سیم و کابل

کابل فشار متوسط

دو مهندس برق بالای تیر برق در حال نصب کابل فشار متوسط

بر اساس کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک کابل فشار متوسط و یا ولتاژ متوسط کابلی است که دارای ولتاژ نامی بیشتر از 1000 ولت تا 100 کیلو ولت می باشد و به روشهای مختلف از جمله کاغذ، پلی وینیل کلراید و در نهایت پلی اتیلن، عایق کاری می شود. بسته به کشور های مختلف طبقه بندی ولتاژ در کابلهای فشار متوسط می تواند متفاوت باشد و در واقع مفهوم کابل فشار متوسط اولین بار زمانی مطرح شد که نیاز به ولتاژهای بیشتر از کابل فشار ضعیف بود و در ادامه زمانی که کابل فشار قوی طراحی و ساخته شد، به سری که بین کابل فشار ضعیف و قوی قرار می گرفتند و بازه ولتاژ گفته شده را در بر می گیرند، کابل فشار متوسط گفته شد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

در کشور ما به طور معمول ولتاژ بین 6000 ولت تا 30 کیلو ولت را به عنوان ولتاژ مناسب کابلهای فشار متوسط برای انتقال و توزیع انرژی در خطوط توزیع برق در نظر می گیرند و معمولا از این کابلها در شبکه توزیع برق معمولی و صنعتی، تاسیسات برقی داخلی و یا خارجی، به صورت نصب ثابت یا دفن در زیر زمین و یا حتی در داخل کانال بهره برده می شود. کابلهای فشار متوسط خود می توانند دارای تقسیم بندی های از جمله کابل فشار متوسط زره دار و کابل فشار متوسط زمینی باشند.

کابل فشار متوسط چیست؟

یکی از تفاوت های بزرگ بین کابل فشار ضعیف و فشار متوسط تفاوت در ساختار آن است. در واقع بسیاری از کابلهای فشار متوسط دارای حفاظ بیشتری نسبت به کابلهای فشار ضعیف که از هادی های افشان با لایه عایق کاغذی، PVC و یا XLPE تشکیل می شوند، برخوردارند. این محافظ ها به کابل اجازه می دهد که بتواند از تجمع شار احتمالی در نقاط مخلتف کابل جلوگیری نماید. یک کابل فشار متوسط از یک هادی آلومینیومی و یا مسی ساخته می شوند که رسانای فلزی دارای ک شیلد می باشد که معمولا از مواد نیمه رسانا ساخته می شود و سپس روی این شیلد یا پوشش محافظ با عایق پوشیده می شود و سپس روی عایق با پوشش محافظ عایق که معمول یک نیمه رسانا و یا نوار و بافتی فلزی است پوشانده شده و یک پوشش اضافی در نهایت بروی عایق سیم و غلاف کابل برای محافظت بیشتر کشیده می شود. وجود محافظ عایق به کابل کمک می کند که اثرات ناشی از آسیب های مکانیکی و فیزیکی کاهش یابد و یا از برخورد و در تماس بودن کابل فشار متوسط با ولتاژ زمین خودداری می نماید.
البته لازم به ذکر است که در برخی مواقع کابل فشار متوسط بدون شیلد نیز تهیه می شود که شامل هادی های فلزی، شیلد هادی مسی یا آلومینیومی، عایق و در نهایت پوشش انتهایی می شود. از این دسته از کابل فشار متوسط به طور معمول در داخل تجهیزاتی استفاده می شوند که فضا زیاد است و همچنین تنها متخصصین مجاز به دسترسی به آن هستند نصب و کارگزاری می شود.

کابل فشار متوسط زره دار

آرمور یا زره بخشی از سیم و کابل برق محسوب می شوند که می تواند از کابل در مقابل آسیبهای فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی جلوگیری نماید. در واقع آرمور که خود از مواد مختلف از جمله فولاد، برنز و یا آلومینیوم تهیه می شود همانند محافظی روی کابل قرار گرفته و استحکام و پایداری کابل برق را افزایش می دهد. البته کابل فشار متوسط نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از انواع زره برای این کابل آرموردار فولاد روی اندود یا آلومینیوم است ک به صورت زره بافته شده روی کابل قرار می گیرد و محافظت و پوشش کابل را افزایش میدهد. توجه داشته باشید که زره می تواند به شکلهای مختلف روی کابل قرار بگیرد که علاوه بر زره بافته شده شامل زره یکپارچه موج دار و بدون درز، بافت حصیری، زره سربی و زره سیمی خواهد بود که بسته به نوع کاربری کابل می تواند متفاوت باشد.

کاربرد کابل فشار متوسط

به طور معمول از کابلهای فشار متوسط همانطور که اشاره شد در صنعت، شبکه برق مصرفی و تاسیسات برق، به صورت داخلی یا خارجی، زمینی و یا کانال استفاده می شود. اما یکی از کاربردهای بسیار مهم کابل فشار متوسط استفاده از این سری در پست ایستگاه های برق متحرک می باشد که به طور کلی برای تامین برق لازم در تاسیسات صنعتی و هممچنین برای کندکاری در معدن به کار برده می شود. یکی از کاربردهای معمول کابل ولتاژ متوسط در تعمیر و نگهداری است. در واقع متخصصین برای تعمیر و نگهداری تجهیزات مختلف در صنعت نیاز به دستگاه هایی قابل حمل و متحرک دارند، از این رو از این کابل برق فشار متوسط برای امکان پذیر بودن تعمیر و نگهداری در زمان خرابی و یا آسیبهای ناشی از طوفان یا بلایای طبیعی استفاده می گردد.

پرسشهای متداول پیرامون کابل فشار متوسط

  1. کابل فشار متوسط چیست؟ کابلهای برق بر اساس سطح ولتاژی که در برمی گیرند تقسیم بندی می گردند و در این مورد خاص کابل فشار متوسط کابل برقی است که بر اساس کمیته استاندارد بین المللی دارای ولتاژ نامی بین 1 کیلو ولت تا 100 کیلو ولت باشد.
  2. چرا کابل فشار متوسط دارای پوشش محافظ هستند؟ پوشش محافظ به معنی بافت قیطان فلزی یا غیر فلزی است که از کابل در برابر فشارهای مکانیکی و یا پارازیت محافظت می نماید و از این رو استفاده از این پوشش محافظت می تواند سطح تنش ولتاژ شدید و هاله نور ناشی از اتصال دو هادی دارای جریان و ایجاد جرقه الکتریکی روی سطح عایق کابل جلوگیری می کند. از طرفی توجه داشته باشید که هاله نور و تنش ناشی از ولتاژ با فشار زیاد ممکن است در اثر آلودگی، کثیفی و یا رطوبت اتفاق بیافتد.
  3. از کابل فشار متوسط کجا استفاده می شود؟ از این کابل به طور معمول در در صنعت، شبکه برق مصرفی و تاسیسات برق، به صورت داخلی یا خارجی، زمینی و یا کانال استفاده می شود.
  4. چرا از کابل فشار متوسط استفاده می شود؟ یکی از کاربردهای بسیار مهم کابل فشار متوسط بهره بری در پست ایستگاه های برق متحرک می باشد که به طور کلی برای تامین برق لازم در تاسیسات صنعتی و هممچنین برای کندکاری در معدن به کار برده می شود.
  5. کابل فشار متوسط در ایران چه سطح ولتاژ نامی دارد؟ در کشور ما به طور معمول ولتاژ بین 6000 ولت تا 30 کیلو ولت را به عنوان ولتاژ مناسب کابلهای فشار متوسط برای انتقال و توزیع انرژی در خطوط توزیع برق در نظر می گیرند.

منابع:

  • elandcables-medium voltage cable
  • wireandcabletips-use medium voltage cables

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *