سیم و کابل

کابل کشی دفنی

کابل کشی دفنی

در روش کابل کشی دفنی، کابل برق به طور مستقیم بدون قرار گرفتن در لوله های فلزی، کانال و غیره در زیر خاک مدفون می شود. برای کابل کشی دفنی می بایست به دو نکته توجه کرد، مورد اول طبقه بندی و تعیین مسیر محل کابل کشی و مورد دوم انتخاب مسیر کابل کشی است. توجه داشته باشید که روشهای کابل کشی انواع مختلفی دارند ولی یکی از روش های کابل کشی رایج در دنیای امروز روش کابل کشی دفنی است که در ادامه بیشتر به توضیح آن خواهیم پرداخت.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

شرایط کابل کشی دفنی

برای تعیین مسیر کابل کشی، می بایست با توجه به نوع کابل برق به کار رفته طبقه بندی صورت گیرد و در همین راستا وسایل کابل کشی بر اساس نوع کابل برق حال کابل برق افشان، کابل برق خشک، کابل برق انعطاف پذیر و غیره، انتخاب می شوند. این تجهیزات شامل قرقره و کابل مربوطه، قرقره های هدایت کننده کابل، تریلرهای حمل کابل، انواع وینچ ها، انواع قرقره های موتوردار هدایت کننده کابل و سایر انواع وسایل می شوند. در صورتی که در مسیر کانال کابل کشی دفنی، موانعی همچون لوله ها، درخت ها، برج و غیره وجود نداشته باشد می توان از تریلی های هانی ماک بازکننده کابل برق استفاده نمود. همچنین از دستگاه های وینچ زمانی استفاده می شود که کابل سنگین باشد و یا برای کشیدن آن به قدرت کششی زیادی نیاز باشد. توجه داشته باشید که برای هر مسیر که دارای کابلهای متعدد همزمان و به صورت موازی هستند، از وسایل متحرک همچون قرقره های موتوردار هدایت کننده بهره برده می شود و البته می بایست در مسیر حرکت و کابل کشی مشکلی وجود نداشته باشد.
متخصصین می بایست توجه داشته باشند که برای حمل کابل برق مربوطه باید جاده کنترل شود و بررسی کرد که آیا امکان حمل کابل، از لحاظ ظرفیت پل های موجود در مسیر و یا عرض جاده ها وجود دارد یا خیر و سپس برای حمل کابل برق اقدام شود. پس از حمل کابل در صورت امکان می توان کابلها را در پیاده رو که ترجیحا سنگ فرش نباشد قرار داد و با توجه به نقشه ها، پلن ها و توسعه های آتی و همچنین دستورالعمل های مربوط به استاندارد کابل کشی دفنی برای قرار دادن کابلها روی پایه و کانال کابل، فرآیند نصب کابل برق و کابل کشی انجام شود.

مسیر کابل کشی دفنی

برای نصب کابلهای برق می بایست توجه شود که تا حد امکان از خطوط انتقال گاز، لوله های آب، لوله های فاضلاب، تاسیسات مخابرات و سایر انواع تاسیسات دور باشد. توجه شود که پیش از قرار دادن کابل در کانال حفاری شده می بایست اختلاف درجه حرارت بین کابل کانال از بین برود و همچنین کانال خشک باشد و همچنین نقطه قابل اطمینانی می بایست برای تعیین محل نصب مفصل در نظر گرفته شود. پس از استقرار کابل می بایست وضعیت کابل نسبت به تاسیسات، توسط نقشه بردار یا بر اساس مستنداتی که وجود دارد بررسی گردد و موقعیت واقعی کابل برق نسبت به مسیر معین و همچنین نقشه قرار گیری آن برای مراجعه های بعدی تنظیم گردد. لازم به ذکر است که کابلها باید به هنگام کشیده شدن با نیروهای مجاز و تنشهای قابل قبول کشیده شوند. شیب مناسبی که برای مسیر کابل کشی برای کابلها وجود دارد، مخصوصا کابلهایی که دارای عایق کاغذی آغشته به روغن تا ولتاژهای 1 الی 30 کیلو ولت وجود دارد حداکثر 10 درصد است و برای مسیرهای طولانی و نامحدود می تواند حداکثر شیب 40 درصد است و البته لازم است که کابلهای خشک و پلاستیکی، هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت.

استاندارد کابل کشی دفنی

برای اینکه به درستی بتوان از روش کابل کشی دفنی برای نصب کابل برق استفاده نمود، می بایست به استانداردها و در واقع نکات ضروری توجه کرد که به آسانی قابلیت پیگیری دارند.

  • برای اینکه بتوان کابلهای عایق پر شده با مواد را به صورت عمودی مستقر و نصب کرد، می بایست حداکثر طول برای نصب برای آنها رعایت شود. برای کابل هایی با ولتاژ نامی تا 6 کیلو ولت،50 میلی متر، بین 6 الی 10 کیلو ولت، 15 میلی متر، برای کابل های HSL تا 10 کیلو ولت، 30 میلی متر، برای کابلهای برق بالاتر از 10 کیلو ولت تا 30 الی 55 کیلو ولت، 15 میلی متر در نظر گرفته شده است.
  • برای کابلهای روغنی که تحت فشار روغن بالا و پایین قرار دارند، علاوه بر این کابلهای تیپ لوله ای که دارای عایق تحت فشار گاز داخلی و بیرونی هستند، توصیه می شود ابتدا مشخصات کابل را به طور کامل از سازنده کابل درخواست نمایید و سپس طبق دستورالعمل گفته شده عمل کنید. شعاع خمش مجاز برای کابل برق یا به عبارت دقیق تر کوچکترین زاویه خمش با توجه به نوع و قطر بیرونی کابل به صورت زیر خواهد بود.

 

نوع کابل ها کابل با عایق کاغذی با پوشش آلومینیومی کابل با عایق کاغذی با غلاف سربی یا غلاف آلومینیومی برای کابلها با عایق پلاستیکی
کابل های چند رشته ای R=15*D R=25*D R=12*D
U./U<0.6/1KV

U./U>0.6/1KV

R=15*D R=25*D R=15*D
برای تمام کابلهای تک رشته R=25*D R=30*D R=15*D
  • حداکثر نیروی تنش مجاز که با F نشان داده می شود، در صورت استفاده از وسایل مکانیزه کابل کشی به صورت زیر خواهد بود. توجه داشته باشید که نیروها بر حسب نیوتون و هر یک کیلوگرم نیرو برابر با 10 نیوتون است.  D2 برابر با مربع قطر خارجی کابل بر حسب میلی متر می باشد.
تیپ و نوع کابل کابل نیرو بر حسب نیوتن
کابل ها با عایق پلاستیکی برای کنترل کابل های NYY بالای 2.5 میلی متر مربع 5D2
کابل ها با عایق پلاستیکی (کابل های قدرت) NYCY NAYCY NAYY 5D2
NYSEY NAYSEY 5D2
NYY NYFGBY NAFGBY 5D2
N(A) 2YSY 5D2
N(A) 2XSY 5D2
کابل های قدرت با عایق کاغذی NKBAY NAKBA(Y) 3.0D2
NEKBA(Y) NAEKBA(Y) 1.0D2
NKLEY NAKLEY 3.3D2
  • به هنگام نصب می بایست به این نکته دقت نمایید که در صورت استفاده از گیره سرکابل برای کشیدن کابل برق، هادی ها می بایست مستقیما به گیره سرکابل وصل گردند، چرا که حداکثر نیروی مجاز و تنش های وارده به جنس مواد تشکیل دهنده هادی های کابل و همچنین موقعیت و وضعیت آنها بستگی دارد.
  • مقدار کششی نیروی مجاز برای کابل برق آلومینیومی برابر با 20 نیوتون بر میلی متر مربع و برای کابل برق مسی، 30 نیوتون بر میلی متر مربع است. لازم به ذکر است که سایر مقادیر برای کابلها با عایق روغنی پر و نیز با فشار گاز، با عایق گاز به کار می روند.
  • نکته دیگری نیز که می بایست به هنگام کابل کشی به آن توجه کرد این است که انتهای کابل ها می بایست آببندی شوند، بنحوی که امکان نفوذ رطوبت به لایه های کابل وجود نداشته باشد. برای جلوگیری از نفوذ آب به انتهای کابل ها نیز از درپوش و یا کلاهک استفاده می شود.
  • علاوه بر موارد گفته شده در کابلهای عایق روغنی نیز در انتهای فاز، می بایست با استفاده از درپوش های لوله ای سربی باید لحیم کاری و آببندی انجام شود و لازم به ذکر است که سرکابلها در اندازه های مختلف و برای کابل های مختلف تهیه می شوند و اندازه ظاهری آنها نیز محدود است. همچنین شرایط تنش بالایی را در کابلها با عایق کاغذ روغنی ایجاد به وجود می آورد.

پرسشهای متداول پیرامون کابل کشی دفنی

  1. کابل کشی دفنی چیست؟ در روش کابل کشی دفنی، کابل برق به طور مستقیم بدون قرار گرفتن در لوله های فلزی، کانال و غیره در زیر خاک مدفون می شود.
  2. چه نوع کابل برق برای کابل کشی دفنی استفاده می شود؟ بسیاری از انواع کابل برق ساختمان در زیر زمین دفن می شوند و به طور معمول در این کابل کشی دفنی از سینی کابل، کابل آلومینیومی، کابلهای صنعتی و سیم و کابل مسی استفاده می شود.
  3. کابل کشی دفنی تا چه عمقی صورت می گیرد؟ بسته به نوع کابل برق که در زیر زمین نصب می شود، به عبارت دقیق تر اینکه کابل برق فشار ضعیف، فشار متوسط و یا قوی باشد، عمق نصب کابل برق نیز در زیر زمین می تواند از 30 الی 90 سانتی متر متغیر باشد.
  4. آیا کابل برق روکش PVC قابلیت کابل کشی دفنی را دارد؟ بله، می توان تا عمق 60 سانتی متر از کابل برق فیدر با روکش پی وی سی برای کابل کشی دفنی استفاده کرد. در واقع استفاده از روکش PVC می تواند از کابل برق در مقابل آسیب های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی محافظت کند.
  5. آیا می توان کابل کشی دفنی را در کنار تاسیسات انجام داد؟ بله ولی با رعایت برخی از نکات. برای نصب کابلهای برق می بایست توجه شود که تا حد امکان از خطوط انتقال گاز، لوله های آب، لوله های فاضلاب، تاسیسات مخابرات و سایر انواع تاسیسات دور باشد. پس از استقرار کابل می بایست وضعیت کابل نسبت به تاسیسات، توسط نقشه بردار یا بر اساس مستنداتی که وجود دارد بررسی گردد و موقعیت واقعی کابل برق نسبت به مسیر معین و همچنین نقشه قرار گیری آن برای مراجعه های بعدی تنظیم گردد.

منابع

  • شناخت کابل و اجرای عملی کابل کشی، سرکابل و مفصل تا 132 کیلو ولت
  • The Spruce-What Is Direct-Burial Underground Cable?
  • Kristechwire-What Types of Construction Use Direct Burial Cable?
  • Doityourself-Calculating How Deep to Bury Outdoor Electrical Wire
  • Familyhandyman-How to Bury Underground Cable

1 دیدگاه برای “کابل کشی دفنی

  1. فریبا گفت:

    عالی بود خدا خیرتون بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *