ترانسفورماتور

رادیاتور ترانسفورماتور چیست؟

رادیاتور ترانسفورماتور در واقع از خطوط لوله های تو خالی ساخته می شوند که در محفظه ای کنار هم قرار گرفته اند و قابلیت انتقال انرژی گرمایی را از یک ماده به ماده دیگر دارند تا به هدف اصلی خود که خنک سازی دستگاه است برسند. توجه شود که در برخی از مواقع این رادیاتور ها در ترانسفورماتور قدرت علاوه بر هدف خنک سازی روغن ترانسفورماتور برای کاهش درجه حرارت سیم پیچ ها زمانی که کار می کنند نیز به کار می رود. لازم به ذکر است که رادیاتورها به طور معمول در بالا و پایین ترانسفورماتور با استفاده از خطوط لوله به ترانسفورماتور وصل می شوند. در ادامه بیشتر درباره اینکه ساختار رادیاتور ترانسفورماتور چیست، عملکرد و نحوه نصب آن خواهیم گفت؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

عملکرد رادیاتور ترانسفورماتور

زمانی که بارگذاری ترانسفورماتور انجام می شود و ترانس در حال کار است، جریان الکتریکی در سیم پیچ های این دستگاه شروع به حرکت کرده و جریان می یابد. با جریان یافتن جریان الکتریکی حرارت در سیم پیچ ها افزایش می یابد و این حرارت می تواند درجه حرارت روغن را افزایش دهد. می دانیم که درجه قدرت یک دستگاه الکتریکی بستگی به این دارد که محدودیت افزایش درجه حرارت در آن چقدر باشد و از این رو زمانی که درجه حرارت در روغن عایق افزایش می یابد و این حرارت کنترل شده تا کمتر از حد افزایش یابد، در نتیجه به ترانسفورماتور اجازه می دهد ظرفیت و درجه بالاتری از نظر قدرت داشته باشد. رادیاتور ترانسفورماتور همانطور که اشاره کوچکی به آن شد وظیفه خنک سازی سیستم را به عهده دارد و در نتیجه با نصب آن می تواند فرآیند خنک سازی را سرعت بخشید. در واقع استفاده از این دستگاه به ترانسفورماتور کمک می کند که ظرفیت بارگیری آن افزایش یابد. عملکرد کلی یک رادیاتور برای ترانسفورماتور قدرت به همین روش است. در واقع ترانسفورماتور توزیع روغنی بزرگ و یا ترانس قدرت دارای رادیاتور ورقه ای فشرده هستند که قابلیت جداسازی داشته و همچنین از شیر مجزا بهره می برند. این در حالی است که در ترانسفورماتورهای توزیع کوچک، رادیاتورها بخشی یکپارچه از بدنه ترانسفورماتور به حساب می آیند و روی مخزن اصلی ترانسفورماتور قرار می گیرند. اصول عملکرد رادیاتور ترانسفورماتور بسیار آسان است. این وسیله به افزایش فضای لازم برای از بین بردن حرارت و گرمای ناشی از داغ شدن روغن در اثر کارکرد را از بین می برد. اما زمانی که ترانس مورد نظر از نوع ترانس قدرت است می بایست بیان مرد که به دلیل محدودیت هایی که برای حمل آن وجود دارد، از ساخته رادیاتور یکپارچه با بدنه ترانسفورماتور خودداری می گردد چرا که وزن نهایی بسیار زیاد بوده و به هنگام حمل و نقل دچار مشکل می شود به همین خاطر این رادیاتورها به صورت جداگانه و با قابلیت سرهم بندی با بدنه اصلی ترانسفورماتور ساخته می شوند. زمانی که رادیاتور از بدنه ترانس قدرت جدا می شود جای آن با درز بند یا صفحات مخصوص پوشانده می شوند. همچنین شیر مجزای روی رادیاتور نیز به کم واشر یا درپوش مخصوص پوشیده می شود.

سرهم بندی رادیاتور ترانسفورماتور

برای سرهم بندی این جزء می بایست دقت زیادی به کار رود و همچنین به خاطر داشته باشید که برای خارج کردن آنها از جعبه به هنگام نصب می بایست با دقت و مراقبت عمل نمایید. چرا که هر گونه آسیب کوچک می تواند منجر به نشت روغن از واحد رادیاتور گردد که ورق های استیل فلزی بسیار نازک ساخته شده اند تا برای هدایت گرما از روغن به سمت هوا مناسب باشند. زمانی که از محفظه خارح می گردد می بایست بیرون و داخل رادیاتور با روغن عایق پاک، به خوبی تمیز شود.
از طرفی رادیاتورهای موجود برای ترانسفورماتور توزیع قدرت می تواند بیشتر از یک واحد باشد و در نتیجه هر واحد می بایست به طور جداگانه از محفظه خارج گردد، با روغن عایق تمیز گردد و سپس به درستی نصب شود و سپس به سراغ واحد بعدی بروید. در واقع این کار از یک طرف آغاز و به طرف دیگر ادامه می یابد و می بایست پیش از انجام عمل سرهم بندی حتما صفحات پوششی از بالا و پایین شیر رادیاتور جداگردد. از طرفی اگر در زمان خارج سازی صفحات پوششی درزبندی و یا واشر آسیب ببیند، می بایست با درزبندی جدید جایگزین شود. پس از این مراحل می بایست واحد رادیاتور به صورت عمودی از روی زمین بلند شود و به شیر مخزن اصلی ترانسفورماتور ایران ترانسفو نزدیک گردد، حال درپوش از روی شیر مخزن اصلی برداشته شده و فلنج رادیاتور روی شیر مخزن سوار می شود و با پیچ و مهره و واشرهای تخت و فنری بسته می شود. خاطر نشان می شویم که سایر واحد های رادیاتور را نیز می بایست به همین شکل روی بدنه اصلی دستگاه سوار کرد.
پس از انجام تمامی مراحل سرهم بندی و نصب کامل تمام واحدهای رادیاتور حال زمان آن فرا می رسد که رادیاتور را از روغن عایق پر نمایید. البته این مرحله نیز می بایست به صورت یک به یک برای تمام واحدهای رادیاتور انجام شود. برای اینکار ابتدا می بایست شیر پایین باز گردد و از طرفی شیر تخلیه هوا نیز که در بالای رادیاتور قرار دارد نیز به آرامی می بایست باز شود. در نتیجه روغن از مخزن اصلی ترانسفورماتور به درون واحد رادیاتور وارد می شود و هوا از شیر تخلیه هوا از بالای رادیاتور خارج می گردد و این کار تا زامانی ادامه می یابد که واحد رادیاتور به طور کامل از روغن پر شود و از شیر تخلیه هوا بیرونی بریزد و سپس شیر هوا بسته می شود و شیر بالایی رادیاتور باز می شود.

خنک سازی با رادیاتور ترانسفورماتور چیست

برای اینکه عملیات خنک سازی انجام شود ترانسفورماتور می بایست در حال کار باشد، در این شرایط حجم روغن افزایش می یابد و از فضای بالای مخزن ترانس برق پر می شود و سپس در راستای این مساله روغن از طریق شیر بالایی رادیاتور وارد رادیاتور می شود و با پس دادن حرارت به دیواره های رسانا و نازک رادیاتور خنک می شود. از طریق شیر پایین رادیاتور این روغن خنک شده دوباره به مخزن اصلی باز می گردد. این چرخه تا زمانی که ترانسفورماتور فعال است ادامه می یابد. البته لازم به ذکر است که عمل خنک سازی توسط رادیاتور به کمک فن یا پنکه های مخصوص قابل سرعت بخشیدن است. این فن ها ممکن است روی خود رادیاتورو یا در نزدیکی آن قرار گیرد و به سمت رادیاتورها هوا را بفرستد. در برخی از مواقع که این چرخه به اندازه کافی سریع نیست از پمپ روغن برای افزایش سرعت این چرخش روغن عایق استفاده می گردد.

پرسشهای متداول پیرامون رادیاتور ترانسفورماتور چیست؟

  1. رادیاتور ترانسفورماتور چیست؟ رادیاتور شامل مخازن یا بانکهایی از خطوط لوله ای شکل و نازک و تو خالی هستند که به دلیل رسانایی خاصی که دارند به راحتی حرارت را از یک ماده به ماده دیگر هدایت می کنند.
  2. چرا از رادیاتور در ترانسفورماتور استفاده می شود؟ دلیل استفاده از رادیاتور خنک سازی روغن ترانسفورماتور و حتی به صورت غیر مستقیم خنک کردن سیم پیچ های دستگاه می باشد.
  3. عملکرد رادیاتور ترانسفورماتور به چه صورت است؟ رادیاتور برای خنک سازی ترانسفورماتور استفاده می شود در واقع با ورود روغنی که در اثر حرارت افزایش حجم یافته است از طریق شیر بالای رادیاتور خنک سازی توسط دیواره نازک رادیاتور انجام می شود و سپس روغن خنک شده از شیر پایین دوباره وارد مخزن اصلی می شود.
  4. آیا می توان تمام واحدهای رادیاتور را به طور همزمان روی ترانس سوار کرد؟ خیر، برای سرهم بندی رادیاتور بر روی ترانسفورماتور باید به صورت جداگانه هر واحد را بر روی ترانسفورماتور و مخزن اصلی آن نصب نمایید و پس از نصب دقیق و کامل هر واحد به سراغ واحد بعدی بروید.
  5. برای اینکه رادیاتور بتواند سریعتر روغن را خنک نماید نیاز به چه تجهیزاتی است؟ برای اینکه رادیاتور بتواند کار خود را به درستی و به خوبی انجام دهد و البته سرعت انجام چرخش روغن عایق از مخزن اصلی به رادیاتور و برعکس افزایش یابد می بایست از فن یا پمپ روغن استفاده کرد.