پمپ آب

انواع پمپ آب خانگی

انواع پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی کاربرد فرآوانی در ساختمانها، پاساژ و مجمتع ها دارند و قادرند آب را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال دهند و البته مزیت اصلی آن این است که می تواند آب با دبی کم و فشار زیاد را فرآهم آورد. متراژ ساختمان، تعداد طبقات، تعداد شیرآلات که بیانگر آب مصرفی مورد نیاز ساختمان است روی نوع پمپ آب خانگی که استفاده می شود تاثیر می گذارد. پمپ های خانگی که در واقع پمپ آب کوچک به حساب می آیند، مزیت های زیادی از جمله وزن کم، کارایی بالا، صدای کم، بادوام و قیمت مناسب را دار می باشند. انواع پمپ آب خانگی از نظر نوع پمپ شامل پمپ سانتریفیوژ یا پمپ گریز از مرکز، پمپ محیطی، جت پمپ ها، بوستر پمپ می باشند. در بازار ما پمپ ها بیشتر بر اساس تعداد پروانه و توانی که ارائه می نمایند نام گذاری می شوند و شامل پمپ دو پروانه، پمپ تک پروانه، پمپ بشقابی (به دلیل ظاهر محفظه پمپ گریز از مرکز که شبیه به بشقاب است) و پمپ نیم است، پمپ 1 اسب، 2 اسب و یا غیره می گردند. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره انواع پمپ آب خانگی برایتان توضیح دهیم؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پمپ گریز از مرکز

پمپ گریز از مرکز توانایی ارائه دبی و ارتفاع در بازه زیادی را دارد ولی نوع کوچک آن برای استفاده در ساختمان ها مناسب است. یک پمپ گریز از مرکز دارای یک محظه حلزونی یا دایره ای شکل است که محل قرار گرفتن پروانه و دیفیوزر است و به همین خاطر از آن با نام پمپ بشقابی در بازار یاد می شود، از طرفی این محفظه یک ورودی و خروجی دارد که همگی بر روی محور پمپ قرار می گیرند. با چرخش پروانه پمپ آب شروع به کار می کند و نیروی گریز از مرکزی ایجاد می نماید که منجر به بروز اختلاف فشار بین مرکز پروانه و محیط آن می گردد، به عبارتی با این کار حالت مکشی در پمپ سانتریفیوژ ایجاد شده که قادر است آب را به درون خود بکشد و سپس در راستای پره های پروانه به گردش در آورد و با افزایش سرعت و فشار، آن را به محفظه دایره ای یا حلزونی شکل پرتاب نماید. در این حال محفظه و دیفیوزر سرعت را به فشار تبدیل کرده و با متمرکز کردن دبی ورودی از فاصله بین پره ها، آب با دبی و فشار بیشتر از لوله رانش خارج می گردد. پروانه ها در پمپ گریز از مرکز دارای اشکال مختلف است که بستگی به نوع کاربری آن می توانند مورد استفاده قرار گیرند، این پروانه ها شامل پروانه شعاعی، جریان مختلط و محوری هستند که نوع اول قادر است دبی کم و فشار زیاد، نوع دوم هم می تواند فشار سیال و هم دبی آن را افزایش دهد و نوع سوم یعنی پمپ گریز از مرکز جریان محوری قادر است دبی زیاد و فشار کم را برای کاربری های مختلف فرآهم آورد.

پمپ محیطی

پمپ محیطی یکی از انواع پمپ های دینامیکی است که می تواند با اعمال انرژی زیاد فشار بیشتری به سیال وارد نماید و در نتیجه هد پمپ را افزایش دهد. اگر بخواهیم دقیق تر در مورد این پمپ صحبت بکنیم لازم به ذکر است که این پمپ ها دارای یک محفظه بزرگ و پروانه های متحد المرکزی هستند که پروانه های آن روی محور و در این محفظه قرار گرفته است دارای پره هایی هستند که بسیار نزدیک به هم قرار دارند و شرایطی را فرآهم می آورند که وقتی سیال از محفظه یا لوله ورودی وارد پمپ و پروانه پمپ محیطی می شوند، بین گذرگاه بین دو پره جریان یابند و انرژی آنها افزایش و هد آن نیز به مقدار کم افزایش یابد. سپس وارد گذرگاه بعدی بین دو پره بعد رفته و همینطور در راستای پروانه جریان می یابد تا در آخرین گذرگاه از لوله خروجی با هد بسیار زیاد خارج گردد. این پمپ ها در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی بسیار پر کاربرد است چرا که در این نوع از کاربری نیاز به دبی کم و فشار زیاد وجود دارد.

جت پمپ

کارکرد جت پمپ ها شباهت بسیار زیادی به کاربراتورها دارد و از آنجایی که قادرند دو سیال مختلف را همزمان با هم پمپاژ نمایند در اکثر مواقع در بخش دارویی که سیال های مختلف نیاز دارند در ترکیب های مختلف وارد مخزن یا کانتینر یکسان وارد شوند به کار می رود ولی در حالت عادی در منازل مسکونی نیز به کار می رود. نحوه عمکرد پمپ جت به این صورت است که سیال شماره یک از یک ونتوری عبور می کند و در گلوگاه ونتوری فشار کاهش یافته به دلیل اختلاف فشار می توان سیال دیگری را پمپاژ کرد به همین خاطر یک سوراخ در این پمپ ایجاد شده است که از آن قسمت سیال دوم وارد می گردد و دو سیال با هم ترکیب شده و از طرف دوم ونتوری به بیرون جایی که فشار بیشتر از رانده می شوند. در واقع یک جت در قسمت گلوگاه ونتوری به وجود می آید و به دلیل کاهش فشار سیار به درون پمپ مکش می شود.

پمپ فشار آب خانگی

پمپ فشار آب خانگی یا بوستر پمپ ها به دلیل فشار زیادی که تولید می نمایند پر کاربرد هستند. بوستر پمپ ها از ترکیب چند پمپ آب که به صورت موازی به هم وصل شده اند ساخته می شوند و از آنجایی که سیال پس از عبور پمپ اول با فشار یا هد زیاد وارد پمپ دوم شده پس از این که از پمپ آخر خارج می گردد فشار آن چندین برابر شده و معمولا در مجتع های بزرگ و فروشگاه های زنجیره ای که نیاز است سیال فاصله یا ارتفاع زیادی را طی کند پر کاربرد است.

پمپ آب خانگی نیم اسب

نیروی محرکه ای که پمپ ها نیاز دارند تا به وسیله آن شروع به کار نمایند توسط موتور تامین می شود و در مورد پمپ آب خانگی از آنجایی که این پمپ ها کوچک هستند دارای قدرت کمی می باشند و از آنجایی که محاسبه توان این پمپ ها بر حسب کیلو وات مقادیر کمی می شوند با اسب بخار متمایز می گردند. حداقل قدرت پمپ آب خانگی 0.5 اسب بخار یا معادل 0.37 کیلو وات می باشد و از آنجایی که کاربرد فرآوانی دارند از پمپ آب خانگی با نام پمپ آب خانگی نیم اسب یاد می شود. البته لازم به ذکر است که پمپ خانگی دارای توان های بیشتر نیز هستند برای مثال پمپ آب خانگی پنتاکس توانی در بازه 0.5 تا 5 اسب بخار دارد. با توجه به بازه ای این پمپ کوچک دارد معمولا از برق تکفاز برای این پمپ ها استفاده می شود و در مواردی که توان از 5 اسب بخار بالاتر برود نیاز است از موتورهای سه فاز استفاده شود، چرا که در صورت استفاده از برق تکفاز برای توان های بالاتر نیازمند سیم پیچی بزرگتری هستند و از لحاظ فیزیکی بزرگتر بوده و به طور کلی بهره وری پایین تری را نسبت به الکتروموتورهای سه فاز دارند و همه این موارد روی قیمت پمپ اثر می گذارند و هزینه های بیشتری را برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت. شما می توانید با مراجعه به وبسایت گستره آبی نمایندگی ابارا و پنتاکس از قیمت پمپ آب خانگی مطلع گشته و با تماس با شماره های مندرج در سایت نحوه انتخاب پمپ آب خانگی اطلاع حاصل فرمایید.

خوانندگان گرامی توجه داشته باشند مقاله نوشته شده ترجمه و ترکیبی از منابع زیر است؛

  1. homedepot.com
  2. mrrooter.com
  3. homezene.com
  4. pentax-pumps.it

پرسشهای مهم پیرامون انواع پمپ آب خانگی

  1. کاربرد پمپ آب خانگی شامل چه مواردی می شود؟ پمپ آب خانگی کاربرد فرآوانی در ساختمانها، پاساژ و مجمتع ها دارند و قادرند آب را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال دهند و البته مزیت اصلی آن این است که می تواند آب با دبی کم و فشار زیاد را فرآهم آورد.
  2. فاکتورهای مهم در انتخاب پمپ آب خانگی چیست؟ متراژ ساختمان، تعداد طبقات، تعداد شیرآلات که بیانگر آب مصرفی مورد نیاز ساختمان است روی نوع پمپ آب خانگی که استفاده می شود تاثیر می گذارد.
  3. مزیت استفاده از پمپ آب خانگی چیست؟ پمپ های خانگی که در واقع پمپ آب کوچک به حساب می آیند، مزیت های زیادی از جمله وزن کم، کارایی بالا، صدای کم، بادوام و قیمت مناسب را دارا می باشند.
  4. انواع پمپ خانگی به چه صورت است؟ انواع پمپ آب خانگی از نظر نوع پمپ شامل پمپ سانتریفیوژ یا پمپ گریز از مرکز، پمپ محیطی، جت پمپ ها، بوستر پمپ می باشند.
  5. پمپ بشقابی چیست؟ پمپ بشقابی یک پمپ گریز از مرکز است که به دلیل ظاهر محفظه پمپ گریز از مرکز که شبیه به بشقاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *