پمپ آب

راهنمای انتخاب پمپ شناور

راهنمای انتخاب پمپ شناور

پمپ شناور پمپی است که درون سیال به طور کامل قرار می گیرد و این امر مزیت های زیادی را برای کاربر به وجود می آورد. برای انتخاب پمپ شناور پیش از هر چیز باید بدانیم که این محصولات تنوع زیادی دارند و در مدل های مختلف با سایز های گوناگون جهت کاربری های مختلف تولید می شوند. هر پمپ تولیدی دارای یک ویژگی خاص و توانایی مخصوص برای انجام فعالیتی خاص است پس انتخاب صحیح پمپ شناور پیش از هر چیز آگاهی نسبت به عملکرد و نوع محصولات تولید شده می باشد. پمپ شناور را به صورت کلی می توان به سه دسته ی پمپ شناور چاه عمیق، پمپ کف کش و لجن کش تقسیم بندی کرد که در ادامه عملکرد این محصولات را به طور مختصر بیان خواهیم کرد:

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پمپ شناور چاه عمیق

پمپ شناور چاه عمیق تقریبا معروف ترین نوع پمپ شناور است به طوری که هنگامی از پمپ شناور صحبت می کنیم عموما این دسته از پمپ های شناور به خاطر می آورند. پمپ های معمولی توانایی مکش محدودی دارند و در چاه های عمیق و نیمه عمیق تقریبا بدون استفاده هستند، پمپ شناور چاه عمیق به راحتی درون چاه فرو رفته و در سیال غرق می شود و در چاه هایی که ارتفاع آن ها در بازه ی 16 تا 250 متر است بی رقیب عمل میکند. هنگام حفر چاه کوچک بودن قطر آن یکی از مزیت های چاه به حساب می آید زیرا احتمال ریزش دیواره ی چاه کمتر می شود. با کوچک شدن دهانه چاه امکان نصب هر مدل پمپی وجود ندارد و پمپ های شناور به دلیل طراحی خاص عمودی و استوانه ای شکل تنها گزینه برای استفاده در چاه های عمیق و نیمه عمیق هستند. در مقاله جامع راهنمای خرید پمپ شناور چاه عمیق اطلاعات بیشتری پیرامون این محصولات مطرح شده است همچنین اطلاعات اختصاصی برای انتخاب این محصولات در نحوه انتخاب پمپ شناور چاه عمیق بیان شده است که مطالعه آن ها خالی از لطف نیست.

پمپ کف کش

گروه دوم پمپ های شناور پمپ کف کش می باشد، که از هر دو گروه ویژگی هایی را به ارث برده است، برای انتقال پساب های خالص که فاقد ذرات جامد هستند یا در حدی ریز هستند که اخلالی در عملکرد آن ایجاد نمی کند از پمپ کف کش استفاده می شود.پمپ های کف کش عموما ارتفاع بیشتری نسبت به پمپ های لجن کش دارند و در انتخاب پمپ کف کش نوع سیال بسیار مهم است.پمپ های کف نیز انواع مختلفی دارند که دستی یا خودکار بودن آن را نیز جزء عوامل مهم در انتخاب پمپ در نظر گرفت.در مقاله انتخاب کفکش مناسب میتوان اطلاعات بیشتری در مورد این محصول کسب کرد

پمپ لجن کش

همانطور که از اسم این پمپ پیدا است برای پمپاژ سیالات دو فازی (لجن) مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی ناچار به پمپاژ مایعاتی هستیم که حاوی ذرات معلق هستند و گرانروی یا ویسکوزیته بالایی دارند. برای پمپاژ این مایعات نمیتوان از پمپ های شناور عادی استفاده کرد زیرا ذرات جامد موجب گرفتگی پمپ می شود. از این رو پمپ لجن کش اختصاصا برای این کار طراحی شده است تا توانایی انتقال ذرات جامد را نیز داشته باشد. پمپ های لجن کش در دو مدل قابل تهیه می باشند. پمپ هایی که کاتر دار هستند و می توانند موارد جامد را به ذرات ریزتری تبدیل کنند و پمپ هایی که ساده هستند و ذرات را به همان صورتی که هستند از خود عبور می دهند. در خصوص دسته ی دوم نیز حداکثر اندازه ی ذرات نباید از 5 سانتیمتر بیشتر باشد .اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب و کاربرد این پمپ را می توانید در مقاله ی جامع نحوه انتخاب پمپ لجن کش مطالعه بفرمایید.

جدول انتخاب پمپ شناور

پس از انتخاب نوع پمپ شناور خود باید به مشخصه های اصلی پمپ آشنا شویم و بدانیم که برای انتخاب هر یک از این پمپ ها به چند فاکتور مهم باید توجه داشته باشیم. این فاکتور های شامل دبی (میزان آبدهی)، هد (ارتفاع)، قدرت الکتروموتور برای تامین ارتفاع مورد نیاز، ویژگی سیال مورد پمپاژ، نحوه نصب پمپ شناور و طرز قرار گرفتن آن در محیط، دوره های تعمیر و نگهداری و در نهایت میزان دسترسی به نیروی برق (از لحاظ سه فاز یا تک فاز بودن) می باشد سایر آیتم ها مانند افت لوله، نشتی و شوک که همگی مربوط به تلفات پمپ است نیز بر ظرفیت پمپاژ تاثیر گذار است. با تعیین مشخصه های اصلی پمپ، اقدام به تهیه نمودار مشخصه یا عملکرد پمپ می کنیم، این نمودارها برای هر یک از شرکت های پمپ سازی متفاوت است از این رو قبل از رجوع به این منحنی ها نیاز است شما شرکت پمپ سازی مورد نظر خود را انتخاب کرده باشید سپس با مراجعه به این جداول مشخصه های مهم پمپ را مورد بررسی قرار دهید و پمپ مناسب خود را به صورت دقیق انتخاب کنید، برای مثال تصویر زیر مربوط به یک گروه از محصولات پمپیران می باشد، با توجه به منحنی ها می توان تمامی مشخصاتی که ضروری پمپ اعم از هد، دبی، توان پمپ و … را مشخص نمود. این منحنی ها دارای دو محور آبدهی (دبی) و ارتفاع (هد) است. در مقاله راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران طرز کار با این منحنی ها به صورت کامل آموزش داده شده است و می توانید یک پمپ شناور را بر اساس هد و دبی فرضی انتخاب کنید.البته امروزه نرم افزار های انتخاب پمپ نیز وجود دارند که تا حدی راهنمایی های لازم را انجام می دهند. اما بهتر است با یک مشاور در این موردصحبت کنید و تنها به این نرم افزار ها استناد نکنید. با توجه به انتخاب شما، الکتروموتور انتخابی می تواند سه فاز یا تک فاز باشد مطالعه پمپ شناور تک فاز و پمپ شناور سه فاز اطلاعات بیشتری به شما در این امر خواهد داد.

قیمت پمپ شناور

پمپ های شناور موجود در بازار عموما به سه دسته چینی ، اروپایی و تولید داخل تقسیم می شوند.از پمپ های شناور اروپایی می توان برند های مطرح KSB، گراندفوس، کالپدا، ابارا، لوارا ، پنتاکس و …را نام برد. کارخانه های معتبر چینی که پرفروش ترین پمپ شناور چینی را به بازار عرضه میکند شامل برند های استریم، لیو و SPC می باشد و در میان شرکت های پمپ سازی داخلی نیز می توان به پمپیران که اولین و بزرگترین کارخانه ی پمپ سازی ایران می باشد و طیف گسترده ای از نیاز های کشور را پوشش می دهد و علاوه بر آن محصولات خود را با همکاری KSB آلمان به بازار عرضه می کند اشاره کرد. شرکت های رایان، سولار و توان تک نیز از سایر شرکت های ایرانی هستند که بخشی از نیاز های بازار را تامین می کنند. در مقاله راهنمای خرید پمپ شناور و مقاله جامع پمپ شناور اطلاعات مفصلی در این زمینه بیان شده است که مطالعه آن توصیه می گردد.
قیمت پمپ شناور یکی از فاکتور هایی است که مصرف کنندگان در انتخاب پمپ مد نظر قرار می دهند. در میان برند های معرفی شده برند های اروپایی قیمت بسیار بالایی همراه با کیفیت خوب ارائه می دهند اما به دلیل نوسانات ارزی استفاده از این پمپ های خیلی توصیه نمی شود. در مقابل پمپ های گران قیمت خارجی پمپ های ارزان قیمت چینی قرار دارد که در اکثر موارد فاقد استاندار های لازم بوده و کیفیت مطلوبی نیز ندارند و ممکن است بسیاری از مشکلات ایجاد شده در آن ها شامل گارانتی نشود و موجب هزینه ی های اضافی شود. پمپ های شناور داخلی مانند پمپیران، علاوه بر قیمت مناسب و مقرون به صرفه با کیفیت های بسیاری بالایی در بازار موجود هستند.

پرسش های متداول پیرامون راهنمای انتخاب پمپ شناور

  1. کدام پمپ شناور کاربری بهتری دارد؟ پمپ های شناور دارای انواع مختلفی است. پمپ شناور چاه عمیق برای استفاده در چاه، پمپ لجن کش برای پمپاژ مایع با ذرات معلق و پمپ کف کش نیز برای انتقال مایعات فاقد ذرات معلق و ارتفاع کم کاربرد دارد.
  2. چگونه پمپ شناور مناسب را انتخاب کنم؟ ابتدا هد و دبی را مشخص کنید سپس با توجه به انواع پمپ یکی از آن ها را انتخاب کرده و سپس با توجه به هد و دبی با بررسی منحنی همپوشانی مدل مناسب را انتخاب کنید
  3. چه عواملی بر سایز پمپ تاثیر می گذارد؟ میزان آبدهی و ارتفاع که مستقیما بر روی اندازه و تعداد طبقات پمپ تاثیر دارد که موجب افزایش و کاهش سایز پمپ می شود.
  4. طول عمر پمپ های شناور چقدر است؟ پمپ های شناور به طور میانگین بین 8 تا 10 سال عمر می کنند ولی در شرایط ایده آل امکان افزایش این مقدار وجود دارد
  5. قیمت پمپ های شناور چقدر است؟ نمیتوان قیمت پمپ ها را به طور مشخص اعلام کرد زیرا قیمت پمپ با توجه به شرکت ها، جنس متریال اولیه متفاوت است برای اطلاع از قیمت ها بهتر است از کاتالوگ ها و لیست قیمت شرکت مد نظر استفاده کنید.
  6. آیا امکان سوختن پمپ های شناور وجود دارد؟ موتور این پمپ ها همیشه باید از آب پر شود و خشک کار کردن موتور موجب سوختن آن می شود
  7. پمپ های شناور چاه عمیق تا چه ارتفاعی قابل نصب هستند؟ پمپ های شناور معمولی قابلیت کار تا ارتفاع 400 متر را به راحتی دارند و در موارد بالاتر امکان طراحی پمپ شناور وجود دارد..
  8. آیا برای تخلیه ی فاضلاب می توان از پمپ شناور چاه عمیق استفاده کرد؟ خیر برای تخلیه ی فاضلاب ها که امکان وجود ذرات جامد در آن ها هست بهتر است از پمپ های کف کش و لجن کش استفاده کرد.
  9. خشک کار کردن پمپ شناور چه مشکلاتی پیش می آورد؟ موتور این پمپ به وسیله ی آب خنک کاری می شود. از این رو خشک کار کردن موتور موجب افزایش حرارت در آن و سوختن پمپ می شود.
  10. آیا پمپ شناور چاه عمیق تک فاز وجود دارد؟  پمپ های شناور هم به صورت تک فاز و هم به صورت سه فاز در بازار وجود دارند.
  11.  آیا پمپ شناور را می توان به عنوان بوستر پمپ نیز استفاده کرد؟ بله یکی دیگر از کاربرد های پمپ شناور استفاده به عنوان بوستر پمپ برای جبران افت فشار و یا جبران کمبود آبدهی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *