ترانسفورماتور

ترانسفورماتور یک به یک

ترانسفورماتور یک به یک

هدف اصلی استفاده از ترانسفورماتور ایران ترانسفو این است که بتوانند ولتاژ مورد نیاز را در نسبتهای مشخص ایجاد و ارائه نمایند و از این رو طرف اولیه دارای سیم پیچی با تعداد دور مشخص و به اندازه است که بتواند ولتاژ مورد نظر را در طرف خروجی یا ثانویه ایجاد نماید. برای اینکه بدانیم ترانسفورماتور یک به یک چیست می بایست به ساختار آن اشاره نماییم.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

ترانس یک به یک چیست؟

زمانی که سیم پیچ ثانویه دارای ولتاژی یکسان همانند ولتاژ موجود در سیم پیچ اولیه است به عبارتی زمانی که ولتاژ ورودی و خروجی یکسان می باشد، این مساله زمانی امکان پذیر است که تعداد دور پیچیده شدن سیم ها به دور سیم پیچ اولیه و ثانویه می بایست یکسان باشد که در واقع می تواند نسبت یکسان 1 به 1 را برای سیم پیچ ها ایجاد کند. از این رو است که به این ترانسفورماتور، ترانس یک به یک نیز گفته می شود. علاوه بر ولتاژ که در دو سیم پیچ در اثر دورهای یکسان، با هم برابرند، جریانها نیز در دو سیم پیچ یکسان هستند. از طرفی این نوع از ترانسها، به عبارتی ترانسفورماتور یک به یک به عنوان ترانسفورماتور ایزوله شناخته می شوند چرا که به ازای هر دور چرخش سیم پیچ میزان ولتاژ در دو سیم پیچ یکسان است. توجه داشته باشید که کارایی ترانسفورماتور از روی نسبت قدرتی که به هنگام فعال شدن دریافت می کند و توانی که از آن ساطع می شود مشخص می گردد.
در حالت کلی یک ترانسفورماتور یک به یک یا ترانسفورماتور ایزوله به این خاطر استفاده می شود که می تواند انرژی الکتریکی را از یک منبع تغذیه جریان متناوب به دستگاه منتقل نماید در حالی که دستگاهی که انرژی الکتریکی به آن منتقل شده است به لحاظ ایمنی نسبت به منبع تغذیه ای که انرژی از آن تامین شده است ایزوله می گردد. این فرآیند منجر به ایجاد یک ایزولاسیون الکتریکی می شود که در واقع عامل ایزوله شدن بخشهای مختلف سیستم الکتریکی است که از جریان یافتن جریان در بخشهای مختلف جلوگیری می نماید. در واقع بین این دو دستگاه هیچ رسانا یا هادی به صورت مستقیم منجر به ارتباط آنها نخواهد شد ولی در اثر قانون القای فارادی و همچنین میدان الکترومغناطیسی این انرژی بین سیم پیچ ها منتقل می گردد. با این حال این دستگاه ها قادرند از انتفال سیگنالهای جریان مستقیم یا DC از یک مدار الکتریکی به مدار دیگر جلوگیری نمایند درحالی که به سیگنال های جریان متناوب اجازه عبور می دهند. به طور معمول ترانسفورماتور ایزوله ای که دارای نسبت دور 1 به 1 می باشد یا به عبارت دقیق تر یک ترانس یک به یک است برای این طراحی می شود که بتواند از دستگاه در برابر شوک الکتریکی بین زمین و رسانایی که انرژی به آن وارد می شود از دستگاه محافظت نماید. همچنین می بایست بیان کرد که از این ترانسفورماتور یک به یک برای کاهش نویز الکتریکی استفاده می شود و همچنین دستگاهی برای تامین انرژی و توان لازم برای دستگاه های حساس و پرکابردی همچون کامپیوتر، تجهیزات پزشکی و لوازم آزمایشگاه ها و لابراتوار هستند. در یک ترانسفورماتور یک به یک عایق بندی خاصی بین سیم پیچ اولیه و ثانویه وجود دارد و ولتاژ فشار قوی بین 1000 تا 4000 ولت در سیم پیچ ها می باشد.

مزیت ترانسفورماتور یک به یک

حال اگر بخواهیم درباره مزیتهای ترانسفورماتور یک به یک بگوییم می بایست به این نکته اشاره کنیم که در صنایع و مشاغل مختلف دلایل استفاده از این دستگاه متفاوت بوده و در واقع ازاین ترانس یک به یک با هدفها و مزایای مختلف استفاده می گردد برخی از آنها شامل موارد زیر خواهند بود؛

  • به جای ایزوله کردن هر مدار به صورت جداگانه می توان از ترانسفورماتور ایزوله یک به یک استفاده نمود این ترانسفورماتورها به صورت ذاتی قابلیت ایزوله نموده سیم پیچ اولیه و ثانویه از هم را دارد.
  • این ترانسفورماتورها قابلیت ایزولاسیون منبع جریان مستقیم را دارند. به طور معمول در خطوط تلفن که در وقفه های زیاد نیاز به آمپلی فایر وجود دارد، ترانسفورماتور ایزوله می تواند این سیگنالهای جریان مستقیم را از سایر سیگنالها جدا می نماید تا آمپلی فایر موجود در خطوط بتوانند به درستی عمل نمایند.
  • همانطور که به آن اشاره شد ترانسفورماتور یک به یک از بروز شوک الکتریکی جلوگیری می کند و همچنین استفاده از دستگاه و تماس با دستگاهی که انرژی الکتریکی به آن منتقل شده است و در واقع برای کاکردن با آن انرژی الکتریکی روشن شده است را برای مصرف کنندگان ایمن می نماید.

کاربرد ترانسفورماتور یک به یک

لازم به ذکر است که همانطور که پیشتر گفته شد دلیل استفاده از ترانسفورماتور یک به یک، ایزوله نمودن سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه از یکدیگر است. در دستگاه های الکترونیکی کوچک این کار منجر به ایزوله کردن صدا یا تداخل موج ناشی از انتقال ولتاژ و جریان در سیم پیچ اولیه و ثانویه می شود. در بخش مراقبتهای ویژه نیز معمولا از این ترانسفورماتور ایزوله برای جلوگیری از برق گرفتگی دستگاه مراقبت ویژه به هنگام فعال شدن و کار به کار می رود. در مصارف بزرگتر نیز از این دستگاه به عنوان ترانسفورماتور سه فاز مثلث-مثلث استفاده تا زمین شدن سیم پیچ اولیه را از سیستم سیم پیچ ثانویه باگیری شده در حالی که زمین نشده است را مجزا نماید.

پرسشهای مکرر پیرامون ترانسفورماتور یک به یک

  1. ترانسفورماتور یک به یک چیست؟ ترانس یک به یک در واقع بیانگر تعداد دورهایی است که سیم ها در دو سیم پیچ اولیه و ثانویه پیچیده می شوند و از انجایی که این تعداد در هر دو طرف یکسان است به آن ترانس 1 به 1 گفته می شود.
  2. آیا ترانسفورماتور 1 به 1 همان ترانسفورماتور ایزوله است؟ بله ترانسفورماتور یک به یک به عنوان ترانسفورماتور ایزوله شناخته می شود چرا که به ازای هر دور چرخش سیم پیچ میزان ولتاژ در دو سیم پیچ یکسان است.
  3. کاربرد ترانسفورماتور یک به یک چیست؟ ایزوله کردن دو سیم پیچ از یکدیگر جزو وظایف اصلی این ترانسفورماتور است ولی سایر مواردی که می تواند مزیت استفاده از این دستگاه به حساب آید شامل عدم انتقال سیگنالهای جریان مستقیم در خطوط تلفن و بهبود کارکرد آمپلی فایرهای موجود در خطوط برای وقفه های مختلف می شود و همچنین از پخش شدن نویز دستگاه جلوگیری می نماید، از طرفی برای مصرف کنندگان ایمنی لازم را در تماس با وسیله الکتریکی مورد نظرشان به هنگام استفاده فرآهم می نماید.
  4. سیم پیچی در ترانسفورماتور یک به یک چطور صورت می گیرد؟ برای پیچیدن سیم ها به دور سیم پیچ های یک ترانسفورماتور ایزوله می بایست پس از پیچیدن یک دور سیم در طرف اولیه یا سیم پیچ اولیه یک دور نیز در سیم پیچ ثانویه پیچیده شود.
  5. ولتاژ و جریان ترانسفورماتور یک به یک چطور مشخص می شود؟ از آنجایی که ترانس یک به یک است به این معنی است که نه تنها ولتاژ در هر دو سیم پیچ یکسان است، بلکه میزان جریان نیز در این دو سیم پیچ یکسان می باشد. با توجه به این نکته حتی قدرت ورودی و خروجی نیز در این دستگاه یکسان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *