ترانسفورماتور

ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی

ترانسفورماتور کوره ای قوس الکتریکی

کوره قوس الکتریکی در واقع کوره است که می توان با استفاده از قوس الکتریکی یا به عبارتی تخلیه الکتریکی در هوا یا محیط های مختلف که معمولا نارساناست و جریان الکتریکی توسط هوای بین دو رسانا که به طور مستقیم با هم در تماس نیستند منتقل می گردد و یک قوس الکتریکی ایجاد می نماید، مواد فلزی را با استفاده از این قوس الکتریکی ذوب کند. ترانسفورماتورهایی که به تامین جریان متناوب الکتریکی برای کوره قوس الکتریکی با نام ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی شناخته می شوند. البته لازم به ذکر است که دو نوع ترانسفورماتور در این سری وجود دارند، دسته ای تامین کننده جریان متناوب یا AC و دسته ای تامین کننده جریان مستقیم یا DC هستند. ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی جریان مستقیم دارای کارکرد بالاتری است و به نسبت از اختلال کمتری در سیستم توزیع و تامین انرژی ایجاد می نماید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

کوره قوس همانطور که گفته شد با استفاده از اثر حرارتی که قوس الکتریکی ایجاد می نماید محتویات کوره را ذوب می نمایند. این دستگاه ها دارای درجه جریان بالایی هستند و معمولا این جریان تا 200 کیلو آمپر نیز می رسد، ولتاژ متوسطی دارد که بین 200 تا 1000 ولت است. به طور معمول به دلیل اینکه قدرت مورد نیاز کوره زیاد است و بین 10 تا 100 مگا ولت آمپر و یا حتی مقادیر بالاتر حدود 200 مگا ولت آمگر و بار در جریان، این ترانسفورماتورها معمولا منبع انرژی خود را از سیستم فشار قوی دریافت می کنند. محدوده ای که بارگیری در کوره اتفاق می افتد متغیر است و بازه بزرگی را در بر می گیرد و بستگی به اندازه و ویژگی های متالوژی عمومی آن کوره از جمله ذوب کردن و یا فرآیند تصفیه دارد. عمل ذوب انواع مختلفی دارند که به دلیل بی ثباتی قوس و حرکت شارها در مقایسه با فرآیند های تصفیه هر یک دارای نوسانات جریان قوی هستند. از ویژگی های اصلی ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی داشتن سیم پیچ اولیه با ولتاژ زیاد و جریان کم است و همچنین سیم پیچ ثانویه که دارای ولتاژ کم و جریان زیاد است. در ادامه بیشتر درباره انواع ترانس کوره قوس الکتریکی توضیح خواهیم داد.

ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی با جریان مستقیم

برای اینکه عمل ذوب در این کوره صورت بگیرد از جریان مستقیم استفاده می شود و ترانسفورماتوری که در ترکیب با این کوره به کار می رود به همراه یکسو ساز استفاده می شود که قدرت مورد نیاز کوره را تامین می نماید. کوره جریان مستقیم از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و از اغتشاشات کمتری به سیستم وارد می شود. در این کوره ها نیاز است که قوس به هنگام ذوب شدن تثبیت شود. یکی دیگر از مزیای استفاده از این کوره جریان مستقیم این است که در هر تن استیل تولید شده مقدار الکترود کمتری تولید می گردد و دلیل آن نیز این است که استفاده از یک الکترود می تواند منجر به هارمونیک الکتریکی کمتری تبدیل گردد. ترانسفورماتورهای کوره قوس الکتریکی جریان مستقیم معمولا برای کارخانه ذوب آهن و یا فولاد سازی به کار می رود.

ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی با جریان متناوب

انواع مختلفی برای ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی با جریان متناوب وجود دارد که شامل کوره قوس الکتریکی، کوره احیا و کوره ویژه می شود. ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی برای ذوب فولاد، ریخته گری و آلیاژ آهن استفاده می گردد. این ترانسفورماتورها در شرایط خاص و سختی کار می کنند که در اثر جریان بالا و یا ولتاژ بالا ایجاد شده توسط اتصال کوتاه در کوره به وجود می آید. ترانسفورماتور کوره  قوس الکتریکی از انواع ترانسفورماتور سه فاز به حساب می آیند و به طور معمول برای ذوب آهن قراضه به کار رفته و زمانی که کوره قوس الکتریکی وجود دارد به طور معمول کوره ریخته گری نیز وجود دارد که پس از ذوب آهن برای ریخته گری از آن آهن در پاتیل در صنعت استفاده می گردد. برای اینکه این فرآیند امکان پذیر باشد از یک رکتیفایر در برابر این کوره قوس الکتریکی استفاده می شود که بتواند دوره بارگیری مداوم و منقطع را ایجاد نماید.

ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی AC ایران ترانسفو

از ویژگی های بارز این ترانسفورماتورهای کوره قوس الکتریکی ایران ترانسفو این است که قادرند همانطور که به آن اشاره شده است در سمت فشار ضعیف جریان های بسیار بالا ایجاد نموده و دوره بارگیری آن منحصر به فرد است. در نتیجه لازم است به هنگام طراحی و ساخت از رفتار جریان های بالا از جمله اثرات جریان های فوکو، توزیع یکنواخت جریان در هادی های موازی آگاهی بیشتری کسب شود و از داغ شدن موضعی می بایست جلوگیری شود و بروز نقاط داغ و کارکرد پیوسته در وضعیت اتصال کوتاه در ابتدای مرحله ذوب اهمیت زیادی دارد. لازم به ذکر است که ولتاژ این ترانسفورماتورها را می توان به صورت مستقیم تنظیم کرد و یا از طریق یک ترانسفورماتور ایران ترانسفو بوستر ولتاژ مورد نظر این ترانس ها را تامین نمود. از طرفی به دلیل نرخ بالای تولید گرما در این دستگاه ها از سیستم خنک کننده OFWF بهره برده می شود و ایران ترانسفو به عنوان یکی از شرکتهای برجسته در زمین تولید انواع ترانسفورماتور قادر است بسته به نیاز مشتریان این ترانسفورماتورها را تولید و در اختیار مشتریان قرار دهد و مصرف کنندگان می توانند با مراجعه به وبسایت گستره آبی نمایندگی ایران ترانسفو و تماس با شماره های موجود در سایت بیشتر درباره نحوه خرید ترانسفورماتور و تخفیفات ویژه قیمت ترانس برق اطلاع حاصل فرمایند.

پرسشهای متداول پیرامون ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی

  1. کوره قوس الکتریکی چیست؟ کوره قوس الکتریکی در واقع کوره است که می توان با استفاده از قوس الکتریکی مواد فلزی را با استفاده از این قوس الکتریکی ذوب کند. در واقع قوس الکتریکی یا به عبارتی تخلیه الکتریکی در هوا یا محیط های مختلف که معمولا نارساناست و جریان الکتریکی توسط هوای بین دو رسانا که به طور مستقیم با هم در تماس نیستند منتقل می گردد و یک قوس الکتریکی ایجاد می نماید.
  2. انواع ترانسفورماتو کوره قوس الکتریکی شامل چه مواردی می شود؟ ترانسفورماتو کوره قوس الکتریکی بسته به نوع جریانی که استفاده می کند، یعنی جریان مستقیم یا متناوب برای ذوب کردن فلزات و متریال های مختلف از طریق قوس الکتریکی، به دو دسته کلی ترانسفورماتو کوره قوس الکتریکی جریان مستقیم و ترانسفورماتو کوره قوس الکتریکی جریان متناوب تقسیم می شود.
  3. کارکرد ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی به چه صورت است؟ کوره قوس با استفاده از اثر حرارتی که قوس الکتریکی ایجاد می نماید محتویات کوره را ذوب می نمایند. این دستگاه ها دارای درجه جریان بالایی هستند که در سیم پیچ ثانویه وجود دارد و کاربرد فراوانی در ذوب اهن و کارخانه فولاد سازی دارد.
  4. ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی با جریان مستقیم چطور عمل می نماید؟ از جریان مستقیم برای اینکه عمل ذوب در این کوره صورت گیرد استفاده می گردد و برای تامین قدرت مورد نیاز کوره تامین گردد از یک ترانسفورماتور یک سو ساز در طی فرآیند بهره برده می شود.
  5. چه مواردی به هنگام طراحی و ساخت ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی اهمیت دارد؟ این موارد که اکثر به هنگام طراحی و ساخت به آن توجه ویژه ای می شود شامل رفتار جریان های بالا از جمله اثرات جریان های فوکو، توزیع یکنواخت جریان در هادی های موازی و جلوگیری از داغ شدن موضعی و بروز نقاط داغ و کارکرد پیوسته در وضعیت اتصال کوتاه در ابتدای مرحله ذوب می باشد.

12 دیدگاه برای “ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی

  1. آرش گفت:

    گروه برداری ترانس های کوره بر چه اساس انتخاب می شوند؟ آیا گروه برداری اهمیت دارد؟

    1. سلام جناب آقای آرش عزیزی عزیز، خواهشمندیم برای پاسخ به پرسشهای خود با مشاورین گستره آبی و شماره های موجود در وبسایت تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  2. محمد علی گفت:

    سوال دارم جنس مخزن ذوب چیست؟

    1. سلام محمد علی جان، جنس مخزن ذوب از جنس گرافیت و دلیل آن هم رسانایی بالا و مقاومت زیاد در برابر حرارت می باشد.
      با تشکر از همراهی شما

  3. طاها گفت:

    چرا ترانسهای کوره معمولا در ارتفاع قرار میگیرد؟

    1. سلام طاها عزیز، ترانسهای کوره یا ترانسهای کوره ای، مخصوصاً در کوره های صنعتی مانند کوره های ذوب فلزات، معمولاً در ارتفاع نصب می شوند به دلیل مزایایی که این نوع نصب به همراه دارد:
      عدم تداخل با فرآیند: نصب ترانسها در ارتفاع به کاربران این امکان را می دهد که بدون مزاحمت در فرآیند کاری و حرکت مواد مختلف در داخل کوره، ترانسها را نصب کنند.
      حفاظت در مقابل ذوب شدن: با نصب ترانسها در ارتفاع، احتمال ذوب شدن آنها در دماهای بسیار بالا درون کوره کاهش می یابد. این امر باعث حفاظت از ساختار و عملکرد ترانسها می شود.
      دسترسی آسان به ترانسها: نصب ترانسها در ارتفاع، دسترسی به آنها را آسان تر می کند. این امکان به تعمیر و نگهداری آسان تر از ترانسها اطمینان می دهد.
      کاهش خطرات احتمالی: با نصب ترانسها در ارتفاع، خطرات مرتبط با تماس افراد با ترانسها به حداقل می رسد. این امر باعث افزایش ایمنی کارگاه می شود.
      مقاومت در برابر فشار و دما: بسیاری از ترانسها به دلیل طراحی خاص و مواد مقاوم در برابر فشار و دما، قابلیت کارکرد در شرایط داغ و فشار بالا را دارند و این امکان را فراهم می کند که در ارتفاع نصب شوند.
      انتقال حرارت بهتر: نصب ترانسها در ارتفاع می تواند به انتقال بهتر حرارت از فلزات داخل کوره به ترانسها کمک کند.

      به هر حال، مکانیسم نصب ترانسها به عوامل مختلفی نظیر نوع فرآیند، نیازهای کوره، ویژگی های ترانسها وغیره وابسته است. این تصمیمات معمولاً توسط مهندسان و متخصصان مرتبط با صنعت مشخص و بر اساس شرایط خاص هر کارگاه گرفته می شوند.

  4. علی گفت:

    سلام
    لطفا در مورد بهترین حالت برای پله های تپ چنجر ترانس قوس اگر مقدور هست اطلاعاتی بدید یا منبع معرفی کنید . منظورم مشخصه افزایش یا کاهش ولتاژ در تپ های مختلف هست آیا لازمه این مقدار به صورت منظم باشد یا خیر.
    با تشکر

    1. سلام علی عزیز، پله‌های تپ چنجر ترانس در واقع بخشی از روش‌های کنترل ولتاژ در ترانس‌های قوس (Arc Furnace Transformers) هستند. این پله‌ها با تنظیم ولتاژ خروجی به طور گام به گام از ولتاژ ورودی، برای اجتناب از شوک‌های برقی و حفاظت از تجهیزات مختلف کاربرد دارند. در مدارهای تپ چنجر ترانس، هدف کلی از استفاده از پله‌ها این است که ولتاژ خروجی به طور تدریجی افزایش یا کاهش یابد تا به ولتاژ مطلوب برسد. این کار به کنترل جریان ولتاژ و جلوگیری از افزایش ناگهانی آن کمک می‌کند. بهترین حالت برای پله‌های تپ چنجر ترانس به ویژه به ولتاژ نقطه‌ای خاص مربوط است که نیاز به تغییر دارد. این مقدارها بسته به نوع کاربری ترانس و نیازهای فرآیند ممکن است متفاوت باشند.
      برخی از ویژگی‌های مهم در انتخاب بهترین حالت برای پله‌های تپ چنجر ترانس عبارتند از:
      استانداردها و دستورالعمل‌ها: پیروی از استانداردها و دستورالعمل‌های مربوط به صنعت و کاربری خاص ترانس قوس.
      مشخصات فرآیند: درک نیازهای ولتاژی برای فرآیند خاص که توسط ترانس پشتیبانی می‌شود.
      کنترل جریان: تنظیم به گونه‌ای که جریان‌ها به سرعت تغییر نکرده و افت ولتاژ در محدوده مشخصی باقی بماند.
      حفاظت از تجهیزات: تنظیم به گونه‌ای که از خطراتی نظیر شوک برقی یا آسیب به تجهیزات جلوگیری شود.

      برای اطلاعات دقیقتر و به‌روزتر، می‌توانید به استانداردها و منابع معتبر صنعت مراجعه کنید و از مهندسان متخصص در زمینه ترانس قوس نیز کمک بخواهید.

      1. محمدرضا ۱ گفت:

        سلام وقت بخیر
        دلیل اتصال مثلث سیم پیچ اولیه و ثانویه در ترانس های کوره القای چیه ؟ ممکن میشم توضیح کاملی بدید
        با سپاس

  5. محمدرضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    دلیل اتصال مثل سیم پیچ اولیه و ثانویه در ترانس های کوره القای چیه ؟ ممکن میشم توضیح کاملی بدید
    با سپاس

    1. سلام محمدرضا عزیز،
      القای نسبی در ترانسفورماتورهای کوره یک پدیده فیزیکی است که در آن، اتصال مغناطیسی بین پیچ های اولیه و ثانویه ترانسفورماتور ایجاد می شود، حتی در صورتی که هیچ بار برقی در ثانویه وجود نداشته باشد. این پدیده در نتیجه وجود جریان الکتریکی متناوب در پیچ های اولیه و ثانویه ترانسفورماتور رخ می دهد. در یک ترانسفورماتور کوره، جریان متناوب در پیچهای اولیه توسط میدان مغناطیسی که توسط جریان اولیه ایجاد می شود، تغییر می کند. این تغییرات در جریان اولیه باعث ایجاد میدان مغناطیسی متغیر درون ترانسفورماتور می شود. این میدان مغناطیسی متغیر نیز از طریق اتصال مغناطیسی بین پیچهای اولیه و ثانویه، جریان الکتریکی در پیچهای ثانویه را ایجاد می کند. این جریان الکتریکی، در نتیجه اثر القای نسبی، موجب ایجاد جریان الکتریکی در ثانویه می شود. در واقع، این اتصال مثل سیم بین پیچهای اولیه و ثانویه ترانسفورماتور کوره، ناشی از اثر القای نسبی است که به عنوان یک واکنش متقابل بین جریان های الکتریکی و میدان های مغناطیسی در دو پیچه اتفاق می افتد. این اتصال موجب انتقال انرژی بین دو پیچه و تحول آن از انرژی الکتریکی به انرژی مغناطیسی و بالعکس می شود. به این ترتیب، اتصال مثل سیم بین پیچهای اولیه و ثانویه ترانسفورماتور کوره، از نتایج اثر القای نسبی است که در مبدلهای برقی متناوب مورد استفاده قرار می گیرد.

      سپاس از همراهی شما

  6. محمدرضا ۱ گفت:

    سلام وقت بخیر
    دلیل اتصال مثل سیم پیچ اولیه و ثانویه در ترانس های کوره القای چیه ؟ ممکن میشم توضیح کاملی بدید
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *