پمپ آب

پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی

اگر شما نیز در منزل خود با فشار آب کم روبرو هستید و روزانه با این مشکل سرو کار دارید، بهترین راه حل استفاده از پمپ آب خانگی است که می تواند این مساله را بر طرف نماید و فشار و جریان آب لازم برای وسایلی که برای کار کردن به آب نیاز دارند را فرآهم می آورد. در واقع از این انواع پمپ استفاده های زیادی در منازل مسکونی می شود که می تواند در آبیاری باغچه و یا چمن به عنوان آبپاش مصنوعی به کار رود و یا با افزایش فشار و جریان در مجتمع به روند زندگی شما آرامش بیشتری ببخشد. پمپ آب در واقع برای انتقال آب از یک محل به محل دیگر استفاده می شود که البته توسط یک نیروی محرکه که می تواند برق، گاز و یا انرژی خورشیدی باشد این انتقال را انجام دهد. انواع مختلفی از پمپ های آب خانگی وجود دارند که نه تنها از نظر اندازه کوچک هستند و به عنوان پمپ کوچک شناخته می شوند، بلکه می توانند فشار و دبی مورد نظر را ارائه دهند.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پمپ آب خانگی در واقع وظیفه توزیع کارای آب در ساختمان را به عهده دارد با این حال توجه داشته باشید که اگر نیاز باشد آب را به سطوح بالاتر از نظر ارتفاع انتقال دهد نیاز به یک مخزن می باشد، به عبارتی معمولا آب از طریق پمپ، پمپاژ شده و درون یک مخزن یا کانتینر ریخته می شود و در مواقع لازم توسط یک پمپ پمپ سیرکولاسیون به هر طبقه از یک مجتمع برج فرستاده می شود. داشتن اطلاعات بیشتر درباره نحوه کارکرد و ویژگی های پمپ خانگی اهمیت زیادی در کاهش هزینه های اجرایی در ساختمان دارد و می تواند طول عمر و دوام سیستم آبرسانی را افزایش دهد و عملکرد سیستم را بهبود بخشد. یکی دیگر از دلایلی که می بایست بیشتر درباره کارکرد این پمپ بدانیم این است که استفاده از یک پمپ خانگی خوب می تواند از بروز صدا و نویز در محل سکونت جلوگیری کند که در دنیای امروزی یکی از عواملی است که در صورت وجود می تواند زندگی روزمره افراد را مخاطره آمیز نماید.

انواع پمپ آب خانگی

پمپ خانگی انواع مختلفی دارد از جمله پمپ گریز از مرکز، پمپ محیطی و بوستر پمپ که همگی کاربرد منحصر به فردی دارند ولی آنچه برای مصرف کنندگان رایج پمپ های خانگی مهم است اندازه و صدای این پمپ هاست و این که بتوانند با مصرف توان الکتریکی کمتر فشار و دبی مورد نیاز را تامین کنند. از این رو استفاده بوستر پمپ، پمپ جتی، پمپ سانتریفیوژ، پمپ بشقابی پر کاربرد می باشد. این پمپ ها در برند های مختلفی در بازار وجود دارند از جمله پمپ آب خانگی پنتاکس، پمپ آب خانگی ابارا، پمپ آب خانگی لوارا، پمپ آب خانگی داب، پمپ آب خانگی گراندفوس و پمپ آب خانگی لئو. از طرفی دسته بندی دیگری که برای پمپ در نظر گرفته می شود علاوه بر شیوه کاربری که پیشتر گفته شد، توانی است که پمپ خانگی با استفاده از آن نیروی لازم برای کارکرد پمپ را تامین می نماید به همین خاطر استفاده از پمپ کوچک با توان کم نیز به عنوان پمپ خانگی مرسوم است. پمپ آب خانگی کوچک حداقل قدرتی برابر با 0.5 اسب بخار دارد و معمولا نیز با همین نام شناخته می شوند، به عبارت دقیق تر از آنها با نام پمپ آب خانگی نیم اسب، پمپ آب خانگی 1 اسب و غیره یاد می شود.

پمپ گریز از مرکز

اگر پمپ آب خانگی از نوع پمپ گریز از مرکز باشد دارای یک ورودی آب و خروجی تشکیل می شوند، و در درون محفظه پمپ که معولا به شکل بشقاب است و به همین خاطر به آن پمپ بشقابی گفته می شود، پروانه قرار می گیرد، این پروانه ها می توانند به صورت مختلف از جمله پروانه باز، بسته، نیمه باز و البته از نوع پمپ گریز از مرکز جریان مختلط، جریان شعاعی و یا جریان محوری در صورت لزون باشند. با چرخش پروانه ها نیروی گریز از مرکزی ایجاد می شود و به دلیل اختلاف فشار بین مرکز و محیط پروانه آب به درون پمپ کشیده می شود و از پره ها عبور کرده و در نتیجه سرعت و فشار آن افزایش می یابد و به دلیل بشقابی بودن شکل محفظه که ناشی از قرار گرفتن یک دیفیوزر است سرعت تبدیل به فشار شده و در نتیجه سیال با فشار و جریان بیشتر از محفظه خروجی رانش می کند.

پمپ محیطی

پمپ محیطی یا ریجنریتیو یکی از انواع دینامیکی به حساب می آید که پروانه آن در یک محفظه بزرگ متحد المرکزی که دارای ورودی و خروجی است قرار میگیرد. به عبارت دقیق تر پروانه این پمپ دارای پره هایی با فاصله بسیار کم از یکدیگر است و وقتی سیال وارد پره ها می شود در مسیر بین دو پره در قسمت ورودی انرژی آن افزایش می یابد و بعد وارد پره بعدی شده و همینطور انرژی آن افزایش می یابد و مثل فنر در راستای پروانه و پره ها به گردش در می آید تا به قسمت خروجی پمپ برسد، مزیت این پمپ در این است که هر گاه از گذرگاه بین دو پره عبور می کند هد آن به مقدار کم زیاد می شود و جاهایی مثل ساختمان های مسکونی که به طور معمول دبی کم و فشار زیاد نیاز است از این پمپ محیطی استفاده می شود که مکانیزم آن شبیه به فنر است که بین پره ها حرکت کرده و در مسیر انرژی و هد آن افزایش می یاد.

جت پمپ

جت پمپ ها شبیه به کاربراتور های قدیمی هستند، معمولا در بخش دارو از این پمپ ها استفاده می شود، ولی نوع کوچک آن در منازل مسکونی نیز کاربرد دارد. به عبارتی شما سیال با انرژی زیاد از یک ونتوری عبور کرده که در درون ونتوری در قسمت گلوگاه آن فشار کم شده و سرعت افزایش می یابد، در همین ناحیه یک سوراخ ایجاد شده است که از آنجایی که فشار کم است می تواند سیال بیرونی را به درون ونتوری مکش کند. در واقع در این پمپ ها یک جت ایجاد می شود که به دلیل کاهش فشار سیال دوم می تواند مکش شود و در واقع در این حال دو سیال مختلف با هم درون پمپ مکش می شوند.

بوستر پمپ

بوستر پمپ ها دستگاهی است که از چند پمپ آب که به صورت موازی به یکدیگر وصل شده اند، ساخته می شود. این پمپ ها در واقع کارکردی همانند پمپ آب دارند با این تفاوت که به دلیل سری پمپ هایی که در آن قرار گرفته اند، فشار بیشتری دارند و می توانند آب را به ارتفاع بالاتری در برج، فروشگاه زنجیره ای، پاساژها و غیره منتقل نمایند.

انتخاب پمپ خانگی

برای انتخاب پمپ آب خانگی باید توجه داشته باشید دبی پمپ که بیانگر تعداد شیرآلاتی است که ساختمان به کار رفته است، هد یا ارتفاع پمپ که بیانگر تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان بوده، قدرت و یا توان پمپ و البته قیمت آن که تاثیر پذیرفته از عواملی است که در ابتدا گفته شده است. توجه داشته باشید که متراژ ساختمان، میزان آب مصرفی، تعداد طبقات و شیرآلات ساختمان همگی نکاتی هستند که به هنگام خرید پمپ آب خانگی می بایست در کنار مشخصات پمپ مد نظر قرار دهید. همانطور که گفته شد برندهای مختلفی به تولید پمپ آب خانگی می پردازند و مصرف کنندگان می توانند از بین آن ها پمپ خانگی کوچک مورد نظر خود را انتخاب نمایند. از طرفی توجه داشته باشید اینکه پمپ خانگی شما دارای کلید کنترل خودکار است یا خیر و اینکه جنس بدنه آن از استنلس استیل است یا در واقع از آهن یا چدن ساخته شده است که البته همگی می تواند روی قیمت پمپ آب خانگی تاثیر بگذارد. در بازار ایران پمپ خانگی با نام های پمپ جتی، پمپ بشقابی، پمپ تک پروانه و یا پمپ دو پروانه شناخته می شوند که می توانید با مراجعه به مقالاتی با همین نام در وبسایت گستره آبی نمایندگی ابارا و پنتاکس بیشتر درباره این پمپ های خانگی اطلاع کسب نمایید. از طرفی با تماس با شماره های درج شده در وبسایت گستره آبی از مشاوره رایگان انتخاب پمپ بهره مند گردید.

خوانندگان گرامی توجه داشته باشند مقاله نوشته شده ترجمه و ترکیبی از منابع زیر است؛

  1. homedepot.com
  2. mrrooter.com
  3. homezene.com

 

سوالات متداول پیرامون پمپ آب خانگی

  1. عملکرد پمپ آب به چه صورت است؟ پمپ آب در واقع برای انتقال آب از یک محل به محل دیگر استفاده می شود که البته توسط یک نیروی محرکه که می تواند برق، گاز و یا انرژی خورشیدی باشد این انتقال را انجام دهد.
  2. پمپ آب خانگی چه وظیفه ای دارد؟  پمپ آب خانگی در واقع وظیفه توزیع کارای آب در ساختمان را به عهده دارد. معمولا آب از طریق پمپ، پمپاژ شده و درون یک مخزن یا کانتینر ریخته می شود و در مواقع لازم توسط یک پمپ پمپ سیرکولاسیون به هر طبقه از یک مجتمع برج فرستاده می شود.
  3. پمپ آب خانگی چه انواعی دارد؟ پمپ خانگی انواع مختلفی دارد از جمله پمپ گریز از مرکز، پمپ محیطی و بوستر پمپ که همگی کاربرد منحصر به فردی دارند.
  4. برندهای پرفروش پمپ آب خانگی شامل چه مواردی است؟ این پمپ ها در برند های مختلفی در بازار وجود دارند از جمله پمپ آب خانگی پنتاکس، پمپ آب خانگی ابارا، پمپ آب خانگی لوارا، پمپ آب خانگی داب، پمپ آب خانگی گراندفوس و پمپ آب خانگی لئو.
  5. قدرت و توان پمپ آب خانگی چقدر است؟ پمپ آب خانگی کوچک حداقل قدرتی برابر با 0.5 اسب بخار دارد و معمولا نیز با همین نام شناخته می شوند، به عبارت دقیق تر از آنها با نام پمپ آب خانگی نیم اسب، پمپ آب خانگی 1 اسب و غیره یاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *