پمپ آب

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

در این مقاله به بررسی نحوه انتخاب پمپ شناور پمپیران پرداخته خواهد شد، چه المان هایی باید لحاظ شود و به چه نکاتی باید توجه کرد:باید قبل از هر چیز این موضوع در نظر گرفته شود که راهنمای پیش رو صرفا طرز کار جداول و کاتالوگ های محصولات پمپیران را به شما آموزش می دهد و در فرآیند انتخاب پمپ ممکن است موارد بسیار تاثیرگذار دیگری نیز وجود داشته باشد، پس توصیه می گردد حتما از نمایندگی پمپیران مشاوره رایگان دریافت نمایید تا تمامی نکات انتخاب پمپ را در نظر گرفته و مناسب ترین پمپ شناور را برای کاربری مورد نظر شما انتخاب گردد. در ادامه باید به برخی از مفاهیم پمپ شناور به طور مختصر توجه فرمایید:
دبی: میزان حجم سیالی که در مدت زمان مشخص توسط پمپ شناور از یک محل به محل دیگر پمپاژ می شود و در بازار این بیشتر بر حسب متر مکعب بر ساعت یا لیتر بر دقیقه بیان می شود.
هد: میزان ارتفاع عمودی که پمپ شناور باید سیال را پمپاژ نماید همچنین در محاسبات ارتفاع مسیر های افقی و سایر موارد با ضرایب خاصی نیز باید لحاظ گردد این مقدار عموما با متر بیان می گردد.
لوله خروجی: قطر لوله خروجی متصل به پمپ شناور که با اینچ بیان می گردد.
قطر چاه: پمپ شناور چاه عمیق طراحی کپسولی شکلی دارند به همین علت می توانند در چاه ها با دهانه کوچک نیز به کار روند هر چند قبل از استفاده باید قطر چاه اندازه گرفته شود و با مشخصات پمپ شناور چاه عمیق تطبیق داده شود.
برای انتخاب صحیح پمپ شناور پمپیران مراحل زیر را دنبال می کنیم:

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

1. منحنی همپوشانی پمپ شناور پمپیران را تهیه کنید

مرحله اول تهیه منحنی همپوشانی پمپ شناور پمپیران می باشد، این منحنی را می توانید به صورت رایگان در کاتالوگ های ارائه شده شرکت پمپیران و یا از گستره آبی یا سایر نمایندگی های پمپیران تهیه فرمایید همچنین می توانید این مجموعه را در بخش دانلود کاتالوگ ها، دانلود فرمایید. نمونه این نمودار در زیر نشان داده شده است:

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

2. هد و دبی مورد نیاز خود را مشخص کنید.

میران هد و دبی مورد نیاز خود را مشخص کنید، دبی مجاز چاه در جواز صادر شده برای چاه شما قید شده است، همچنین می توانید از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید. میزان ارتفاع عمودی و طول افقی پمپاژ هر پروژه باید به صورت دقیق مشخص گردد، این مرحله بسیار حائز اهمیت است و در نتیجه انتخاب پمپ شناور سه فاز شما تاثیر بسیار زیادی دارد.
برای ادامه بحث فرض می کنیم که آبدهی مورد نیاز 179 متر مکعب بر ساعت بوده و ارتفاع پمپاژ نیز بالغ بر 54 متر نیز در نظر گرفته شده است.

3. مدل پمپ شناور را انتخاب کنید.

حالا به منحنی همپوشانی الکتروپمپ های شناور دقت می کنیم این منحنی دارای دو محور می باشد. به محور افقی (آبدهی/ CAPACITY) مراجعه کرده و میزان دبی مورد نیاز خود را در محور آبدهی مشخص کرده و آن را امتداد می دهیم سپس میزان ارتفاع یا همان هد پمپاژ مورد نیاز را در محور عمودی (ارتفاع/HEAD) مشخص می کنیم و آن را امتداد داده و تا امتداد آبدهی ما را قطع کند. به تصویرتوجه کنید. همانطور که در تصویر نشان داده می شود محل تقاطع در پمپ شناور BPN 425 قرار گرفته است. آیا انتخاب پمپ پایان پذیرفته است؟ خیر، به مرحله بعدی توجه فرمایید:

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

4. تعداد طبقات پمپ شناور را مشخص کنید

خب تا اینجا پمپ آب انتخاب شده ما BPN 425 بوده است به منحنی این پمپ مراجعه می کنیم. این منحنی نیز دارای دو محور است . در قسمت پایین با مشخص کردن میزان آبدهی( 179 متر مکعب بر ساعت ) و امتداد آن متوجه می شویم که منحنی افت سوپاپ را در نقطه ای قطع می کند با امتداد آن به محور مقابل، میزان افت سوپاپ برای آبدهی 180 متر مکعب در ساعت برابر 1.5 متر است. این عدد را باید به ارتفاع اولیه مشخص شده اضافه کنیم : 55.5=1.5+54

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

اگر به منحنی و اطلاعات آن دقیق بیشتری داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که اطلاعات نمودار صرفا برای یک طبقه ارائه شده است و نهایت ارتفاع یک طبقه نیز از 55.5 متر کمتر است. میزان ارتفاع پمپ یک طبقه BPN425 در دبی 180 متر مکعب بر ساعت در کاتالوگ برابر 31 متر اعلام شده است، با تقسیم ارتفاع بر ارتفاع یک طبقه خواهیم داشت:

55.5/31=1.79≅2

یعنی 2 طبقه، حالا با تقسیم ارتفاع بر 2 میزان ارتفاع هر طبقه را مشخص می کنیم

55.5/2=27.75≅28

محل تلاقی میزان آبدهی 180 متر مکعب بر ساعت را با میزان ارتفاع 28 متر مشخص کرده و تراش پروانه نیز معین می گردد.که با ملاحظه نمودار برابر با 162/170 Ǿ خواهد بود.

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

پرسش های متداول در مورد راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

  1. برای انتخاب پمپ شناور دانستن چه نکاتی ضروری است؟ برای انتخاب پمپ شناور باید میزان آبدهی، ارتفاع پمپاژ و قطر لوله خروجی و همچنین قطر چاه و غیره را بدانیم.
  2. پمپ های شناور پمپیران با یک عدد بیان می شود، معنی این اعداد چیست؟ عدد اول بیانگر گروه پمپ شناور بوده و عدد دوم معرف تعداد طبقات آن است به عنوان مثال پمپ شناور 345/6 متعلق به گروه 345 و دارای 6 طبقه می باشد.
  3. پمپ شناور من در کاتالوگ دارای هد و دبی مشخصی است آیا می توانم میزان دبی را کاهش و ارتفاع را افزایش دهم؟ هد و دبی مشخص شده در کاتالوگ پمپ های شناور بیانگر پر بازده ترین و کارآمد ترین حالت دستگاه می باشد که تحت آن پمپ شناور شما عمر طولانی تری خواهد داشت اما می توانید از دبی و ارتفاع های دیگر نیز استفاده کنید.
  4. آیا پمپ های شناور پمپیران را می توان به صورت افقی نصب کرد؟ پمپیران شناورهای مختلفی تولید می کند، بسیاری از پمپ های شناور تولیدی این شرکت تا طبقه مشخصی امکان نصب به صورت افقی تحت ضوابط خاصی را دارند.
  5. آیا می توان سیال دیگری جز آب را با پمپ شناور پمپیران پمپاژ کرد؟ میزان ویسکوزیته و ذرات موجود در سیال باید بررسی شود اگر این میزان از 150 سانتی استوکس کمتر باشد می توان از شناور های معمولی استفاده کرد در غیر این صورت با کارشناسان پمپیران مشورت نمایید.
  6. آیا از پمپ شناور پمپیران می توان به عنوان بوستر استفاده کرد؟ بله از این الکتروپمپ ها می توان برای جبران افت فشار یا کمبود دبی در سیستم های آبرسانی استفاده کرد.
  7. آیا پمپ شناور پمپیران می تواند آب حاوی شن را پمپاژ نماید؟ بله، به طور معمول اگر شن درون آب از 25 گرم در متر مکعب کمتر باشد پمپ های شناور معمولی پمپیران توانایی پمپاژ آن را به راحتی دارند در غیر این صورت باید آلیاژ پمپ تغییر کند.
  8. آب مورد استفاده من دارای 3000 گرم شن در متر مکعب می باشد، چه راهکاری برای پمپاژ ان وجود دارد؟ شرکت پمپیران با تغییر آلیاژ پروانه پمپ شناور به برنز مخصوص امکان پمپاژ این گون آب ها را نیز فراهم کرده است، شما می توانید با متخصصین پمپیران مشورت نموده و از سایر موارد فنی اطلاع کسب نمایید.
  9. آیا پمپ های شناور پمپیران حتما باید درون آب قرار بگیرند؟ بله ، پمپ های شناور پمپیران باید حداقل 0.5 متر زیر آب قرار گیرند، توجه فرمایید که حداقل میزان غوطه وری باید به طور دقیق برای هر پمپ محاسبه گردد ولی این میزان نمی تواند از 0.5 متر کمتر باشد.
  10. حداکثر دمای سیال قابل پمپاژ توسط پمپ شناور پمپیران چه قدر است؟ این میزان به مدل پمپ شناور و ن.ع الکتروموتور بستگی دارد، به صورت کلی سیال باید در بازه 20 تا 30 درجه سانتی گراد باشد.
  11. دبی پمپ چیست؟ حجم سیال که در یک باز زمانی توسط پمپ از نقطه به نقطه دیگر جا به جا می شود و با متر مکعب بر ساعت یا لیتر بر دقیقه بیان می شود.

2 دیدگاه برای “راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران

  1. سعيد قيصرى گفت:

    بنام خدا
    در سالهاى اخير صنايع الكتروپمپ سازى در ايران رشد قابل توجهى داشته ولى به لحاز كيفى با كشورهاى پيشرفته فاصله زيادى دارى مواد اوليه گران شده و وزن پمپ هاى ساخت داخل خيلى زياد است و راندمان ان پايين ؟
    صنايع كشور و دولت در مورد ورق الكتريكى جهت توليد الكترو موتور هنوز هيچ اقدام عملى انجام نداده اند گرانى ورق سليس باعث ركود توليد الكتروموتور شده كه اين خطر ناك است و با كمبود در كشور دست وارد كنندهها را باز ميگذارد و با ورود محصولات بي كيفيت چينى و هندى صنعت نوپاي كشور عزيزمان را نابود ميكند. بيكارى و ركود و فقر محصول بي تدبيرى ميشود. لذا مستدعيست كه در اين مورد و موارد زيربنايى تدبير موجز اعمال گردد
    متشكرم سعيد قيصرى.

    1. گستره آبی گفت:

      سلام جناب قیصری عزیز، تشکر می کنیم از بذل توجه شما به این نوشتار. امیدواریم صنایع با ریشه ای مثل پمپیران بتوانند همچنان کیفیت خود را در سطح محصولات ksb حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *