ترانسفورماتور

رله بوخهلتس ترانسفورماتور

رله بوخهلتس ترانسفورماتور

آیا تا به حال به هنگام رد شدن از خیابانهای شهر به جعبه های فلزی روی زمین یا روی تیر برق دقت کرده اید؟ کار این جعبه های فلزی که معمولا کرم رنگ یا طوسی یا در رنگهای خنثی به کار برده می شوند انتقال انرژی الکتریکی به ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی را امکان پذیر می نمایند. ترانسفورماتورهای توزیع در انواع مختلف از جمله ترانسفورماتور خشک و ترانسفورماتور روغنی شامل ترانسفورماتور هرمتیک و ترانسفورماتور کم تلفات تهیه می شوند و یکی از تجهیزات پر کاربرد ترانس برق رله بوخهلتس می باشد. از این رو قصد داریم در ادامه بیشتر درباره رله بوخهلتس، اینکه رله بوخهلتس چیست و چه کاربردی دارد صحبت نماییم.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

رله بوخهلتس چیست؟

رله بوخهلتس یکی از دستگاه های به کار گرفته شده در ترانسفورماتور روغنی است که برای ایمنی روی دستگاه نصب می شود. ترانسفورماتور توزیع روغنی، ترانسفورماتور قدرت، راکتورها همگی از رله بوخهلتس بهره می برند. این دستگاه محافظت به دلیل حساسیت بالایی که دارد در صورت بروز هر گونه مشکل سریعا از ترانس برق در مقابل آسیب محافظت می نمایند. وظیفه رله بوخهلتس تشخیص و ارسال سیگنال زمانی است که ترانسفورماتور در خطر باشد. در صورتی که عیب های زیر در ترانسفورماتور اتفاق بیافتد، رله بوخهلتس ترانس شروع به کار می نماید و از بروز آسیب جلوگیری می کند. عوامل موثر در فعال شدن رله بوخهلتس شامل:

  • تجزیه روغن و یا مواد عایق جامد در اثر بروز ایراد در اکتیوپارت که منجر به تشکیل گاز می شود،
  • نشت روغن و کاهش سطح روغن ناشی از آن در مخزن ترانسفورماتور،
  • انسباط روغن در اثر اتصال کوتاه که منجر به تزریق و انتقال سریع روغن از مخزن به سمت منبع انبساط می گردد.

برای اینکه اطلاعات بهتری درباره دلیل بروز اشکالات ذکر شده در ترانسفورماتور همواره توصیه می شود گازهای جمع شده در درون رله بوخهلتس آنالیز و بررسی شوند.

اجزای رله بوخهلتس

بدنه رله بوخهلتس از آلیاژ آلومینیوم ریخته شده تهیه می شود و در ساختمان اجزای این رله شامل مجموعه ای از شناورها یا فلوترها، سوییچ الکتریکی، جعبه اتصالات، شیر برای هواگیری و در قسمت بالای رله شاسی برای تست و راه اندازی قرار می گیرد. از طرفی برای اینکه نصب رله به آسانی صورت گیرد در دو طرف بدنه این دستگاه فلنچ هایی تعبیه شده اند. جنس اجزای رله بوخهلتس به صورت ضد زنگ و ضد خوردگی و مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش در نظر گرفته شده است و کاربرد رله بوخهلتس با ویژگی های گفته شده برای روغن های معدنی و سیلیکونی بر اساس استاندارد DIN42566 مناسب می باشد. معمولا برای اینکه از آسیب به فلوترهای رله بوخهلتس جلوگیری شود به هنگام حمل و نقل از یک لاستیک فشرده در بالای شاسی ریست شناورها به صورت فشرده بهره برده می شود و نیاز است پس از باز کردن درپوش، لاستیک فشرده از داخل رله به وسیله یک دستگاه مخصوص بیرون کشیده می شود.

عملکرد رله بوخهلتس

اگر بپرسید کار رله بوخهلتس چیست می بایست به عملکرد رله برای محفاظت از ترانسفورماتور اشاره نماییم. توجه داشته باشید کارکرد رله بوخهلتس از طریق اجزای آن امکان پذیر است و از این رو در ادامه به نحوه کار رله خواهیم پرداخت. در قسمت فعال رله بوخهلتس سه قسمت مکانیکی مجزا شناور بالا، شناور پایین و پره مخصوص جریان روغن قرار گرفته است. در شرایطی که ترانسفورماتور در حالت عادی قرار دارد، روغن داخل رله بوخهلتس منجر به قرارگیری شناورها در وضعیت ریست می گردد. در صورتی که عیوب گفته شده بروز نمایند، گازها و حباب های تشکیل شده به سمت بالا حرکت کرده و به سمت منبع انبساط می روند و پس از رسیدن به رله بوخهلتس در محفظه رله جمع شده و تجمع گاز منجر به جابجایی روغن و کاهش سطح روغن در محفظه رله شده و شناور بالایی رله تحریک شده و کنتاکت رله شروع به کار می نماید و فرمان اخطار برای ترانس صادر می گردد. در صورت ادامه این وضعیت سطح روغن در محفظه پایین تر می رود و شناور پایین شروع به کار می نماید و فرمان توقف و قطع صادر شده و ترانسفورماتور از منبع تغذیه قطع می گردد. از طرفی در صورت بروز اتصال کوتاه و جریان سریع و البته غیر عادی روغن به سمت منبع انسباط یا کنسرواتور، با توجه به اینکه پره با شناور پایین در ارتباط است، فرمان تریپ یا قطع ترانسفورماتور توسط کنتاکت صادر می شود.

نصب رله بوخهلتس ترانسفورماتور

محل نصب رله بوخهلتس بین مخزن ترانسفورماتور و منبع انبساط قرار دارد و روی لوله واسط بین این دو بخش نصب می گردد. شیب لوله رابط می بایست بین 0 تا 5 درجه تعبیه شود تا قابلیت هدایت کردن گازهای تشکیل شده به سمت رله بوخهلتس و منبع انبساط را داشته باشد. قطر لوله واسط متناسب با قطر مجاری رله بوخهلتس می باشد و برای هدایت جریان روغن ایجاد شده با کمترین مقاومت هیدرودینامیکی در اثر خطا یا اتصال کوتاه، به درون منبع انبساط مناسبند. در برخی از مواقع و در شرایط خاص می توان از چندین مسیر و رله بوخهلتس بهره برد. همچنین زاویه شعاعی رله بوخهلتس نباید بیشتر از 5 درجه باشد.

راه اندازی رله بوخهلتس ترانسفورماتور

برای راه اندازی رله بوخهلتس نیاز است ابتدا مهره را از روی شیر هواگیری رله باز کنید و سپس شیر هواگیری دیگر را باز نمایید تا هوای داخل رله خارج شود و این فرایند تا زمانی که روغن ترانسفورماتور از محل شیر هواگیری خارج شود ادامه می یابد. پس از اینکه روغن خارج و مشاهده شد، شیر هواگیری اول را در محل خود قرار داده و محکم کنید.

رله بوخهلتس ایران ترانسفو

در صورت نیاز برای ترانسفورماتور قدرت با توان 315 کیلو ولت آمپر به بالا می توان از رله بوخهلتس بهره برد ولی برای توان بالاتر از 1000KVA توصیه می شود از این دستگاه روی لوله رابط بین منبع انبساط و مخزن ترانسفورماتور بهره برد. این دستگاه قادر به کنترل معایب داخلی و کاهش سطح روغن ترانسفورماتور می باشد. این خطاها شامل اتصال زمین، جرقه در قسمت های تحت ولتاژ، هسته ترانسفورماتور و اتصال حلقه در سیم پیچ ترانسفورماتور می گردد و با استفاده از کنتاکتها فرمان توقف به صورت اتوماتیک به ترانسفورماتور انتقال یافته و ترانس برق را از مدار خارج می نماید.

پرسشهای متداول پیرامون رله بوخهلتس ترانسفورماتور

  1. رله بوخهلتس ترانسفورماتور چیست؟ رله بوخهلتس ترانسفورماتور برای محافظت از ترانسفورماتور در مقابل آسیبهای احتمالی در داخل ترانسفورماتور استفاده می شود و فرمان تریپ یا توقف را به ترانس برق در اثر بروز خطا ارسال نموده و ترانسفورماتور را از مدار را خارج می نماید.
  2. کارکرد رله بوخهلتس ترانسفورماتور به چه صورت است؟ رله بوخهلتس وظیفه دارد با قرار گرفتن روی لوله واسط بین منبع انبساط و مخزن ترانسفورماتور، در صورت بروز خطا و یا کاهش روغن فرمان اخطار را به ترانسفورماتور ارسال و ترانس را از مدار خارج نماید.
  3. اجزای رله بوخهلتس ترانسفورماتور شامل چه مواردی می شود؟ اجزای رله بوخهلتس ترانسفورماتور شامل مجموعه ای از شناورها یا فلوترها، سوییچ الکتریکی، جعبه اتصالات، شیر برای هواگیری و در قسمت بالای رله فلنچ هایی در دو طرف رله برای نصب آسان می باشد.
  4. رله بوخهلتس ترانسفورماتور در مقابل چه عیوبی از ترانس محافظت می کند؟ تشکیل گاز ناشی از تجزیه روغن و یا مواد عایق جامد در اثر بروز ایراد در اکتیوپارت، کاهش سطح روغن در مخزن ترانسفورماتور و انتقال سریع روغن از مخزن به سمت منبع انبساط در اثر اتصال کوتاه از جمله عیوبی می باشد که در رله بوخهلتس ترانس برق اتفاق می افتد.
  5. رله بوخهلتس ترانسفورماتور ایران ترانسفو برای چه توانی استفاده می شود؟ برای ترانسفورماتور قدرت با توان 315 کیلو ولت آمپر به بالا می توان از رله بوخهلتس استفاده کرد ولی برای توان بالاتر از 1000KVA توصیه می شود از این دستگاه روی لوله رابط بین منبع انبساط و مخزن ترانسفورماتور بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *