ترانسفورماتور

انواع ترانسفورماتور ایران ترانسفو

مهندسین مشاور با لباس رسمی و کلاه ایمنی قرمز رنگ بر اساس نقشه ای که در دست دارند در حال بررسی انواع ترانسفورماتور که در محل نصب در شبکه برق قرار گرفته اند می باشند

ایران ترانسفو به عنوان برجسته ترین شرکت تولید کننده ترانسفورماتور در ایران محصولات خود را در انواع مختلف بسته به نیاز مصرف کنندگان طراحی، تولید و به بازار عرضه می نماید. انواع این محصولات شامل ترانسفورماتورهای قدرت، ترانسفورماتورهای ویژه و ترانسفورماتورهای توزیع می باشد. لازم به ذکر است که این دسته بندی ها می توانند جزئی تر شوند که در اینجا می بایست به این نکته اشاره کنیم که ترانسفورماتور ویژه به طور معمول تنها به درخواست مشتریان به صورت اختصاصی ساخته می شود این درحالی است که ترانسفورماتور توزیع و قدرت به صورت سالانه به ترتیب تا سقف 45000 و 2500 دستگاه تولید می شود. هر یک از این محصولات ویژگی ها و مشخصات فنی منحصر به فردی دارد که می تواند به طرفداران این محصولات دید بهتری درباره خرید و انتخاب این دستگاه ها بدهد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

ترانسفورماتور توزیع در واقع یک ماشین ایستاست که قادر است به صورت ایمن از نیروگاه و ایستگاه برق انرژی را در خطوط توزیع انرژی انتقال دهد و انواع آن به صورت ترانسفورماتور کاهنده و ترانسفورماتور افزاینده به کار می روند. از طرفی ترانسفورماتور توزیع دارای دو دسته بندی کلی است که یک از لحاظ نوع ماده عایقی و خنک کننده که در هسته و سیم پیچ ها وجود دارد و دوم از لحاظ عملکرد و نحوه کار ترانسفورماتور مورد بررسی و تقسیم بندی قرار می گیرد.

تقسیم بندی انواع ترانسفورماتورهای ایران ترانسفو

اگر تقسیم بندی ترانسفورماتور توزیع از لحاظ نوع ماده عایقی و خنک کننده باشد ترانسفورماتور به دو دسته ترانسفورماتور خشک رزینی و ترانسفورماتور توزیع روغنی تقسیم می شود. یک ترانسفورماتور خشک فاقد روغن است و سیم پیچ ها نیز در آن رزین اندود شده اند و با ریخته گری و تزریق رزین حبس می شوند. از مزیت اصلی استفاده از این ترانس ها تحمل حرارتی بالا و عدم آتش سوزی و اشتعال است. ترانسفورماتور توزیع روغنی نیز خود به دو دسته تقسیم می گردد. مورد اول دسته ای از ترانسفورماتور توزیع روغنی هستند که از لحاظ طراحی مخزن و چگونگی ارتباط با هوای محیط به دو گروه سیستم روغن مرتبط با هوای بیرون و سیستم روغن بسته تقسیم می گردند. اولین گروه بیانگر ترانسفورماتور توزیع روغنی دارای منبع انبساط یا ترانسفورماتور کنسوراتوری است و مورد دوم ترانسفورماتور هرمتیک به حساب می آید.

از لحاظ تقسیم بندی بر اساس کارکرد که پیشتر نیز به آنها اشاره شد، ترانسفورماتور قدرت وظیفه انتقال انرژی الکتریکی با تغییر ولتاژ را داشته و به طور معمول در فضای آزاد و فضای بسته به صورت نصب زمینی و یا داخل اتاق ترانسفورماتور طراحی می گردند. ترانسفورماتور زمین بیشتر در جهت ایجاد مرکز ستاره یا نقطه نول در پست های انتقال به کار می رود و معمولا سیم پیچ ثانویه برای انتقال انرژی ندارد. ترانسفورماتور کمپکت که ترانسفورماتور زمین و کمکی است، ترکیبی از یک ترانسفورماتور زمین و یک ترانسفورماتور توزیع در یک دستگاه بوده و جهت ایجاد نقطه مرکزی اتصال ستاره و تغذیه در پست انتقال به کار می رود. ترانسفورماتور ویژه توزیع نیز جهت تغذیه برق واحدهای صنعتی به کار رفته و از لحاظ مشخصات فنی به صورت خاص طراحی می شود برای مثال توان، ولتاژ، تعداد سیم پیچ ها، تعداد فاز، اتصالات، نوع بارگیری، شرایط محیطی و غیره منجر به طراحی های مختلف و مدلهای مختلف برای مصرف کنندگان این قبیل از دستگاه ها می شود. این مدلها شامل ترانسفورماتور تکفاز، سه سیم پیچ، یکسوساز، کوره، دارای کلید تنظیم ولتاژ تحت بار (OLTC)، دارای سیستم خنک کننده اجباری، خروج بوشینگ ها از روی دیواره ها، دارای جعبه کابل و bustduct به همراه تجهیزات حفاظتی خاص می شوند.

مشخصات فنی ترانسفورماتور توزیع روغنی دارای منبع انبساط

زمانی که ترانسفورماتور توزیع دارای منبع انبساط است، به این معنی است که در این حالت هوای محیط از طریق رطوبت گیر با روغن در تماس می باشد و در صورت بروز هرگونه انبساط و انقباض در روغن مخزن، این انبساط و انقباض در منبع انبساط جبران می شود. ترانسفورماتور کم تلفات تولید شده توسط شرکت ایران ترانسفو به طور معمول دارای منبع انبساط هستند، این محصولات همچنین بر اساس استاندارد IEC تولید شده و می توانند به صورت سه فاز برای فضای آزاد و یا بسته به کار روند، از طرفی انواع این ترانس ها قابلیت افزاینده و یا کاهنده بودن برای ولتاژ را دارند. در حالت کلی فرکانس نامی این دستگاه ها 50 هرتز بوده و ماکسیمم دمای محیط نیز 45 درجه سانتی گراد است، روغن به کار رفته در این دستگاه از نوع روغن معدنی است و دارای سیستم خنک کنندگی ONAN بوده و فام رنگ آن نیز شامل RAL 7038 و یا RAL 7032 می باشد. این دستگاه قابلیت استفاده در ارتفاع 1000 متر بالاتر از سطح دریا را دارد.

مشخصات فنی ترانسفورماتور توزیع هرمتیک

در سیستم بسته روغن با هوای بیرون ارتباط ندارد و تغییر حجم روغن به دو روش انجام می پذیرد، روش اول شامل جبران افزایش حجم روغن با استفاده از قابلیت ارتجاعی مخزن با دیواره کنگره ای بوده و در این حالت ترانسفورماتورها از خاصیت ارتجاعی پره های خنک کننده که اصطلاحا به آنها وله گفته می شود، استفاده می نمایند. در واقع زمانی که روغن دچار افزایش حجم می شود، پره ها باز و در زمان کاهش حجم روغن پره ها فشرده می گردد. در روش دوم اما مخزن رادیاتوری با دیواره های صلب وجود دارند که بخشی از فضای بالای مخزن آن با گازی بی اثر همچون نیروژن پر می شود و تغییر حجم و فشار این گاز منجر به تغییر حجم روغن در مخزن می گردد. ترانسفورماتور هرمتیک همچنین می تواند به صورت کم تلفات ارائه گردد که از لحاظ مشخصات فنی همانند ترانسفورماتور کنسواتوری است و البته تنها تفاوت آن این است که از منبع انبساط برای جبران انبساط و انقباض روغن استفاده نمی کند. در حالت کلی ترانس هرمتیک بر طبق استاندارد IEC ساخته شده و قابلیت کاربرد به صورت سه فاز و یا تک فاز را دارد و این دستگاه ها از توانی بین 25 تا 1600 کیلو ولت آمپر بهره برده و همچنین در کلاس ولتاژ حداکثر 36 کیلو ولت طراحی شده اند، فرکانس نامی این دستگاه نیز برابر با 50 هرتز است و گروه برداری آن نیز از Yzn5 تا Dyn5 برای مدلهای مختلف متغیر است. توجه داشته باشید که نرخ امپدانس این محصولات نیز بین 4 تا 6 درصد می باشد و قابلیت استفاده تا 1000 متر بالاتر از سطح دریا را دارد. دمای محیط برای این ترانسفورماتور هرمتیک برابر با حداکثر 40 درجه سانتی گراد است.

مشخصات فنی ترانسفورماتور خشک

ترانسفورماتور خشک رزینی تولید شده توسط ایران ترانسفو در حالت کلی بر اساس استاندارد IEC 60076-11 محاسبه، طراحی، تولید و آزمایش می شود و توجه داشته باشید که مشخصات عمومی این محصولات بر اساس استاندارد IEC 60076-1 بوده و این دستگاه ها نیز به دلیل ویژگی منحصر به فردشان که شامل عدم اشتعال در اثر آسیب دیدن است قادرند کاربرد فراوانی در پروژه های مربوط به صنایع و معادن داشته باشند. در حالت کلی مشخصات فنی ترانس خشک شامل توان نامی، فرکانس نامی، ولتاژ فشار قوی و فشار ضعیف، تنظیم ولتاژ سمت فشار قوی، امپدانس اتصال کوتاه، گروه اتصال، حداکثر دمای محیط، ارتفاع نصب از سطح دریا، کلاس ترانسفورماتور، کلاس عایقی، جهش حرارتی، نوع نصب، نوع سیستم خنک کنندگی و غیره می شود. توان نامی بین 160 تا 3150 کیلو ولت آمپر متغیر بوده و گروه اتصال شامل Dyn5 می گردد، نرخ امپدانس 6 درصد و تلفات آن نیز کم خواهد بود. از طرفی وزن این دستگاه که به صورت تقریبی تخمین زده شده است از 800 تا 6600 کیلوگرم در مدلهای مختلف متغیر است.

پرسشهای متداول انواع ترانسفورماتور ایران ترانسفو

  1. مشخصات ترانسفورماتور ایران ترانسفو شامل چه مواردی می شود؟ بستگی به نوع ترانسفورماتوری که انتخاب می کنید این مشخصات می توانند شامل مشخصات فنی و تجهیزاتی می شود که به هنگام استفاده از ترانسفورماتور مربوطه می توانند به کار روند.
  2. سقف تولید ترانسفورماتور توزیع و قدرت چه مقدار در سال است؟ سالیانه ایران ترانسفو به تولید گسترده ای از محصولات و مدلهای مختلف ترانسفورماتور می پردازد و ترانسفورماتور توزیع حدود 280 هزار و ترانسفورماتور قدرت 2500 دستگاه تولید سالانه را شامل می شوند.
  3. ترانسفورماتور ویژه را چگونه می توان خریداری کرد؟ توجه داشته باشید که به دلیل تنوع و ویژگیهای خاصی که در ترانسفورماتور ویژه وجود دارد، برای خرید این دستگاه می بایست با نمایندگی ایران ترانسفو در تماس باشید و مشخصه هایی که لازمه طراحی و ساخت این دستگاه است را در اختیار مهندسین خبره قرار دهید.
  4. مشخصات فنی ترانسفورماتور شامل چه مواردی است؟ این مشخصات در حالت کلی شامل توان نامی، کلاس و یا ردیف ولتاژ، نرخ امپدانس، فرکانس نامی، نوع فاز، محل و شرایط نصب، نوع خنک کنندگی و عایق بندی و حداکثر دمای محیط می باشد.
  5. انواع ترانسفورماتور ایران ترانسفو بر اساس چه استانداردی تهیه می شوند؟ از آنجایی که محصولات ایران ترانسفو قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد از استانداردهای بین المللی از جمله IEC بهره برده و بر اساس تجربیات و مدارک فنی که در شرکت موجود است این محصولات را طراحی و تولید می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *