سیم و کابل

کابل برق مسی

در سمت راست کابل برق مسی 5 رشته به صورت آینه روبروی هم قرار گرفته اند و برقی به رنگ طلایی در بین آن ها کشیده شده است و آنها را مرتبط نموده و در سمت چپ نمونه ای از کابل برق مسی قرار دارد

زمانی که از کابل برق مسی سخن می گوییم منظور کابل برقی است که از هادی ها یا رساناهای فلزی بهره می برد که از جنس مس می باشند. از زمانی که الکترومغناطیس و تلگراف برای اولین بار به کار برده شد تا به امروز از مس به عنوان سیم کشی الکتریکی استفاده شده است که این مساله به سال 1820 میلادی باز می گردد. تقاضا برای مس و هادی مسی به عنوان رسانای الکتریکی با اختراع تلفن حتی بیش از پیش افزایش یافت.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

از مس به عنوان هادی جریان الکتریکی در موارد زیادی از جمله تولید الکتریسیته یا برق، توزیع برق، مخابرات، تجهیزات الکتریکی، انتقال توان و مدارهای الکتریکی استفاده می شود. به عبارت دقیق تر از مس و آلیاژهای آن برای طراحی و ساخت کنتاکت الکتریکی نیز بهره برده می شود، با این حال صنعت سیم کشی ساختمان ها بیشترین مشتری سیم های مسی به حساب می آید و تقریبا نصب بیشتر از مسی که سلانه استخراج می شود برای ساخت سیم های مسی و نصب در ساختمان ها به کار برده می شود. اما برای اینکه بفهمیم چرا از مس برای کابل برق و البته سیم کشی استفاده می شود می بایست خواص و مشخصات ویژه مس را بدانیم، از این رو در ادامه درباره خواص مس توضیحاتی را ارائه خواهیم داد؛

خواص مس

برای این که با خواص مس را بیشتر آشنا شویم، می بایست این ماده را از لحاظ رسانای الکتریکی، مقاومت کششی نهایی، شکل پذیری، ترکیب استقامت و شکل پذیری، مقاومت مس در برابر خزش، میزان استقامت مس در برابر خوردگی، ضریبی که مس در مقابل انبساط حرارتی دارد، و همچنین رسانای گرمایی، لحیم کاری و در نهایت سهولت نصب تحت بررسی قرار دهیم.

کلاف هایی از رشته های سیم مسیس که روی هم انباشته شده اند

خواص مس

رسانای الکتریکی مس

معنای رسانای الکتریکی این است که یک ماده تا چه حد قادر است بار الکتریکی را انتقال دهد، این نکته برای سیم کشی الکتریکی از اهمیت زیادی برخوردار است. مس از بیشترین درجه رسانایی الکتریکی برخوردار است که مقاومت الکتریکی مس برابر با 16.78 نانو اهم در متر در دمای 20 درجه سانتی گراد می باشد. همچنین در صورتی که از مس بدون اکسیژن خالص استفاده شود حتی تا 1 درصد رسانایی بیشتر را نیز در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. آنچه منجر به رسانایی ویژه مس می شود نوع قرار گرفتن اتم های آن می باشد و زمانی که مس در میدان الکتریکی قرار می گیرد رسانایی الکترونهای درون مس افزایش یافته و به سمت قطب مثبت هجوم برده و به این صورت جریان الکتریکی در سیم مسی برقرار می شود.

مقاومت کششی نهایی مس

زمانی که از مقاومت کششی نهایی صحبت می شود منظور اعمال کردن نیروی به ماده به صورت کشیدن طناب یا در مورد موضوع ما سیم تا زمانی است که بشکند. مقاومت کششی نهایی برای یک ماده حداکثر مقدار تنش کششی است که می تواند پیش از شکستن تحمل نماید. این معیار در رسانای مسی برابر با 200 تا 250 نیوتن بر میلی متر مربع می باشد و در مقایسه با آلومینیوم که این مقاومت برابر با 100 نیوتن بر میلی متر مربع است، برای استفاده در سیم کشی ساختمان از جایگاهی بهتری برخوردار است. از آنجایی که مس از مقاومت بیشتری دربرابر شکستن برخوردار می باشد از این رو از بروز خرابی و قطع شدن جریان الکتریکی جلوگیری می کند. در مقایسه با آلومینیوم، مس در سطح جریان یکسان به دلیل همین مقاومت کششی سنگین تر است و در نتیجه این مساله یکی از نقاط ضعف مس به حساب می آید.

کشش یک سیم مفتولی مسی تا زمانی که شکسته شود

مقاومت کششی نهایی مس

شکل پذیری مس

زمانی که به مس مقاومت کششی نهایی لازم اعمال شود می توان شکل آن را به راحتی تغییر داد. به عبارت دقیق تر از این خاصیت برای شکل دهی به مس به شکل سیم استفاده می شود. در واقع مس تا جایی کشیده می شود که به شکل سیم مفتولی در بیاید. شکل پذیری اهمیت زیادی در بخش فلزکاری دارد چرا که در صورتی که به هنگام فلزکاری فلز شکسته شود عملیات با شکست روبرو می شود به عبارت دقیق تر قابلیت خمیده کردن، چکش زنی یا کشش مفتول وجود ندارد.

عبور رشته های افشان سیم مسی از قالب مخصوص برای پیچیده شدن

شکل پذیری مس

استقامت و شکل پذیری در مس

به طور کلی هر چقدر فلز سنگین تر باشد از انعطاف پذیری کمتری نیز برخوردار خواهد بود ولی این مساله در مورد مس صادق نیست. زمانی که شکل پذیری و انغطاف پذیری را با هم در نظر بگیرید، مس برای سیم کشی بسیار مناسب خواهد بود و به طور معمول در جعبه های تقسیم و در پایانه ها به این خاطر که سیم مسی به راحتی قابلیت خم شدن، پیچش دارند و به راحتی بدون اینکه دچار شکستن شوند می توان آنها را کشید.

شکل اصلی فلز مس که با انجام عملیات های مختلف به شکل سیم مسی در آمده است

استقامت و شکل پذیری در مس

مقاومت مس در برابر خزش

در صورتی که مواد به آرامی دچار تغییر شکل در اثر انبساط و انقباض مداوم تحت شرایط بار-بدون بار شوند، شکل اولیه خود را از دست می دهند و به این خاصیت خزش گفته می شود که منجر به مشکلات زیادی در سیستم الکتریکی از جمله شل شدن سیم کشی در پایانه های برق، افزایش حرارت در سیم و کابل و همچنین در برخی مواقع قوس زدن می شوند. از آنجایی که مس دارای خواص خزشی مناسبی است از شل شدن اتصالات جلوگیری می نماید از این رو نیاز به تعمیر و نگهداری اضافه نیست ولی برای سایر رساناها به دلیل خزش قابل توجهی که دارند نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری برای جلوگیری از شل شدن سیم ها در پایانه برق و همچنین جعبه تقسیم دارند که از بروز مشکلات و خطرات ناگهانی جلوگیری شود.

کلاف مسی که به صورت حلقه ای پیچیده شده است

مقاومت مس در برابر خزش

مقاومت مس در برابر خوردگی

خوردگی در اثر قرار گرفتن در شرایطی به وجود می آید که اثراتی از جمله شکستن و سست شدن دارد که ناشی از واکنش شیمیایی است. به طور معمول مس در برابر رطوبت، نم، آلودگی های صنعتی و سایر تاثیرات جوی مقاوم است ولی با این حال هر گونه سایش در اثر اکسید شدن، کلرایدها و سولفیدها که بر روی مس تشکیل می شوند خود خاصیت رسانایی الکتریکی دارند. در بسیاری از شرایط مس در طبقات بالای سری گالوانیک قرار دارد به این معنی که این ماده در رطوبت دچار خوردگی نمی شود. با این حال سایر فلزات آندی در تماس با مس قربانی شده و از بین می روند.

سیم مسی افشانی که خود با غلافی از جنس مس پوشانده شده است بدون هیچ گونه عایق

مقاومت مس در برابر خوردگی

ضریب انبساط دمایی مس

بدیهی است که فلزات در اثر افزایش یا کاهش دما دچار انبساط و انقباض شده و این مساله منجر به بررسی فاکتوری به نام ضریب انبساط دمایی می شود که در صورت بروز می تواند سیستم الکتریکی را با مشکلاتی روبرو نماید. مس دارای ضریب انبساط دمایی کم است.

رسانایی گرمایی مس

رسانایی گرمایی در فلزات به معنی این است که تا چد حد می تواند فلز مورد نظر گرما و حرارت را از خود عبور دهد. در یک سیستم الکتریکی، نیاز است از فلزی است که رسانایی گرمایی زیادی داشته باشد چرا که در این صورت قادر است حرارت را به راحتی ناشی از عبور جریان از ترمینالها و یا اتصالات را از خود دفع نماید. مس دارای رسانایی الکتریکی معادل 60 درصد در مقایسه با آلومینیوم است و به همین خاطر برای دفع حرارت قابلیت بهتری در سیم کشی دارد.

حرارت دادن سیم مسی با شعله

رسانایی گرمایی مس

لحیم کاری مس

فرآیند لحیم کاری به معنی اتصال دو یا چند قطعه فلزی توسط حرارت دادن می باشد. به عنوان یکی از خواص مطلوب در سیم کشی و سیستم الکتریکی، از آنجایی که مس قابلیت لحیم کاری خوبی دارد برای ایجاد اتصالات پایدار استفاده می گردد.

لحیم کاری مس

لحیم کاری مس

سهولت نصب کابل مسی

توجه داشته باشید با ذکر موارد گفته شده در باره استحکام، مقاومت، سختی و انعطاف پذیری مس، به راحتی می توان فهمید که کار کردن با مس آسان خواهد بود. سیم برق مسی به راحتی بدون نیاز به ابزار خاص قابلیت نصب شدن دارند و انعطاف پذیری آن نیز امکان نصب شدن به کابل برق مسی را زمانی که در نیاز به خم شدن را دارد به آن می دهد وهمچنین سختی مس به این سیم کشی کمک می کند که اتصالات به خوبی در جای خود قرار بگیرد.

برش سیم های مسی درون کابل با سیم چین برای نصب

سهولت نصب کابل مسی

انواع کابل برق مسی

کابل برق مسی می تواند در انواع مختلف به بازار عرضه گردد و در ادامه بیشتر درباره انواع کابل برق مسی خواهید خواند،

کابلهای برق استخوانی یا افشان مسی

کابلهای سخت یا استخوانی شامل یک رشته از سیم فلزی مسی می شود که به صورت لخت یا پوشانده شده با عایق کابل برق به کار می رود. به طور کلی از سیم های تک رشته استخوانی به عنوان سیم مغناطیسی در موتورها و ترانسفورماتورها استفاده می شود. این سیم به نسبت سخت هستند و به راحتی خم نمی شوند و در حالت کلی این سیم ها در مواردی که به صورت دائمی با کارایی کم و انعطاف پذیری پایین کاربرد دارند. این در حالی است که کابلهای افشان در واقع مجموعه ای از سیم های مسی را در بر می گیرند که یا بافته شده اند و یا به دور هم پیچیده شده اند. کابلهای افشان نسبت به نوع کابلهای سخت انعطاف پذیری بیشتری دارند، به راحتی نصب می شوند و در مقابل ارتعاش طول عمر کابل را افزایش می دهد. توجه داشته باشید که در سطح مقطعی یکسان از کابل برق استخوانی و کابل برق افشان در مشخصات فنی یکسان تنها تفاوت انعطاف پذیری کابل افشان خواهد بود.

مقایسه بین کابلهای برق استخوانی یا افشان مسی که هادی افشان خود از سیم های مفتولی قابل انعطاف یا استخوانی تشکیل می شود

کابلهای برق استخوانی یا افشان مسی

سیم یا کابل مسی

دسته بندی دیگری که می توان برای رسانای فلزی در نظر گرفت این است که مس به صورت سیم مسی یا کابل مسی استفاده شود. در واقع کابل مسی از دو یا چند سیم مسی تهیه می شود که در کنار هم به صورت به هم پیوسته، پیچیده شده یا بافته شده قرار گرفته اند تا یک مجموعه منسجم را تشکیل دهند. توجه داشته باشید که این کابلها که به عنوان کابل برق کاربرد دارند نسبت به سیم های مسی که پیشتر در باره آنها توضیح داده ایم از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند. لازم به ذکر است که می توان از کابلهای برق به صورت لخت یا پوشانده شده با فلز دیگر برای جلوگیری از اکسید شدن مس استفاده شوند و به طور معمول از قلع و در برخی از مواقع از طلا یا نقره برای پوشش سیم مسی در کابل استفاده می شود، با این کار طول عمر کابل و سیم ها افزایش یافته و از طرفی لحیم پذیری آسان تر می شود. در مورد کابلهای دو زوجی (زوج به هم بافته شده) و کابلهای کواکسیال می بایست این نکته را مطرح نماییم که این کابلها برای مقابله با تداخل الکترومغناطیسی، تشعشع سیگنال و البته تامین خطوط انتقال در مشخصات فنی تعریف شده ای به کار می روند و کابلهای محافظ نیز با ورقه فویل یا توری فلزی پوشانده شده اند.

فرآیند روی هم گذاشتن حلقه های مسی برای ساخت حلقه های مسی

سیم یا کابل مسی

کاربرد کابل مسی

به طور کلی از رسانای مسی می توان در اشکال مختلف در کاربردهای متفاوت استفاده نمود. در واقع علاوه بر خود مس، آلیاژهای آن نیز در صنایع به کار برده می شود. لازم به ذکر است که یکی از رایج ترین انواع کاربرد کابل مسی، سیم کشی به عنوان کابل برق مسی می باشد، البته این کابلها در موارد دیگر همچون کابل مخابرات، توزیع برق، هادی لوازم خانگی، هادی های خودرو و در نهایت سیم آهنربا نیز کاربرد دارند.

کابل برق مسی

برای اینکه بتوان از انرژی الکتریکی در منازل مسکونی، تجاری و البته صنعت استفاده کرد نیاز است که سیم کشی الکتریکی در محل استفاده از برق انجام شود و یکی از مهمترین ابزاری که این فرآیند را امکان پذیر می کند و بدون آن جریان الکتریکی برای مصرف وجود نخواهد داشت کابل برق است تا بتواند تا 600 ولت ولتاژ را برای مصرف کنندگان فرآهم نماید. بسته به سطح جریان الکتریکی و البته ایمنی سیم برای مقابله با ذوب شدن در حرارت ایجاد شده در حین کار، اندازه و قطر سیم می تواند متغیر باشد. برای قطرهای کوچکتر از سیم های سخت یا استخوانی استفاده می شود و برای قطرهای بزرگتر از نوع افشان که دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند استفاده می گردد.

کابل برق مسی

کابل برق مسی

رساناها می توانند به صورت کابلهایی از نوع کابلهای ضد خوردگی غیر فلزی، کابل آرموردار، کابل فلزی روکش دار، کابل تلویزیون، کابل برق زیرزمینی، سینی کابل، کابلی با مقاومت در برابر آتش، دارای عایق معدنی و در نهایت کابل مسی روکش دار با عایق معدنی باشد. مس یکی از انواع رساناهایی است که در کابل برق سیم کشی ساختمان جایگاه حائز اهمیتی دارد و دلیل آن هم رسانایی، استحکام و قابلیت اطمینان آن است چرا که در ساختمان ها استفاده از کابل برقی که طول عمر زیادی داشته باشد و نیاز به تعویض و تعمیر آن به دفعات نیست، اهمیت دارد و مس از این لحاظ با گزینه های گفته شده سازگار است و البته از نظر اقتصادی به صرفه است. توجه داشته باشد که مس در سیم کشی ساختمان دارای رسانایی با نرخ 100 درصد بر اساس IACS می باشد و استفاده از مس در سیم کشی ساختمان نیاز زیادی به عایق کاری ندارد و می تواند در مجاری کوچکتری که سیم های کمتر رسانا قابلیت نصب شدن ندارند، نصب گردد.

قیمت کابل برق مسی

از آنجایی که کاربرد و ویژگی های هادی مسی قابل توجه است، کابل برق مسی قیمت مقرون به صرفه ای در برابر این خدمات دارد. محصولات داخلی در زمینه سیم و کابل امروزه دارای قدرت رقابت با محصولات خارجی هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی و همچنین نوسانات نرخ ارز توصیه ما به شما استفاده از برندهای برتر در زمینه تولید کابل و سیم می باشد.

گستره آبی قیمت روز کابل برق مسی را در اختیار مصرف کنندگان گرامی قرار می دهد و کافی است با مراجعه به صفحه اختصاصی این کابلها از قیمت آنها آگاهی یابید.

پرسشهای پر تکرار پیرامون کابل برق مسی

  • کابل برق مسی چیست؟ کابل برق مسی در واقع از دو یا چند سیم مسی تشکیل می شوند که هر یک با عایقی پوشانده شده اند و با یک عایق کلی در کنار هم محکم قرار گرفته اند و شکل منسجم یک کابل برق را ایجاد نموده و برای انتقال جریان الکتریکی به کار می روند.
  • کاربرد کابل برق مسی چیست؟ از کابل برق مسی در سیستم توزیع و انتقال برق، شبکه برق، مخابرات، مدارهای الکتریکی و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود. در واقع نه تنها از مس خالص بلکه از آلیاژ های مس نیز در این حوز های استفاده می شود و کاربرد مهم این رسانا بیشتر در زمینه سیم کشی الکتریکی ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی است.
  • تفاوت بین فیبر نوری و کابل برق مسی چیست؟ فیبر نوری زمانی استفاده می شود که نیاز به انتقال داده در سرعت بالا باشد چرا که سیم های مسی قابلیت انتقال داده در سرعت زیاد در مقایسه با فیبر نوری را ندارند. دلیل این مساله نیز در این است که سرعت نور بسیار بیشتر از سرعت الکترونهاست.
  • معایب استفاده از کابل برق مسی چیست؟ در صورتی که از کابل برق مسی برای انتقال داده و اطلاعات استفاده شود، کابل مسی ممکن است در معرض خطر آتش سوزی و یا شوک قرار گیرد. در صورتی که با این کابلها به هنگام انتقال داده تماس داشته باشید ممکن است خطرات جانی را برای شما به دنبال داشته باشد.
  • آیا کابل برق مسی خراب می شود؟ بله سیم مسی در کابل برق ممک است دچار خرابی و پوسیدگی شود. به عبارتی این پوسیدگی از اتصالات آغاز شده و سپس تا سیم ادامه می یابد و در واقع رنگ آنها را به سبز یا سیاه تغییر داده و امپدانس یا مقاومت را در سیم مسی افزایش می دهد. این مساله بیشتر در کابلهای افشان بروز می نماید و معمولا در سیم برق استخوانی که یکپارچه است اتفاق نمی افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *