سیم و کابل

کابل درون چاهی SWR

تصویری از کابلهای درون چاهی تولی شده توسط شرکت سیمند کابل از نوع SWR به صورت تخت و معمولی که قابلیت نصب در چاه های عمیق و نیمه عمیق را دارند و به پمپ شناور قابلیت کاربری بهتر می دهند. رنگ این سیم ها به دلیل عایق پلیمری ویژه ای که دارند به رنگ آب در آمده و این از جمله رشته هادی های افشان استفاده می کنند که به دور هم بافته شده اند.

از گذشته تا به امروز یکی از مسائلی که جزو دغدغه های اصلی مهندسین و سازندگان کابل بوده است، طراحی و تهیه کابل برقی است که بتواند مقاومت لازم در برابر رطوبت را داشته باشد و برای اولین بار در سال 1876 با استفاده از روکش لاستیکی توانستند به مقاومت نسبتا مناسبی در برابر رطوبت برسند. در این راستا در سالهای بعد توانستند با استفاده از مواد عایقی نفوذ ناپذیر با تهیه روکشهای مقاوم در برابر آسیب مکانیکی، فیزیکی و خوردگی و پوسیدگی از کابل در برابر رطوبت و حرارت محافظت نمایند. اما استفاده از این موادی همچون PVC یا پلی وینیل کلراید، لاستیک و غیره به عنوان عایق بدون نقص نبوده است و وجود عیوب در روکش این کابلها و در نتیجه کاهش استحکام و مقاومت به مرور زمان، مهندسین را وادار به تحقیقات بیشتر و تولید محصولاتی نماید که بتوانند در مقابل رطوبت از استحکام لازم برخوردار باشند. از طرفی به دلیل وجود فلزات سنگین در ترکیبات مواد عایقی گرانولی از جمله سرب زمانی که در شرایط محیطی دارای رطوبت و یا آب قرار میگیرد آزاد می شوند می تواند از نظر بهداشتی و سلامتی برای مصرف کنندگان مناسب نباشد. از این رو شرکت توسعه آروین الکترونیک پارس طبق تحقیقات میدانی در استان فارس انجام داده اند توانستند مواد گرانولی ویژه ای با عنوان SWR تولید نمایند که در واقع به معنی کابلهای مقاوم در برابر نفوذ آب در حالت شناور است و در فرمولاسیون جدید به سلامت مصرف کنندگان و محیطی که کابل در آن نصب می شود نیز توجه شده است و به عبارت دقیق تر انتشار سرب و فلزات سنگین سمی و مواد شیمیایی مضر کاهش یافته اند. آنچه ما را وادار به ارائه توضیحات مربوط به کابل درون چاهی SWR می نماید این نکته است که از این کابل به عنوان کابل سرویس در الکتروپمپ های شناور استفاده می شود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

در واقع یکی از بخش های مهم در تجهیزات الکتروپمپ شناور و به عبارتی همه انواع الکتروپمپ ها، کابل سرویس یا کابل برقی است که وظیفه تامین برق لازم برای الکتروموتور را به عهده دارد. در انتخاب این کابلها می بایست دقت لازم را مورد استفاده قرار داد، این نوع از کابلها به دلیل وجود مس، پلیمرها و سایر انواع موادی که برای تهیه این کابلها استفاده می شوند جزو گران قیمت ترین بخش کابل به حساب می آیند و با توجه به اینکه پمپ شناور در زیرآب نصب می شود، هر چقدر عمق چاه و یا عمق نصب الکتروپمپ بیشتر باشد این هزینه بیشتر خواهد شد. از آنجایی که پیش تر اشاره شد، کابل SWR وظیفه تامین انرژی لازم به الکتروموتور شناور را به عهده دارد و با این تفاسیر انتخاب کابل برقی که به راحتی آسیب نبیند می تواند فرآیند نگهداری پمپ را آسان نماید. از این رو از کابل درون چاهی SWR استفاده می شود. از طرفی به دلیل مقاومتی که کابل SWR در برابر رطوبت و همچنین آسیب های مکانیکی و فیزیکی دارد، مشکلاتی که ممکن است در برخورد با جدار چاه به وجود آید اثری بر روی این کابل درون چاهی نخواهد گذاشت.

کابل SWR چیست؟

همانطور که اشاره شد کابل SWR در واقع کابل برقی است با عایق گرانولی ویژه پوشانده می شود که در برابر آسیب های فیزیکی، مکانیکی و البته خوردگی و اکسایش مقاومت است و از این رو قرار گیری آن در آب به عنوان کابل سرویس پمپ شناور چاه عمیق مشکلی را به وجود نخواهد آورد. البته این کابلها به یکباره تبدیل به کابلهای سرویس مناسب برای الکتروپمپ ها نشدند، در واقع چهار نسل از این کابلها بسته به شرایط و مشکلاتی که شرکت آب و فاضلاب به مهندسین ارائه نمود، نسلهای مختلف شکل گرفتند.

نسل اول کابل SWR

پس از تولید انبوه انبود کابل SWR به درخواست شرکت آبفار فارس، پیش از آنکه محصولات به محل پروژه ها فرستاده شوند، طبق آزمایشات گزارشاتی مبنی بر اینکه مقاومت عایق در کابل در حین آزمایش پایلوت دریافت شد و سپس این گزارشات به مهندسین R&D شرکت سیمند کابل ارسال شد و در واقع این شرکت آغاز کننده فرآیند تحقیقات میدانی و سپس آزمایشگاهی شد.

نسل دوم کابل SWR

پس از اینکه مشکلات کابل نسل اول برطرف شد، با انجام تغییرات لازم و اساسی در ساختار مواد عایقی پلیمری برای کابل، نسل دوم کابل SWR آماده اعزام به بازرا شد، با استفاده از پلیمر جدید مشکلاتی از جمله کاهش مقاومت عایقی برطرف شده و از ثبات قابل توجهی در طول مدت بهره برداری از کابل برخوردار بود و توانست به راحتی جایگاه خود را در بازار کابلهای درون چاهی باز نماید.

نسل سوم کابل SWR

طبق گزارشاتی که از تحقیقات میدانی دریافت می شد استفاده از این کابلها منجر به انتشار فلزات سنگین و سمی در آب شده و در واقع آب شرب مصرفی آغشته به آلاینده ها شده بود. در نتیجه برای حل این مشکل اقدام به تهیه پلیمری شد که اولا مقاومت عایقی بالاتری نسبت به پلیمر نسل دوم داشت، دوما از انتشار فلزات سنگین در آب جلوگیری شد و از طرفی استحکام مکانیکی بیشتری داشت.

نسل چهارم کابل SWR

پس از آنکه نسل سوم کابلهای درون چاهی SWR از محبوبیت کافی برخوردار شد مشکل دیگری در اثر بی دقتی در نصب بروز کرد که منجر به پارگی روکش در اثر نصب در چاه ها به دلیل برخورد سطح بیرونی کابل به سر چاه یا جداره آن شد که در نهایت به نفوذ آب به درون سیم و در نتیجه آسیب به کابل منجر شد و در نتیجه تیم تحقیقاتی سیمند کابل دست به کار شد و سیم و کابل SWR را در نسل چهارم برای مقابله با این مشکل تولید کرد.

انتخاب کابل SWR

توجه داشته باشید برای انتخاب سطح مقطعی که برای کابل مناسب باشد می بایست به موارد زیر دقت نمایید؛

در ابتدای امر می بایست بدانید که نحوه راه اندازی پمپ آب به چه صورت است یا روش راه اندازی تک ضرب یا دو ضرب می باشد، همچنین باید طول کابل از الکتروپمپ را تا محل نصب تابلو راه انداز اندازه بگیرید، توان مصرف پمپ و یا آمپر آن را بدانید و البته مورد آخر از درجه حرارت محیط نیز آگاه باشید.

ویژگی های کابل SWR در چاه های آب شرب

ابتدا می بایست به این نکته اشاره کرد که استفاده از کابلهای درون چاهی SWR به معنی کاهش در انتشار فلزات سنگین و مواد شیمیایی در آب شرب است و همچنین مقاومت کابل با استفاده از عایق پلیمری در برابر گازهای گلخانه ای ازن بالا رفته و از طرفی نسبت به اشعه فرابنفش از استقامت بالاتری برخوردار می باشد. از آنجایی که در برابر آسیب های مکانیکی و فیزیکی مقاومت است، در نتیجه در برابر نفوذ اجسام تیز و برنده نیز مقاوم است.
لازم به ذکر است که کابل SWR از استحکام و استقامت بالایی در برابر فشار هیدرواستاتیکی برخوردار بوده و از نفوذ آب تا فشار بیش از 40 بار جلوگیری می نماید. این کابلها همچنین دارای خواص الکتریکی مطلوب بوده و در برابر حلال ها، اسید ها و بازها، مواد شیمایی و نفتی مقاومند و از طرفی قابلیت تحمل درجه حرارت زیاد را بدون اینکه تجزیه شوند دارند، قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری آن ها در دمای پایین کاهش حفظ شده است. وزن پلیمر عایقی آنها کم است و ضایعات آن به آسانی بازیافت می شود.

پرسشهای متداول پیرامون کابل درون چاهی SWR

  1. کابل درون چاهی SWR چیست؟ کابلهای درون چاهی SWR مد نظر ما دارای قابلیت قرار گرفتن در آب را دارند و برای الکتروپمپ های شناور که می بایست در سیال غوطه ور شوند مناسب هستند. در واقع این کابلها در برابر آسیبهای مختلف فیزیکی، شیمایی و مکانیکی مقاوم هستند.
  2. SWR به چه معنی است؟ SWR به طور کلی به معنی کابلهای مقاوم در برابر نفوذ آب در حالت شناور می باشد. در واقع S از کلمه submersible به معنای شناور، W از کلمه Water به معنی آب و در نهایت R از کلمه Resistant به معنی مقاومت است.
  3. کابل SWR چطور ساخته شد؟ کابل برق در واقع مجموعه ای است از هادی هایی از جنس مسی یا آلومینیوم که به روش های مختلف بافته می شوند و سپس با لایه ای عایق روی آن ها پوشیده می شود و کابل SWR نیز از این قاعده مستثنی نیست، برای این که کابل مد نظر ما در اینجا بتواند مقاومت عایقی لازم را داشته باشد در طی چهار نسل و یا مرحله به محصول نهایی که امروزه استفاده می شود رسیده است. در ساخت کابل SWR تلاش شده است که از انتشار هرگونه مواد شیمیایی که منجر به آلوده شدن آب شرب شود جلوگیری شده است.
  4. چطور کابل SWR مورد نظر خود را انتخاب کنیم؟ برای انتخاب کابل SWR و همچنین سطح مقطع مناسب آن می بایست از نوع و نحوه راه اندازی پمپ، طول کابل از پمپ تا تابلو راه انداز، توان و یا آمپر مصرف الکتروپمپ و همچنین درجه حرارت محیط آگاه باشید.
  5. مزیت استفاده از پلیمر ویژه در کابل SWR چیست؟ یکی از مزیتهای بسیار مهم این کابل درون چاهی مقاومت عایقی بالای پلیمر آن است که استقامت و استحکام کافی را به کابل در مقابل مشکلاتی از جمله آسیب های فیزیکی، مکانیکی، خوردگی و سایش را می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *