پمپ آب

پمپ آب فاضلاب

پمپ آب فاضلاب

برای اینکه بیشتر درباره پمپ آب فاضلاب بدانید می بایست در ابتدا بهتر است بیشتر درباره اینکه فاضلاب چیست و چطور می توان از این پمپ آب ضایعات استفاده کرد، چه انواعی دارد و البته موارد کاربرد آن را نیز بیان نماییم. توجه داشته باشید که ضایعات یا فاضلاب هر آبی است که با استفاده انسان ها آلوده شده باشد. در واقع فاضلاب آبی است که قبلا در بخش خانگی، صنعتی، تجاری و یا کشاورزی به کار رفته و یا روان آب های سطحی و یا آب بارندگی، سیل، آب حاوی فاضلاب انسانی و یا حیوانی که بدون آنکه تصفیه شوند می توانند برای محیط زیست مخرب باشند. به عبارت دقیق تر آب ضایعات یا فاضلاب یه محصول جانبی از فعالیتهای کشاورزی، تجاری، صنعتی و خانگی گفته شده است. این فاضلاب ها بستگی به محتویاتشان شامل فاضلاب خانگی، فاضلاب شهری و فاضلاب صنعتی می شوند و دارای آلاینده هایی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است. حال برای اینکه بتوان از این آلودگی ها و فاضلاب رهایی یابیم می بایست از تجهیزاتی استفاده نماییم که بتواند این ضایعات تخلیه و جا بجا کند. حال می بایست بدانیم پمپ آب فاضلاب چیست،

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پمپ آب فاضلاب چیست

پمپ ضایعات قادر است فاضلاب های با آلودگی بالا که به طور معمول دارای ذرات جامد معلق از نوع طبیعی، غیر طبیعی و حتی معدنی هستند را جابجا نماید. به طور معمول انواع پمپ آب فاضلاب به صورت تک فاز مورد استفاده قرار می گیرند و این طراحی معمولا به نوع سه فاز ترجیح داده می شود. توجه داشته باشید که این نوع از پمپ ها نیاز به راه اندازه یا پرایمینگ اولیه دارند و می بایست ابتدا با عبور کمی آب از دستگاه مراحل راه اندازی آنها انجام شود. البته لازم به ذکر است که انواع این پمپ ها به صورت پمپ شناور عمل می نمایند و به طور کامل در آب غوطه ور هستند. برای آب بندی محور پمپ از آب بندی مکانیکی ضد سایش استفاده می گردد. از طرفی با اینکه از پمپ شناور به عنوان پ فاضلاب استفاده می گردد، انواع پمپ جابجایی مثبت نیز در این موارد پرکاربرد هستند. اگر بخواهیم دقیق تر شویم پمپ شناور با استفاده از پروانه ها و نیروی گریز از مرکزی که از گردش پروانه ها به وجود می آید به سیال سرعت بخشیده و در نتیجه با اعمال سرعت و در نهایت فشار منجر به رانش سیال به سمت لوله خروجی می گردد. در پمپ جابجایی مثبت اما از غلتک، دنده و یا پروانه برای کشیدن سیال به درون حفره ای ایستا به کار می برد تا پس از رانده شدن سیال به بیرون و با ایجاد خلاء در حفره بار دیگر سیال به درون پمپ کشیده شود.

کاربرد پمپ آب ضایعات

در بخش صنعت از این پمپ فاضلاب کش در قسمت هایی همچون فراورده های غذایی، ساخت و ساز، کاغذ و خمیر کاغذ و در نهایت صنایع فلزی پر کاربرد است و البته لازم به ذکر است که به همان نسبت در معادن و استخراج آب برای خنک سازی، نمک زدایی از آب دریا و غیره نیز به کار می رود. از طرفی از این پمپ ها همچنین در بخش تصفیه آب و فاضلاب در بخش صنعتی و شهری نیز استفاده می گردد توجه داشته باشید که البته تفاوتی در بین پمپ هایی که در این دو بخش استفاده می گردد نیز وجود دارد. از پمپ فاضلاب شهری که به آن پمپ فاضلاب نیز گفته می شود به انتقال فاضلاب، پساب، گنداب، فاضلاب تصفیه شده مکانیکی مخازن تصفیه، لجن و همچنین آب بارندگی کمک می نماید. در بخش صنعتی اما پمپ فاضلاب صنعتی آنچه می بایست به آن توجه گردد موادی است که در ساخت این دستگاه به کار می رود چرا که آب ضایعات ناشی از فعالیت های صنعتی است می تواند به شدت خورنده و دارای خواص سایشی می باشد. بدنه پمپ نیز میتواند مجهز به صفحات سایشی است که از مواد ضد سایشی بسیار خاص تهیه می شوند و به راحتی قابل جایگزینی می باشد.
در صورتی که از این پمپ ها در چاه استفاده گردد به آنها پمپ شناور چاه عمیق نیز گفته می شود و همچنین انواع آنها به صورت افقی و عمودی نصب می گردد. علاوه بر این پمپ آب تمیز نقطه مقابل پمپ فاضلاب قرار دارد.

انواع پمپ آب فاضلاب

پروانه ای که در پمپ مد نظر ما به کار می رود بستگی به نوع سیالی دارد که برای پمپاژ آن به کار برده می شود و شامل موارد زیر خواهد بود؛

  • پمپ با کانال پروانه با یک تا سه کانال از نوع بسته یا باز،

 

 

پمپ آب فاضلاب از نوع افقی با کانال پروانه

پمپ آب فاضلاب از نوع افقی با کانال پروانه

  • پروانه تک کاناله و یا پروانه مورب،

 

پمپ شناور فاضلاب دارای پروانه ای با یک پره

پمپ شناور فاضلاب دارای پروانه ای با یک پره

  • پروانه جریان آزاد.

 

پمپ فاضلاب شناور با پروانه جریان آزاد

پمپ فاضلاب شناور با پروانه جریان آزاد

البته همانطور که گفته شد بیشتر از پمپ شناور و سپس پمپ جابجایی مثبت برای انتقال فاضلاب استفاده می گردد و انواع آن نیز می تواند شامل پمپ همزن، پمپ کنسول، پمپ گردشی، پمپ های دوزینگ، پمپ فواره، پمپ آسیاب، پمپ زباله های ماکتور و غیره می باشد. از طرفی این دستگاه ها دارای انواع مختلفی از جمله پمپ جریان مختلط، پمپ لجن کش، پمپ کف کش که بیشتر در منازل استفاده می شوند، پمپ های شناور که پیش تر در این رابطه گفته ایم و پمپ زباله می باشد.

پمپ فاضلاب دارای با پروانه تک پره ای مورب

پمپ فاضلاب دارای با پروانه تک پره ای مورب


پمپ فاضلاب شناور با سیم راهنما

پمپ فاضلاب شناور با سیم راهنما


پمپ آب فاضلاب از نوع افقی با محرک تسمه

پمپ آب فاضلاب از نوع افقی با محرک تسمه

پرسشهای متداول پیرامون پمپ آب فاضلاب

  1. پمپ آب فاضلاب چیست؟ به طور کلی پمپ آبی که در شبکه آب شهری برای انتقال آب آلوده و فاضلاب و همچنین آب همراه با ضایعات به کار می رود پمپ آب فاضلاب نامیده می شود که بیشتر به عنوان پمپ فاضلاب در اگو یا شبکه فاضلاب به کار می رود.
  2. چه نوع پمپی برای استفاده به عنوان پمپ آب فاضلاب به کار می رود؟ به طور کلی از پمپ شناور یا سانتریفیوژ برای تخلیه شبکه فاضلاب شهری استفاده می شود ولی در موارد سطحی تر می توان از پمپ لجن کش و کف کش نیز برای انتقال آب و ضایعات به بیرون از منزل به سمت شبکه فاضلاب نیز استفاده نمود.
  3. انواع پمپ آب فاضلاب چه مواردی را شامل می شود؟ به طور کلی انواع پمپ شناور به خصوص انواع جریان مختلط، کف کش ها، لجن کش ها که بیشتر در منازل به کار می روند، پمپ زباله و غیره به عنوان پمپ فاضلاب به کار می روند. علاوه بر اینکه این پمپ ها می توانند در چاه عمیق و نیمه عمیق نیز کاربرد داشته باشند باید به این نکته توجه کرد که عملکرد آنها تا حدودی با پمپ آب تمیز متفاوت است.
  4. پمپ آب ضایعات در کجا کاربرد دارد؟ در قسمت هایی همچون فراورده های غذایی، ساخت و ساز، کاغذ و خمیر کاغذ و در نهایت صنایع فلزی پر کاربرد است و البته لازم به ذکر است که به همان نسبت در معادن و استخراج آب برای خنک سازی، نمک زدایی از آب دریا و غیره نیز به کار می رود.
  5. کدام پمپ برای تخلیه فاضلاب منازل مناسب است؟ لازم به ذکر است که با اینکه می توان از پمپ شناور برای تخلیه فاضلاب استفاده کرد به طور معمول از پمپ کف کش و لجن کش به خصوص برای تخلیه آب سیلاب و بارندگی در منازل به خاطر اندازه به نسبت کوچکتر و سبک تر استفاده می گردد.

منبع:

  • مقاله waste water pump از سایت KSB pump.
  • مقاله Wastewater از سایت Wikipedia.
  • مقاله Wastewater Pumps Information از سایت globalspec.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *