سیم و کابل

کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز

انتقال انرژی الکتریکی به مناطق شهری، صنعتی و یا مصارف دیگر جز با استفاده از کابل برق امکان پذیر نیست. کابل برق به طور کلی از هادی های فلزی و عایق کابل برق تشکیل می شوند که این انتقال را فراهم می آورند. توجه داشته باشید کابل برق می تواند به صورت سه فاز و یا تک فاز مورد استفاده قرار بگیرد و این مساله از تعداد رشته های موجود در کابل برق جداست. برای اینکه بیشتر بتوانیم درباره کابل برق سه فاز و مشخصات آن را بیان نماییم می بایست ابتدا به این مساله اشاره کنیم که برق سه فاز چیست. در واقع جریان الکتریکی به صورت مستقیم و متناوب مورد استفاده قرار میگیرد و برق سه فاز یکی از انواع معمول جریان برق متناوب است و در تولید الکتریسیته، انتقال انرژی الکتریکی و توزیع برق مورد استفاده قرار می گیرد. برق سه فاز از سه رشته سیم و یا چهار رشته متشکل از سه رشته فاز و یک رشته نول برای انتقال انرژی الکتریکی در شبکه توزیع مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که در برق سه فاز ولتاژ و جریان در رشته ها 120 درجه از هم اختلاف فاز دارند. برق سه فاز در ترانسفورماتور سه فاز نیز برای افزایش یا کاهش سطح ولتاژ در ترانسفورماتور توزیع بهره برداری می شود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

مزیت های کابل برق سه فاز

از مزیت های استفاده از کابل برق سه فاز که حامل این برق سه فاز است می توان به این نکته اشاره نماییم که دارای صرفه های اقتصادی بیشتری نسبت به کابل یا سیم برق تک فاز متشکل از دو رشته، می باشد؛ دلیل این مساله نیز استفاده از رسانای کمتر در انتقال جریان الکتریکی است. لازم به ذکر است کابل برق سه فاز همانطور که اشاره شد جریان متناوب استفاده می کند که در هر رشته فاز این جریان ها متفاوت هستند و به عبارتی از سه جریان متناوب مختلف استفاده می نماید در حالی است که قدرت و توان ثابتی را انتقال می دهد. امروز مقدار ولتاژ و توانی که به صورت استاندارد توسط کابل برق سه فاز جابجا می شود 400 ولت است. تفاوتی که بین کابل برق سه فاز و تک فاز وجود دارد تنها در ثبات شارش بار نهفته است. در واقع برق سه فاز در نرخ ثابت و مداوم توسط کابل برق سه فاز توزیع می شود. در مقایسه بین برق سه فاز و تک می بایست بیان کرد برق سه فاز و منابع تغذیه تامین کننده این انرژی الکتریکی از کارایی بیشتری برخوردارند. به عبارت بهتر منبع تغذیه سه فاز می تواند قدرت بیشتری را نسبت به منبع تغذیه تک فاز اعمال نماید در حالی که تنها 1 رشته سیم بیشتر از کابل برق تک فاز دارد. از این رو کابل برق سه فاز چه دارای 3 رشته سیم باشند یا 4 الی5 رشته سیم، از رسانایی کمتری برای انتقال انرژی استفاده نموده اند.

کابل برق سه فاز مسی

هادی های فلزی رسانای انرژی الکتریکی هستند و از این رو می توان از انواع این رساناها در فرآیند توزیع انرژی بهره برد. لازم به ذکر است هادی های استفاده شده در سیم و کابل برق شامل طلا، نقره، آهن، فولاد، سرب، مس، آلومینیوم و غیره است و همانطور که می توان از نام کابل برق سه فاز مسی حدس زد، این کابل برق دارای هادی هایی از جنس مس می باشد. شما می توانید با مراجعه به کابل برق مسی بیشتر درباره ویژگی و البته مزیت های این محصول بدانید.

کابل برق سه فاز آلومینیومی

همانطور که می توان حدس زد، کابل برق سه فاز آلومینیومی نیز از هادی هایی از جنس آلومینیوم تشکیل می شوند. از زمانی که کابل برای انتقال برق و انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت به طور عمده از مس به دلیل صرفه اقتصادی بیشتر نسبت به طلا و نقره و همچنین هدایت الکتریکی بسیار خوب در ساخت کابل برق استفاده شده است. اما امروزه به دلیل قیمت بالای مس و تقاضای روز افزون برای سیم و کابل برق، استفاده از آلومینیوم به عنوان هادی فلزی رایج شده است. در واقع کابل برق آلومینیومی نسبت به کابل برق مسی دارای صرفه اقتصادی بیشتر است و وزن مخصوص کمتری نسبت به مس دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می نماییم به مقاله کابل برق آلومینیومی مراجعه نمایید.

کابل برق سه فاز چند رشته است؟

کابل برق سه فاز می تواند در تعداد سه، چهار و پنج رشته ساخته شود. در حالت کلی نیز این کابل سه فاز دارای 3 رشته فاز و 1 رشته نول است. البته این مساله به این معنی نیست که تنها از چهار رشته بهره می برند، کابل برق سه فاز می تواند دارای تنها سه رشته که همگی فاز هستند، چهار رشته دارای سه رشته فاز و یک رشته نول یا یک رشته سیم ارت، 5 رشته یا 5 هادی که دارای 3 رشته فاز، یک رشته زمین و یک رشته نول است نیز استفاده گردد.

سایز کابل برق سه فاز

برای انتخاب کابل برق مناسب نیازمند داشتن اطلاعاتی از جمله جریان مصرفی دستگاهی که می خواهید کابل برق را برای آن استفاده کنید. اینکه سیستم توزیع انرژی در این دستگاه از سیستم تک فاز پیروی می کند و یا سه فاز و همچنین می بایست جریان کابل برق را بر حسب آمپر محاسبه نمایید و در نهایت سطح مقطع یا سایز کابل برق را مشخص کنید. توجه داشته باشید که سایز کابل برق بسته به سیستم سه فاز و تک فاز متفاوت است. توصیه می نماییم مقاله انتخاب کابل برق مناسب را مطالعه نمایید و از نحوه دستیابی به سایز کابل برق سه فاز آگاهی یابید.

قیمت کابل برق سه فاز

قیمت کابل برق می تواند به صورت روزانه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی در نوسان باشد. از این رو برای اینکه مصرف کنندگان به راحتی بتوانند به قیمت کابل برق سه فاز دسترسی یابند، گستره آبی همواره تلاش است تا فرایند ذکر شده را آسان نماید و از این رو مشتریان گرامی می توانند با تماس با شماره های موجود در وبسایت گستره آبی قیمت روز کابل برق را استعلام نمایند.

پرسش های متداول پیرامون کابل برق سه فاز

  1. کابل برق سه فاز چیست؟ کابل برق می تواند به صورت تک فاز و سه فاز مورد بهره برداری قرار گیرد و کابل برق سه فاز همانند تمامی انواع کابل برق دارای هادی های رسانا، عایق و روکش است که امکان انتقال انرژی الکتریکی را فراهم می آورد. آنچه این کابل برق را مجزا می نماید تعداد رشته هایی است که هر یک دارای جریان متناوب متفاوت با اختلاف فاز 120 درجه هستند که می توانند برق سه فاز را به دستگاه برقی مد نظر مصرف کنندگان منتقل نمایند.
  2. تفاوت کابل برق سه فاز و تک فاز چیست؟ کابل برق سه فاز از منبع تغذیه سه فاز بهره می برد که دارای جریانی با شارش بار ثابت و مداوم است و نسبت به کابل برق تک فاز تنها با یک رشته بیشتر قابلیت انتقال قدرت و توان بیشتری دارد و از این لحاظ به صرفه تر است و در واقع از هادی فلزی کمتری برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده می نماید.
  3. کابل برق سه فاز مسی چه کاربردی دارد؟ کابل برق سه فاز مسی به صورت کلی با هادی های مسی نرم تهیه می شوند که قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و از این رو به راحتی می توان از آنها در شبکه توزیع برق به خصوص فضاهایی که نیازمند خم کردن و انعطاف پذیری کابل برق مسی است مورد استفاده قرار گیرد.
  4. کابل برق سه فاز آلومینیومی بهتر است یا کابل برق سه فاز مسی؟ بسته به نوع کارکردی که کابل برق برای مصرف کنندگان دارد می توان از بین کابل برق سه فاز آلومینیومی و مسی دست به انتخاب زد. کابل برق آلومینیومی دارای وزن مخصوص کمتر از کابل برق مسی است و همچنین قیمت کمتری نیز به نسبت نوع اخیر دارد. اما در صورتی که رسانایی خوب به هنگام توزیع انرژی مد نظر باشد از کابل برق مسی استفاده می گردد.
  5. سایز کابل برق سه فاز چطور اندازه گیری می شود؟ برای اندازه گیری اندازه کابل برق می بایست به این نکته توجه نمایید که سیستم مدار الکتریکی دستگاه مد نظر شما سه فاز یا تک فاز است و سپس سایز کابل برق سه فاز با توجه به مدار سه فاز بر اساس جریان الکتریکی دستگاه، افت ولتاژ در مدار سه فاز، جریان کابل برق (آمپر) و در نهایت سطح مقطع کابل در مدار سه فاز مورد بررسی قرار گرفته و تعیین می شود.

منابع:

  • Three-phase electric power از Wikipedia.
  • Single-phase and three-phase installations از Topcable.
  • What is the difference between single-phase and three-phase power? از Fluke.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *