پمپ آب

پمپ گریز از مرکز

پمپ گریز از مرکز

پمپ ها امروزه نقش اساسی در انتقال و جا به جایی سیال دارند و همین مساله منجر شده تا پمپ انواع مختلفی داشته باشد، این انواع شامل پمپ های دینامیکی و پمپ های جابه جایی مثبت می شود. توجه داشته باشید که هر گروه به انواع مختلفی از جمله توربوماشین ها از نوع پمپ های دینامیکی به حساب می آیند و انتقال انرژی به سیال به صورت دائمی و پیوسته انجام می شود. پمپ گریز از مرکز یکی از انواع توربوماشین هایی است می تواند از پروانه های جریان محوری، جریان شعاعی و جریان مختلط در ساخت آن استفاده شود. آنچه مهم است این می باشد که پمپ گریز از مرکز در واقع توربو ماشینی است که به صورت یک طبقه تولید شده که می تواند آبدهی و دبی های مختلف را تامین نماید. در ساختمان پمپ از یک محفظه پمپ، محفظه یاتاقان و خود یاتاقان، محور پمپ استفاده شده است که یک پروانه بر روی آن قرار می گیرد. توجه داشته باشید از آنجایی که این پمپ تنها یک طبقه دارد فقط یک پروانه در آن وجود خواهد داشت و محفظه آن به صورت حلزونی طراحی می شود. در واقع این پمپ حلزونی با شکلی که دارد همانند یک دیفیوزر عمل می کند و زمانی که سیال در پمپ در جریان است سرعت را به فشار و دبی بیشتری تبدیل کرده تا بتواند قابلیتی که برای آن ساخته شده است را فرآهم نماید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

طرز کار پمپ های گریز از مرکز

این پمپ یک طبقه دارای یک محفظه مکش است که وقتی پروانه ها به حرکت در می آیند یک نیروی گریز از مرکز ایجاد می شود که باعث می شود مرکز پروانه دارای فشار صفر باشد و همین مساله خلائی ایجاد می نماید که سیال را به درون خود می کشد. پس از ورود سیال به پمپ، در راستای تیغه های پروانه به حرکت در می آیند و در نتیجه به سمت محیط پروانه که دارای فشار بیشتری است کشیده می شود. وقتی سیال به محیط پروانه می رسد با سرعت و فشار مشخص از پروانه خارج گشته و به درون محفظه حلزونی پرتاب می شوند، حلزونی همانطور که گفته شد نقش یک دیفیوزر را ایفا می کند و در نتیجه منجر به تبدیل سرعت به فشار و متمرکز کردن دبی و فشار برآیندشان را به سمت لوله خروجی هدایت می کند. پمپ های گریز از مرکز کاربرد فرآوانی در بخش صنعت، معدن، کشاورزی به خصوص در قسمت آبیاری زمین های کشاورزی، باغات و زمین های زراعی و از طرفی زهکشی زمین ها دارند. همچنین برای خنک سازی فرآیند استخراج در معادن نیز به کار می روند و به دلیل کارایی بالا و همچنین تلفات کم انرژی، از نظر اقتصادی به صرفه هستند. اگر میخواهید بدانید که پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند می توانید به مقاله ای به همین نام مراجعه فرموده و اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید.

انواع پمپ های گریز از مرکز

اگر بخواهید به طور دقیق درباره انواع پمپ های گریز از مرکز بدانید بهتر است به مقاله اختصاصی مربوط به آن مراجعه فرمایید. اما در حالت کلی توجه داشته باشید که پمپ گریز از مرکز همانطور که گفته شد یک طبقه و البته به صورت افقی استفاده می شود. شکل حلزونی آن منجر به نام گذاری این پمپ به صورت پمپ گریز از مرکز حلزونی شده است ولی این حلزونی می تواند یک یا دو حلقه باشد و از طرفی نوع پروانه ای که در پمپ گریز از مرکز به کار می رود عامل اصلی تفاوت بین این نوع پمپ هاست. پروانه هایی که در این پمپ آب به کار می روند شامل پروانه جریان شعاعی، پروانه جریان مختلط و پروانه جریان محوری هستند. که هر یک را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

پمپ گریز از مرکز جریان محوری

در این نوع از پمپ های پروانه های جریان محوری به کار رفته است، در واقع این پروانه ها شباهت زیادی به ملخی قایق و هواپیما دارد و زمانی که سیال به صورت موازی وارد پمپ می شود با عبور از پروانه به صورت موازی نیز از آن خارج می شود، این پروانه به پمپ گریز از مرکز جریان محوری این امکان را می دهد که سیال را با دبی بیشتری پمپاژ نماید و معمولا زمانی به کار می رود که نیاز به دبی زیاد در ارتفاع کم باشد.

پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی

از پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی زمانی استفاده می شود که نیاز است پمپ در ارتفاع یا هد زیاد و دبی کم استفاده شود. در واقع پروانه های جریان شعاعی به گونه ای طراحی شده اند که پره ها به هم نزدیک بوده و پروانه به صورت باز، نیمه باز و یا بسته بستگی به شرایط سیال و امکان نصب پروانه با توجه به شرایط فیزیکی به کار می روند. سیال در این پمپ ها به صورت موازی وارد پمپ شده و با زوایه 90 درجه از آن خارج می گردد. به دلیل همین زاویه ای که دارد منجر به افزایش فشار و یا هد دینامیکی خواهد شد.

پمپ گریز از مرکز جریان مختلط

این پمپ آب ترکیبی از پروانه های جریان محوری و جریان شعاعی است. به عبارتی از این پمپ گریز از مرکز جریان مختلط زمانی استفاده می شود که نه تنها نیاز به دبی بالا بلکه نیاز به ارتفاع زیاد هم وجود دارد. طراحی پروانه های این پمپ بین حالت شعاعی و محوری است و قادر است زمانی که سایل به صورت موازی با محور وارد پمپ می گردد آن را با هد و دبی بیشتر با زاویه ای بین 0 تا 90 درجه از پروانه بیرون و به سمت لوله خروجی هدایت می کند.

پمپ چند مرحله ای

پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای از چندین طبقه تشکیل می شود که به صورت موازی به هم متصل شده اند و سیال از هر طبقه یا مرحله عبور کرده تا در طی این فرآیند فشار سیال افزایش یافته و با خروج از مرحله آخر بتواند با فشار بیشتری از پمپ خارج گردد. در واقع با استفاده از طبقات این پمپ می توان هد بیشتر و بالاتری را به دست آورد در حالی که در تمام مدت دبی و یا جریان در یک بازه با توجه به دور موتور پمپ ثابت باقی می ماند. انواع مختلفی برای این پمپ وجود دارد که شامل پمپ چند مرحله ای افقی و چند مرحله ای عمودی می شود. تفاوتی که بین حالت عمودی و افقی پمپ طبقاتی وجود دارد ناشی از نحوه قرار گرفتن محور بوده و توجه داشته باشید که در حالت افقی بیشتر از این پمپ در فرآیند اسمز معکوس، دیگ بخار، برای تولید برق و گرما، بوستر پمپ ها و از طرفی شوینده های پرفشار، دستگاه های برف ساز در پیست ها و غیره به کار می رود. در این حالت پمپ دارای محفظه های شیاردار است که یاتاقان ها در آن قرار می گیرند و با روغن در صورت نیاز روانکاری می شود. این در حالی است که پمپ چند مرحله ای عمودی به صورت طبقاتی روی هم سوار می شود. این پمپ ها به طور معمول برای سیالات تمیز به کار می روند که عاری از هرگونه جامدات و ذرات معلق بوده و خاصیت خورندگی و سایشی ندارد. این پمپ ها برای سیستم آبیاری فشار قوی، مخزن دیگ بخار و آبگرمکن های صنعتی مورد بهره برداری قرار می گیرند.

پمپ حلزونی

این نوع از پمپ گریز از مرکز حلزونی به صورت تک حلقه و دو حلقه ساخته می شوند که در واقع نقش دیفیوزر را برای پمپ بازی می کند. محفظه حلزونی شکل پمپ گریز از مرکز به سیال این قابلیت را می دهد که در یک نقطه متمرکز شود و سپس به سمت بیرون پمپاژ شود. این محفظه حلزونی شکل به صورت یکپارچه با محفظه یاتاقان ها و محفظه ورودی و خروجی ریخته گری می شود تا امکان نشت و خرابی در پمپ به حداقل برسد. از طرفی در برخی از مواقع پمپ بدون حلزونی نیز ساخته می شود که شکل آن شبیه به بشقاب است و به آن پمپ بشقابی نیز گفته می شود دلیل ظاهر دایره ای شکل آن نیز وجود دیفیوزری است که در ساخت پمپ در پشت پروانه به کار رفته تا بتواند عملکرد حلزونی را برای پمپ فرآهم نماید.

پمپ گریز از مرکز پمپیران

پمپیران یکی مجرب ترین شرکتهای سازنده در جهت ساخت پمپ بوده و انواع مختلفی از پمپ ها را که پمپ حلزونی نیز یکی از آنهاست با به کارگیری نیروی ماهر و مواد اولیه با کیفیت، با قیمت های نازل تولید و به بازار عرضه می نماید. پمپ گریز از مرکز پمپیران مدلهای مختلفی دارند و در حالت عادی برای سیالات تمیز و بدون جامدات به کار می روند ولی می توان از آنها با به کار گیری پروانه های مختلف برای پمپاژ سیالات به همراه جامدات با ویسکوزیته بالاتر نیز استفاده کرد. این نوع از پمپ ها با نام پمپ لجن کش یا پمپ گل کش شناخته می شوند. با توجه به راهنمای خرید پمپ گریز از مرکز پمپیران توجه داشته باشید که دانستن دور موتور پمپ، دبی و هد مورد نظر مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. همچنین قیمتی که برای پمپ در نظر گرفته شده است یکی از ملاک های اصلی برای خرید پمپ به حساب می آید. متقاضیان گرامی می توانند با مراجعه به لیست قیمت پمپیران و لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران از به روزترین قیمت محصولات پمپیران اطلاع حاصل فرمایید. همچنین می توانند بر اساس راهنمای انتخاب پمپ پمپیران به راحتی پمپ مورد نظر خود را انتخاب نمایند. به عبارتی با توجه به جدول همپوشانی و منحنی مشخصات هیدرولیکی می توان با دانستن دبی و هد مورد نیاز، مدل پمپی که می خواهید را انتخاب کنید. پس از این که دبی و هد را در جدول همپوشانی مشخص کردید خطوطی را به این نقاط عمود کنید و سپس با وصل کردن این خطوط به یکدیگر مدل پمپ را انتخاب کنید. سپس بر اساس نوع کارکردی که از پمپ انتظار دارید در صورتی که می خواهید پمپ به صورت دائم کار کند از موتور 1450 دور بر دقیقه و در صورت نیاز به کارکرد متناوب از دور موتور 2900 دور بر دقیقه استفاده نمایید. سپس بر اساس منحنی مشخصات هیدرولیکی تراش پراونه ای که باید استفاده شود و تعداد طبقات را به دست آورید و در نهایت با انتخاب موتور مورد نظر برای پمپ، انتخاب خود را تکمیل فرمایید. شما می توانید برای انتخاب بهتر راهنمای انتخاب پمپ گریز از مرکز پمپیران را مطالعه فرمایید و یا با شماره های مندرج در سایت گستره آبی نمایندگی پمپیران تماس حاصل فرمایید تا نه تنها از قیمت های روز محصولات اطلاع حاصل فرمایید بلکه از مشاوره انتخاب پمپ و تخفیفات ویژه بهره ببرید.

سوالات رایج پیرامون پمپ گریز از مرکز

  1. پمپ گریز از مرکز چیست؟ این پمپ ها انواعی از توربوماشین ها هستند که به صورت یک طبقه و افقی ساخته و قادرند با ایجاد نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش پروانه ها، سیال را در ارتفاع و دبی مشخصی پمپاژ نمایند.
  2. پمپ گریز از مرکز چه انواعی دارد؟ انواع این پمپ ها شامل پمپ جریان محوری، جریان مختلط، جریان شعاعی و البته پمپ حلزونی و پمپ چند مرحله ای می شود.
  3. ویژگی پمپ گریز از مرکز جریان مختلط چیست؟ یک پمپ جریان مختلط قادر است سیالی که موازی محور پمپ وارد پمپ شده است را با زاویه ای بین صفر تا 90 درجه به لوله خروجی پمپاژ نماید.
  4. چند نوع پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای وجود دارد؟ پمپ طبقاتی می تواند از نوع عمودی یا افقی باشد، در این حالت پمپ گریز از مرکز کاربردهای مختلفی دارد.
  5. لیست قیمت پمپ گریز از مرکز را از کجا به دست آورید؟ گستره آبی نمایندگی پمپیران لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران را برای مصرف کنندگان گرامی در وبسایت خود قرار داده است و شما می توانید به قیمت های روز پمپ مورد نظر خود را در این وبسایت مشاهده فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *