیانگر تراش پروانه پروانه پمپ ذکر شده می باشد. به عنوان مثال پمپ شناور
      466/1a
      دارای تراش پروانه با عدد ذکر شده در جلوی آن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *