پمپ آب

پمپ شناور تک فاز

پمپ شناور تک فاز

قبل از این که به بررسی پمپ شناور تک فاز بپردازیم بهتر است در مورد برق تک فاز و توان سه فاز و همچنین مصرف برق پمپ شناور صحبت کنیم، زیرا که درک این مفهوم می تواند به شما در انتخاب الکتروپمپ شناور مناسب کمک کند.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

برق تک فاز در کاربری های عمومی و تجاری و به طور کلی در تجهیزات و وسایلی که قدرت مصرفی آن ها زیر 1000 وات است، مورد استفاده قرار میگیرد. باید به این نکته توجه داشت که برق تک فاز می تواند دارای دو یا سه سیم باشد؛ در طراحی قدیمی سیم کشی برق تک فاز یک سیم به خط قدرت اختصاص داشت و سیم دیگر متعلق به سیم نول بود، اما در سیم کشی های جدید یک سیم ارت (سیم اتصال به زمین) در جهت بهبود امنیت و کارایی به دو سیم فوق افزوده شده است.

پمپ شناور تک فاز برای پمپاژ سیال در ساختمان های مسکونی

پمپ شناور تک فاز برای پمپاژ سیال در ساختمان های مسکونی

با وجود این که برق تک فاز تقریبا در همه جا به سهولت یافت می شود، با این حال برای استفاده الکتروموتورهای بیشتر از 5 اسب (معادل 3.7 کیلو وات) به هیچ وجه توصیه نمی شود. زمانی که دو الکتروموتور تک فاز و سه فاز را با توان یکسان ( بر حسب کیلو وات یا اسب بخار) مقایسه می کنید، متوجه خواهید شد که الکتروموتور تک فاز به صورت چشمگیری جریان بیشتری نسبت به الکتروموتورشناور سه فاز می کشد. به همین دلیل الکتروموتور تک فاز نیازمند سیم پیچی بزرگتری است و این امر بر قیمت آن تاثیر خواهد داشت. علاوه بر این موتور تک فاز در رنج قدرتهای بالا از لحاظ فیزیکی بزرگتر است و به طورکلی بهره وری پایین تری نسبت به موتور الکتروپمپ های سه فاز دارد و نیازمند خازن استارتر نیز می باشد که هزینه مضاعفی را بر خریدار تحمیل می نماید. با توجه به مطالب فوق آیا خرید الکتروموتور شناور تک فاز کار اشتباهی است؟ قطعا خیر، لطفا ادامه مقاله را دنبال کنید تا با مزایای این محصول نیز آشنا گردید.

مزایای الکتروپمپ شناور تک فاز

بهره گیری از الکتروپمپ شناور تک فاز در تخلیه فاضلاب

بهره گیری از الکتروپمپ شناور تک فاز در تخلیه فاضلاب

برای الکتروموتورهای شناور تک فاز مزایای بسیاری را می توان ذکر کرد، اما در اینجا به چند مورد اکتفا می کنیم:

  • در قدرت های پایین ( کمتر از 3.7 کیلوات معادل 5 اسب بخار) الکتروموتورهای شناور تک فاز کوچک تر ساخته می شوند و فضای کمتری را نسبت به موتور شناور سه فاز با همان قدرت اشغال می کنند.
  • در قدرت های پایین همانطور که پیش تر نیز اشاره شد موتورهای شناور تک فاز بهره وری بیشتری نسبت به همتایان سه فاز خود دارند.
  • طول عمر الکتروموتورهای شناور تک فاز تا قدرت 5 اسب بخار بیشتر از موتورهای شناور 3 فاز است و می تواند سال ها به عنوان الکتروموتور شما به وظیفه خود عمل کند، همچنین هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز به مراتب کمتر است.
  • و اما مهم ترین مساله در مورد الکتروموتورهای شناور تک فاز قیمت مناسب و پایین تر آن ها در توان های پایین است، با توجه به موارد گفته شه درباره بهره وری میتوان گفت با هزینه پایین تر می توان از مزیت های بیشتری بهره برد.

"مزایای

معایب الکتروپمپ شناور تک فاز

همانطور که پیش تر هم ذکر شد در توان های بالای 3.7 کیلو وات، موتور شناور تک فاز دارای وزن بیشتری بوده و فضای بزرگتری را اشغال می کند، از طرفی  کارایی و بهره وری آن افت میکند و به مراتب هزینه بیشتری برای خریدار دارد. باید دانست که در توان های بالا هزینه ایزوله کردن الکتروموتورهای تک فاز به مراتب بیشتر از نوع سه فاز آن بوده و گشتاور تولیدی آن (بر خلاف موتورهای سه فاز) یکدست نیست.

پمپ شناور تک فاز برای پمپاژ آب در ساختمانها

پمپ شناور تک فاز برای پمپاژ آب در ساختمانها

اما در پایان باید این نکته را خاطر نشان نماییم که الکتروموتورهای شناور تک فاز نمی توانند اضافه بار را تحمل کنند. اگر سیستم شما به نحوی طراحی شده است که احتمال اضافه بار (overload) در آن بالاست یک الکتروموتور شناور تک فاز انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.
با توجه به مطالب ذکر شده می توان نتیجه گرفت پمپ های شناور تک فاز برای مصارف کوچک و تا توان 3.7 کیلو وات (5 اسب بخار) بهترین گزینه برای خرید هستند اما در رنج های بالاتر باید از الکتروموتورهای سه فاز استفاده کرد.

پمپ شناور تک فاز ایرانی

یکی از صنایع پیشرفته و ریشه دار در کشور را میتوان صنعت پمپ سازی دانست. این مطلب در مورد الکتروپمپ های شناور نیز صادق است. بسیاری از کارخانه های ایرانی سالهاست که تمامی قطعات این محصول را در کشور طراحی و تولید می کنند و با استفاده از دانش روز جهانی و بومی سازی آن با شرایط آب و هوایی کشور ایران توانسته اند به تولیدات با کیفیتی به زعم خریداران و کارشناسان صنعت آب و برق دست یابند. به عنوان مثال کارخانه پمپیران با استفاده از لیسانس و خط تولید کارخانه معتبر KSB آلمان صنعت پمپ را در کشور آغاز کرد و در طی پنجاه سال گذشته توانسته به بالاترین کیفیت در زمینه تولید انواع پمپ دست یابد و در مواردی شرکت KSB را نیز پشت سر بگذارد. به عنوان نمونه می توان از پمپ های خاص BB3 نام برد. در ادامه به بررسی چند برند که در زمینه الکتروپمپ های شناور تک فاز فعالیت دارد می پردازیم:

"<yoastmark

پمپ شناور تک فاز پمپیران

همانطور که پیشتر نیز گفته شد شرکت پمپیران با سابقه ترین و بزرگترین شرکت تولید پمپ در ایران است و خط تولید آن نیز پمپ شناور تک فاز را شامل می شود. الکتروپمپ شناور تک فاز پمپیران جهت رفع نیاز مصرف کنندگان در مناطقی که دسترسی به برق سه فاز به راحتی میسر نیست و جهت کاربری های خانگی، کشاورزی، استفاده در باغ ها، ویلاها و آب نماها و غیره مورد استفاده قرار میگرد. شرکت پمپیران محصولات شناور تک فاز خود را به صورتی طراحی کرده است که هم قابلیت نصب افقی و هم عمودی دارند و از بلبرینگ های با کیفیت به عنوان یاتاقان استفاده میکند.

به کارگیری پمپ شناور تک فاز در ویلا

به کارگیری پمپ شناور تک فاز در ویلا

سیستم خنک سازی الکتروپمپ های شناور پمپیران از روغن استفاده میکند همچنین وظیفه روانکاری قطعات پمپ نیز بر عهده آن است. تمامی قطعات بدنه و سایر قطعات فلزی از جنس استنلس استیل ساخته شده است. یکی از ویژگی های قابل توجه پمپ شناور تک فاز پمپیران امکان قابلیت سیم پیچ مجدد آن است. طراحی و ساخت کوپلینگ (به اتصال الکتروموتور شناور و پمپ شناور کوپلینگ گفته می شود) این محصول تحت استاندارد NEMA (انجمن سازندگان قطعات الکتریکی امریکا) صورت گرفته است و الکتروموتور آن نیز دارای استاندارد IEC34 می باشد. تولیدات شرکت پمپیران در زمینه تولید پمپ های شناور تک فاز را می توان به صورت خلاصه در گروه زیر تقسیم بندی کرد:

پمپ شناور تک فاز یک اینچ

پمپ شناور تک فاز یک اینچ پمپیران یا به عبارت صحیح تر پمپ شناور با خروجی یک و یک چهارم اینچ (1 ¼”) شامل محصولات زیر می شود:

  • الکتروپمپ شناور تک فاز URD 101 که شامل پنچ پمپ بوده، کوچکترین آن ها از الکترو موتور شناور 0.37 کیلو وات با ده طبقه استفاده می کند و و قویترین پمپ اب تک فاز این گروه نیز 38 طبقه بوده و دارای موتور 1.1 کیلوات است.
  • الکتروپمپ شناور تک فاز URD 102 پمپیران دومین گروه پمپی است که از خروجی یک و یک چهارم اینچ (1 ¼”) استفاده می کند. پمپیران در این گروه شش مدل پمپ تولید می کند. اولین پمپ این محصولات 5 طبقه بوده و بر روی آن یک الکتروموتور شناور استیل 0.37 کیلو وات نصب می گردد. با در نظر گرفتن حداکثر 27 طبقه و یک موتور 1.5 کیلو واتی شما قوی ترین پمپ این گروه را خواهید داشت.
ساختمان های تجاری و مسکونی و به کارگیری پپ شناور تک فاز

ساختمان های تجاری و مسکونی و به کارگیری پپ شناور تک فاز

  • محصول دیگر تولیدی پمپیران با خروجی یک و یک چهارم اینچ (1 ¼”) گروه الکتروپمپ شناور تک فاز URD 103 می باشد شما می توانید در این گروه الکتروموتورهایی در رده توان 0.37 تا 2.2 کیلو وات را انتخاب کنید.5 طبقه حداقل تعداد طبقات این گروه و 32 طبقه بالاترین تعداد طبقه ای است که این گروه می تواند داشته باشد
  • آخرین گروه الکتروپمپ های شناور تولیدی شرکت پمپیران که از خروجی یک و یک چهارم اینچ (1 ¼”) استفاده می کند گروه الکتروپمپ شناور تک فاز URD 104 می باشد. توان الکتروموتورهای شناور تک فاز این مجموعه با سری قبل خود فرقی ندارند، اما دبی بیشتر و ارتفاع بیشتری را در بر می گیرد. بالاترین تعداد طبقه قابل نصب این گروه 27 می باشد.

جهت آگاهی از قیمت و موجودی و همچنین انتخاب مناسب پمپ شناور تک فاز 1 اینچ با گستره آبی نمایندگی رسمی پمپیران تماس بگیرید. همچنین میتوانید از صفحه اختصاصی لیست قیمت پمپ شناور پمپیران بازدید فرمایید.

پمپ شناور تک فاز دو اینچ

اگر تصمیم به خرید پمپ شناور تک فاز دو اینچ پمپیران گرفته اید، باید در نظر داشته باشید که شرکت پمپیران سه گروه محصولات با خروجی دو اینچ تولید می کند و از بین این سه گروه پمپ شناور، پمپ مورد نیاز خود را انتخاب نمایید:

  • الکتروپمپ شناور تک فاز URD 106 اولین گروه این مجموعه با خروجی دو اینچ می باشد. چهار پمپ با تعداد طبقات 7، 10، 14 و 20 را می توان با الکتروموتورهای 0.75، 1.1، 1.5 و 2.2 کیلو وات کوپله کرد. قوی ترین پمپ این مجموعه توانایی پمپاژ 4.8 متر مکعب بر ساعت را تا ارتفاع 92 متری دارد و تنها از الکتروموتور شناور دو اینچ تک فاز 2.2 کیلو واتی استفاده می کند.
استفاده از پمپ شناور تک فاز برای تخلیه فاضلاب

استفاده از پمپ شناور تک فاز برای تخلیه فاضلاب

  • مجموعه الکتروپمپ شناور تک فاز URD 108 با چهار پمپ و با قدرت الکتروموتور بین 0.75 تا 2.2 کیلو وات و حداکثر 13 طبقه و خروجی 2 اینچ می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
  • اما قوی ترین مجموعه الکتروپمپ های شناور تولیدی پمپیران متعلق به الکتروپمپ شناور تک فاز URD 112 می باشد. در این مجموعه تنها سه پمپ 112/05، 112/07 و 112/10 وجود دارد. بیشترین میزان دبی در تمامی مجموعه ها متعلق به این مجموعه می باشد و ارتفاع مناسب 50 متر را با موتورهای 1.1 ، 1.5 و 2.2 کیلو واتی تامین می کند.

پمپ شناور تک فاز استیل

نمی توان به طور مشخص محصولی را به عنوان پمپ شناور تک فاز استیل معرفی کرد. تمام مواردی که تاکنون در مورد الکتروپمپ های شناور تک فاز ذکر شد در مورد پمپ های شناور استیل نیز صادق است. تفاوت این محصولات با پمپ های شناور معمولی تغییر جنس بدنه می باشد که معمولا از چدن است و سایر قطعات فلزی نیز از جنس استنلس استیل است.

استفاده از پمپ شناور تک فاز در استخر

استفاده از پمپ شناور تک فاز در استخر

معمولا این محصولات را در صنایع خاص و یا استفاده در شرایطی که درصد خورندگی آن بیشتر از حد معمول است؛ مانند آب های زائد، فاضلاب، مواد شیمیایی، مورد استفاده قرار می دهند. ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد استنلس استیل آن را به بهترین گزینه برای ساخت پمپ شناور تک فاز برای شرایط سخت و مقاومت در برابر مواد شیمایی تبدیل کرده است. افزودن عنصر مولیبدن (molybdenum) به استنلس استیل در حین فرآیند ساخت موجب می شود مقاومت این محصول در برابر خوردگی و اکسیداسیون بالا رود.

با استفاده از این پمپ ها شما می توانید حلال ها، اسید ها، آب دریا و آب شور را با توجه به مقاومت بالای آن به راحتی پمپاژ نمایید. نکته مهم دیگر در مورد استنلس استیل این است که ماده آستنیت را در خود دارد، آلیاژی که دو ماده کرومیوم و نیکل را در بر دارد و باعث می شود مقاومت استیل در برابر حرارت و حفره زایی و خوردگی بیشتر می شود. پمپ های شناور استیل تک فاز در صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، معدن، صنایع دارویی و صنایع نفت مورد استفاده گسترده قرار می گیرد.

"پمپ

قیمت پمپ شناور تک فاز

قیمت پمپ شناور تک فاز

قیمت پمپ شناور تک فاز

موارد بسیاری بر قیمت پمپ شناور تک فاز تاثیر می گذارد. در وهله اول میزان ارتفاع و دبی مورد نیاز اهمیت دارد، با افزایش این مقدار شما نیازمند به الکتروموتور قوی تری هستید و بالطبع باید هزینه بیشتری بپردازید. مساله بعدی برند انتخابی شما در مورد الکتروپمپ تک فاز است. در بازار انواع برندهای مختلف وجود دارد. برندهای خارجی با کیفیت متاسفانه به علت مسائل ارزی بسیار گران هستند و با هزینه به مراتب پایین تر می توانید از برند های ایرانی با کیفیت بالا مانند پمپیران استفاده کنید. از طرفی پمپ شناور چینی با کپی برندهای معروف در بازار وجود دارد که قیمت پمپ شناور چینی مشابه محصولات ایرانی می باشد که اولا کیفیت ساخت و تولید آن ها پایین بوده در ثانی خدمات پس از فروش و قطعات یدکی مناسبی در بازار نیز ندارند و پس از کوچکترین مشکلی باید به صورت یکپارچه پمپ شناور خود را تعویض کنید.

قبل از هر گونه خرید با گستره آبی نمایندگی رسمی پمپیران تماس بگیرید و به صورت رایگان مشاوره خرید پمپ دریافت کنید.

پرسش های متداول در مورد پمپ شناور تک فاز

  1. پمپ شناور تک فاز چیست؟ پمپ شناور تک فاز از الکتروموتور تک فاز بهره می برد، این موتور ها می توانند در هر جایی که برق تک فاز وجود داشته باشد به سهولت مورد استفاده قرار گیرند.
  2. پمپ شناور تک فاز بهتر است یا سه فاز؟ این انتخاب بستگی به نوع کاربری و قدرت الکتروموتور، در قدرت های پایین تر از 3.7 کیلو وات الکتروموتور های تک فاز گزینه مناسب تری هستند.
  3. پمپ شناور تک فاز را می توان در چاه های عمیق استفاده کرد؟ بهترین عملکرد پمپ های شناور تک فاز تا قدرت 3.7 کیلو وات می باشد، اگر پمپ شناور مد نظر شما می تواند تا این قدرت نیاز شما را برطرف سازد گزینه مناسبی خواهد بود، در غیر این صورت استفاده از پمپ های شناور سه فاز توصیه می گردد.
  4. آیا پمپیران پمپ شناور تک فاز تولید می کند؟ بله کارخانجات پمپیران انواع پمپ های شناور تک فاز تولید می کند.
  5. چند نوع پمپ شناور تک فاز وجود دارد؟ تمامی پمپ های شناور، شامل پمپ های شناور درون چاهی، کف کش، لجن کش و … می توانند از الکتروموتورهای تک فاز استفاده کنند.

10 دیدگاه برای “پمپ شناور تک فاز

  1. حسن بزرگزاده گفت:

    سلام برای عمق ۸۴مترتکفازبیشترین دبی چه مناسب است

    1. سلام جناب آقای بزرگزاده عزیز، لطفا برای دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم برای انتخاب پمپ مناسب خود با شماره های موجود در وبسایت گستره آبی تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  2. بهنام رسولی گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده چاه آبی دارم با 20 متر عمق
    و میخوام با یک پمپ به دو نقطه آب ببرم
    که مسیر اول: 200 متر از چاه فاصله دارم
    و مسیر دوم: 650 متر
    برق تکفاز هم دارم و پمپ دو اینچ میخوام

    شما چه گزینه هایی رو پیشنهاد میکنید؟

    1. سلام آقای رسولی عزیز، نیاز به اطلاعات بیشتر و ارائه توضیحات درباره پرسش شما وجود دارد. خواهشمندیم با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  3. محمد گفت:

    باسلام
    من یه شناور میخام ک آب حوض چشمه را به مخزنی با ارتفاع 35 متر عمودی و ادامه راه 300 متر افقی برسونه. مننون میشم راهنمایی کنید

    1. محمد عزیز سلام، لطفا با شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم جهت انتخاب پمپ مناسب و خرید محصول مد نظر شما را خدمتتون ارائه شود.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  4. عمران آرامیان گفت:

    چاه ۱۱۰تا ۱۰۰متری شناورتک فاز و سه فاز دو اینچ پرفشار کدام گزینه بهتر هست و شرایط برای تامین برق تکفاز مناسبت تر هست تا سه فاز
    لطفا راهنمایی کنید

    1. گستره آبی گفت:

      سلام وقت بخیر
      اگر بتوانید شرایط برق سه فاز را تامین نمایید، پمپ شناور سه فاز در اولویت قرار دارد.

  5. بهنام ولیزاده گفت:

    عمق چاه من بیست متر است چه شناور وچه موتور برقی لازم دارم ممنون

    1. سلام جناب ولیزاده عزیز،
      نیاز به اطلاعات بیشتر و ارائه توضیحات درباره پرسش شما وجود دارد. خواهشمندیم با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *