ترانسفورماتور

روغن نمای مغناطیسی ترانسفورماتور

روغن نمای مغناطیسی ترانسفورماتور

همانطور که می توان از نام این دستگاه یعنی روغن نمای مغناطیسی ترانسفورماتور حدس زد این دستگاه وسیله ای است که به اپراتور کمک می کند به راحتی سطح روغن ترانسفورماتور را در منبع انبساط تشخیص دهد. این دستگاه که یک ماشین مکانیکی است از سه بخش شناور، فلنچ و نشانگر تشکیل می شود. اگر بخواهیم دقیق تر درباره بخش فلنچ و نشانگر صحبت کنیم می بایست بیان کنیم که این دو بخش به ترتیب شامل بدنه اصلی، اهرم، شناور و کوپلینگ مغناطیسی و برای بخش نشانگر دارای بدنه اصلی، صفحه مدرج، عقربه و طلق می باشند.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

ساختار روغن نمای مغناطیسی ترانس

در راستای ارائه توضیحاتی درباره ساختار روغن نمای مغناطیسی ترانس برق می بایست اشاره کرد که این دستگاه دارای نشانگری است که از خالی تا پر درجه بندی شده است و در تقسیم بندی های میانی از جمله 4/1، 1/1، 4/3 برخوردار است. توجه داشته باشید که اندازه روغن در سطح کافی و مناسب تنها در دمای محیط بین 30 و 35 درجه سانتی گراد مشخص می شود که خود در صفحه مدرج مشخص می شود. همچنین کلید جیوه ای و چرخ دنده مخروطی با اشاره گر یا عقربه کار گذاشته می شوند. زمانی که عقربه می چرخد، تنظیمات کلید جیوه ای نیز به همراه آن تغییر می کند و تغییرات آن بستگی به جهت چرخش عقربه دارد.
علاوه بر این شناوری در این روغن نمای مغناطیسی وجود دارد که شبیه به توپ یا طبل کوچک است که به یک بازوی شناور طویل چسبیده است. یکی از واحدهای چرخ دنده مخروطی روی طرف دیگر بازوی شناور سوار شده است و واحد دیگر چرخ دنده به صورت مغناطیسی با نشانگر و سوئیچ جیوه ای کوپله شده است. نحوه قرارگیری چرخ دنده مخروطی به گونه ای است که در درون منبع انبساط ترانسفورماتور قرار گرفته و صفحه مدرج، نشانگر و کلید جیوه ای همگی در خارج از مخزن کنسرواتوار قرار می گیرد.

عملکرد روغن نمای مغناطیسی ترانسفورماتور

تمامی ترانسفورماتور های توزیع روغنی دارای یک مجرا با قابلیت انبساطی هستند که در ترانسفورماتور توزیع، منبع انبساط یا کنسرواتوار نامیده می شود. این محفظه وظیفه جبران انبساط روغن را که به دلیل افزایش دمای محیط اتفاق می افتد به عهده دارد. زمانی که روغن ترانسفورماتور در اثر حرارت افزایش حجم می یابد، سطح روغن در مخزن ترانسفورماتور بالا می رود و با ورود به منبع انبساط این افزایش حجم به گونه ای جبران شده و سپس زمانی که روغن خنک شده و خنک سازی سیستم به درستی صورت می گیرد، حجم روغن کم شده و انقباض در روغن صورت گرفته و در نتیجه به درون مخزن اصلی از سمت منبع انبساط رانده می شود. خاطر نشان می شویم که سطح روغن در منبع انبساط حتی زمانی که درجه حرارت روغن کمترین حالت ممکن است می بایست در یک حداقل مقدار قرار داشته باشد.
در ترانسفورماتور قدرت نیز که همواره با یک روغن نمای مغناطیسی همراه می شوند این مساله می تواند همانند ترانسفورماتور توزیع روغنی باشد. در این حالت مخزن کنسرواتوار به طور معمول به شکل یک توپ یا طبل توخالی سبک روی روغن عایق ترانسفورماتور شناور است. بازوی شناور نیز به چرخ دنده همانطور که گفته شد وصل می شد. به صورت طبیعی شناور با افزایش و کاهش سطح روغن بالا و پایین می رود و با توجه به این تغییر مکان، جایی که بازوی شناور قرار می گیرد نیز تغییر می کند و منجر به چرخش چرخ دنده می شود. این چرخش به عقربه در خارج از منبع انبساط ترانسفورماتور ایران ترانسفو منتقل می گردد و این عقربه به صورت مغناطیسی به چرخ دنده کوپله شده است. عقربه روغن نمای مغناطیسی همچنین با کلید جیوه ای در ارتباط است و با توجه به آنچه گفته شد زمانی که سطح روغن در مخزن بالا و پایین می رود عقربه نیز روی صفحه مدرج تغییر مکان می دهد و سطح روغن را نشان میدهد که در ترانسفورماتور های قدرت نیز عملکرد آن شبیه به ترانس روغنی است. تنها تفاوت در اینجاست که اگر از یک کنسرواتوار اتمسفری استفاده شود که درون منبع انبساط سلول هوا وجود داشته که پر از هوا باشد، سطح روغن با انبساط و انقباض این سلول عقربه را جا به جا می نماید.

پرسشهای متداول حوزه روغن نمای مغناطیسی ترانسفورماتور

  1. چطور روغن نمای مغناطیسی خوانده می شود؟ به طور معمول روی درجه روغن نما یک علامت قرار داده شده است که نشان دهنده دمای 25 درجه سانتی گراد است که سطح روغن در این دما یا همانطور که به آن اشاره نموده ایم بین 30 تا 35 درجه سانتی گراد سطح روغن مناسب است و توجه شود که نگه داشتن روغن در این سطح اهمیت زیادی دارد و هر چقدر سطح روغن از این مقدار پایین بیاید بیانگر این مساله است که خنک سازی در ترانسفورماتور به درستی صورت نمیگیرد.
  2. روغن سنج یا روغن نما در ترانسفورماتور چیست؟ استفاده از روغن نما راهی برای سنجش و مشخص کردن اندازه روغن در ترانسفورماتور است و همچنین در صورت حبس شدن حباب گاز در ترانسفورماتور آن را نشان می دهد و در صورتی که گاز به دلیل آسیب های داخلی و خطاهای داخلی ایجاد شود و یا نشتی از مخزن ترانس رخ دهد با روغن نما قابل تشخیص است.
  3. مفهوم OTI و WTI در ارتباط با روغن نمای مغناطیسی ترانسفورماتور چیست؟ لازم به ذکر است که OTI بیانگر دما سنج روغن و WTI دما سنج سیم پیچ هاست که بیان می کنند حرارت در سیم پیچ ها و روغن ترانسفورماتور چقدر است و در صورتی که روغن نما سطح روغن نامطلوب را نشان دهد و حرارت بالاتر از آنچه می بایست باشد، دستور توقف ارسال شده و ترانسفورماتور به صورت موقت تا تعمیر شدن از کار می افتد.
  4. روغن نمای مغناطیسی دارای چه اجزایی است؟ هر روغن نما در ترانسفورماتور از سه بخش شناور، فلنچ و نشانگر تشکیل می شود. بخش فلنج شامل بدنه اصلی، اهرم، شناور و کوپلینگ مغناطیسی و بخش نشانگر دارای بدنه اصلی، صفحه مدرج، عقربه و طلق می باشد.
  5. روغن نما در منبع انبساط اتمسفری چطور عمل می کند؟ بر خلاف منبع انبساط معمول در ترانسفورماتور توزیع و قدرت، در این نوع از مخزن ها که هوا در سلولی قابل انعطاف حبس شده است، با انبساط و انقباض این سلول روغن نما می تواند سطح روغن را نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *