پمپ آب

پمپ آب خانگی بی صدا

استفاده از پمپ آب خانگی در منازل مسکونی توانسته آب را به اندازه کافی تحت فشار مناسب برای کاربری فرآهم آورد، در واقع پمپ خانگی قادر است آب را از چاه و برکه و یا مخازن آب شهری به راحتی با فشار مناسب از نقطه ای به نقطه دیگر که برای کاربر قابل استفاده باشد منتقل نماید. از طرفی در برخی مواقع یک فیلتر تصفیه در مسیر پمپ قرار گرفته و آب پاکیزه و تمیز را برای خانوار فرآهم می آورد. بسیاری از دو نوع مختلف پمپ در منزل خود استفاده می کنند، پمپ شناور و پمپ سطحی که در بالای سطح زمین قرار می گیرد. این پمپ ها شامل پمپ های سانتریفیوژ، پمپ محیطی، بوستر پمپ ها، جت پمپ ها و البته پمپ به همراه منبع تحت فشار پمپ آب خانگی می باشند.

پمپ های آب امکان جابجایی سیال از نقطه ای به نقطه دیگر را امکان پذیر می نمایند و در واقع پمپ ها برای اینکه بتوانند سیال را پمپاژ کنند به قدرتی نیاز دارند که با بهره گیری از منبع تغذیه و عملکرد موتور فراهم می شود و این قدرت صدایی ایجاد می کند که بسته به نوع موتور می تواند کم یا زیاد باشد. پمپ آب بی صدا در بیشتر مواقع در استخرها و حوضچه های آب استفاده می شود و پمپ آب بی صدا ویژگی هایی دارد که شامل تکنولوژی برای کاهش صدای پمپ آب، طراحی خاص برای جلوگیری از صدای اضافی و ارتعاشات و حتی استفاده از فوم صوتی به عنوان مواد جذب کننده صدا می گردد. در واقع پمپ آب بی صدا علاوه بر عملکرد اصلی خود یعنی پمپاژ سیال به گونه ای طراحی می شوند که صدایی اضافی و مزاحم ایجاد نکنند تا صدا حداقل شود.

ولی آیا واقعا پمپ آب بی صدا وجود دارد یا نه؟ اگر بخواهیم واقع گرا باشیم نمی توانیم بگوییم که پمپ آب به طور کامل بی صدا است. با این حال برخی از انواع پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند تا حداقل صدای ممکن را داشته باشند و یا طوری ساخته شوند تا ارتعاشات کم شود. اما به این معنی است که این پمپ ها صدایی ندارند. عبارت پمپ آب بی صدا به معنی این است که پمپ دارای سطح صدا و ارتعاشات کمتر است.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

درست است که انواع این پمپ ها صدای زیادی تولید نمی کنند ولی زمانی پیش می آید که صدای پمپ افزایش یافته و شاید آزاردهنده شود. البته می توان این مشکلات را به راحتی برطرف کرد فقط کافی است بدانید به چه دلیل این صدا بروز کرده است. با این حال انواع پمپ وجود دارند که صدای آنها بسیار کم است و حتی در برخی از موارد برای اینکه سطح پایین بودن صدا مشخص گردد با یک جدول مشخصات صدا بررسی می شود تا به خریدار این اطمینان داده شود که پمپ آب خانگی بی صدا است.

عوامل موثر بر صدای پمپ خانگی

برای اینکه بتوانید انواع پمپ آب خانگی بی صدا را بشناسید بهتر است اول بدانید که صدا در پمپ به چه دلیل به وجود می آید. اگر بخواهیم دقیق تر درباره صدای پمپ صحبت کنیم می بایست به این نکته اشاره کنیم که صدای پمپ ناشی از لرزش در لوله ها به هنگام پمپاژ و در محفظه پمپ به وجود می آید. این لرزشها با هوای اطراف دستگاه واکنش نشان می دهند و در نتیجه یک صدای گوش خراش از این کنش به وجود می آید. در واقع جریان داشتن آب در حال انتقال نوسانات که در فشار ایجاد شده توسط پمپ وجود دارد بر روی این صدا ها اثر گذاشته آن را افزایش می دهد. نوسانات در فشار زمانی به وجود می آید که انرژی توسط پره پروانه به سیال منتقل می گردد. محدود بودن تعداد پره ها در پروانه منجر به نوسان فشار مقطعی می شود و دامنه نوسانات آن پس از گذر از پره ها به شدت تغییر می کند. برای بسیاری از پمپ های یک طبقه تک حلزونی جریان گفته شده و نوسانات فشار عامل بروز صدا می باشند ولی در برخی مواقع موتور پمپ آب نیز این صدا را چندین برابر می نماید. در پمپ های چند طبقه که به طور معمول صدای زیادی ایجاد می کنند این صدا ناشی از پمپاژ سیال با هد زیاد پس از گذر از هر طبقه است و حتی رانش آن از آخرین طبقه و لوله خروجی با هد زیاد می تواند صدای زیادی ایجاد کند. همه موارد گفته شده در بالا برای زمانی است که پدیده کاویتاسیون وجود نداشته باشد. زمانی که پدیده کاویتاسیون در پمپ و شیرآلات آن رخ دهد، صدای برخاسته از پمپ حتی بیشتر شده و واضح تر به گوش می رسد. البته لازم به ذکر است این صدا خود به ما علامت میدهد که پمپ دچار آسیب شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات وجود دارد. در واقع اگر بخواهیم تقسیم بندی درستی داشته باشیم صدا در پمپ ناشی از جریان سیال، فشار ایجاد شده توسط پره های پروانه و کاویتاسیون است و در محرکه پمپ، موتور، دنده ها و یاتاقان و از طرفی درایو فرکانس متغیر عامل بروز صدا هستند.

میزان صدای پمپ آب بی صدا

با توجه به عوامل مختلف که در ادامه به آن خواهیم پرداخت می بایست اشاره نماییم که میزان صدای پمپ آب می تواند حداقل یا حداکثر شود. این عوامل شامل نوع پمپ، توان موتور، طراحی پمپ، محیط نصب و کاربری پمپ آب، وضعیت نصب اینکه پمپ زیر آب ( پمپ شناور) یا به صورت خشک (پمپ گریز از مرکز و پمپ فشار قوی) نصب شود و البته شرایطی که پمپ در آن به کار گرفته می شود. میزان صدای پمپ آب بی صدا با واحد دسی بل dB اندازه گرفته می شود و پمپ های آب بی صدا به طور معمول از تکنولوژی و موادی استفاده می نمایند که صدا را کاهش دهد. صدا پمپ پکیج و انواع پمپ آب بی صدا بین 50 تا 60 دسی بل در نظر گرفته می شود و این مقدار بسته به شرایط محیطی و نوع پمپ می تواند تغییر کند.

پمپ آب بی صدا برای داخل آپارتمان

یکی از نکات مهم در به کارگیری پمپ آب در آپارتمان میزان صدای این پمپ هاست چرا که هر چقدر مقدار صدای پمپ بیشتر باشد متقابلا کیفیت زندگی راحت تر به دلیل صدای زیاد کاهش می یابد. پمپ آب بی صدا برای آپارتمان جهت مصرف در سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهیه آب گرم برای شوفاژ، سرویس بهداشتی و حتی آشپزخانه ها به کار گرفته می شود. در واقع از پمپ آب آپارتمانی بی صدا زمانی استفاده می شود که سرعت پمپاژ می بایست زیاد باشد و درعین حال صدای آن نیز کم باشد. پس به هنگام انتخاب پمپ آب بی صدا نیاز به توجه به نکاتی است که شامل نوع کاربری پمپ آب یعنی کاربردهای گرمایشی، سرمایشی و یا تامین آب خانگی می باشد، ظرفیت و فشار پمپ آب برای تامین نیازهای روزانه، محل نصب در جایی که دسترسی به پمپ آب به راحتی صورت گیرد و همچنین صدای آن زننده نباشد، قیمت پمپ آب بی صدا برای آپارتمان و کیفیت آن که توصیه می شود از برندهای معتبر انتخاب می گردد.

انواع پمپ آب بی صدا آپارتمانی یا خانگی

پمپ آب بی صدا برای داخل واحد آپارتمان مناسب می باشند و در انواع مختلفی تهیه می شوند که شامل بوستر پمپ، پمپ های گردشی، بوستر پمپ آب سرد، پمپ بوستر آب گرم و پمپ فاضلاب می گردند. بوستر پمپ ها به افزایش فشار آب کمک نموده و در سیستم های آب گرم صنعتی و خانگی به کار گرفته می شوند. پمپ های گردشی برای چرخش سیال در سیستم گرمایش مرکزی و رادیاتورها به کار برده می شوند.
علاوه بر آنچه گفته شد بوستر پمپ آب سرد علاوه بر افزایش فشار آب به تقویت آب سرد و بوستر پمپ آب گرم نیز برای افزایش فشار و تامین آب گرم در سیستم گرمایشی به ترتیب آب سرد و گرم را نیز تامین می نماید. پمپ های فاضلاب نیز برای پمپاژ آب فاضلاب به عنوان پمپ آب داخل واحد استفاده می گردد که بهتر است صدای کمی داشته باشد.

توان پمپ آب بی صدا

توان پمپ آب بی صدا به عوامل مختلفی از جمله نوع پمپ اینکه بوستر پمپ، پمپ گردشی، پمپ آب سرد و پمپ آب گرم و غیره باشد و فشار پمپ آب که روی صدای پمپ آب تاثیر مستقیم می گذارد، دبی پمپ، مشخصات فنی پمپ از جمله دور موتور، ضریب کارایی بستگی دارد که روی توان پمپ تاثیر می گذارد.
از طرفی می بایست اشاره نماییم که این پمپ های خانگی دارای توانی بین 0.5 تا 5 اسب بخار هستند. از جمله محبوبترین انواع پمپ های آب بی صدا که بین مصرف کنندگان محبوب است شامل پمپ آب بی صدا نیم اسب یا پمپ آب خانگی نیم اسب بی صدا و پمپ آب 1 اسب بی صدا می گردد.

بهترین پمپ آب خانگی بی صدا

بهترین پمپ آب بی صدا با توجه به نیازها و شرایط خاص هر خانه انتخاب می شوند. برای اینکه بتوانید بهترین برندهای پمپ آب خانگی بی صدا نیاز است به نکاتی توجه شود.

  • صدای پمپ آب: صدای کم پمپ گزینه ای است که این پمپ ها را برای مصارف خانگی مناسب می نماید.
  • کیفیت ساخت پمپ: بهتر است به هنگام انتخاب پمپ برندی با کیفیت و با سابقه انتخاب کنید تا عمر مفید پمپ افزایش یابد.
  • توان پمپ آب خانگی: برای اینکه پمپ های آب بتوانند عملکرد درستی داشته باشند نیاز است توان پمپ آب با اندازه خانه هماهنگ باشد.
  • ضریب کارایی: هر چقدر ضریب کارایی پمپ آب بالاتر باشد، در نتیجه انرژی کمتری مصرف می شود و صرفه جویی در هزینه یک پمپ را به پمپی مناسب تبدیل می نماید.
  • مقیاس استفاده از پمپ آب: ابعاد پمپ بسته به نیازهای خانه متفاوت است و می بایست پمپ ها با ابعاد مناسب انتخاب شوند تا جای کمتری به خود اختصاص دهند و در مکان مناسب نصب گردد.

برای معرفی بهترین پمپ آب خانگی بی صدا بهتر است به برندهایی اشاره کنیم که در بازار امروز کیفیت بالا و صدای کم را ارائه می دهند. پمپ آب داب، پمپ آب پنتاکس، پمپ آب خانگی بی صدا داب booster silent و پمپ آب بی صدا آلمانی شامل گرندفوس از جمله این پمپهای آب خانگی به حساب می آید.
پمپ آب خانگی بی صدا آلمانی برند گراندفوس یکی از انواع پمپ خانگی با کیفیت بی صدا است که برای مصارف مختلف از جمله پمپ آب خانگی، پمپ گرمایشی، بوستر پمپ و غیره با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته اقدام به تولید این محصولات می نماید.

پمپ آب خانگی بی صدا

همانطور که پیشتر گفته ایم امکان اینکه پمپ آب به طور کامل بی صدا باشد وجود دارد ولی پمپ اب بی صدا در برندهای مختلف قابلیت استفاده در منازل و آپارتمان را دارد و به گونه ای طراحی شده است که کمترین میزان صدا را داشته باشد. با استفاده از تکنولوژیهای روز و البته مهندسین خبره امروزه برندهای مختلف اقدام به تولید انواع پمپ آب خانگی می نمایند که پیشتر درباره این برندها گفته ایم که مصارف خانگی دارند و دارای نویز و ارتعاشات کم هستند. خرید پمپ آب خانگی بی صدا یکی از اولویتهای دنیای امروز است چرا که پمپ آب خانگی در صورتی که صدای زیادی داشته باشد می تواند روی کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. در واقع اگر بخواهیم دقیق به زندگی های امروزی نگاه کنیم متوجه می شویم که مصرف کنندگان در تمام طول روز با دنیای شلوغی سرو کار دارند که مایلند با ورود به خانه خود از این شلوغی رهایی یابند. از این رو پمپ اب بیصدا خانگی بهترین گزینه بین انواع پمپ آب خانگی به حساب می آید.

نکاتی برای کاهش صدای پمپ‌های خانگی

رعایت یک سری از نکات می تواند به حتی کمتر شدن حداقل صدای پمپ کمک کند. در این جا مایلیم برای کاهش صدای پمپ آب خانگی کم صدا نکاتی را با شما در میان بگذاریم که در ادامه خواهید خواند.

  • توجه به محل نصب: محل نصب پمپ روی لرزش و ارتعاشات تاثیری زیادی دارد و در نتیجه هر چقدر این ارتعاشات کمتر باشد صدا نیز کمتر خواهد شد. پمپ آب خانگی بهتر است به صورت مستقیم به سازه های ساختمان متصل نشود.
  • اتصالات یا تسمه های انعطاف پذیر: با استفاده از این اتصالات بین پمپ و لوله و انعطاف پذیری آنها می توان ارتعاشات را کم نمایید و در نتیجه به هدفمان که کاهش صدای پمپ است خواهیم رسید.
  • عایق برای پمپ: برای اینکه صدای پمپ آب خانگی کم شود بهتر است از عایق های صوتی استفاده نمایید تا انتقال صدا به محیط اطراف کاهش یابد و معمولا این کار با متریالی از جنس فوم صوتی، پنلهای عایق صوتی و غیره انجام می شود.
  • تعمیر و نگهداری به صورت منظم: در صورتی که تعمیر و نگهداری در دوره های منظم انجام شود پمپ ها به درستی نصب و کار می کنند و تعمیرات دوره ای عملکرد پمپ را بهینه نموده و صدا کاهش می یابد.

پمپ آب ساختمان

پمپ آب ساختمان یکی از تجهیزات مهم در تامین و توزیع آب در ساختمان است و از پمپ های خانگی برای افزایش فشار آب، تامین آب سرد و گرم و البته تخلیه فاضلاب و غیره بهره برده می شود. پمپ آب ساختمان انواع مختلفی دارند که پیشتر درباره آن گفته ایم. با توجه به تعداد طبقات ساختمان ابعاد پمپ یعنی هد پمپ و دبی پمپ متفاوت می باشد. می توانیم این پمپ ها را با توجه به تعداد طبقات دسته بندی کنیم. پمپ آب برای ساختمان 1 طبقه، پمپ آب برای ساختمان 2 طبقه، پمپ آب برای ساختمان 3 طبقه، پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه و بالاتر از جمله دسته بندی است که برای پمپ های آب خانگی بی صدا در نظر گرفته می شود.
پمپ آب همچنین دارای طرح های مختلفی از جمله پمپ گریز از مرکز، پمپ شناور، پمپ خورشیدی، پمپ دیافراگمی و نهایتا پمپ های دوقلو از انواع پمپ آب می باشد. پمپ های گریز از مرکز برای ایجاد فشار و انتقال آب با فشار بیشتر بهره برده می شود. پمپ شناور نوعی از پمپ گریز از مرکز با قابلیت شناور شدن در سیال می باشد و می توانید پمپ شناور را در درون چاه قرار داده و از پمپ به آسانی برای پمپاژ سیال استفاده نمایید. پمپ های خورشیدی از انرژی خورشید استفاده می نمایند تا جریان آب ایجاد گردد و برای مناطقی که دسترسی به نور خورشید وجود ندارد پر کاربرد است. پمپ های دیافراگمی برای انتقال سیال با فشار کم و مواد شیمیایی غلیظ استفاده می شوند و پمپ های دوقلو از دو پره برای افزایش فشار و دبی آب استفاده می گردد. سایر انواع پمپ آب نیز شامل پمپ آب بدون مخزن، پمپ آب بی صدا بشقابی، پمپ آب کم صدا چند مرحله‌ای و بوستر پمپ آب بی صدا می گردد.

پمپ آب بی صدا قیمت

قیمت پمپ آب خانگی بی صدا با توجه به ظرفیت، کیفیت، ابعاد و کاربری پمپ متفاوت خواهد بود. قیمت پمپ آب بی صدا برای داخل واحد و قیمت پمپ آب بی صدا خانگی با توجه به کیفیت پمپ و اینکه تا چه اندازه صدا در هنگام کارکرد پمپ کاهش یافته است روی قیمت پمپ موثر است.

انواع پمپ آب خانگی بی صدا

شرکت های تولید کننده پمپ آب خانگی همیشه در صدد ساخت پمپ آب خانگی بی صدا بوده اند و با پیشرفت تکنولوژی و به کار گرفتن آن در ساخت قطعات پمپ و طراحی دقیق تر پروانه ها و البته تلاش در کاهش احتمال بروز کاویتاسیون در پمپ تلاش خود را کرده اند تا از بروز صدای ناخواسته جلوگیری کنند. در واقع شرکت های سازنده پمپ خانگی همیشه سعی در بهبود شرایط پمپ در موارد گفته شده دارند. از این رو پمپ هایی از جمله بوستر پمپ لئو از مدل MAC550، پمپ داب E.Sybox mini 3 از نوع بوستر پمپ ها، بوستر پمپ داب silent و پمپ گراندفوس SCALA2 از نوع کم صداست که می توان از آنها استفاده کرد. لازم به ذکر است که صدای تولید شده برای اینکه کم باشد، باید کمتر از 50 دسی بل بوده و در منحنی مشخصات فرکانس صدا در کاتالوگ پمپ آب خانگی این ویژگی مشخص گردد. پمپ لئو MAC550 دارای سطح صدای کمتر از 47 دسی بل می باشد که ناشی از موتوری است که با آب خنک می شود. همچنین مدل E.Sybox mini 3 از سری کارهای شرکت داب دارای موتوری است که از 3 روتور بهره برده به همین خاطر صدای ناشی از پمپاژ و حتی سطح انرژی مصرفی در رساندن فشار مورد نیاز در خانه کاهش می یابد و این مساله در مورد پمپ بوستر سایلنت داب نیز صادق است. و در نهایت پمپ خانگی گراندفوس نیز که مدل SCALA2 خود را با موتور خنک شوند با آب ارائه نموده و صدای آن کمتر از 47 دسی بل بوده و در واقع کمتر از ماشین لباس شویی های مدرن صدا ایجاد می کند و این پمپ ها بهترین پمپ آب خانگی بی صدا به حساب می آید.

خرید پمپ آب خانگی بی صدا

خرید یک پمپ آب خانگی علاوه بر اهمیتی که صدای پمپ دارد، شامل نکاتی از جمله میزان دبی و فشار، مطابقت داشتن این دو فاکتور با عواملی از جمله مساحت ساختمان، طبقات آن و البته تعداد شیرآلاتی که برای تامین آب مورد نیاز مصرفی در ساختمان به کار رفته، می شود. توجه داشته باشید که در حالت عادی این نکات مهم تر از خرید پمپ آب خانگی بی صدا است چرا که شما می توانید با انجام روشهایی صدای پمپ را کاهش دهید و ساختن یک محفظه اکوستیک از چوب والیاف که صدا از آن خارج نشود یکی از روشهایی است که می تواند به این فرآیند کمک کند. پمپ آب خانگی بی صدا کوچک نیز برای استفاده در مواردی که سطح دبی مورد نیاز و میزان هد کم است قابل استفاده می باشد. شما می توانید برای راهنمایی بیشتر به وبسایت گستره آبی مراجعه نمایید و با تماس با کارشناسان گستره آبی از مشاوره رایگان انتخاب پمپ بهره جویید.

خوانندگان گرامی توجه داشته باشند مقاله نوشته شده ترجمه و ترکیبی از منابع زیر است؛

  1. ksb.com/centrifugal-pump-lexicon/noise-in-pumps-and-systems
  2. ecodepot.co.za

سوالات پرتکرار مربوط به پمپ آب خانگی بی صدا

  1. دلیل اهمیت به کار بردن پمپ آب خانگی چیست؟ استفاده از پمپ آب خانگی در منازل مسکونی توانسته آب را به اندازه کافی تحت فشار مناسب برای کاربری فرآهم آورد، در واقع پمپ خانگی قادر است آب را از چاه و برکه و یا مخازن آب شهری به راحتی با فشار مناسب از نقطه ای به نقطه دیگر که برای کاربر قابل استفاده باشد منتقل نماید.
  2. چطور آب خروجی را پمپ خانگی را تصفیه کنید؟ در برخی مواقع یک فیلتر تصفیه در مسیر پمپ قرار گرفته و آب پاکیزه و تمیز را برای خانوار فرآهم می آورد.
  3. عوامل موثر بر صدای پمپ آب خانگی چیست؟ صدای پمپ ناشی از لرزش در لوله ها به هنگام پمپاژ و در محفظه پمپ به وجود می آید.
  4. چطور لرزش در لوله ها به هنگام پمپاژ سیال از پمپ منجر به تولید صدا می شود؟ این لرزشها با هوای اطراف دستگاه واکنش نشان می دهند و در نتیجه یک صدای گوش خراش از این کنش به وجود می آید. در واقع جریان داشتن آب در حال انتقال نوسانات که در فشار ایجاد شده توسط پمپ وجود دارد بر روی این صدا ها اثر گذاشته آن را افزایش می دهد.
  5. چطور یک پمپ آب خانگی مناسب بخرید؟ خرید یک پمپ آب خانگی علاوه بر اهمیتی که صدای پمپ دارد، شامل نکاتی از جمله میزان دبی و فشار، مطابقت داشتن این دو فاکتور با عواملی از جمله مساحت ساختمان، طبقات آن و البته تعداد شیرآلاتی که برای تامین آب مورد نیاز مصرفی در ساختمان به کار رفته، می شود.