پمپ آب

پمپ گریز از مرکز جریان مختلط

پمپ گریز از مرکز جریان مختلط

پمپ های گریز از مرکز بسته به شرایط بهره برداری نیازمند ایجاد تغییر در نوع پروانه ای هستند که در آنها به کار رفته است. در واقع در حالت معمول یک پمپ گریز از مرکز به صورت پمپ گریز از مرکز شعاعی ساخته می شود، که در واقع از پروانه های شعاعی استفاده می کنند تا به سیال زاویه ای پس از خروج از پروانه دهند. برای اینکه درک درستی از پمپ گریز از مرکز جریان مختلط داشته باشید نیاز است ابتدا انواع پروانه پمپ گریز از مرکز را به صورت اجمالی توضیحی ارائه نماییم؛.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

پروانه پمپ گریز از مرکز

اگر بخواهیم آسان تر درباره این پروانه ها صحبت کنیم به این معنی است که سیال موازی محور پمپ از قسمت مکش انتهایی وارد پمپ و سپس پروانه می شود و پس از دریافت سرعت لازم و و افزایش فشار از پروانه با زاویه 90 درجه خارج می گردد. این در حالی است که نوع دیگری از پروانه ها وجود دارند با نام پروانه های جریان محوری که شبیه به ملخی هواپیما و قایق هستند و وقتی سیال از مکش انتهایی وارد پروانه می شود موازی با محور است و پس از خروج از پروانه نیز باز هم تقریبا موازی محور خارج می گردد. اما اگر بپرسید این مسائل چه تاثیری در روند عملکرد پمپ دارد می بایست بیان کنیم که این پمپ زمانی کاربرد دارد که در سطح دبی یکسان نیازمند انتقال آب یا سیال در فاصله بیشتری هستید به عبارتی این نوع پروانه فشار استاتیک یا هد را افزایش می دهد و البته پمپ گریز از مرکز جریان محوری در ارتفاع یا هد کم قابلیت ارائه دبی بیشتری را دارد و به همین خاطر از آن استفاده می گردد. هدف ما از بیان این مطالب این است که درک بهتری از کارکرد پروانه های پمپ مورد نظر به دست آورید و لازم است در اینجا بگوییم که پمپ گریز از مرکزی که اینجا قصد توضیح بیشتر آن را داریم، ترکیبی از این دو نوع پروانه شعاعی و محوری را دارد. در واقع این پمپ ها علاوه بر اینکه هد بیشتری در مقایسه با حالت معمول ایجاد می کند بلکه می تواند دبی بیشتری را نیز در ماکزیمم راندمان پمپ ارائه نماید. پروانه ها از تیغه هایی تشکیل می شوند که به دور محور پمپ در حال گردش هستند و در واقع نیروی سانتریفیوژ ناشی از چرخش پروانه ها به سیال فشار مورد نیاز برای پمپاژ از لوله خروجی را می دهد. همانطور که پیشتر گفتیم خاطر نشان می شویم که پروانه های پمپ شامل پروانه شعاعی، جریان محوری و در نهایت جریان مختلط خواهد بود که قصد داریم بیشتر درباره مورد آخر برایتان توضیح دهیم؛

پمپ گریز از مرکز جریان مختلط چیست

یک پمپ جریان مختلط در واقع یک پمپ گریز از مرکز است که از پروانه های جریان مختلط برای ارائه هد و دبی لازم برای مصرف کننده استفاده می کند. این پروانه ها به صورت باز، بسته و یا نیمه باز ارائه می شوند که تیغه به شکل مورد و ملخی شکل هستند و بسته به نیاز فاصله و تعداد بین پره ها یا تیغه ها کم و زیاد می شود. از طرفی این پمپ ها بر اساس سرعت مخصوص که در واقع رابطه بین مقدار آبدهی یا هدی است که یک پروانه تولید می نماید، نیز تقسیم می شوند، دسته اول شامل پمپ با سرعت کم بین 35 تا 80 دور بر دقیقه است و گروه دوم نیز سرعتی بین 80 تا 160 دور بر دقیقه دارند که در برخی از مواقع حتی سرعت چرخش پروانه بیشتر نیز می شود. پمپ گریز از مرکز همانطور که گفتیم بازه بین پمپ جریان محوری و پمپ شعاعی را پوشش می دهد و در واقع سیال به صورت موازی با محور پمپ از طریق قسمت مکش وارد پروانه شده و سپس به صورت مورد با زاویه کمتر از 90 درجه از پروانه خارج می گردد و در حالتی که سرعت مخصوص آن کم باشد معمولا از یک حلزونی یا محفظه حلقوی برای پوشش پروانه استفاده می گردد و در سرعت های بالا دیفیوزر و محفظه سیلندری شکل به کار می رود. خاطر نشان می شویم که پمپ گریز از مرکز حلزونی زمانی به کار می رود که دبی و هد به اندازه مورد نیاز نباشد و با قرار دادن این پروانه ها هم دبی و هم هد افزایش می یابد. به عبارتی در پمپ گریز از مرکز جریان مختلط  سیال از محفظه مکش به صورت موازی با محور وارد پمپ شده ولی به دلیل نوع پروانه ای که در آن به کار رفته شده است، سیال پس از افزایش فشار وسرعت از به سمت محیط بیرون پروانه کشیده شده و با انرژی بیشتری به درون حلزونی پرتاب می شود، زاویه ای که هر دبی ایجاد می کند دیگر همانند دو پروانه قبل 90 درجه یا موازی نیست، بلکه بین این درجه ها قرار گرفته و به نوعی به صورت اریب از پروانه خارج می شود، همین مساله به پمپ توانایی پمپاژ سیال با دبی و ارتفاع زیاد را می دهد.

کاربرد پمپ های گریز از مرکز

این پمپ ها کاربرد فرآوانی در صنعت، معدن و کشاورزی به خصوص در بخش آبیاری زمین های کشاورزی دارند و از طرفی می توان از این پمپ ها در زهکشی زمین و باغ ها نیز استفاده کرد، برای تخلیه فاضلاب شهری نیز پرکاربرد هستند از طرفی این پمپ ها قابلیت خنک سازی نیروگاه حرارتی و نیروگاه هسته ای را دارد. همچنین در صورت نیاز برای تامین آب شهری و آب شور دریا نیز به کار می رود.

مصرف کنندگان این نوع از پمپ ها می توانند با مراجعه به وبسایت گستره آبی نمایندگی پمپیران درباره لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران به عنوان یکی از خبره ترین شرکت های پمپ سازی بیشتر بدانید و از مشاوره رایگان راهنمای انتخاب پمپ بهره ببرید.

پرسشهای متداول پمپ گریز از مرکز جریان مختلط

  1. پروانه پمپ گریز از مرکز شعاعی چه تاثیری روی سیال می گذارد؟ سرعت سیال و فشار آن افزایش می یابد، در واقع زمانی که سیال موازی محور از قسمت مکش انتهایی وارد پمپ می شود، پس از دریافت سرعت و فشار لازم از پروانه با زاویه 90 درجه خارج می شود.
  2. شکل پروانه گریز از مرکز جریان محوری به چه صورت بوده و چه کاربردی دارد؟ برای اینکه پروانه ها در این پمپ گریز از مرکز بتوانند به صورت محوری جریان را انتقال دهند، به شکل ملخی هواپیما یا قایق طراحی می شوند این حالت امکان عبور موازی سیال نسبت به محور را به پمپ می دهد و اجازه می دهد سیال دبی بالاتری داشته باشد.
  3. کاربرد پمپ گریز از مرکز شعاعی با پمپ گریز از مرکز جریان محوری چه فرقی دارد؟ کاربران زمانی می بایست از پمپ گریز از مرکز شعاعی استفاده نمایند که نیاز به سطح دبی یکسان ولی ارتفاع بیشتری دارند اما برای استفاده از پمپ گریز از مرکز جریان محوری خاطر نشان می شویم که دبی زیاد و ارتفاع یا هد کم است.
  4. پمپ گریز از مرکز جریان مختلط چیست؟ یک پمپ گریز از مرکز جریان مختلط در واقع ترکیبی است از دو نوع پروانه شعاعی و محوری که حالت بین آنها پروانه های جریان مختلط را به وجود آورده و پمپی که از این پروانه ها استفاده می کند را پمپ گریز از مرکز جریان مختلط گویند، چرا که قادر است آب یا سیال را نه تنها در ارتفاع بالاتر نسبت به سایر پروانه ها بلکه با دبی بیشتر نیز پمپاژ کند.
  5. کاربرد پمپ گریز از مرکز جریان مختلط در چه مواردی دسته بندی می شود؟ کاربرد فرآوان این پمپ ها در صنعت، معدن و کشاورزی به خصوص در بخش آبیاری زمین های کشاورزی بر همگان آشکار است و از طرفی می توان از این پمپ ها در زهکشی زمین و باغ ها نیز استفاده نمود، در تخلیه فاضلاب شهری نیز کاربرد فرآوانی دارند از طرفی این پمپ ها قابلیت خنک سازی نیروگاه حرارتی و نیروگاه هسته ای را دارد. همچنین در صورت نیاز برای تامین آب شهری و آب شور دریا نیز به کار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *