پمپ آب

پمپ آب جتی

پمپ آب جتی

پمپ های آب جتی یا جت پمپ ها در واقع انواعی از پمپ ها را شامل می شوند که با فورانی شدید با سرعت بالا از هر نوع سیالی برای انتقال سیالات دیگر استفاده می نمایند و فشار درون این پمپ جتی در دیفیوزر بازیابی می گردد. لازم به ذکر است که این نوع از پمپ ها که با ایجاد جت از سیالی منجر به وارد کردن نیروی به سیال مورد نظر و جابجایی آن می شوند، بر روی زمین قرار گرفته و نصب می شوند و البته توجه شود به همین خاطر از نوع شناور یا غوطه ور در آب نیستند. اگر بخواهید بپرسید پمپ جتی چیست می بایست بیان نماییم که این پمپ ها در واقع نیاز به هیچگونه عمل راه اندازی اولیه یا پرایمینگ ندارند و سلف پرایم هستند و زمانی استفاده می شوند که نیاز باشد آب را از چاهی به وسیله لوله مکش بالا کشیده تا بتوانند فشار مورد نیاز برای آب قابل شرب و یا آب خانگی را فرآهم نمایند. از دیگر کاربرد این پمپ آب می توان به آبرسانی و آبیاری تجاری و مسکونی و تامین آب فشار ها و فواره ها اشاره نمود. به طور معمول از پمپ های جت در مناطقی با آب و هوای گرم تر و یا نواحی دارای سطح ایستایی بالا استفاده می گردد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

انواع پمپ آب جتی

جت پمپ ها در دو نوع به بازار عرضه می گردند، نوع اول برای چاه های عمیق کاربرد دارد و نوع دوم برای چاه های سطحی و نیمه عمیق. در واقع آنچه یک پمپ جت را برای استفاده شما مناسب می نماید ارتفاع چاه یا عمقی است که دارد و از این رو می بایست به هنگام خرید پمپ مد نظر خود به این نکته دقت نمایید.
جت پمپ چاه نیمه عمیق زمانی به کار می رود که نیاز باشد آب از چاهی تا عمق 25 فوت یا حدود 8 متر بالا کشیده و برای مصرف منتقل گردد. اما زمانی که درباره پمپ جت چاه عمیق صحبت می نماییم به طور کلی منظورمان انواع چاهی که عمق آن تا 200 فوت یا حدود 60 متر می باشد. در واقع سری اخیر از پمپ ها قادرند همانند پمپ شناور چاه عمیق حجم زیادی از آب را با سرعت بیشتر و با هد بیشتری پمپاژ نمایند ولی توجه داشته باشید که اگر عمق چاه بیشتر از مقدار گفته شده باشد نیاز است از پمپ شناور چاه عمیق استفاده گردد. البته لازم به ذکر است که ارتفاع می تواند روی عمق و نوع پمپی که نیاز است آب را انتقال دهد اثر می گذارد.
از طرفی لازم به خاطر نشان کردن است که پمپ جت در چاه های عمیق، پمپ چاه عمیق نیز معرفی می شود و در واقع از نوع پمپ جتی کانورتیبل نیز می توان در این مواقع استفاده کرد، به عبارت بهتر این نوع از پمپ ها را می توان هم برای چاه عمیق و هم برای چاه نیمه عمیق استفاده کرد. عملکرد این پمپ آب جتی قابل تبدیل به این صورت است که دارای یک کیت اجکتور یا کیت جت می باشد که در شرایطی که پمپ جتی در چاه نیمه عمیق قرار می گیرد به بدنه پمپ وصل می شود و زمانی که پمپ در چاه عمیق به کار می رود این کیت در پایین چاه قرار می گیرد. این اجکتور کمک می کند که آب با فشار زیاد از سمت پایین چاه به سمت سطح رانده شود.

عملکرد پمپ آب جتی

همانطور که پیش تر گفته شد عملکرد جت پمپ به این صورت است که می تواند با اعمال فشار توسط آب تحت فشار یا حتی در مواردی روغن را به درون مسیر جریان سیال قدرت که همان آب و روغن تحت فشار است به سمت پایین در نرخ و فشار مشخصی براند و زمانی که سیال تحت فشار به جت پمپ می رسد، سطح مقطعی که سیال در آن جریان دارد توسط یک نازل کاهش یافته و به طور همزمان سرعت مایع که از مساحت کاهش یافته عبور می کند افزایش یافته و در نتیجه یک اثر ونتوری به وجود می آید. در واقع این اثر به معنی کاهش فشار در سیالی است که از قسمت تنگ لوله عبور می نماید. در واقع اختلاف فشاری که در دو طرف روزنه ونتوری قرار دارد منجر به کشیده شدن سیال از کف چاه یا آب انبار به پمپ جتی می شود. زمانی که سیال قدرت یا توان با سیال چاه یا آب انبار مخلوط می شوند و از ونتوری عبور می نمایند مساحت سطح لوله افزایش یافته و در نتیجه سرعت کاهش و فشار افزایش می یابد. توجه داشته باشید که این افزایش فشار به نحوی است که بتواند سیالات در هم آمیخته شده را به سمت سطح پمپاژ نماید.

تفاوت پمپ شناور و پمپ جتی

آنچه پمپ شناور را از پمپ آب جتی متفاوت می نماید این است که انواع پمپ شناور و پمپ گریز از مرکز جزو پمپ های روتوردینامیکی به حساب آمده و با استفاده از چرخش پروانه فشار در سیال را افزایش می دهد. در واقع زمانی که الکتروپمپ شناور در آب قرار می گیرد، سیال به دلیل اختلاف فشار در مرکز و محیط پروانه به درون پمپ کشیده شده و پس از چرخش به دور پروانه که روی محوری قرار گرفته است به سرعت مورد نظر دست می آید که پس از عبور از دیفیوزری که پشت پروانه پمپ قرار دارد سرعت تبدیل به فشار شده و با افزایش فشار سیال به سمت بیرون رانده می شود. اما جت پمپ ها به گونه ای طراحی می شوند که پمپ و موتور به صورت جداگانه عمل می نمایند، در واقع یک پمپ گریز از مرکز است که در درون سیال قرار گرفته با یک محور به موتوری که روی زمین نصب می شود متصل است و با هدایت کردن آب دارای فشار به سمت ناحیه ونتوری درون پمپ این سیال را به فشار مورد نظر برای پمپاژ می رساند.
توجه داشته باشید که پمپ جت نباید هرگز خشک کار کند چرا که این کار به پمپ آسیب جدی و شدید می زند. در صورتی که از این پمپ ها به مدت زمانی استفاده نشود نیاز است که ابتدا مرحله پرایمینگ یا راه اندازی اولیه صورت گیرد و باید درپوش پرایم باز و پمپ از آب پر شود و سپس پمپ را روشن نمایید و در صورتی که پمپ تا چند ثانیه شروع به کار نکند می بایست برای تعمیر و یا تعویض اقدام نمایید.

پرسشهای متداول پیرامون پمپ آب جتی

  1. پمپ آب جتی چیست؟ پمپ های آب جتی یا جت پمپ ها در واقع نوعی پمپ می باشند که با فورانی شدید با سرعت بالا از هر نوع سیالی برای انتقال سیالات دیگر استفاده می نمایند و فشار درون این پمپ جتی در دیفیوزر بازیابی می گردد.
  2. چرا پمپ آب جتی در سیال شناور نیست؟ عملکرد پمپ آب جتی با ایجاد جت از سیالی منجر به وارد کردن نیروی به سیال مورد نظر و جابجایی آن می شوند، بر روی زمین قرار گرفته و نصب می شوند و البته توجه شود به همین خاطر از نوع شناور یا غوطه ور در آب نیستند.
  3. تفاوت پمپ آب جتی و پمپ شناور در چیست؟ انواع پمپ شناور و پمپ گریز از مرکز جزو پمپ های روتوردینامیکی به حساب آمده و با استفاده از چرخش پروانه فشار در سیال را افزایش می دهد. اما جت پمپ ها به گونه ای طراحی می شوند که پمپ و موتور به صورت جداگانه عمل می نمایند، در واقع یک پمپ گریز از مرکز است که در درون سیال قرار گرفته با یک محور به موتوری که روی زمین نصب می شود متصل است و آب دارای فشار را به سمت ناحیه ونتوری درون پمپ این سیال را به فشار مورد نظر برای پمپاژ می رساند.
  4. عملکرد پمپ آب جتی به چه صورت است؟ اختلاف فشاری که در دو طرف روزنه ونتوری قرار دارد منجر به کشیده شدن سیال از کف چاه یا آب انبار به پمپ جتی می شود.
  5. پمپ آب جتی چه انواعی دارد؟ جت پمپ ها در دو نوع به بازار عرضه می گردند، نوع اول برای چاه های عمیق کاربرد دارد و نوع دوم برای چاه های سطحی و نیمه عمیق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *