پمپ آب

نحوه انتخاب پمپ شناور چاه عمیق

چاه های آب دارای عمق های متفاوت بود و این میزان می تواند از 16 تا 250 متر متغییر باشد. به همین صورت حجم آب مورد نیاز نیز ممکن است از چند متر مکعب تا چند صد متر مکعب با توجه به نیاز مصرف کنندگان تغییر کند. در این مقاله به عواملی که بر روی انتخاب پمپ شناور چاه عمیق موثر خواهند بود را مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

تعیین مشخصه های اصلی پمپ

نقاط طراحی شده برای پمپ شناور چاه عمیق در واقع ترکیبی از فشار مورد نیاز پمپ یا ارتفاعی که پمپ مجبور به پمپاژ مایع به آن ارتفاع است و میزان آبدهی (دبی) که پمپ فراهم می کند می شود. برای ادامه مقاله به صورت فرضی مقادیر هد و دبی به صورت زیر تعریف می شود:
ارتفاع 216 و آبدهی 15 متر مکعب بر ساعت.
اولین عامل در انتخاب پمپ شناور چاه عمیق فشار است که در صنعت به نام ارتفاع دینامیکی کل نیز شناخته می شود. ارتفاع دینامکی کل فاصله ی عمودی است که آب باید توسط پمپ پمپاژ شود و محاسبه این فشار عوامل متعددی را در بر می گیرد که خارج از بحث این مقاله می باشد، اما به طور کل باید گفت که توان خالص پمپ شناور با هد خالص آن ارتباط مستقیمی دارد و به نوعی بیانگر آن می باشد.
دومین عامل افت هد در لوله هاست و مربوط به اثری می شود که اصطکاک بر روی کاهش میزان جریان آب هنگام عبور از لوله ها می گذارد. اتلاف اصطکاک دارای روابط خاصی است که بر اساس سایز، طول و نوع لوله ها محاسبه می شود.
آخرین عامل میزان جریان پمپ یا دبی است که با توجه به کاربری شما مشخص می شود. هر چه کاربری شما محدودتر و کوچکتر باشد میزان آبدهی کمتری نیز مورد نیاز است مثلا پمپی که برای یک خانه مسکونی نصب می شود نسبت به پمپی که برای زمین های زراعی نصب می شود آبدهی متفاوتی دارد. یافتن این مورد بر روی عملکرد آینده پمپ آب شما تاثیر بسزایی خواهد داشت
برای ثبت این عوامل در رابطه با نقاط طراحی شده نیاز است پیمانکاری که پمپ شما را نصب می کند علاوه بر مشخصاتی که هنگام حفر چاه یادداشت شده است که شامل عمق آب نیز می شود میزان آبدهی که مد نظر دارید را نیز به خاطر داشته باشد بر روی جواز بهره برداری از چاه نیز میزان دبی مجاز شما قید می گردد.

جدول انتخاب پمپ شناور

در این مرحله شما باید تصمیم بگیرید که از کدام شرکت می خواهید پمپ شناور چاه عمیق خود را تهیه کنید، زیرا هر کارخانه نمودار مشخصه مختص به خود را دارد. شما می توانید جهت انتخاب بهتر پمپ خود، مقالات راهنمای خرید پمپ شناور و راهنمای خرید پمپ شناور چاه عمیق را مطالعه فرمایید، همچنین اگر شما پمپ شناور پمپیران را انتخاب کرده اید آموزش انتخاب این محصولات در راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران به صورت کامل توضیح داده شده است. پس از بررسی اطلاعات چاه توسط پیمانکار و تعیین مشخصه های ضروری پمپ، نوبت به بررسی منحنی همپوشانی تهیه شده توسط سازنده پمپ می رسد. در زیر منحنی مشخصه پمپ شرکت Franklin Water نمایش داده شده است. با توجه به این نمودار متوجه می شویم افزایش فشار موجب کاهش جریان می شود. با توجه به این منحنی می توانید پمپ مناسب برای چاه خود را انتخاب نمایید. برای مثال:
در نظر بگیرید که یک چاه با عمق 125 متری دارید که سطح استاتیک آب در این چاه برابر با 60 متر و با آبدهی 5 متر مکعب بر ساعت سطح آب چاه به 90 متر می رسد. این پمپ برای خانه ای نصب شده که 16 متر از سطح چاه بالاتر است. این پمپ شناور نیاز به فشار 50 PSI دارد که این فشار برای ارتفاع حدود 35 متر مناسب خواهد بود. آبدهی 5 متر مکعب در هر ساعت نیز برای این خانه کافی می باشد. در این صورت ارتفاع دینامیک کل برای این خانه به دو صورت محاسبه می شوند. یکی در بهترین شرایط و با بالاترین سطح آب داخل چاه و دیگری در بدترین شرایط و با پایین ترین سطح آب:
1. بهترین شرایط=
60+16+35+11=112@~ 5متر مکعب
2. بدترین شرایط=
125+16+35+11=187@ ~ 5متر مکعب

نحوه انتخاب پمپ شناور چاه عمیق

با توجه به نمودار بالا می بینید که پمپ های بسیاری هستند که با نقطه های سبز و قرمز بین بازه 400 تا 600 فوتی (112 متر تا 187 متر) مشخص شده است اما پمپ هایی که در بخش آبی رنگ قرار گرفته اند مناسب هستند. این بازه به عنوان ماکزیمم بهره وری پمپ آب شناخته می شود که توسط خود شرکت ها مشخص می شود. به یاد داشته باشید همواره موتور قوی تر و بزرگتر برای کاربری شما بهتر نیست و انتخاب پمپ در بازه حداکثر بهره وری می تواند در هزینه و عملکرد شما تاثیر بسزایی داشته باشد. با توجه به شرایط انتخابی شما الکتروموتور شما می تواند سه فاز یا تک فاز باشد. تفاوت این دو محصول را می توانید در مقالات پمپ شناور تک فاز و پمپ شناور سه فاز مطالعه فرمایید.
عوامل دیگری علاوه بر عوامل ذکر شده در انتخاب پمپ دخیل هستند. این عوامل عبارتند از : قطر چاه و قطر لوله رانش، میزان اسیدیته مایع، ویسکوزیته و درجه حرارت سیال، توان الکتریکی پمپ نیز از مواردی است که بر انتخاب پمپ تاثیر می گذارد.

پرسش های متداول در مورد نحوه انتخاب پمپ شناور چاه عمیق

  1. پمپ شناور چاه عمیق چگونه کار می کند؟ این پمپ با استفاده از نیروی الکتریکی انرژی جنبشی به وجود می آورد و سپس آن را به افزیش فشار تبدیل می کند. با افزایش فشار آب به سطح مورد نظر پمپاژ می شود.
  2. چگونه پمپ شناور مناسب انتخاب کنیم؟ دو مشخصه ای که در انتخاب پمپ های شناور حیاتی هستند هد و دبی پمپ است که با توجه به این دو فاکتور می شود پمپ مناسب خود را انتخاب کرد
  3. پمپ شناور چاه عمیق چگونه درون چاه قرار می گیرد؟ این پمپ ها به صورت عمودی درون چاه قرار می گیرد اما باید حداقل عمق غوطه وری برای پمپ که در مشخصات آن ذکر شده است در نظر گرفته شود.
  4. آیا پمپ های چاه عمیق به صورت افقی هم قابل استفاده هستند؟ پمپ شناور چاه عمیق برای پمپاژ آب به صورت عمودی طراحی شدند. اما با در نظر گرفتن شرایط خاصی برخی از پمپ ها قابلیت نصب افقی را نیز دارند.
  5. برای انتخاب پمپ باید هد و دبی توجه کرد یا توان موتور؟ هر سه ی این مشخصات بسیار مهم و قابل توجه هستند اما انتخاب پمپ شناور چاه عمیق نیازمند بررسی مجموعه ای از عوامل است که باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرند.
  6. پمپ های چاه عمیق در چه قسمت هایی کاربرد دارد؟ این پمپ ها زیر مجموعه ای پمپ های شناور هستند که در بسیاری از بخش های مسکونی، صنعت، معدن، کشاورزی و تامین آب آشامیدنی کاربرد دارد
  7. طول عمر پمپ های چاه عمیق چقدر است؟ این پمپ ها در شرایط ایده آل می توانند تا ده سال عمر می کنند.
  8. چه مشکلاتی برای پمپ های چاه عمیق به وجود می آید؟ پمپ های شناور ممکن دچار افت فشار، کاهش آبدهی، افزایش درجه حرارت موتور، سوختن موتور و مشکلاتی از این بابت شوند.
  9. آیا کاهش سطح آب در کار کرد پمپ اختلال ایجاد می کند؟ کاهش سطح آب پدیده ی بسیار مهمی است و قطعا بر روی عملکرد پمپ نیز تاثیر دارد از این رو بهتر است در این مورد با کارشناسان خبره در این امر مشورت کنید.
  10. آیا پمپیران پمپ شناور چاه عمیق تولید می کند؟ بله یکی از محصولات پر فروش پمپیران، پمپ شناور درون چاهی می باشد.
  11. پمپ شناور چاه عمیق سه فاز بهتر است یا تک فاز؟ بستگی به توان مورد نظر شما دارد، در توان های بالاتر از 3 کیلوت وات پمپ های شناور سه فاز عملکرد بهتری دارند.

 

نمایش نظرات

  • باعرض سلام و خسته نباشید.

    لطفا بفرمائید برای چاه باغ با عمق ۳۰ متر چه پمپی استفاده کنم و حدودا چه مبلغی باید پرداخت کنم.
    متشکرم

    • سلام جناب آقای علیرضا ابراهیمی، وقت شما بخیر.
      تعداد محصولاتی که در زمنیه پمپ چاه به کار برده می شوند زیاد هستند و تنها عمق چاه نمی تواند نوع محصول را مشخص کند، از این رو نیازمند اطلاعات بیشتری در باره حوزه کاربری شما هستیم تا بتوانیم شما را در انتخاب پمپ مناسبتان راهنمایی کنیم. پیشنهاد می کنیم با کارشناسان گستره آبی تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره رایگان انتخاب پمپ بهره ببرید.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  • سلام .
    مجددامزاحم میشوم باغی دارم ۱۰۰۰متر که دارای درختان میوه میباشد .
    دراین باغ برای آبیاری قطره ای چاهی زدم به ارتفاع ۱۸ متر کنار چاه منبع آبی گذاشتم به ارتفاع شش متر .پمپی میخواهم که از ته چاه آب را به منبعی که روی چاه گذاشتم به ارتفاع شش متر بریزد . تا از منبع آب را به پای درختان برسانم ... حال به چه پمپی نیاز دارم. ..

    خواسته من نه در حد خونگی است . و نه درحد گشاورزی برای همین احتیاج به راهنمایی شما دارم.. با تشکر فراوان

    • سلام مجدد آقای ابراهیمی عزیز، خواهشمندیم با شماره های گفته شده تماس بگیرید تا بتوانیم راحتتر شما را راهنمایی نماییم. با تشکر

  • با سلام.
    بنده قصد دارم آب را از یک استخر ۱۰×۱۰×۲ متری با ۵۰۰ متر لوله ۴ اینچ پلی اتیلن به استخری با اختلاف ارتفاع ۴۰ متر انتقال بدم‌(زمان انتقال ۳ال۴ ساعت)
    چه پمپ یا شناوری از محصولات شما را انتخاب کنم؟

    • سلام جناب آقای کمالی عزیز، وقت شما بخیر.
      عوامل مختلفی می تواند روی انتخاب پمپ مورد نظر شما موثر باشد و از این رو نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر از شما هستیم. لطفا با کارشناسان گستره آبی تماس حاصل فرمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییند.
      با تشکر
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  • سلام اگر پمپ ما مدام روشن باشه و شیر باز نباشه شناور ما ممکنه بسوزه یعنی مثلا برای مصارف خانگی از چاه باید منبع نصب کنیم یا نیازی نیست میتونه ۲۴ ساعته روشن باشه ؟

    • سلام جناب حاجی بابایی عزیز، شما می توانید برای پاسخ به پرسش خود با مشاورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید. مشاورین ما شما را راهنمایی خواهند کرد و در صورت تمایل نکاتی که می تواند به کارکرد بهتر پمپ شما کمک کند را در اختیارتان قرار می دهند. برای تماس با مشاورین ما اطلاعات تماس در زیر آمده است.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  • یسلام چاه ۴۰ متری لوله ۸اینچ دارم برای ابیاری پنج هزار متر زمین لطفا گزینه شناور مناسب رو بفرمایید برق هم تکفاز هست

    • سلام جناب آقای جباریه عزیز، شما می توانید برای پاسخ به پرسش خود با مشاورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید. مشاورین ما شما را راهنمایی خواهند کرد و در صورت تمایل نکاتی که می تواند به کارکرد بهتر پمپ شما کمک کند را در اختیارتان قرار می دهند. برای تماس با مشاورین ما اطلاعات تماس در زیر آمده است.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

      • باعرض سلام خسته نباشی عمق چاه دویست متر چه پمپی لازمه و حدود پنج کیلو متر لوله سر پمپ وصله تا سر زمین لطفاً راهنمای بفرماید چه پمپی لازمه و چقدر پول لازمه برا پرداخت

        • سلام جناب آقای رهبر عزیز، لطفا برای دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم و پاسخ پرسشهای خود با شماره های موجود در وبسایت گستره آبی تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
          :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
          اطلاعات تماس

  • سلام خسته نباشید،بهتر اینه که سوالهای مردم همین جا پاسخ داده بشه نکه پاس بدین به کارشناسان،،،،خوب بجای شما اول یه کارشناس بزارید اینجا جواب بده تا همه از پاسخهای شما استفاده کنند باتشکر

    • درود بر شما، متاسفانه پاسخ دهی به سوالات تنها در چند جمله دشوار است، باید شرایط محیط نصب، نوع پمپی که برای کاربرد شما مناسب است بررسی شود و به همین خاطر از شما عزیزان خواسته می شود که با تماس با مشاورین به راحتی از مشاوره رایگان بهره مند شوید، با تشکر
      اطلاعات تماس

    • سلام جناب آقای موسی رمضانی عزیز، شما می توانید برای پاسخ به پرسش خود با مشاورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید. مشاورین ما شما را راهنمایی خواهند کرد و در صورت تمایل نکاتی که می تواند به کارکرد بهتر پمپ شما کمک کند را در اختیارتان قرار می دهند. برای تماس با مشاورین ما اطلاعات تماس در زیر آمده است.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

    • سلام جناب آقای فرید عزیز، برای پاسخ به پرسش خود و راهنمایی های مربوط به پمپ شناور مد نظر خود می توانید با مشاورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید. برای تماس با مشاورین ما اطلاعات تماس در زیر آمده است.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

    • باعرض سلام خسته نباشی عمق چاه دویست متر چه پمپی لازمه و حدود پنج کیلو متر لوله سر پمپ وصله تا سر زمین لطفاً راهنمای بفرماید چه پمپی لازمه و چقدر پول لازمه برا پرداخت در ضمن آب باید شش اینچ بکشد

      • سلام جناب آقای رهبر عزیز، خواهشمندیم برای انتخاب پمپ مناسب خود با مشاورین گستره آبی و شماره های موجود در وبسایت ما تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
        :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
        اطلاعات تماس

    • سلام جناب آقای پاکباز عزیز، لطفا برای دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم پیرامون پمپ مد نظر خود، با شماره های موجود در وبسایت گستره آبی تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  • با عرض سلام ،عمق چاه ۸۰مترهست مقدار آب داخل چاه ۱۵مترهست لطفا جهت خرید الکتروپمپ راهنمایی بفرمایید درضمن برق سه فاز ۵۰kvA

    • سلام جناب آقای رمضانلی عزیز، لطفا برای دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم، با شماره های موجود در وبسایت گستره آبی تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس