پمپ آب

نصب پمپ شناور چاه عمیق

نصب پمپ شناور چاه عمیق

قبل از آنکه به نصب پمپ شناور چاه بپردازیم، بهتر است ابتدا نکاتی را درباره نحوه انتخاب پمپ شناور یادآور شویم، در واقع می بایست قبل از نصب بدانید که چه نوع پمپ شناوری با چه دبی (آبدهی) و هد (ارتفاعی) نیاز دارید تا بتوانید مراحل نصب را بدون مشکل طی کنید و نتیجه ای که میخواهید را از نصب پمپ شناور بگیرید. ابتدا با توجه به آبدهی و ارتفاعی که نیاز دارید با مراجعه به منحنی همپوشانی نقطه حداکثر راندمان پمپ را که نزدیک به نقاط مورد نظر شماست را انتخاب کنید، چرا که کارکرد پمپ در این نقاط بهینه است و علاوه بر عملکرد بهتر، طول عمر بیشتری را نیز در بر می گیرد. برای کسب اطلاع بیشتر بهتر است نحوه انتخاب پمپ شناور چاه عمیق و یا راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران را مطالعه فرمایید. اما آنچه در این جا مایل به صحبت از آن هستیم مراحل نصب پمپ شناور چاه عمیق می باشد که به مراحل ذیل تقسیم بندی می شود اما پیش از آن لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای نصب پمپ شناور چاه عمیق را بیان می کنیم؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای نصب پمپ شناور چاه عمیق

  • الکتروپمپ شناور مناسب
  • الکتروموتور شناور مناسب
  • چکش پلاستیکی
  • قیف مخصوص
  • آب شرب معمولی یا آب پاکیزه از اسید و ماسه
  • کابل شبکه
  • دستگاه مگر
  • جدول مربوط به مقاومت عایقی
  • جرثقیل با ظرفیت مناسب
  • لوله پمپ
  • لوله در ابعاد الکتروپمپ
  • ارتفاع سنج بادی (شامل دستگاه فشار سنج و سه راهی، قابل نصب روی دیوار یا پایه ثابت شامل پمپ باد و یک لوله اندازه گیری)
  • فشار سنج
  • پیچ و مهره
  • آچار
  • پیچ کوپلینگ
  • اهرم
  • کابلهای برق
  • سیلپک
  • دو عدد فنر
  • یک جفت گیره آویز
  • دو قطعه تیرآهن

 

1. قبل از روشن کردن الکتروپمپ را حتما آماده کنید.

  • لازم به ذکر است که در هیچ شرایطی نباید الکتروموتور را قبل از این که با آب پر شود و همچنین الکتروپمپ کوپله را قبل از نصب روشن کنید، چرا که یاتاقان های الکتروموتور و پمپ با آب روانکاری شده و کارکرد بدون آب به یاتاقان ها آسیب می رساند.
  • اگر شما قبل از نصب الکتروپمپ خود، آن را برای مدتی انبار کرده اید، حتما پیش از نصب محور الکتروموتور خود را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید به صورت طبیعی حرکت می کند. در صورتی که متوجه شدید که محور الکتروپمپ گیر کرده است با چکش پلاستیکی به آرامی به آن ضربه بزنید تا محور آزاد شود، در غیر این صورت حتما با خدمات پس از فروش پمپیران تماس حاصل فرمایید.
  • دو در پوش روی قطعه اتصال دهنده موتور و پمپ وجود دارد که یکی برای پرکردن آب به داخل موتور و دیگری برای تخلیه هواست که هر دو در هنگام آماده کردن باید باز باشند.
  • به همراه هر دستگاه یک قیف مخصوص وجود دارد که باید متناسب با مجرای ورودی آب یک یا دو پله از آن را قطع کرده و در قسمتی که پیچ می شود دارای سه پله باشد.
  • قبل از نصب درون چاه، الکتروپمپ را به صورت عمودی قرار داده و پمپ را با آب پاکیزه که عاری از ماسه و اسید است، یا آب شرب معمولی پر نمایید.
  • پس از پر کردن الکتروموتور با آب به مدت 30 دقیقه آن را رها کنید تا حبابهای درون آن تخلیه شوند. پس از تخلیه حبابها، با اضافه کردن کمی آب الکتروموتور را لبریز نموده و سپس درپوشهای مذکور را در جای خود ببندید و توجه کنید که الکتروموتور نشتی نداشته باشد.
نصب پمپ شناور چاه عمیق

قبل از روشن کردن الکتروپمپ را حتما آماده کنید.

2.مقاومت عایقی را چک کنید.

قبل از مفصل بندی کابل شبکه با کابل الکتروموتور، می بایست مقاومت عایقی فاز به فاز و فاز به بدنه در الکتروموتور توسط مگر VCD 1000 بررسی و ثبت گردد و با جدول مربوط به مقاومت عایقی مقایسه شود تا از حد مجاز بیشتر نباشد.

نصب پمپ شناور چاه عمیق

مقاومت عایقی را چک کنید

3.جرثقیلی با ظرفیت مناسب انتخاب کنید.

پیش از بلند کردن الکتروپمپ اطمینان یابید که ظرفیت جرثقیل برای الکتروپمپ مد نظر شما و لوله آن که پر از آب است مناسب باشد.

نصب پمپ شناور چاه عمیق

جرثقیلی با ظرفیت مناسب انتخاب کنید

4.قطر و عمق چاه را اندازه بگیرید.

برای اندازه گیری قطر چاه در جاهایی که مستقیم خفر نشده اند می بایست از یک لوله در ابعاد الکتروپمپ استفاده کنید و با قرار دادن آن در چاه از مناسب بودن قطر چاه اطمینان حاصل نمایید. اگر خم تندی در مسیر وجود داشته باشد، ممکن است به کابل الکتروموتور آسیب وارد شده و مراحل نصب با مشکل روبرو شود.
ارتفاع سطح آب را می توان با به کارگیری دستگاه الکترونیکی با دقت زیاد انجام داد و یا اینکه از ارتفاع سنج بادی که شامل یک دستگاه فشار سنج و سه راهی است که روی دیوار یا پایه ثابت بسته شده و شامل یک پمپ باد و یک لوله اندازه گیری است، استفاده نمایید.

نصب پمپ شناور چاه عمیق

قطر و عمق چاه را اندازه بگیرید

5.مکان نصب فشار سنج را تعبیه کنید.

برای کنترل عملکرد الکتروپمپ می بایست در سر چاه فشار سنج نصب شود، از این رو می بایست مکانی برای نصب این فشار سنج را در نظر داشته باشید.

نصب پمپ شناور چاه عمیق

مکان نصب فشار سنج را تعبیه کنید

6.پمپ شناور و الکتروموتور را کوپله کنید.

  • برای کوپله کردن اول باید پیچ قطعه کوپلینگ الکتروموتور را تا حدی باز نمایید که محور پمپ بتواند به راحتی کوپلینگ شود. الکتروموتور را به حالت عمودی قرار دهد و با جرثقیل پمپ را بلند کنید. محور پمپ را درست در مقابل کوپلینگ الکتروموتور قرار دهید. سپس محور را با دست بچرخانید تا شیار آن بر خار کوپلینگ منطبق شود. پمپ را به آرامی و به صورت عمودی پایین بیاورید تا محور پمپ در داخل کوپلینگ قرار گیرد.
  • پس از این مرحله می بایست قطعه مکش پمپ را توسط پیچ و مهره به قطعه اتصال دهنده الکتروموتور بسته و با آچارکشی ضربدری محکم کنید. پیچ کوپلینگ را نیز در محل مربوطه به صورت کامل ببندید و یادآور میشویم که پیچ نباید بالاتر از سطح کوپلینگ قرار گیرد.
    پس از کوپله کردن به وسیله یک اهرم از وجود کمی آزادی حرکت طولی محور اطمینان حاصل نمایید.
  • از قرار گرفتن انتهای کابلهای برق درون آب خودداری فرمایید.در واقع این اتفاق منجر به نفوذ آب در داخل کابل شده و آب بندی الکتروموتور در ناحیه کوپله از بین خواهد رفت.
نصب پمپ شناور چاه عمیق

پمپ شناور و الکتروموتور را کوپله کنید.

7.برای مفصل بندی کابلها از سیلپک استفاده کنید.

استفاده از روش های غیر استاندارد در مفصل بندی می تواند منجر به بروز آتش سوزی شود و از این رو می بایست از کارکرد درست سوپاپ بالای پمپ اطمینان حاصل کنید.
صافی مکش را ببندید. این صافی از جنس فولاد ضدزنگ است و دلیل استفاده از آن جلوگیری از ورود اجسام خارجی به داخل پمپ می باشد، از این رو لازم است با استفاده از دو عدد فنر به طور صحیح در محل خود بسته شود.

نصب پمپ شناور چاه عمیق

برای مفصل بندی کابلها از سیلپک استفاده کنید

8.پمپ شناور را درون چاه قرار دهید.

  • اگر الکتروپمپ شما از سری سبک است نیاز به جرثقیل ندارید. ابتدا می بایست لوله اول و یک جفت گیره آویز که به آن وصل شده است را به الکتروپمپ وصل کنید. پس از بستن اولین لوله به سوپاپ پیچ های برنزی روی سوپاپ می بایست سفت شده باشند تا از باز شدن لوله اول از سوپاپ جلوگیری شود.
    پس از این مرحله الکتروپمپ را در چاه فرو ببرید تا گیره به لبه چاه برسد. به همین ترتیب لوله های بعدی را به لوله اول وصل و الکتروپمپ را در چاه به پایین هدایت کنید تا به عمق نصب برسد. لازم به ذکر است که لوله ها باید به خوبی و محکم به هم پیچ شوند و حواستان به اتصال لوله ها باشد، چرا که در غیر این صورت ممکن است دستگاه به ته چاه سقوط کند و یا اینکه پیچ لوله ها به هنگام کارکردن الکتروپمپ شل شود و مشکلات دیگری پدید آورد.
  • یادآور می شویم که در زمان نصب و اضافه کردن لوله ها می بایست همواره یک جفت گیره به تکیه گاه پیچ شود تا از سقوط الکتروپمپ جلوگیری کند.
  • برای نصب الکتروپمپ های سنگین نیاز به جرثقیل است. در واقع در این حالت گیره ی آویز می بایست به یک فلنج نصب متصل گردد. سپس الکتروپمپ با قلاب جرثقیل به درون چاه فرستاده شود و می توانید از دو قطعه تیرآهن بر سر چاه نیز کمک بگیرید.
  • از فلنج برای اتصال پمپ به جرثقیل استفاده کنید.
  • از یک گیره آویز برای وصل شدن به پمپ شناور کمک گرفته و به وسیله دو پیچ اتصال را محکم کنید. در واقع این گیره در زمان اضافه کردن اولین لوله به فلنج، نقش تکیه گاه را ایفا خواهد کرد. پس از این مرحله لوله ها را یکی پس از دیگری به هم اضافه نمایید و به تدریج الکتروپمپ را در عمق چاه فرو برید.
نصب پمپ شناور چاه عمیق

پمپ شناور را درون چاه قرار دهید.

9.نحوه قرار گرفتن کابلهای برق روی لوله های نصب را بررسی کنید.

به نحوه قرار گرفتن کابلهای برق روی لوله های نصب توجه کنید. زمانی که طول هر لوله بیشتر از 4 متر نیست، می بایست کابل برق به وسیله یک گیره کابل در محل اتصال دو لوله یا به عبارتی بالا و پایین فلنج، و یا به محل اتصال در بدنه لوله متصل گردد. توجه داشته باشید که گیره ها محکم وصل شده باشند و با سطح مقطع و وزن کابل متناسب باشند.

نصب پمپ شناور چاه عمیق

نحوه قرار گرفتن کابلهای برق روی لوله های نصب را بررسی کنید

لازم به ذکر است شما می توانید هر گونه سوال خود را پیرامون این مطلب از مشاورین گستره آبی، نمایندگی پمپیران جویا شوید، لیست محصولات پمپ شناور پمپیران و لیست قیمت پمپ شناور پمپیران نیز می توانند اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

9 دیدگاه برای “نصب پمپ شناور چاه عمیق

  1. نسیم گفت:

    سلام می بخشید ما پمپ شناور توی چاه خونه نصب کردیم از لوله ها یه مقدار آب سرد و زلال میاد و بعد آب سیاه که بوی نفت میده به نظرتون چه مشکل فنی وجود داره ؟

    1. گستره آبی گفت:

      سلام وقت شما بخیر.
      عوامل مختلفی می تواند باعث ایجاد مشکل فوق گردد.همچنین نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر از شما هستیم. لطفا با کارشناسان گستره آبی تماس حاصل فرمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییند.
      با تشکر
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  2. محمد تقی گفت:

    سلام. چاهی داریم باعمق حدود17 متر فاقد میله دسترسی به اب توسط پله انجام میشود درنورد نصب پمپ شناور راهنمایی فرمایید

    1. سلام جناب محمد تقی عزیز، شما می توانید برای پاسخ به پرسش خود با مشاورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید و مشاورین ما شما را راهنمایی خواهند کرد. برای تماس با مشاورین ما اطلاعات تماس در زیر آمده است.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  3. امید فرامرزپور گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید ما ی شناور عمق ۱۵۰ متری نصب کردیم قبلا ایرادی نداشت ولی بعد از بالا پایین شدن یک بار الان موقه روشن شدن هیچی ولی موقه خاموشی صدای عجیب و لرزشم داره ایراد از چیه شناور یا مشکل از چاهه

  4. امید فرامرزپور گفت:

    سلام شناور ما موقه خاموش کردن تکان شدید میخوره و صدای عجیبم داره انگار ی چیزی سوقط میکنه تو لوله اب دهی تشکر میکنم پاسخ یا مشاره بهمون بدین

    1. سلام جناب امید فرامرزپور عزیز، برای پاسخ به پرسش خود شما می توانید با مشاورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های لازم بهره جویید. برای تماس با مشاورین ما اطلاعات تماس در زیر آمده است.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  5. محمدرضا ق گفت:

    سلام وقت بخیر
    پمپ های شناور که سه سیم دارند رو چه جور باید نصب کرد هر سه سیم بیاد وصل باشه ؟
    این سیم ها هر کدوم مربوط به چه چیزی میشه ؟

    1. محمدرضا عزیز سلامِ،
      پمپ‌های شناور با سه سیم معمولاً برای پمپاژ آب در مخازن، چاه‌ها یا استخرها استفاده می‌شوند. این سه سیم به ترتیب به عنوان سیم فاز (L), سیم صفر (N), و سیم اتصال (E) شناخته می‌شوند.
      ۱. سیم فاز (L): این سیم به عنوان سیم فاز (لرز) شناخته می‌شود و به منبع تغذیه برق (ترانسفورماتور یا دیگر منابع برق) متصل می‌شود. این سیم برق متناوب (AC) را به پمپ می‌رساند و از طریق آن پمپ به برق تغذیه می‌شود.
      ۲. سیم صفر (N): سیم صفر (نول) به عنوان سیم بازمانده (نیوترال) شناخته می‌شود و به سوکت برق یا سیم صفر در سیستم برق خانگی متصل می‌شود. این سیم برای اتمام مدار برق و تخلیه جریان الکتریکی به منبع تغذیه استفاده می‌شود.
      ۳. سیم اتصال (E): سیم اتصال (ایرت) به عنوان سیم اتصال به زمین (ارت) شناخته می‌شود. این سیم به یک سیم زمین در سیستم برق خانگی وصل می‌شود و در صورت خطا یا نقص در سیستم، جریان برق را به زمین تخلیه می‌کند و ایمنی را افزایش می‌دهد.

      نصب صحیح و وصل کردن همه سه سیم به درستی از اهمیت بالایی برخوردار است تا عملکرد پمپ به درستی صورت گیرد و ایمنی سیستم حفظ شود. همچنین، هنگام نصب پمپ شناور، حتماً دستورالعمل‌ها و دفترچه راهنمای تولید کننده را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *