پمپ آب

پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند

پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند

اینکه یک پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند به این بستگی دارد که شما تعریف دقیقی از این دستگاه داشته باشید. پمپ گریز از مرکز یک توربو ماشین است که برای کارکردن نیاز به انرژی مکانیکی دارد، در واقع وجود یک محرکه الکتریکی که به مجموعه پمپ متصل می شود به این ماشین کمک می کند که انرژی الکتریکی که توسط موتور یا همان محرکه الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل شده است را، به سیال منتقل کند و در نتیجه منجر به افزایش سرعت و فشار سیال در پمپ شده و در نهایت از پمپ با دبی مشخصی خارج گردد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

در اینجا قصد داریم که عملکرد پمپ گریز از مرکز را به طور دقیق تر برایتان توضیح دهیم. آنچه می بایست بدانید این است که پمپ گریز از مرکز از پروانه هایی با شکل های گوناگون به صورت باز، نیمه باز و بسته تشکیل می شود که قادرند جهت عبور آب را تغییر دهند و در نتیجه روی سرعت و فشار نهایی سیال تاثیر بگذارند. این پروانه ها به صورت جریان شعاعی، جریان محوری و جریان مختلط وجود داشته و قادرند سیال را با زاویه 90 درجه، به صورت تقریبا موازی و همچنین زاویه کمتر از 90 یا اریب به درون محفظه پمپ پرتاب کنند. محفظه پمپ به شکل حلزونی است که معمولا به صورت تک حلقه استفاده می شود. این محفظه کار یک دیفیوزر را انجام می دهد که در ادامه با بیان اینکه پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند، بیشتر به آن خواهیم پرداخت؛

ساختمان پمپ گریز از مرکز

یک پمپ گریز از مرکز از نظر ساختمانی به طور کلی به صورت افقی قرار گرفته و یک یا چند طبقه است و دارای یک محفظه حلزونی شکل، پروانه ای که در این محفظه قرار می گیرد، لوله مکش ورودی و لوله خروجی که با حلزونی به صورت یکپارچه ریخته گری شده اند، می باشد. از طرفی پروانه روی یک محور قرار گرفته است که با یک محفظه آب بندی که شامل نوارهای آب بندی بسته به دمایی که پمپ می تواند تحمل کند و همچنین درپوش آببندی می شود و با یک بوش قابل تعویض در ناحیه آببندی به صورت یک سر آویز به محور متصل می گردد. پس از آن یاتاقان های پمپ در پشت پروانه در محفظه یاتاقان قرار گرفته که با دو بلبرینگ شیار عمیق گریس کاری شده و یا روغن کاری می شوند. یاتاقان ها به روش گفته شده روانکاری شده و در جای خود محکم باقی می مانند. پس از یاتاقان ها اگر محور پمپ و مجموعه موتور جدا باشد یک بخش کوپلینگ قرار می گیرد که این دو محور را با هم کوپله کند در غیر این صورت محور وارد مجموعه پمپ شده و از طریق روتور که بر روی آن قرار گرفته که در محیط استاتور حاوی سیم پیچ های مسی قرار می گیرد. در انتهای موتور نیز یک فن قرار دارد که به خنک کردن مجموعه پمپ و موتور به هنگام کار کردن کمک کرده تا از بروز آتش سوزی جلوگیری نماید. مجموعه پمپ و موتور برای اینکه لرزشی نداشته باشند و از ارتعاشات آن جلوگیری شود روی یک مجموعه شاسی قرار می گیرند.

نحوه عملکرد پمپ گریز از مرکز

طرز کار پمپ های گریز از مرکز به این صورت است که می بایست انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل شود و در نتیجه مجموعه موتور با وصل شدن به یک کابل برق شروع به کار می نماید و از اینجا روند کارکرد پمپ آغاز می گردد. برقی که برای موتور در نظر گرفته می شود معمولا به صورت تک فاز یا سه فاز است که استفاده از برق سه فاز رایج تر و پرکاربردی تر است. این برق با ایجاد میدان مغناطیسی توسط سیم پیچ های مسی که در استاتور قرار دارند و گردش این میدان مغناطیسی به دلیل زوایایی که این سیم پیچ ها از هم دارند، منجر به تغییر جهت میدان با هر پالس برق شده و در نتیجه یک میدان مغناطیسی در حال گردش به وجود می آورند. این گردش از طریق روتور به محور منتقل شده و از آنجایی که محور به پروانه در محفظه حلزونی پمپ وصل است آن را به حرکت و چرخش در می آورد. نیروی گریز از مرکز باعث می شود که فشار در لوله مکش صفر شود و هر چقدر از مرکز پروانه که لوله مکش قرار دارد به سمت دیواره بیرونی پروانه حرکت می کنیم فشار و سرعت افزوده می شود. وقتی پمپ شروع به حرکت میکند در لوله مکش سیال وارد پروانه شده و از طریق افزایش سرعت و فشار بین پره های پروانه به سمت بیرون پرتاب شده و سپس درون محفظه حلزونی سرعت آن کم و فشار آن افزایش می یابد، در واقع حلزونی به عنوان یک دیفیوزر سرعت را تبدیل به فشار کرده و با جمع کردن و متمرکز کردن دبی آن با به سمت لوله خروجی فرستاده تا از آن با دبی و ارتفاع مشخصی رانش نماید. این پمپ های گریز از مرکز جزو محبوب ترین پمپ ها به حساب می آیند و شرکت های مختلف خارجی و البته داخلی که عمده تولید کننده آن شرکت پمپیران است، این پمپ گریز از مرکز حلزونی را تولید و به بازار عرضه می نماید. شما می توانید با تماس با مشاورین شرکت گستره آبی نمایندگی پمپیران از لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران و تخفیفات آن آگاه شوید و همچنین با مطالعه راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز پمپیران و دریافت مشاوره رایگان، پمپ مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.

پرسش های متداول درباره اینکه پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند

  1. طرز کار پمپ گریز از مرکز به چه صورت است؟ پمپ گریز از مرز به عنوان یک توربو ماشین برای کار کردن نیاز به انرژی مکانیکی دارد توسط موتور پمپ گریز از مرکز تامین می شود و منجر به انتقال انرژی به سیال و سپس افزایش سرعت و فشار سیال و در نهایت افزایش دبی آن می شود.
  2. پروانه های پمپ گریز از مرکز چه اهمیتی در کار آن دارند؟ برای تغییر سرعت و فشار نهایی در پمپ های گریز از مرکز از پروانه هایی استفاده می شوند که به شکل بسته، باز و نیمه باز وجود دارند.
  3. پروانه ها چه جریان هایی را در پمپ گریز از مرکز به وجود می آورند؟ پروانه های پمپ پمپ گریز از مرکز جهت های مختلفی به جریان آب می دهند و باعث می شوند که به صورت جریان شعاعی، جریان محوری و جریان مختلط وجود داشته که قادرند سیال را به ترتیب با زاویه 90 درجه، به صورت تقریبا موازی و همچنین زاویه کمتر از 90 یا اریب به درون محفظه پمپ پرتاب کنند.
  4. ساختار یک پمپ گریز از مرکز به چه صورت می باشد؟ یک پمپ گریز از مرکز دارای ساختار افقی معمولا به صورت یک طبقه است و البته نوع چند طبقه آن نیز وجود دارد که در اینجا فقط به پمپ گریز از مرکز یه طبقه پرداخته شده است و به طور کلی دارای یک محفظه حلزونی شکل، پروانه ای که در این محفظه قرار می گیرد، لوله مکش ورودی و لوله خروجی که با حلزونی به صورت یکپارچه ریخته گری شده اند، می باشد.
  5. پروانه چطور به محور پمپ گریز از مرکز متصل می شود؟ پروانه موجود در پمپ گریز از مرکز با نوار های آببندی، درپوش آببندی و یک بوش قابل تعویض به محور متصل شده و سرجای خود آببندی می شود.
  6. چرا از مجموعه شاسی در راه اندازی پمپ گریز از مرکز استفاده می شود؟ دلیل استفاده از شاسی این است که مجموعه پمپ و موتور لرزشی نداشته باشند و از ارتعاشات آن جلوگیری شود به همین خاطر روی یک مجموعه شاسی قرار می گیرند.
  7. چرا شکل محفظه پمپ گریز از مرکز به صورت حلزونی است؟ محفظه حلزونی پمپ اثری همانند دیفیوزر دارد به عبارتی وقتی پمپ شروع به حرکت میکند در لوله مکش سیال وارد پروانه شده و طی این فرآیند سرعت و فشار بین پره های پروانه افزایش یافته و سیال به سمت بیرون پرتاب شده و سپس درون محفظه حلزونی سرعت آن کم و فشار آن افزایش می یابد، در واقع حلزونی به عنوان یک دیفیوزر سرعت را تبدیل به فشار کرده و با متمرکز کردن دبی آن با به سمت لوله خروجی می فرستد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *